“Šajā reizē sods ir par bargu,” SEPLP locekle par portāla sodīšanu vārda “deportācija” dēļ 18

Šajā reizē Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (NEPLP) lēmums par 8500 eiro soda piemērošanu portālam “Tvnet” ir par bargu, uzskata Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (SEPLP) locekle Sanita Upleja-Jegermane.

Reklāma
Reklāma
Krievijai negaidīts sitiens zem jostasvietas – laikapstākļi var satracināt tautu 85
Veselam
saprast, ka jūsu partneris ir toksisks cilvēks? Viņus nodod šīs 9 frāzes
Kokteilis
FOTO. Dziedātāja Aminata Savadogo iestūrējusi laulības ostā
Lasīt citas ziņas

TV24 raidījumā “Preses klubs” viņa sacīja, ka šis sods portālam ir par bargu. Viņa nesaskata tur administratīvo pārkāpumu, taču atzina, ka tas bijis milzīgs ētikas un žurnālistikas kvalitātes pārkāpums, kuru būtu jāvērtē mediju ētikas padomei.

Upleja-Jegermane pastāsta, ka iepazinusies ar NEPLP lēmumu un noskatījusies šīs intervijas fragmentus. Viņa norāda, ka raidījuma viesis ļoti apzināti lietojis vārdu “deportācija”. Viņš uzsvēris, ka Latvijā tiekot gatavots pirmais masu deportāciju vilnis, zinot, kādu reakciju tas var izraisīt Latvijā. Viņasprāt, žurnālistu pienākums bija pateikt, ka šādi nevar runāt.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Tas ir tas, kur es redzu problēmu,” Upleja-Jegermane skaidroja, piebilstot, ka šī problēma ir risināma pašregulācijas veidā – mediju ētikas padomē.

Jau vēstīts, ka NEP) lēmumu par 8500 eiro soda piemērošanu portālam “Tvnet” nepārskatīs, pavēstīja padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš.

Viņš skaidroja, ka lēmums ir pieņemts administratīvā procesa kārtībā un SIA “Tvnet grupa” administratīvā pārkāpuma procesa izskatīšanas laikā ir daļēji atzinusi savu vainu, kas ir attiecīgi fiksēts. “Savukārt jau pēc sēdes publiski izplatītie uzņēmuma paziņojumi ir absolūti pretēji tam, ko “Tvnet grupa” teica administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanas laikā,” sacīja Āboliņš.

Neskatoties uz NEPLP lēmumā teikto, NEPLP padomes priekšsēdētājs interpretēja, ka sods neesot piemērots par vārda “deportācija” lietošanu, bet gan par Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma normas pārkāpumu.

Citējot likumu, Āboliņš norādīja, ka tas paredz, ka elektroniskie plašsaziņas līdzekļi nodrošina, lai fakti un notikumi raidījumos tiktu atspoguļoti godīgi, objektīvi, ar pienācīgu precizitāti un neitralitāti, veicinot viedokļu apmaiņu un atbilstu vispārpieņemtajiem žurnālistikas un ētikas principiem. Komentārus un viedokļus atdala no ziņām un nosauc viedokļa vai komentāra autoru. Informatīvi dokumentālajos raidījumos un ziņu raidījumos fakti tiek atspoguļoti tā, lai apzināti nemaldinātu auditoriju.

Reklāma
Reklāma

Āboliņš izteicās, ka līdzīgas normas tiek ievērotas arī citās Eiropas Savienības valstīs, un šajā ziņā Latvija nav unikāls gadījums.

NEPLP kā likumu uzraugošai iestādei neesot tiesību izvēlēties, kurus likuma pantus pildīt un kurus nepildīt, un šajā gadījumā likumdevējs ir skaidri noteicis un uzdevis NEPLP šādu funkciju pildīt un uzraudzīt šīs likuma normas ievērošanu, sacīja Āboliņš.

NEPLP padomes priekšsēdētājs arī atzīmēja, ka padome minēto likuma normu savas pastāvēšanas laikā ir piemērojusi tikai ārkārtas gadījumos – kopumā vienpadsmit reizes, un piecos gadījumos piemēroti naudas sodi. “Turklāt šajā gadījumā NEPLP nebija nekādu iespēju sodu nepiemērot, jo pats uzņēmums daļēji atzina vainu veiktajā pārkāpumā,” apgalvoja Āboliņš.

Tāpat viņš apgalvoja, ka sods “Tvnet” nav piemērots tikai par Saeimas opozīcijas deputāta Alekseja Rosļikova (“Stabilitātei”) izteikumiem, jo viņa teiktajam esot pievienojušies arī žurnālisti, kuri viņa teikto vairākas reizes atkārtojuši jau kā pašu teikto. “Tā savukārt ir redakcionālā atbildība, kura ir jāuzņemas ikvienam Latvijas elektroniskajam plašsaziņas līdzeklim,” klāstīja Āboliņš.

Lai arī NEPLP kompetencē neietilpst vērtēt iespējamus Krimināllikuma pārkāpumus, Āboliņš apliecināja, ka gan par raidījumā izskanējušo, gan par NEPLP saņemtajos Latvijas Okupācijas muzeja, Valsts arhīva un biedrības “Publiskās atmiņas centrs” atzinumos norādīto informāciju NEPLP ir informējis Valsts drošības dienestu.

LETA jau rakstīja, ka NEPLP piemērojusi 8500 eiro administratīvo sodu “Tvnet” par, tās ieskatā, nepareizu vārda “deportācija” lietošanu. Turklāt šo vārdu lietojis nevis pats medijs, bet intervējamais Saeimas deputāts.

“Tvnet grupas” galvenais redaktors Toms Ostrovskis aģentūrai LETA norādīja, ka šāda NEPLP rīcība grauj Latvijas demokrātijas pamatus. Medijs NEPLP lēmumu pārsūdzēs tiesā.

Pārkāpums noticis “Tvnet” krievu valodas versijas raidījumu ciklā “Kto vam platit?”/”Кто вам платит?” (“Kurš jums maksā?”), kur intervēts Saeimas deputāts Aleksejs Rosļikovs (“Stabilitātei!”).

Par NEPLP lēmumu bažas izteikuši vairāki politiķi un nozares organizācijas. Cita starpā NEPLP tiek pārmests, ka lēmums par soda piemērošanu apdraud vārda brīvību un demokrātijas pamatprincipus, tāpat padome tiek aicināta pārskatīt pieņemto lēmumu.

SIA “Tvnet grupa” apgrozījums pagājušajā finanšu gadā, kas ilga no 2021.gada 1.maija līdz 2022.gada 30.aprīlim, bija 3,74 miljoni eiro, kas ir par 33,1% vairāk nekā gadu iepriekš, kā arī kompānija guva peļņu 193 717 eiro apmērā pretstatā zaudējumiem gadu iepriekš.

“Tvnet grupa” pieder Igaunijā reģistrētajai AS “Postimees Grupp”, kas iekļaujas holdingā “MM Grupp”, kura akciju kontrolpakete pieder Igaunijas uzņēmējam Margusam Linnamē.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.