Tas ir mīts, ka karjeras maiņa nozīmē “sākt visu no nulles” – saruna ar “Riga TechGirls” mentoru programmas vadītāju 0

Saruna ar biedrības “Riga TechGirls” mentoru programmas vadītāju Diānu Butinu par sievietēm tehnoloģiju jomā, stereotipiem un mītiem par IT nozari.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Šīs četras zodiaka zīmes atgūstas no grūtajiem laikiem: tās drīz tiks vaļā no savas “melnās svītras”
“Latvijai tuvojas…” Alvis Hermanis izsaka mīklainu paziņojumu, radot satraukumu sabiedrībā
“Esmu atbraucis uz mājām…” Modris Konovalovs raudot publicē sirdi plosošu video 43
Lasīt citas ziņas

Tehnoloģiju pasaule kļūst arvien atvērtāka, bet tajā joprojām nav dzimumu vienlīdzības. Sievietes Latvijā joprojām biežāk izvēlas humanitāros un sociālos virzienus, kamēr IT joma paliek “vīriešu lauciņš”. Par laimi, šis priekšstats palēnām mainās un daudzi mīti tiek kliedēti, nereti pateicoties nevalstiskajām organizācijām, piemēram, biedrībai “Riga TechGirls”, kas iedrošina sievietes un sniedz atbalstu, t.sk. iespēju strādāt ar mentoru.

Kādi stereotipi par sievietēm tehnoloģiju jomā, tavuprāt, joprojām ir visizplatītākie?

CITI ŠOBRĪD LASA

Viens no populārākajiem mītiem joprojām ir, ka sievietēm nav tehniskās domāšanas, un, ka IT un citas tehnoloģiju jomas vairāk domātas vīriešiem. Ja sieviete vēlas veidot karjeru šajā jomā, nereti tiek piedāvāts darbs t.s. atbalsta funkcijās, piemēram, klientu apkalpošanā, komunikācijā u.c. Arī ārpus tehnoloģiju jomas darba tirgū ir dažādi mīti un aizspriedumi, piemēram, ka sievietēm ir grūti ieņemt vadošus amatus, jo viņām taču jārūpējas par ģimeni un bērniem.

Atgriežoties pie IT jomas, jāsaka, ka diemžēl daudzas sievietes ieklausās šajos aizspriedumos un sāk šaubīties par sevi. Daudzas domā – ja neesmu studējusi fiziku vai datorzinātnes, nevar izmēģināt sevi IT jomā. Bet mūsdienās tehnoloģijas nav tikai programmēšana. Tā ir arī datu analīze, procesu automatizācija, lietotāju pieredze, projektu vadība, digitālā satura veidošana un daudz kas cits. Bieži problēma nav spējās vai pieredzē, bet neziņā, ar ko sākt, un ticību saviem spēkiem.

Cik lielu lomu šajos priekšstatos spēlē skolas un sabiedrības ietekme?

Milzīgu. Visi bērni ir vienlīdz zinātkāri, viņus aizrauj viss jaunais un interesantais, taču, ja no agras bērnības puikām dāvina lego un robotikas komplektus, bet meitenēm lelles un tamlīdzīgas rotaļlietas, sākas apzināta vai neapzināta sekošana dzimumu stereotipiem. Tālāk tas var sekot, izvēloties ārpusskolas nodarbības, pulciņus u.tml. Arī sarunas ģimenē par piemērotākajām profesijām var radīt lielu ietekmi. Skolā daudz kas ir atkarīgs no pedagoga, no tā, cik ļoti viņš vai viņa spēj iedvesmot un attīstīt bērnu dabisko zinātkāri un vēlmi mācīties. Ja skolotājs patiešām deg par savu darbu un spēj saredzēt potenciālu ikvienā bērnā, tad varēs radīt interese par ikvienu mācību priekšmetu.

Runājot par skolas vai ģimenes ietekmi, jāpiezīmē, ka, par laimi, šobrīd dzīvojam laikā, kad ikvienā karjeras posmā var sākt kaut ko jaunu. Un, ja pēc skolas absolvēšanas nav sekojošas studijas IT jomā, tad nebūt nav šķērslis, lai uzsāktu karjeru šajā nozarē vēlāk. Tieši pretēji – var likt lietā iepriekšējo pieredzi, izglītību un zināšanas, radot no tā pievienoto vērtību. Tas ir mīts, ka karjeras maiņa nozīmē “sākt no nulles”. Patiesībā tas nozīmē “sākt no pieredzes”.

Reklāma
Reklāma

Kā šajā visā var palīdzēt mentorings?

Mentorings ir atbalsta sistēma, kas palīdz cilvēkam ieraudzīt savu potenciālu. Tas nozīmē, ka kāds notic tev un tavām spējām, palīdzot saprast, kur doties tālāk. Mentors nav skolotājs, kurš māca vai stāsta, kas ir pareizi vai nepareizi. Mentors dalās pieredzē, uzdod jautājumus, kas mudina domāt, un palīdz saprast, kā soli pa solim virzīties tālāk. Atkarībā no pieredzes mentors var palīdzēt strukturēt mācīšanās plānu un saprast, ar ko sākt, ko nozares darba devēji parasti sagaida no cilvēkiem, kas sper pirmos soļus, un kā veidot bāzes izpratni, lai vēlāk varētu augt. Mūsdienās, kad pieejams milzīgs skaits kursu un apmācību, mentors palīdz neapjukt pārbagātībā, bet izvēlēties to, kas katram ir piemērotākais. Tiem, kuri jau strādā nozarē, mentors var palīdzēt atvērt potenciālu nākamajam solim, augšanai horizontāli vai vertikāli, ja gribas mainīt fokusu, kļūt par vadītāju vai attīstīt jaunas kompetences. Mentorings nav tikai karjeras sākuma instruments, tas ir atbalsts arī tiem, kuri vēlas izaicināt sevi un nonākt jaunā līmenī. Svarīgākais, ko sniedz mentors sniedz, ir drošības sajūta un pārliecība, ka vienmēr būs kāds, ar kuru aprunāties, saņemt padomu un atbalstu. Bieži redzu, kā mentorings kļūst par īstu dzinējspēku – cilvēks atveras, kļūst pārliecinātāks, drosmīgāks.

Kā mentoringa programma palīdz praktiski – ko sievietes iegūst?

“Riga TechGirls” mentoru programma nav tikai apmācības, tā ir komūna, kur sievietes aug un palīdz vienai otrai. Sešu mēnešu laikā dalībnieces strādā ar mentoriem un mācās lietas, kas svarīgas profesionālajā un personīgajā attīstībā – aktīvu klausīšanos, atgriezeniskās saites sniegšanu, emocionālo inteliģenci un citas prasmes, kas palīdz labāk izprast sevi un apkārtējos. Tām dalībniecēm, kuras patiešām vēlas mainīt karjeras virzienu, programma piedāvā iespēju apmeklēt uzņēmumus, kā arī organizē tīklošanās pasākumus, lai iepazītu nozares vidi, izprastu tās prasības un atrastu savu vietu tajā. Galvenais šajā procesā ir kopīga izaugsme – mēs mācamies, dalāmies un augam kopā. Bet vēl svarīgāk – tiek iegūta ticība sev un iedvesma. Daudzas pēc programmas maina karjeru.

Piemēram, viena no mūsu mentoru programmas absolventēm Jana pievienojās programmai, būdama bērnu kopšanas atvaļinājumā un sāka domāt par pārmaiņām karjerā. Līdz tam Jana bija strādājusi akadēmiskajā vidē kā muzikoloģe, tomēr darba procesā saskārās ar projektu vadību un saprata, ka tieši šī joma viņu aizrauj visvairāk. Mentorings palīdzēja saprast, kurā virzienā doties tālāk, kā vislabāk izmantot savu līdzšinējo pieredzi un kā soli pa solim ieiet jaunā jomā. Rezultātā pēc programmas absolvēšanas viņa saņēma darba piedāvājumu kā datu analītiķe. Ir arī sievietes, kuras paliek savā jomā, bet ievieš tur digitālus risinājumus, un tas arī ir progress. Un skaistākais, ka daudzas atgriežas, lai pašas kļūtu par mentoriem. Tā ir tā enerģijas apmaiņa, kas notur mūsu kopienu dzīvu.

Kāda ir Latvijas IT salīdzinājumā ar citām valstīm?

Patiesībā Latvijas IT vide ir daudz atvērtāka, nekā varētu šķist. Ja raugāmies uz sieviešu īpatsvaru vadošos amatos, mums ir vieni no augstākajiem rādītājiem Eiropā. IT nozarei gan joprojām ir, kur augt, bet mums ir labs pamats. Vecajā Eiropā, kur joprojām saglabājušās aristokrātiskākas un konservatīvākas vērtības, sievietēm reizēm ir pat grūtāk. Mūsu lielākais izaicinājums šobrīd ir

radīt vairāk iespēju tiem, kuri tikai ienāk tehnoloģiju jomā vai pārkvalificējas no citām profesijām. Latvijā joprojām ir salīdzinoši maz prakses vietu cilvēkiem, kuri vairs nav studenti, bet vēlas sākt jaunu karjeras posmu IT nozarē. Tomēr interese ir pieaugoša – aptuveni puse “Riga TechGirls” mentoru programmas pieteikumu nāk no sievietēm, kuras jau strādā IT jomā un vēlas turpināt profesionālo izaugsmi. Tas liecina, ka tehnoloģiju nozare kļūst arvien pievilcīgāka un daudzveidīgāka.

Ko darīt, lai stereotipi mazinātos un sievietes justos drošāk izvēlēties tehnoloģiju ceļu?

Vispirms laikam jāsāk ar izglītību. Skolām vajadzētu vairāk piedāvāt praktiskus uzdevumus un iespējas satikt cilvēkus, kuri jau strādā nozarē. Bērniem vajag redzēt realitāti, ne tikai formulu uz tāfeles. Būtu lieliski, ja vidusskola kļūtu par tādu kā “smilškasti”, kur var droši pamēģināt dažādas lietas, kļūdīties un saprast, kas patīk. Otrkārt, vajag redzamus piemērus. Jo vairāk runāsim par sievietēm, kuras veido veiksmīgu karjeru tehnoloģiju jomā, jo mazāk tas šķitīs neparasti. Un visbeidzot tas ir atbalsts. Mentorings, kopienas, pieredzes apmaiņa. Kad sieviete piedzīvo, ka viņai kāds notic, viņa šo ticību nodod tālāk, arī saviem bērniem, draugiem, kolēģiem. Tas ir ķēdes efekts.

Kādi ir “Riga TechGirls” mentoru programmas nākotnes plāni?

Vēlamies, lai mentorings kļūtu par dabisku izaugsmes kultūras sastāvdaļu – lai cilvēki, kuri saņēmuši atbalstu, nākotnē paši ir gatavi kļūt par mentoriem un palīdzētu citiem. Mentorings ir tilts starp mūs izpratni par savām spējām un to, ko mēs spējam patiesībā. Ticu, ka šī kustība tikai augs, jo arvien vairāk cilvēku saprot, ka tehnoloģijas ir iespēja ikvienam, kurš vēlas mācīties, attīstīties un radīt.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.