Foto – LETA

Trīs jautājumi, pirms iesāk snigt 0

Uz gadalaiku mijas sarunu par  riepām reiz biju aicinājis divus nopietnus vīrus, kuri jau daudzas ziemas gan paši veiksmīgi auto stūrē, gan profesionāli citiem iesaka, kā un ar ko braukt.

Reklāma
Reklāma
Latvijai tuvojas aukstuma vilnis! Sinoptiķi par laiku jaunnedēļ
Kokteilis
15 saderīgākie zodiaka zīmju pāri: viņiem ir pa spēkam radīt ideālu ģimeni
Ķīna un Turcija sagādā Krievijai nepatīkamu “pārsteigumu” 34
Lasīt citas ziņas

Ivars Caune. 13 reizes Latvijas čempions autorallijā. Auto remonta uzņēmuma “Auto Brasla” īpašnieks. Andris Bečers. Bijis “Baltic Motors” (“Ford” un “Land Rover” pārstāvis Latvijā) pārdošanas vadītājs. Ne viens, ne otrs nav riepu pārdevējs, nav personiski ieinteresēts, lai jūs pirktu, teiksim, “Dunlop”, nevis “Pirelli”. Kopīgi centāmies atbildēt uz katrā rudenī tik aktuālajiem pamatjautājumiem.

Vai izmēram ir nozīme?


Pat vasarā zemprofila riepas ir tikai pieļaujamas, bet mums praktiski nevajadzīgas. Ziemā vēl sliktāk. Tās kļūst bīstamas, jo īpatnējais spiediens uz virsmu platai riepai mazāks. Plata riepa sliktāk “tur” uz ledus, tā ar daudz lielāku piepūli izspiež šķīdoņa biezputru, tā sliktāk “velk” sniegā, jo grūtāka ir platā protektora pašattīrīšanās. Tā ir dārga un sliktāka par lētākajām. Vai modes dēļ vērts līst tik aplamā izvēlē?

CITI ŠOBRĪD LASA

Ziemā jābrauc tikai un vienīgi ar katra auto ražotāja rekomendēto mazāko izmēru riepām. Tā apgalvoja Bečers. Es viņam pievienojos. Caune teica, ka varētu pat iet vēl solīti uz šaurāko profilu pusi. Apmēram tā – ja jūsu auto riepu “štata” izmērs ir 185/60 14, ziemā likt 175/65 14.

Ar vai bez “naglām”?


Publicitātes foto

Visi trīs strādājam Rīgā. Bečers un Jansons šogad tāpat kā visus iepriekšējos gadus brauks bez radzēm. Mēs neticam ilgas un noturīgas sniega vai ledus kārtas iespējamībai galvaspilsētas ielās un negribam šķilt dzirksteles uz plika bruģa. Caune ir agresīvāka braukšanas stila piekritējs, dzīvo gabaliņu ārpus pilsētas, turklāt visai bieži draiskojas vēl tālāk – ralliju takās. Viņš brauks ar “naglenēm”.

Toties pilnīgi vienprātīgi esam rekomendācijā lauciniekiem. Ja mēs dzīvotu Dundagā vai Stāmerienā, izvēlētos radžotas riepas. Šķietams paradokss (radžošana taču maksā Ls 5), bet šādi atrodama pat iespēja ietaupīt. Ciešamas, pietiekamas saķeres īpašības var iegūt, ar radzēm aprīkojot nevis dārgu, bet daudz lētāku riepu. Ivars šo domu izvērš vēl tālāk. Viņaprāt, tiem kolēģiem, kurus budžeta deficīts spiež pirkt vislētāko marku vai restaurētas ziemas riepas, tās pilnīgi noteikti būtu jāpapildina ar “naglām”. Lētā, cietā gumija lāgā neturēs ne uz asfalta, ne ledus. Radzes vismaz slidenajos apstākļos palīdzēs.

Lēti un labi – 
vai tas iespējams?


Jā. Lēti un izcili – nez vai. Bet drošai kustībai lojālos režīmos pietiekami labas ziemas riepas var iegūt ne tikai bagātie. Pirmkārt – visiem lielajiem ražotājiem līdzās tā sauktajiem “premium” modeļiem ir arī pieticīgāki atzari. “Pieticīgāki” šajā gadījumā nenozīmē slikti vai primitīvi. Tie atbilst visām mūsdienu prasībām, derīgi saprātīgi ātrai braukšanai ne tikai Latvijas, bet pat, piemēram, Austrijas limitu rāmjos (max. 130 km/h). Iespējams gan, ka to ilgizturība būs mazāka. Iespējams, ka šodien iztērēt par dārgāku komplektu 240, nevis 160 latus tomēr ir gudrāk, jo nākamā investīcija pienāks trešajā, nevis jau aiznākamajā rudenī. Gudrāk – ja vien maciņš to atļauj.

Reklāma
Reklāma

Par iespēju ietaupīt ar radžu palīdzību jau runājām iepriekš. Aprīkojiet ar “naglām” lētāko marku jaunas riepas. Noteikti dariet to, ja nākas izvēlēties restaurētas. Kategorisku “nē” sakām lietotu, pusnodilušu ziemas riepu pirkšanai. Riepu tirdzniecību šrotos vispār vajadzētu aizliegt ar likumu. Lēmums kaut cik ātri braukt ar kaut kur Vācijā nomontētu, vairākas karstas vasaras pa sētmalām nomētātu tupeli ir tuvs pašnāvības plāniem. Daudz uzticamākas noteikti ir tikai mazliet dārgākās “navarkas”, jo to karkasi pirms jauna protektora vulkanizēšanas ir rūpīgi pārbaudīti un gabalu gabalos tuvākajā laikā neizšķīdīs. Tādēļ visskarbākās taupības apstākļos noteikti ņemiet tās, nevis kādas svešas un senas greznības pārpalikumus.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.