Brauciena finišs Dzelzceļa muzeja pagalmā.
Brauciena finišs Dzelzceļa muzeja pagalmā.
Foto: Atis Jansons

Vairākums grib būt zem auto jumta 2

Neils Balgalis, uzņēmumu “Grupa93” un “Mad City” dibinātājs, gadskārtējo starptautisko modernu pilsētu plānošanas konferenci Rīgā (30.–31. maijs) šogad bija nolēmis ieskandināt ar neparastu pārvietošanās līdzekļu braucienu cauri pilsētas centram – no VEF Kultūras pils līdz Dzelzceļa muzejam Daugavas otrā krastā. Gaidīju dalībniekus finišā. Un redzētais vedina uz pārdomām.

Pagaidām – klasisku velosipēdu hegemonija

“Būtu laiks atteikties no sertifikāta.” Politiķis par to, ka Covid-19 sertifikātu un pašreizējo ierobežojumu sistēma sevi ir izsmēlusi 63
Ināra stundu bija ieslodzīta zem kravas auto, viņu glābt neizdevās, bet Vitālijs vainu neatzīst 7
VIDEO. “Iepazīšanās ar tālejošām sekām”: Intars Busulis atklāj, ka par to, ka ieskatījies mīļotajā sievā, reiz ticis pie nopietnas traumas
Lasīt citas ziņas

Alternatīvas, klusas, ekoloģiskas, daudz vietas ierobežotajā lielpilsētas platībā neaizņemošas pārvietošanās piekritēju nav daudz. Skaļi ievēroti viņi tiek vien tad, ja savācas divriteņu “Kritiskajā masā”. Un arī tad tiek nevis slavēti, bet lamāti.

Kā liecina “Kantar/TNS” veiktā aptauja, klasiskais divritenis jau ir visai populārs. Rīgas pilsētas robežās ar velosipēdu pēdējo 12 mēnešu laikā pārvietojušies 23% iedzīvotāju (no tiem izteikti vairāk jaunieši vecuma grupā no 18 līdz 29 gadiem – 34%).

CITI ŠOBRĪD LASA
Savukārt citi pārvietošanās mikromobilitātes rīki Rīgā pagaidām lietoti maz.

Kopumā 10% iedzīvotāju Rīgas robežās pēdējā gada laikā pārvietojušies ar kādu mikromobilitātes pārvietošanās rīku (no tiem 18% tos izmantojuši izklaides nolūkos).

Ar skrejriteni pārvietojušies vien 3% iedzīvotāju, ar elektroskuteri 2% iedzīvotāju un tikpat ar skrituļdēli vai longbordu, un tikai 1% pārvietojušies ar elektroriteni, giroskuteri vai segveju (attiecīgi 1% katrā grupā).

Bet populārākā (tiesa, izklaides nolūkos) ir pārvietošanas ar skrituļslidām – 7%.

Līdzīga aina “Mad City” brauciena finišā. Četras piektdaļas divriteņu. No tiem tikai daži ar elektropiedziņas piedevu.

Kāpēc? Tieši šāda naktī akumulētas enerģijas piedeva varētu ļaut garāku ceļu veikt ne tikai jauniešiem. Varētu. Ja nebūtu tik dārga.

Firmas ražots elektrisks velosipēds maksā vairāk par 1000 eiro. Naudiņa, par kuru var nopirkt vecu gan, bet joprojām braucamu auto.

Un rīdzinieku vairākums grib būt zem jumta. Bleķu (kaut sarūsējušu) būra aizsargāti.

Lētāk parastu ričuku par “hibrīdu” var pārvērst paša spēkiem. Interneta veikalos tiek piedāvāti pārbūves detaļu komplekti. Čatos atrodami pieredzes stāsti un padomi. Bet – tā sauktā tehniskā jaunrade nav jaunāko paaudžu prioritāte.

Cik trīsdesmitgadīgo vairs māk dzelzi griezt? Un metināt? Ja māk – vai grib?

 

Juridiskas šaubas

Ja arī kaut ko būvējam paši, eksperimentus diemžēl mēdz pavadīt traucējošas šaubas un neziņa.

Vai drīkst atrasties satiksmē līdz bērnudārzam ar tādu pagarinātu divriteni, kāds bija “Mad City” braucieniņa finiša uzmanības centrā? Vai tas ir drošs? Vai pilotmāmiņu nevajadzētu īpaši licencēt, apdrošināt utt.?

Vai “likumīgs” ir trīsriteņu velosipēds, kura saimnieks acīmredzami jūtas ļoti ērti, ir gatavs komfortablam ceļojumam pat tad, ja tajā ātrumi kļūs ļoti mazi vai būs bieži jāapstājas? Kur viņam īsti jābrauc? Pa ietvi? Veloceliņu? Brauktuvi?

Šādās spīlēs ir arī šeit redzamā četrriteņu “velo/auto” autori un saimnieki. Kā automobilis šis Latvijā nav reģistrējams.

Kā “atpūtas rīkam” tam jābrauc pa ietvi. Bet tā uz Gaisa tilta izrādījās pārāk šaura un brauciens beidzās, tā īsti nesācies.

Dzelzceļa muzeju šis sasniedza piekabē. Šeit pagalmā brauca skaisti un neparasti – šņākdams… Jā. Arī šāds dzinējs ir iespējams. Ir firma, kas piedāvā pneimatiskas piedziņas komplektus.

“Degviela” – saspiests gaiss. Nekādu izmešu. Nekādu aizdegšanās briesmu. Slavējami. Popularizējami!

 

Mazi riteņi, infrastruktūra, ātrums

Sirms kungs, kādus vairāk esam raduši redzēt no lieliem džipiem izkāpjam, no VEF līdz Daugavas kreisajam krastam atbrauca ar – skrejriteni. Bez elektromotora.

Juris Zvirbulis, LAMB prezidents: “Mierīgi! Arī tu velti no šāda piedāvājuma atteicies. Vienīgās problēmas – “infrastruktūra”. Šie mazie ritenīši neder Barona ielas bruģim. Šis vizuāli maldinošais skats (cilvēks vienkārši stāv…) rada problēmas uz ietvēm, jo tomēr ir ātrs (sevišķi ja vēl motoru pieliksim). Vajadzētu veloceliņus visur…”

Ar Juri spriedām arī par kardinālākām pilsētplānošanas iespējām. Piemēram, šādu.

No Bolderājas līdz centram veloceliņu neuztaisīsim. Pārāk dārgi. Turklāt vispirms pati Daugavgrīvas iela kravas un sabiedriskajam transportam jāsakārto.

SAISTĪTIE RAKSTI

Bet ja nu izsapņotā ziemeļu tilta vietā būtu prāmītis? Tāds neliels. Ne automobiļiem, bet mums – ar divriteņiem, skrejriteņiem? Un veloceliņu uz centru vajadzētu tikai labajā krastā?

Tāda bija “Mad City” organizētā diskusiju ieskaņa.

Un arī šeit minētie jautājumi būs nākamnedēļ startējošās divdienu konferences darba kārtībā, kur tiks spriests par to, kura lielpilsēta trakākā – šī, pierastā, automobiļiem piebāztā, vai tomēr citāda – raibāka, daudzveidīgāka, iespējams, mazliet lēnāka, tomēr – smaidīgāka.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
“Būtu laiks atteikties no sertifikāta.” Politiķis par to, ka Covid-19 sertifikātu un pašreizējo ierobežojumu sistēma sevi ir izsmēlusi 63
Ināra stundu bija ieslodzīta zem kravas auto, viņu glābt neizdevās, bet Vitālijs vainu neatzīst 7
VIDEO. “Iepazīšanās ar tālejošām sekām”: Intars Busulis atklāj, ka par to, ka ieskatījies mīļotajā sievā, reiz ticis pie nopietnas traumas
“Iepriekšējie rēķini jau bija simtos, bet tagad…”: miljonārs Gerkens spiests izslēgt mājās baseinu 34
Keitas Midltones dēļ pirmo reizi Lielbritānijā varētu tikt lauzta 366 gadus sena tradīcija
Lasīt citas ziņas
“Mums jārēķina tautas gatavība aizstāvēt savu valsti.” Graube par to, ko darīt Latvijai, saasinoties situācijai Ukrainā
Ināra stundu bija ieslodzīta zem kravas auto, viņu glābt neizdevās, bet Vitālijs vainu neatzīst 7
Patiesība, kas izlauzās aiz “dzelzs priekškara”. Aprit 50 gadu kopš 17 komunistu vēstules pirmās publikācijas
APTAUJA. Kuram no Latvijas sportistiem visvairāk jutīsiet līdzi ziemas olimpiskajās spēlēs?
APTAUJA. Kuram no Latvijas sportistiem visvairāk jutīsiet līdzi ziemas olimpiskajās spēlēs?
06:40
Streips: Ukraiņi cīnīsies, rietumi palīdzēs. Tad jautājums, cik gatavas krievu mammas būs lolotos dēlus sagaidīt zārkos
06:30
Patiesība, kas izlauzās aiz “dzelzs priekškara”. Aprit 50 gadu kopš 17 komunistu vēstules pirmās publikācijas
06:20
Streips: Ukraiņi cīnīsies, rietumi palīdzēs. Tad jautājums, cik gatavas krievu mammas būs lolotos dēlus sagaidīt zārkos
Epidemiologs: Ļoti stingri ierobežojumi patlaban nebūtu efektīvi
ASV brīdina Krieviju nepadarīt par ieroci naftas un gāzes piegādes
Ilmārs Stūriška: Pēc diktatorisko valstu parauga Indulis Bikše lidmašīnā uz Pekinu nekāps
Ja antigēna tests pozitīvs, varēs 60 dienas neveikt skrīninga testēšanu un neievērot mājas karantīnu 31
Kariņš: Paies laiks, kamēr varēsim Latvijā pilnībā izskaust korupciju 3
Saeimas deputāti kritizē Preiļu novada domes ieceri likvidēt Salas pamatskolu 4
Mūžībā devusies AT senatore Dace Mita
Krievija sākusi militāros manevrus valsts dienvidos un Krimā 8
Lietuvas prezidents paraksta likumu, kas ļauj izmantot burtus “x,” “w” un “y” personu apliecinošos dokumentos
Kādu atbalstu iedzīvotājiem paredz šodien valdībā apstiprinātais likums energoresursu cenu krīzes samazināšanai? 16
VIDEO. “Iepazīšanās ar tālejošām sekām”: Intars Busulis atklāj, ka par to, ka ieskatījies mīļotajā sievā, reiz ticis pie nopietnas traumas
Pēc mēneša Latvija saņems pirmās ražotāja “Novavax” vakcīnas pret Covid-19 104
“Būtu laiks atteikties no sertifikāta.” Politiķis par to, ka Covid-19 sertifikātu un pašreizējo ierobežojumu sistēma sevi ir izsmēlusi 63
“Jo ilgāk stiepsim izslimošanu ar omikronu, jo atkal varam radīt jaunu paveidu.” Treija par to, ka jau tagad visi jūk prātā 89
VIDEO. “Tā pudele varētu būt saindēta…”: Žanis Magonei uzdāvina sidru, bet viņa par dāvanu domā pavisam citādi… 26
pagatavot fantastiku debesmannu?
Vai naudas joprojām ir tik daudz kā nekad? Saruna ar Krišjāni Kariņu 87
Nodokļu atvieglojumu apjoms Latvijā turpina pieaugt 17
No šodienas sabiedriskās vietās jāvalkā medicīniskās sejas maskas vai respiratori 50
Covid-19 sertifikāts zem ādas: Zviedrijā jau tūkstošiem cilvēku ievietojuši rokā mikroshēmu 251
“Viss tiek kontrolēts. Panikai nav iemeslu,” Zelenskis mierina ukraiņus 54
Rita Našeniece: Svilpšana okupācijas mocekļu piemiņas pasākumos notika ne tikai pie Astras pieminekļa Latvijā 164
Ir svarīgi skolā nevis mācīties mācību priekšmetus, bet gan saprast kopsakarības. Starppriekšmetu saiknes izaicinājumi 43