
Veikalos turpmāk būs vairāk vietējo dārzeņu un augļu 0
Latvijas Tirgotāju asociācija (LTA) 16. jūnijā tikās ar Latvijas Pārtikas uzņēmumu federāciju, Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padomi, biedrību “Zemnieku saeima”, Latvijas tirgotājus un ražotājus, lai vienotos par turpmāko rīcību Latvijas preču īpatsvara palielināšanai augļiem un dārzeņiem, ziņo LTA.
Dalībnieki vienojās, ka pastāv četri faktori, kas apgrūtina īstenot nosprausto mērķi. Un tie ir: loģistika, piegādes laiki, produkcijas nestabilā kvalitāte, tirgvedības atbalsta trūkums.
Loģistika pilnveidojama, lai nodrošinātu pastāvīgas piegādes veikaliem visos Latvijas reģionos, tai skaitā mazāk apdzīvotās vietās. Attiecībā uz piegādi jāatrod risinājums, piemēram, ogām, kuras novāc vakarpusē, bet tirgotāji komplektē piegādes veikaliem pusdienlaikā.
Nestabilā kvalitāte ir problēma, jo ne visi zemnieki spēj nodrošināt stabilas kvalitātes augļus un dārzeņus un nereti piegādāto produktu kvalitāte būtiski atšķiras starp ražotājiem, kas rada zudumus tirgotājiem.
Kā viens no risinājumiem ir tirgotāju piedāvātās sezonas zaļumu tirdzniecības vietas veikala zālē iekšienē, kurās saimniekotu zemnieks. Un galvenais, jāpaplašina valsts atbalsts programmas “No lauka līdz galdam” ietvaros. Jānodrošina Latvijā ražoto produktu sasaiste ar nacionāliem tirgotājiem un finansiālais atbalsts šādiem materiāliem nav jāpiedāvā globāliem tirgotājiem, kuri ir patstāvīgi un jau tāpat spēj nodrošināt savu veikalu dominējošu reklāmu mēdijos.
Uzklausot daudzveidīgo ražotāju stāstu par produkciju un pieredzi pārdošanā Latvijas veikalos, LTA apkopos veikalu tīklu kontaktpersonu – atbildīgo par šīs preču grupas iepirkuma sarunu uzsākšanu – sarakstu un iesniegs klātesošajiem un draudzīgajām lauksaimnieku organizācijām.
Tāpat puses vienojās, ka valdībai nopietni jāpieslēdzas Eiropas Komisijas un ESAO(OECD) 2024.gada iesāktās programmas “Pāreja uz izturīgāku, digitālu un zaļu mazumtirdzniecības ekosistēmu” realizāciju valstī. Šobrīd ir tikai viens atbalsta pasākums – digitalizācijas programmas granti, toties pretēji programmas nostādnēm ieviesta virkne ierobežojumu MVU nozarē.
Attiecībā uz cenām, arī ražotāji atzīst, ka Latvijā ražota prece un zemā cena nav savienojami jēdzieni. Jārod risinājumi, kā apdarīt Latvijas preces prioritāti izvēlē, balstoties uz patriotismu un lokālo ražošanu. Savukārt, tirgotāji jau ilgstoši gatavo pircējiem zemāko cenu piedāvājumus, kurus nolemts turpmāk izcelt veikalu informācijas avīzēs ar krāsainu fonu, piemēram, zaļu.