
Romāns Meļņiks: Lētas pārtikas solījums – realitāte vai maldināšana? Kas slēpjas aiz skaļā memoranda 1
Apritējušas jau vairāk nekā divas nedēļas kopš parakstīts memorands par pārtikas preču tirdzniecību, lai tās padarītu pieejamākas un stiprinātu sadarbību starp mazumtirgotājiem un ražotājiem. Vai pārtikas cenas veikalos reāli saruks? Vai dēļ tā, ka kādas preces būs lētākas, nepaliks dārgākas pārējās? Vai lētie produkti būs kvalitatīvi? Par to šonedēļ runājam raidījumā “Uzmanības centrā ekonomika”.
Ekonomikas ministrs Viktors Valainis (ZZS), kurš iniciēja memoranda parakstīšanu, lai nodrošinātu zemākas cenas pieejamību svarīgākajiem pārtikas produktiem, teic, ka ļoti paļaujas uz visu iesaistīto pušu labiem nodomiem, ka izpildīs memoranda nosacījumus.
“Mēs esam orientēti uz rezultātu. Jau šobrīd redzam maija inflācijas rādītājus, kur jau parādās ļoti pozitīvas tendences šajā jautājumā – gada griezumā inflācija pārtikas cenām, protams, gana augsta, bet mēneša griezumā mēs redzam jau pirmās pozitīvās tendences, ka kopējais izmaksu palielinājums sāk piebremzēties. Otra komponente ir vietējo produktu īpatsvara palielināšana mūsu veikalu plauktos – tas ir arī ekonomikas attīstības jautājums palīdzēt mūsu ražotājiem attīstīties vietējā tirgū un tālāk iet uz eksporta tirgiem.”
Gatavojot raidījumu, aptaujājām tirgotāju pārstāvjus. “Rimi Latvija” ārējās komunikācijas vadītāja Inga Bite apliecina, ka Rimi pildīs memorandā solīto: “Memorandā ir minēti 43 pārtikas produkti, kuriem ir jānodrošina zemākā cena. Lai tas būtu vienkāršāk saprotams arī pircējiem, Rimi esam skatījuši 50 produktu sarakstu.”. Arī veikalu tīkla TOP valdes locekle un mārketinga direktore Ilze Priedīte pauž, ka memorands kopumā ir izpildāms.
Jau šobrīd veikalos TOP ieviestas vairākas iniciatīvas cenu samazināšanai, tiek strādāts pie memoranda produktu groza, ko drīzumā piedāvās pircējiem veikalos TOP. Lidl Latvija korporatīvās komunikācijas departamenta vadītāja Dana Hasana uzsver, ka Lidl tirdzniecības modelis ir tieši balstīts uz zemas cenas un kvalitātes attiecību.
“Mēs varam neapšaubāmi solīt, ka mēs varēsim izpildīt solīto par zemo cenu pārtikas grozu.” Tāpat “Latvian retail management” (veikalu tīkls Citro) valdes priekšsēdētājs Edijs Bergmanis apliecina: tas, ka cilvēki var sagaidīt pārtikas cenu samazinājumu, ir reāli.
Veikalu tīkla Lats vēl nav pievienojies memorandam, taču tā valdes priekšsēdētājs Raimonds Okmanis raidījumā apliecināja gatavību pievienoties: “Ideja par memorandu ir ļoti laba.
Kurš gan atteiksies piedāvāt preces par zemākām cenām? Ieguvēji būtu visi – gan pircēji, gan arī pārdevēji, kam pieaugtu apgrozījums.” Viņš gan atzīst, ka vēl vajadzētu diskutēt, kas ir zema cena – lielie veikali var uzspiest, ka piegādātājs piedāvā zemāku iepirkuma cenu, kamēr mazie veikali to nevar.
Latvijas Pārtikas tirgotāju asociācijas izpilddirektors Noris Krūzītis uzsver, ka šis memorands atšķiras no citiem ar to, ka ir trīs parakstītāji – tirgotāji, piegādātāji (tostarp arī ražotāji) un valsts. Mērķis ir radīt zemo cenu grozu un katrā veikalu tīklā piedāvāt zemāko iespējamo cenu grozā iekļautajām precēm.
Otrs mērķis – piesaistīt ražotājus ar domu nokļūt ar savām precēm veikalu zemāko cenu grozā. Un valsts ir iesaistīta ne tikai kā uzraugs vai monitorētājs, bet arī lai, iespējams, veiktu kādas intervences, veicinot, ka cenas pamatproduktu grozā būtu pēc iespējas zemākas.
Par to, vai dēļ tā, ka kādas preces būs lētākas, nepaliks dārgākas pārējās un vai lētākie produkti būs kvalitatīvi, vairāk var uzzināt, noskatoties raidījumu Uzmanības centrā ekonomika.
Visu raidījumu iespējams noskatīties kanālā TV24 vai šeit: