Mobilā versija
Brīdinājums -1.4°C
Voldemārs, Valdemārs, Valdis
Svētdiena, 11. decembris, 2016
10. novembris, 2016
Drukāt

Šoferīšiem jāzina! 3 lietas, kas ziemā jāatceras moderno auto īpašniekiem (3)

Foto no personiskā arhīvaFoto no personiskā arhīva

Uldis Sesks, Liepājas domes priekšsēdētājs: – Ziema ir laiks, kad tiek pārbaudītas jebkura autovadītāja iemaņas droši pārvietoties apgrūtinātos braukšanas apstākļos. Arī man tas joprojām ir izaicinājums un azarts izmēģināt sniegotos ceļus slavenajā Vecpils autotrasē. Turpinot rallija tradīcijas, Liepājā jau ceturto gadu tiek organizēts Eiropas Rallija čempionāts, kurā pieredzējuši rallija braucēji var pārbaudīt savu meistarību. Aicinu ikvienu pirmajā februāra nedēļas nogalē doties uz Liepāju un būt par liecinieku spraigām un interesantām sacensībām.

Ziema ir gada tumšākais, slidenākais un visādi citādi bīstamākais laiks autobraucējiem. Lai atvieglotu braukšanu ziemā, mūsdienu automašīnas ir aprīkotas ar modernām tehnoloģijām, kas ievērojami palīdz autovadītājam savaldīt savu spēkratu un izkulties no sarežģītām situācijām. Ja vien mākam šīs iespējas pareizi pielietot.

Dažādās auto ietvertās tehnoloģijas ikdienā strādā pavisam nemanāmi, rūpējoties par braukšanas komfortu un drošību. Tomēr, nonākot sarežģītākos braukšanas apstākļos, autovadītājam var nākties pārņemt vadību pār dažām ikdienā automatizētām funkcijām. Autosalona “BALTIE” eksperts Kārlis Eidis ar ilggadēju pieredzi jaunu un mazlietotu auto tirgū skaidro būtiskākās moderno auto funkcijas, kas autovadītājiem būtu jāpārzina, lai atvieglotu braukšanu ziemā.

Kā saprasties ar elektroniskajiem palīgiem
Elektroniskās stabilizācijas un saķeres kontroles sistēmas, kas slēpjas zem saīsinājuma ESP, ESC vai DSC, ir ļoti efektīvas slidena ceļa apstākļos. Šīs sistēmas, samazinot jaudu vai iedarbinot bremzes, gādā par to, lai velkošie riteņi lieki nespolētu un apturētu sānslīdes, noturot auto taisnā virzienā. Tomēr ir brīži, kad šos elektroniskos palīgus nepieciešams īslaicīgi atslēgt. Piemēram, ja esat iestrēdzis dubļos vai sniegā. Šādā situācijā auto centieni apturēt riteņu izslīdēšanu, samazinot jaudu, traucēs uzsākt kustību. Līdzīgi būs ar braukšanu kalnā pa slidenu ceļu. Īslaicīgi atslēdziet elektronisko palīgu ar atbilstošu pogu uz auto paneļa un pēc šķēršļa pārvarēšanas atkal to aktivizējiet.

Automātiskās ātrumkārbas noslēpumi
Tas taču ir “automāts” – ieslēdz ātrumkārbu D režīmā un aizmirsti par to. Tā ir ierastā autovadītāju attieksme. Bet reti kurš pārzina, ko nozīmē cipari 2, 3 vai burti L un W pie ātrumu pārslēdzēja. Tie ir dažādi pārnesumu režīmi, kas noder smagākos braukšanas apstākļos vai ziemā. Cipari 2 un 3 vai L burts apzīmē zemāku pārnesumu, kas noderēs braucot kalnā vai caur dziļāku sniegu. Savukārt W jeb ziemas režīms paredz, ka auto sāks kustību ar augstāku pārnesumu – otro vai trešo ātrumu, izvairoties no spolēšanas. Ja ātrumkārbai nav šo režīmu, tad parasti ir paredzēta iespēja pārslēgt ātrumus arī manuāli (simboli +/- vai burti M un S). Tomēr jāatceras, ka ilgstoša spolēšana pazeminātā pārnesumā, ja esat pamatīgi “iesēdies”, nenāk par labu automātiskajai ātrumkārbai. Tādos gadījumos labāk lūgt palīdzību auto izstumšanā vai izvilkšanā.

Savs laiks komfortam un savs sportam
Savas nianses ir arī automašīnās, kuru uzvedību uz ceļa iespējams regulēt, izvēloties dažādus braukšanas režīmus, kā piemēram, Sport, Comfort vai Economy un tamlīdzīgi. Tostarp jaunākajām automašīnām tieši šie režīmi ietekmē ātrumkārbas darbību un savā ziņā aizstāj iepriekš pieminētos īpašo pārnesumu izvēli. Der atcerēties, ka braukšanai ziemā piemērotāki būs komfortam un ekonomijai paredzētie režīmi. Tie, atkarībā no konkrētā auto modeļa, pielāgo dzinēja, ātrumkārbas un balstiekārtas darbību tā, lai braukšana būtu pēc iespējas vienmērīgāka un elektronika kompensētu dažādas pēkšņas svārstības. Tas palīdzēs izvairīties no pārlieku straujiem manevriem, kas var izraisīt saslīdēšanu. Tomēr sportiskos režīmus nav jāaizmirst pavisam, jo tie var noderēt brīdī, kad jāpārvar aizsnidzis ceļš vai esat iebuksējis kupenā. Šajos brīžos lieti noderēs papildus jauda un auto pielaidīgāka attieksme pret izslīdošiem riteņiem.

Pievienot komentāru

Komentāri (3)

  1. Dazam mashinam uz slidena kalna nav jegas slegt ara pretizslideshanu, piemeram E klasem no 1996 gada ESP imitee blokji aizmugurejiem ritenjiem, kas piebremze riteni kas spolee un mashiina labaak kaarpaas uz priekshu. Ar izsleegtu ESP shi iespeja tiek ierobezhota bet turpina stradat. Protams tas viss strada kopa ar labam riepam. Tas pats ir VW razhojumiem, kuriem ari ESP japaliek ieslegtam shi pasha iemesla deelj. Tas protams deldee bremzhu kluchus bet dod iespeju tikt uz priekshu. Pieredze no Norvegjijas kalniem.

  2. Vai Seske gadījumā nebija tas, kurš reiz “piestrādāja” par latviski nerunājošā metalurga priekšnieka un izputinātāja miljonāra Zaharjina tulku?

  3. Piemēram Toyota hibrīdiem nav nekādu pazeminošo braukšanas režīmu, ir tikai P(park), N (neutral), D (drive), B (brake) un R (reverse), turklāt pati transmisijas sistēma ir CVT. Un visu to saimniecību kontrolē dators. Tā ka nākas paļauties uz Toyota auto programmētāju zināšanām. Pagaidām nav nācies vilties, ziemā visur varu aizbraukt bez kreņķiem, tfu, tfu, tfu, protams.

"Samsung" attālināti atslēgs "Galaxy Note 7"Dienvidkorejas elektronikas firma "Samsung" piektdien paziņoja, ka ASV atslēgs viedtālruņus "Galaxy Note 7", lai piespiestu atlikušos īpašniekus pārtraukt lietot drošības dēļ atsauktās ierīces.
FOTO: Divi BMW "nesadala" Marijas ielu; viens ietriecas graustā (2)Pēc divu "BMW" automašīnu sadursmes Elizabetes un Marijas ielas krustojumā šovakar, viena no tām ietriecās Marijas ielas graustā.
Draugiem Facebook Twitter Google+