Mobilā versija
+5.9°C
Sarmīte, Tabita
Piektdiena, 9. decembris, 2016
9. jūlijs, 2015
Drukāt

Atpūties pie ūdeņiem? Uzbūvē pats savu koka plostu!

Publicitātes fotoPublicitātes foto
Varbūt noder

Skaties realitātes seriālu "Lejup pa Jukonu" TV kanālā "National Geographic" piektdienās, plkst. 21:30 no 10.jūlija.

Domājat, ar ko nodarboties vasaras brīvajās dienās? Sasauciet draugus, ģimenes locekļus un uzbūvējiet koka plostu. Ja vien, protams, ir pieejami vajadzīgie materiāli. Plosta būvēšana ir izaicinājumu pilns un aizraujošs pasākums, bet rezultāts noderēs gan laiskai atpūtai uz ūdens, gan makšķerēšanai.

Jebkuram, tostarp arī koka plostam jāatbilst sešām pamatprasībām: tam jāpiemīt peldspējai, dzinējspēkam, vadāmībai, jābūt klājam, drošībai un komandas darbam. Drošību un kopīgu darbu nodrošinās komanda, pārējais radīsies būvēšanas laikā vai arī būs jānopērk.

Plosta gatavošanai noder dažādi materiāli (koks, mucas, u.c.), ja vien tiem piemīt dabīga peldspēja. Šoreiz apskatīsim, kā pagatavot plostu no gariem baļķiem un putuplasta. Baļķu izmēru var variēt, atbilstoši jūsu iespējām un vajadzībām.

Jums būs nepieciešami: desmit baļķi, kuru diametrs ir apmēram 30 cm un garums – 330 cm, četri baļķi, kuru diametrs ir apmēram 25 cm un garums 215 cm; 30 m biezas virves vai auklas; koka apstrādei noderīgs nazis, vīle vai skrāpis; mērlente; sešas 60 x 140 cm lielas un 2,5 cm biezas putuplasta plāksnes; piecas 300 cm garas koka līstītes, koka laka, galvanizētas naglas vai koka skrūves.

Ideāli, ja plosts top netālu no ūdenstilpnes, kuru plānojat apskatīt, jo to nav viegli pārvietot. Mežā vispirms meklējiet kritušus kokus, plostam derēs arī tie. Vislabāk – papeles vai egles, tās būs labākas nekā, piemēram, ozols. Tāpat labāk izmantot koka skrūves, nevis naglas, jo ir mazāk iespēju, ka tās salūzīs brauciena laikā.

Plosta būvēšana soli pa solim

1. Ar mērlenti uz zemes nomēra 300 cm attālumu, katrā galā novieto īsāko baļķīti. Tie veidos zemklāja konstrukciju, kas balstīs galveno klāju un veidos drošus plosta galus. Lai uzliktie pamatbaļķi pārāk nešļūkāto, īsāko baļķu virsmu izlīdzina vai izdobj.

2. Pamatbaļķus novieto perpendikulāri īsākajiem kokiem. Arī garāko baļķu virsmai apakšdaļā, proti, saskares vietās jābūt līdzenai, lai tie sagulēti iespējami cieši. Apstrādājiet abus atlikušos īsākos baļķus, kurus ar līdzenajām virsmām jāliek virs pamatbaļķiem, tieši virsū īsākajiem. Tādējādi galveno klāju kopā saturēs četri atbalsta baļķi.

3. Lai nofiksētu plosta konstrukciju, apsaitējiet tā ar virvi vai auklu. Pārliecinieties, ka virve ir apsieta ap katru baļķi, izvilkta starp tiem un labi satur kopā visus baļķus.

4. Plostu apgriež otrādi un pievieno peldvirsmu. Putuplasta plāksnes ievieto starp atbalsta baļķiem, virs tām pienaglo koka līstītes.

5. Visbeidzot plostu nolako. Tas ir svarīgi, jo laka aizsargā koku no samirkšanas un pūšanas. Laku klāj trīs līdz piecās kārtās, starp lakošanu plostam jāļauj nožūt. Kamēr plosts žūst, sameklējiet garu un stingru kārti, kas noderēs airēšanai.

Drošības noteikumi: Pirms ceļojuma ir vērts pārliecināties, ka pa ūdenstilpni patiešām var un drīkst plostot. Atceries, visiem kuģotājiem ir jābūt mugurā glābšanas vestēm. Tāpat izvēlieties ūdensdrošu vai arī ātri žūstošu apģērbu, jo plosts nav pilnībā ūdensnecaurlaidīgs. Tas ir īpaši svarīgi, ja braucat vēsā laikā, kad mitrs apģērbs var radīt īpaši daudz problēmu.

Esiet piesardzīgi uz ūdens! Ievērojiet drošības noteikumus un velciet glābšanas vestes.

Ja šodien plostošana ir izklaide, tad daudzviet pasaulē pirms dzelzceļa izbūves mednieki un mežizstrādātāji pa upēm pludināja milzīgus plostus. Jaunais TV kanāla “National Geographic” realitātes seriāls “Lejup pa Jukonu” atklāj, ka joprojām ir dzīvi ekscentriski un skarbi vīri, kas Aļaskā turpina šo visnotaļ bīstamo praksi. Tūkstošiem jūdžu garajā ceļā pa Jukonu viņiem būs jāliek lietā visa sava meistarība un izdzīvošanas iemaņas. Iespējams, tas ir tā vērts, jo ceļojuma beigās plosti tiek izjaukti, koki pārdoti un gūta garantēta laba peļņa.

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+