Kultūra
Teātris un kino

Baltijas pērles kino rudens 0


Alēns Delons un Romija Šneidere Žaka Derē ikoniskajā filmā “Baseins” (1969).
Alēns Delons un Romija Šneidere Žaka Derē ikoniskajā filmā “Baseins” (1969).
Publicitātes foto

No šodienas līdz 25. septembrim kinoteātrī “Splendid Palace” risināsies kinofestivāls “Baltijas pērle”.

Šoruden tas svin skaistu, 25. gadu, jubileju, kā aizvien sniedzot nereti unikālu iespēju uz lielā ekrāna noskatīties lielākajos starptautiskajos kinoforumos godalgotās filmas, atklājot jaunas personības Eiropas kino un rādot atjaunotos kino šedevrus programmā “Pasaules kino klasika”.

“Katru gadu laižamies jaunā un bīstamā ceļojumā, tiecoties izraudzīties pareizo ceļu,” teic festivāla organizatori.

Šogad “Baltijas pērles” programmā īpaši tiks izceltas divas ārkārtīgi spilgtas kino personības – dižais zviedru režisors Ingmars Bergmans, kurš dzimis tieši pirms 100 gadiem, un spožā austriešu aktrise Romija Šneidere, kura svinētu astoņdesmito jubileju. Būs iespēja noskatīties I. Bergmana leģendāro sāgu “Fanija un Aleksandrs” (Fanny och Alexander, 1982), turklāt filma tiks izrādīta no oriģinālā nesēja – 35 mm kinolentes –, ko festivāla organizatoriem atvēlējusi Amerikas Kinoakadēmija. Programmā – arī ikoniskā filma “Baseins” (La Piscine, 1969), kurā Romija Šneidere atvadījās no Alēna Delona, savas dzīves lielās mīlestības.

Festivālu atklās šovakar ar režisora Kirila Serebreņņikova leģendārās filmas “Vasara” pirmizrādi Latvijā – stāstu par mūziķi Viktoru Coju (papildseanss – 23. septembrī). Savukārt pirmdien, 24. septembrī, īpašā seansā izrādīs Serebreņņikova dokumentālo filmu “”Pēc “Vasaras” – elegantu epilogu “Vasarai”. Lakoniskā un emocionālā dokumentālā skice stāsta par mūziķiem, kas kļuva par “Vasaras” varoņu prototipiem, par krievu roka paaudzi, 80. gadu Ļeņingradu, par tā laika sadzīvi un garu.

Arī šogad daudz patīkamu tikšanos sola “Baltijas pērles” tradicionālā programma “Kino un mode”. Līdzās juveliermākslas standartu cienīgajam darbam “Diors. Zaudētās paradīzes elegance” (Christian Dior, l’elegance du paradis perdu, 2017) un jauniem atmaskojumiem filmā “Karls Lāgerfelds – vientuļais karalis” (Karl Lagerfeld, un roi seul, 2008), tajā iekļautas divas pilnmetrāžas filmas par britu dizaineriem – “Vivjena Vesvuda: panks, ikona, aktīviste”  (Westwood: Punk, Icon, Activist, 2018) un “Makvīns”  (M Queen, 2018). Britu modes pasaules granddāma gan jau protestējusi, ka filmā pārāk daudz esot par modi, skatēm un apģērbu, bet pārāk maz par viņas pilsonisko pozīciju.

 

“Baltijas pērles” autorkino izlase

Kulta režisora Terija Giljama filma “Cilvēks, kas nogalināja donu Kihotu” (The Man Who Killed Don Quixote, 2018). Filmas pirmizrāde notika Kannu kinofestivāla noslēgumā, bet tās dramatiskais tapšanas stāsts ir piedzīvojumu seriāla cienīgs.

Oskarotā poļu režisora Pāvela Pavļikovska “Aukstais karš” (Zimna wojna, 2018). Eiropas 50. gadu kino estētikā uzņemto un ar “Zelta palmas zaru” par režiju apbalvoto mīlas stāstu kritiķi atzinuši par mūsdienu kino klasiku, kas neatpaliekot no ikoniskās “Kasablankas”.

Robežpārkāpēja Larsa fon Trīra ironiski draudīgais jaunais veikums “Māja, ko uzcēla Džeks” (The House that Jack Built, 2018). Šausminoša, tomēr ģeniāla filma par mākslas netikumību. Kāds saskaitījis, ka no tās pirmizrādes seansa Kannās dezertējuši vismaz simt skatītāju.

Radikālā provokatora Gaspāra Noē jaunā filma “Ekstāze” (Climax, 2018) – amorāla, neapvaldīta ballīte, kurā valda sekss, narkotikas un netīrās dejas.

Dižā čehu sirreālista Jana Švankmaijera pēdējā filma “Kukaiņi”. Stāsts par mušu, circeņu un mēslu vaboļu dzīvi, kas huligāniski samontēts kopā ar “Karali Līru”.

LA.lv