Publicitātes foto

Īstvuda zvaigžņu stunda 0

Kaut arī vēsturiski ne pats pirmais spageti vesterns, bet pirmais, kas izpelnījās starptautisku atzinību, Serdžo Leones filma “Par sauju dolāri” pārdefinēja žanra robežas un par zvaigzni padarīja Klintu Īstvudu, un kļuva par pirmo filmu Leones “dolāru triloģijā”, ko vieno galvenais varonis, kam neviens pat nav papūlējies iedot vārdu.

Reklāma
Reklāma
Skabejeva ārdās: Krievijas propagandisti sašutuši par Trampa rīcību saistībā ar Ukrainu 5
Numeroloģija un skaitļu maģija: kā jūsu tālruņa numurs ietekmē jūsu likteni un kad to mainīt? 27
TESTS. Atbildi uz 10 jautājumiem un uzzini, kādu vērtējumu tu iegūtu šajā latviešu valodas testā!
Lasīt citas ziņas

Serdžo Leones (1929 – 1989) mīlestība pret kino izpaudās jau bērnībā – viņa tēvs ir viens no Itālijas kino pionieriem, māte – mēmā kino aktrise, un atrasties filmēšanas laukumā puikam šķita itin dabiski. Tāpēc nav brīnums, ka, pametis studijas, viņš nonāca kinostudijā un kļuva par Vitorio de Sikas asistentu filmā “Velosipēdu zaglis” (1948). Veiksme bija viņa sabiedrotā, un Leone režisēja arī vairākus tobrīd tik populāros sandaļeposus, bet tad, nepārvaldīdams angļu valodu un ne reizi savu kāju nespēris ASV, viņš bija gatavs pārdefinēt vesterna jēdzienu, ko palīdzēja izdarīt arī viņa skolasbiedra Ennio Morikones nu jau leģendārā muzikālā tēma.

Jau 50. gadu vidū amerikāņu klasiskais vesterns prasīt prasījās pēc pārmaiņām, turklāt – ļoti loģiskām, jo aktieri, kas ar šo žanru saistāmi kopš 30./40. gadiem, kļuva arvien vecāki. Leones cerības topošajā filmā noalgot Henriju Fondu vai Džeimsu Koburnu izkusa – filmas 200 tūkstošu budžets nepieļautu šādu izšķērdību, tāpēc viena pēc otras tika izskatītas citas kandidatūras, līdz viņa skatiens apstājās pie iznesīga, stalta amerikāņa ar caururbjošu skatienu un pieklājīgu lomiņu sarakstu kino un televīzijā, kuras skatītāji jau bija iemīlējuši Klinta Īstvuda vienmēr jauko varoni, kurš kā ideāls vesternu varonis labi izturējās pret dzīvniekiem, maziem bērniem un sirmām kundzītēm. Pats aktieris gan alka pārmaiņu, un cinisks, raupjš bezvārda svešinieks–nekļūdīgs šāvējs viņa acīs bija tieši tas, kas to pieļautu.

CITI ŠOBRĪD LASA

Klints Īstvuds kļuva par zvaigzni, Serdžo Leone – par vienu no slavenākajiem (spageti) vesternu režisoriem, un “Par sauju dolāru” – par pirmo daļu Leones “dolāru triloģijā”. Ironiski, ka toreiz, filmēšanas laikā, tieši Īstvudam bija lemts kļūt par dažādu nepilnību novērsēju, jo žanra smalkumi pārējai filmēšanas grupai nebija labi zināmi un tāda ekstra kā elektrība, treileris, kurā pārģērbties, un pat tualete viņu acīs šķitusi vien amerikāņu aktieru iedomības apliecinājums.

UZZIŅA:

“Par sauju dolāru”/”Per un pugno di dollari”/”A Fistful of Dollars”

Itālija, Spānija, Rietumvācija, 1964.

Režisors: Serdžo Leone

Galvenajā lomā – Klints Īstvuds

“Forum Cinemas” 9. IX 18.30, triloģijas otro daļu “Par dažiem dolāriem vairāk” demonstrēs 16. IX, noslēdzošo daļu “Labais, ļaunais un riebīgais” – 30. IX visas filmas – angļu valodā, bez latviešu valodas tulkojuma.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.