Mobilā versija
Brīdinājums +5.9°C
Urzula, Severīns
Piektdiena, 20. oktobris, 2017
25. janvāris, 2017
Drukāt

Latvijas jauno auto izvēle dārga pat uz bagāto valstu fona (9)

Publicitātes fotoPublicitātes foto

Latvijā pērn no jaunajiem auto visvairāk pirkts “Nissan Qashqai”, Igaunijā (tāpat kā Somijā, Polijā un Šveicē) – “Skoda Octavia”, Lietuvā – “Fiat 500”, Vācijā – “VW Golf”, ASV – “Ford F– Series”, Apvienotajā Karalistē – “Ford Fiesta”.

Spriežot pēc datiem par dažādās valstīs populārākajām jaunajām automašīnām (par kurām pircēji balso ar maku), jāsecina, ka Latvija jaunu auto izvēles ziņā ir unikāla – nekur citur pasaulē pirmajā desmitā nav septiņu “krosoveru”. Latviešu izvēle pat uz bagātāko valstu fona ir bijusi dārga – mūsu desmitniekā ir tikai viens mazās klases auto.

Latvijas Auto asociācija ziņo, ka pērn ievērojami palielinājies jaunu automobiļu iegādes darījumu skaits privātpersonu segmentā. Privātpersonas 2016. gadā iegādājušās 4350 automobiļus, kas ir par 22% vairāk nekā 2015. gadā. Taču vienlaikus jāsecina, ka daudzu Latvijas iedzīvotāju sapnis par jaunu auto salīdzinājumā ar citām Eiropas valstīm piepildās krietni retāk. Tikai vidēji septiņi pircēji no tūkstoša tika pie automašīnas ar jaunāko izlaiduma gadu. Un uz katru jaunu auto mēs importējam vismaz trīs jau 10 gadu mūžu nodzīvojušus dzelžus.

Kāds ir sapņu auto?

Janvāris – aizgājušā gada rezultātu vērtēšanas un no tās izrietošas tuvākās nākotnes prognozēšanas laiks. Tādēļ šeit neliels ieskats jaunu auto tirgus lokālajās un globālajās norisēs.

Mērens līzinga stimulēts pieaugums

Latvijas Auto asociācija publicējusi pagājušā gada jaunu auto pārdošanas rezultātus. Citēju dažus interesantākos faktus.

Ievērojami palielinājies jaunu automobiļu iegādes darījumu skaits privātpersonu segmentā. Privātpersonas 2016. gadā iegādājušās 4350 automobiļus, kas ir par 22% vairāk nekā 2015. gadā. Bet k pējais vieglo automobiļu tirgus pieaugums ir 15%, sasniedzot 18 575 transporta vienības.

Pieaugumā ievērojami nopelni neapšaubāmi ir banku līzinga kompānijām, kas ir bijušas īpaši aktīvas 2016. gadā un kopā ar auto tirgotājiem spējušas piedāvāt klientiem mazākus procentu maksājumus, mazāku mēneša maksājumu. Līzinga devēju “tops” ir mainījies, un stabilu pirmo vietu ar finansētām 2567 jaunām automašīnām un 25% tirgus daļu ieņem “SEB Līzings”, kas 2016. gadā bija aktīvs juridisku personu finansēšanā, bet privātpersonu tirgū ir tikai ceturtajā vietā (14%). Šeit līderis ir “Nordea Finance Latvia” ar gandrīz 27% tirgus daļu. Trešais pēc gada rezultātiem ir “Swedbank Līzings”.

Igaunijā 2016. gadā vieglo pasažieru automobiļu tirgus ir palielinājies par 10%, sasniedzot 22 429 reģistrētu vienību skaitu. Arī Lietuvā vērojams vieglo pasažieru automobiļu reģistrācijas skaita 19% pieaugums, sasniedzot 20 320 reģistrētu vienību skaitu. Latvija jaunu reģistrēto automobiļu absolūtā skaita ziņā atpaliek no kaimiņvalstīm. Rēķinot uz 1000 iedzīvotājiem, Latvija ieņem otro vietu Baltijā.

Saskaņā ar Eiropas auto ražotāju asociācijas sniegtajiem 2016. gada datiem, vienpadsmit mēnešos Eiropā kopumā jaunu auto tirgū vērojams 7,1% pieaugums, sasniedzot 13,5 miljonu vienību skaitu. Visi pieci lielākie Eiropas tirgi ir piedzīvojuši reģistrācijas skaita pieaugumu – Itālija (16,5%), Spānija (11,1%), Francija (5,0%), Vācija (4,6%) un Lielbritānija (2,5%).

Auto asociācija prognozē, ka 2017. gadā Latvijas tirgus pieaugums būs mērens un sasniegs 19 500 jaunu vieglo pasažieru un vieglā komerctransporta reģistrāciju skaitu.

Atturīgi optimistisks ziņojums. Tavs sapnis (neliedzies, par jaunu auto sapņo katrs!) varot piepildīties. Būsim optimisti. Taču – arī reālisti. Uz pasaules un Eiropas fona Latvijas iedzīvotāja izredzes šā sapņa smaržu drīz izbaudīt ir un paliek niecīgas. Tikai aptuveni septiņiem no tūkstoša tas piepildījās pērn. Vācijā un Anglijā šis skaitlis ir 40. Amerikā – nedaudz virs 20.

Automobilizācijas jomā mēs joprojām esam Eiropas “līderu” trijniekā tikai divos rādītājos. Mūsu “garāžā” 72% auto ir vecāki par desmit gadiem. Lietuvā – 85, Polijā – 75, Igaunijā – 64. Trešie skumjākie tātad. Un līdz Zviedrijas (17%), Īrijas (18), Austrijas (20), Beļģijas (24) līmenim šādā tempā mēs brauksim vēl ilgi.

Uz katru jaunu auto mēs importējam vismaz trīs jau 10 gadu mūžu nodzīvojušus dzelžus. Un vinnējam kontinenta sacīksti tikai nominācijā “dīzeļfans”. Šo (daudzos gadījumos apšaubāmi racionālo) degvielas veidu izvēlējušies 74% Latvijas auto īpašnieku. (Lietuvā – 71, Igaunijā – 38).

Pievienot komentāru

Komentāri (9)

  1. Tas ir blefarīts.

  2. Pašam riebjas krossoveri, bet ar tādu braucu, jo LV neceļiem saprātīgākā izvēle..

  3. Dīzeļfans? No 10-12 nopērkamajiem autoplacī tikai labi ja viens ir benzīnnieks. Un reti kad vajadzīgajā komplektācijā. Tāds ir plaču piedāvājums, diemžēl.

  4. Angliju īsti nevar likt par piemēru. Tur mazauto ir “populāri” dēļ nodokļu un apdrošināšanas politikas.

  5. Lielummānijas galvenais cēlonis – Latvijā dzīvojošo (gan latviešu, gan krievu) austrumnieciski slāviskā mentalitāte un vērtību sistēma. Tieksme uz izrādīšanos,…”krutumu”. Rietumos dižošanās ar savu stāvokli un bagātību neraisa cieņu, bet drīzāk izsmieklu. Slikta gaume cilvēkam,..tā sakot! Tas attiecas ne tikai uz auto, …. sen zināms, ka slaveno zīmolu apģērbu veikalos, kur vīriešu uzvalks maksā vairākus desmitus tūkstošu, reti iepērkas rietumnieki. Pārsvarā tos apmeklē bagātie arābi, āfrikāņi, krievi un arī daži latvieši. Piem. Lembergs. Rietumniekiem cieņā ir ērtums un racionālisms.

    • Nissan ir “Lielummānija”?, zini cik maksā tāds Qashqai? un piemēram Škoda Oktavia? Kurš no šiem tad ir dārgāks? Iespējams brauc ar Audi vai BMW bet 10 gadīgu un skauž, ka nevari atļauties jaunu auto

  6. Tā “dārgā” izvēle vismaz agrāk bija PVN karuseļi. Tiesa, diez vai tas attiecas uz šiem krosoveriem. Te visdrīzāk atšķirība veidojās no tā, ka citur pasaulē dominē uzņēmumu auto. Latvijā laikam vēl aizvien dīleri nespēj radīt uzņēmumiem pievilcīgu piedāvājumu. Dūmojoša 10 gadu veca grabažas izkonkurē vidēji mazos auto.

  7. Galvenais, lai būtu “garš un resns”, lai varētu NEceļus izbraukt!

Draugiem Facebook Twitter Google+