Mobilā versija
-1.7°C
Niklāvs, Nikola, Nikolajs, Niks
Otrdiena, 6. decembris, 2016
24. novembris, 2015
Drukāt

Ivars Bušmanis: No pašradītās situācijas ar “Air Baltic” Straujumai ir tikai viena izeja – atkāpšanās (14)

Foto - LETAFoto - LETA

Jau rakstīju (“Valdība arvien vairāk dzen sevi stūrī”, “LA” 19. nov.) par to, ka bezizvēles situācijā valdība nostādījusi sevi pati (ne jau atlaistais ministrs). Ar ceturtdienas lēmumu atbalstīt šaubīga investora piesaisti valdība tuvinās galam.

Kas tad valdības vadītāju iedzinis “bezizejas situācijā”? Noticēšana aviokompānijas vadības, konsultantu un Finanšu ministrijas uzspiestajai izvēlei kā vienīgajai. Tika radīts mīts, ka “Air Baltic” jāglābj, kaut gan patiesībā trūkst naudas, jo vasarā pārsteidzīgi veiktas iemaksas par “Bombardier” lidmašīnām, kuras šogad tā arī nepiegādās.

Manā izpratnē, Gauss piesaistījis savu paziņu Montāgu-Girmesu kā “ātro kredītu firmu” aviokompānijas īslaicīgajās finanšu grūtībās, par procentiem pieņemot piecas krievu “Sukhoi” lidmašīnas. Īstermiņa risinājumi nāk komplektā ar ilgtermiņa saistībām. Ilgtermiņā nacionālās flotes saistīšana ar Krievijas “Sukhoi Superjet” lidmašīnām radītu gan ekonomiskas problēmas, gan pasažieru uzticības zaudēšanu.

Šoreiz nevar runāt tikai par ģeopolitisku izvēli, kā tas bija bankas “Citadele” pārdošanas gadījumā. Bažas rada arī ekonomiskie apsvērumi. “Sukhoi Superjet” Rietumu tirgū nav spējis ienākt, līdz ar to Eiropas lidostās servisa nav. Nez kā “Air Baltic” domā atrisināt kādu tehnisku ķibeli, ja tā atklāsies kādā no galamērķiem…

Bet arī “Bombardier” vismaz par gadu kavējas ar “CS300” lidmašīnu izgatavošanu. “Air Baltic” būtu pirmā kompānija, kas izmēģinātu šo jauno lidmašīnu. Laikam piemirsies, kā bija toreiz, kad iesprūdušu dur­vju dēļ pirmo propelleru “Bombardier” vietā vajadzēja reisā laist vecos “fokkerus”.

Nesaistīti ar šo, bet tikai tagad Finanšu ministrija jaunajā Publisko iepirkumu likumā iekļāvusi terminu “saimnieciski izdevīgākais piedāvājums”. Tas noticis pēc gadiem ilgām diskusijām un pusotru gadu pēc tam, kad to darīt ieteikusi ES direktīva. Nākamgad valsts un pašvaldību iepirkumos galvenais vērtēšanas kritērijs iepirkumos būs saimnieciski izdevīgākais piedāvājums, nevis piedāvājums ar zemāko cenu. Kaut gan arī tagad nekas netraucē tā vērtēt. “Air Baltic” vadītājs Martins Gauss piektdien vēl pa vecam: “”Sukhoi” lidmašīnas ir lētākas un tiktu piegādātas ar labākiem nosacījumiem.” Ne vārda par to, ka to izmantošana ekonomiski nav tik izdevīga kā, piemēram, otra pretendenta “Embraer” lidaparāti. Gan degvielas patēriņš lielāks, gan rezerves daļu iepirkšana apgrūtināta, gan tehniskā apkope ir dārgāka.

Vai bez privātā investora piesaistes Valsts kases aizdevums būtu neatļauts? Par biedu minēts igauņu “Estonian Air”, kam pieprasīts atmaksāt 85 miljonus, kas to izputināja. Kāpēc? Tāpēc, ka kompānija strādāja ar zaudējumiem un neīstenoja restrukturizācijas plānu. Taču pretēju gadījumu ir vairāk. Līdzīgā situācijā poļu “LOT Polish Airlines” pie negatīva kapitāla un līdzekļu trūkuma valsts ieguldīja 200 miljonu eiro kompānijas restrukturizācijā. Pērn Eiropas Komisija to atzina par pamatotu, un tagad poļi ar jauniem “Boeing 878” (līzingā) jau lido uz Ņujorku.

Pirms lēmuma pieņemšanas Saeimā, vai valstij aizdot 80 miljonus, “Vienotības” koalīcijas partneri vēl plāno diskutēt. ZZS esot jautājumi. Arī pati “Vienotības” frakcija vēl vēlas gūt pārliecību, ka “Air Baltic” nebūs jāiegādājas Krievijas “Sukhoi” lidmašīnas. Tāda ir arī Nacionālās apvienības pozīcija.

Lemjot par šo jautājumu atsevišķi no valsts budžeta, visticamāk, neizdosies gūt Saeimas atbalstu valdības lēmumam, kas nozīmētu valdības krišanu. No pašradītās kakta situācijas Straujumai ir tikai viena izeja – atkāpšanās.

Pievienot komentāru

Komentāri (14)

  1. Šai nelabojamai padomietei būtu laiks pensionēties ar godu.

  2. .. Bušmanis iedziedājās!

  3. Patiešām, izrādās, ka skaļi paziņotās sankcijas pret agresoru Krieviju tāds bleķis vien ir, atbalstīsim Krievijas militāro kompleksu (Suhojs ir slavens krievu kara lidmašīnu konstruktors – tāpat kā viņa birojs). “Vienotība” ir Latvijas negods un varu būt lepns, ka par šo partiju nekad neesmu balsojis!

  4. ..! Sankcijas,krievu lidenes,galīgs sviests

  5. Gazprom trubas ģeopoliotika un Airbaltik Suhoj ģeopolitika satikušies “Vienotības” kuluāros. 🙂

  6. vēl jau ir iespēja vienkārši pārtraukt iepirkumu finanšu trūkuma dēļ, vismaz pašcieņu varēs saglabāt

  7. Lembergu ātri par premjeru pirms budžeta pieņemšanas, jo pāris nedēļās Aivars atradīs budžetā caurumus!

  8. Kas tas tāds Gauss, kurš saņemot miljonu gadā kā it kā īpaši labs speciālists, bet noved AirBaltic līdz bankrotam? Kur ir viņa speciālista atdeve? Tāds pats žuliks kā visi līdz šim zināmie “investori”. Varbūt tik dārgu specu vajag patriekt ellē ratā, ielikt tajā amatā kādu Jāni vai Fedju par puscenu. Varbūt šamiem labāk paveiksies?
    Kāpēc mums – nodokļu maksātājiem – kādam jāmaksā miljons, lai notriektu firmu līdz kliņķim? Varbūt to pašu var paveikt krietni lētāk?

  9. Īstie saimnieki Straujumu patrieks pēc tam, kad omīte būs nokārtojusi darījumu ar krievu investoru Air Baltic un būs izvilinājusi no valsts budžeta 80 milj. krievu lidmašīnu iegādei. Kaut ko jau viņai atmetīs par pūlēšanos, kādu simtnieku, varbūt vairāk. Nožēlojama valsts!

  10. Itin kā tā atkāpšanās ( ja tā tiešām notiks) Straujumai būtu liela traģēdija. “Moris savu darbu padarījis – moris var iet”. Un iet var lepni, jo “moris” ar visu savu svītu, par izdarīto ir kraliski atalgots.
    Kaut gan, zināmas šaubas rodas par to aiziešanu. Vēl jau visi melnie darbi nav padarīti. Un aiziešanas gadījumā uz skatuves var uznākt Saskaņas centrs, ar kuru visu laiku tiek baidīta tauta. Tāpēc, visdrīzāk valdošā koalīcija ( ieskaitot “nacionāļus”) kā parasti izvēlēsies “mazāko ļaunumu” un nobalsos par šo noziedzīgi sastādīto budžetu.

    • Ko to vecmāmiņu kritizē ,viņa taču tur iekūlās nejauši un tad no visām pusēm spieda darīt to ,ko par viņai maz saprašanas. Lai taču kulturāli pati paziņo ,ka ies pensijā ,auklēs mazbērnus ,savu misiju ir izpildījusi ,ne tagad ar kaunu atlaidīs. Ko arī te kritizē budžetu ,cik naudas ir tik sadala un aizsardzībai tiešām to naudu vajaga ,ne tik daudz Krievijas dēļ ,cik džihādistu dēļ.AR Sc arī nav ko baidīt ,lai nu kādi viņi sociāldemātri ,bet ja labāku nav ar jāiztiek ar šādiem pašiem. Labāk krievs sociāldemkrāts ,pēdiņās ,nekā latvietis ,”pelēkais barons” NA ir galīgi degradējusies ,karogus vicina ,saukļus sauc ,bet par labklājības celšanu nekā ,tikai saviem sponsoriem atlaides biznesā gādā ,tad jau Lembergs ar savām mahinācijām ir labāks.

  11. Ar lielu troksni so izmest tikai lai paskaidro cik sanema un zeke iebaza no pardotas bankas tagad no AIR BALTIK ta redz rodas tie miljoni sadiem tipiem tadel sez ka pielipusi pie ta kresla kur ir KNAB.

  12. Te pienāca Kinzulis- Atbildēt

    ja nevar blēdību – taisa lielu blēdību un viss…

Ērika Oša zīmējums
Ēriks Ošs. Nauda jāatstrādā

“Rīgas Nacionālais zooloģiskais dārzs” par 2,1 miljoniem eiro plāno īstenot projektu “Āfrikas savanna”. Rīgas pašvaldības nākamā gada budžeta projektā “Āfrikas savannai” paredzēti 1,125 miljoni eiro, bet Saeima, apstiprinot nākamā gada budžetu, tā saukto deputātu kvotu ietvaros šim projektam piešķīra 400 000 eiro. Zooloģiskajā dārzā tiks izbūvētas mītnes, āra pastaigu laukumi. Būvprojekts paredz veidot jauktu ekspozīciju, kurā apmeklētājiem vienlaikus tiktu rādītas žirafes, zebras, antilopes, surikāti un degunragputni, kā arī iekļauta huzārpērtiķu sala. Āfrikas savannas ekspozīcija iecerēta aptuveni 3000 kvadrātmetru platībā.

Egils Līcītis: Tumsa zūd, ja "Delna" slēdz gaismu (2)Ja "Delna" būtu ar garāku pastāvēšanas vēsturi, to noteikti uzaicinātu pie Daugavas rakšanas un upes gultnes maģistrālās līnijas vilkšanas.
Lasītāju aptauja
Izlasot interviju ar vēsturnieci, jutu aizvainojumu senču vietā... (5)“Latvijas Avīze” novembrī publicēja sarunu ar vēsturnieci Inetu Lipšu “Latvieši nezināja, nevis negribēja”. Tā izraisījis rezonansi. Savas pārdomas ir atrakstījusi Brigita Blite.
Vai jums nācies saskarties ar nelojāliem pedagogiem?
Draugiem Facebook Twitter Google+