Horoskopi un mistika
Pasaulē

Kas sagaida par sliktu uzvedību. Īsais ceļvedis pa elli dažādu reliģiju priekšstatos2

Autors – Guntars Pļavinskis, žurnāls “Planētas Noslēpumi”

Elles ģeopolitiskais novietojums

Senie vikingi uz viņpasauli devās degošās laivās.
Senie vikingi uz viņpasauli devās degošās laivās.


Agri vai vēlu ikvienu tas vai nu sagaida, vai pašam laikus jāveic izvēle. Nav daudz tādu, kuriem pēc dzīvošanas mūsdienu apstākļos varētu izdoties izspraukties cauri paradīzes vārtiem, apmānot tos modri sargājošos erceņģeļus. Visnotaļ lietišķi un praktiski jāgatavojas ļaunākajam. Un, sak, lai neapjuktu, jāsāk visam jau gatavoties.
Galvenais – bez liekas panikas!

Kur atrodas tā dēvētā aizkapa pasaule? Liela daļa tautu senatnē savus nelaiķus sadedzināja, kas ir droša pazīme tam, ka dvēselei jāpārceļas uz savu jauno mītni debesīs. Bet, ja to ierok zemē, tad tā taisnā ceļā dosies uz pazemes valstību. Ja pēdējā ceļā dodas laivā, tā aizpeldēs uz aizjūras valstību, kas atrodas pašā Zemes malā. Bija arī dažādas atšķirības, taču visi bija vienisprātis, ka aizkapa valstībā nokļūst to cilvēku dvēseles, kurus itin nekas vairs nenotur pie iepriekšējām mītnes vietām, un jaunajā vietā viņi eksistē aptuveni tāpat – sēj un novāc ražu, medī un tamlīdzīgi.

Savukārt tās, kas cilvēka nolādējuma vai kāda neizpildīta solījuma dēļ nespēj atstāt savu ķermeni, paliek mūsu pasaulē – vai nu iemiesojoties savā iepriekšējā apvalkā, vai pieņemot dzīvnieku, dažādu dabas parādību vai vienkārši neveiksmju pazīmju veidolu. Var teikt, ka tādu dvēseļu aizkapa pasaule faktiski ir mūsu pašu pasaule, un tas acīmredzami nav tas vislabākais pēcnāves dzīvošanas variants.

Ēģiptiešu elle

Foto – Shutterstock


Krietni vien briesmīgi klāsies tad, ja nokļūsiet seno ēģiptiešu aizkapa pasaulē, kurā valda Ozīriss. Savas virszemes dzīves laikā viņu nogalināja un sacirta gabalos paša brālis Sets. Tas nevarēja neizpausties mirušo valstības valdnieka raksturā. Ozīriss izskatās atbaidoši: līdzīgs mūmijai, kas sažņaugusi rokās faraonu varas simbolus. Sēžot tronī, Ozīriss vada tiesas sēdi, kurā izvērtē jaunpienākušo dvēseļu rīcību. Tiesā dvēseles ieved dzīvības dievs Hors. Pie viņa rokas jāturas stingri: vanaggalvis Hors ir pazemes valdnieka miesīgs dēls, tāpēc viņa spēkos ir aizlikt par jums kādu labu vārdu.

Tiesas zāle ir milzīga – faktiski viss debesjums. Saskaņā ar Ēģiptes mirušo grāmatas norādījumiem tajā jāievēro virkne noteikumu. Ļoti rūpīgi uzskaitiet grēkus, kurus neesat paspējis sastrādāt dzīves laikā. Pēc tā jums piedāvās atstāt kaut ko piemiņai par sevi un palīdzēt radiniekiem, papirusa rullī atveidojot tiesas ainu. Ja jūsu mākslinieka talants izrādīsies atzīstams, atlikušo mūžības daļu jūs pavadīsiet šajā zālē, piedaloties Ozīrisa un daudzo radniecisko dievību lietu kārtošanā. Citus savukārt sagaida nežēlīgs sods: viņus iemet apēšanai pie Amata – behemota ķermenī iemituša briesmoņa ar lauvas ķetnām, krēpēm un krokodila rīkli. Tiesa, briesmoņa rīklē var nokļūt arī veiksminieki, jo periodiski notiek “tīrīšanas”, kurās reiz jau izskatītās dvēseļu lietas pārskata no jauna.

Grieķu elle

Ceļojums uz Aīda valstību – karte, kā šo ceļu iztēlojās grieķi.
Ceļojums uz Aīda valstību – karte, kā šo ceļu iztēlojās grieķi.


Nokļūšana grieķu ellē ir vēl vienkāršāka. Uz turieni jūs aiznesīs pats nāves dievs Tanatoss, kurš turp nogādā visas “svaigās” dvēseles. Lielu cīņu un kauju laikā, kad, visdrīzāk, viņam vienam pašam nav iespējams tikt ar visu galā, Tanatosam palīgā nāk spārnotie Kerri, kas kritušos pārnes uz mūžīgi drūmā Aīda valstību. Tāku rietumos, pašā zemes malā, plešas neapdzīvots līdzenums, kurā dažviet aug ievas un papeles ar melnu mizu. Aiz līdzenuma, dziļas aizas dibenā, atveras duļķainais Aheronas staignājs. Tas saplūst ar melnajiem Stiksas ūdeņiem, kas savukārt deviņas reizes apjož mirušo pasauli un atdala to no dzīvo pasaules. Pat dievi bīstas neievērot dotos zvērestus, kas doti Stiksas vārdā: tās ūdeņi ir svētīti un nežēlīgi. Tie ieplūst Kocitā, raudu upē, no kuras sākas Lēte, aizmirstības upe.

Šķērsot Stiksas straumi jums palīdzēs vecais Hārons. Viņš par savu darbu no katra paņem pa sīkai vara monētai. Ja jums gadījumā nav naudas, tad atliek tikai turpat pie ieejas gaidīt laika beigas. Bet maksātspējīgie Hārona laivā šķērso visas deviņas straumes un izsēdina pasažierus mirušo valstībā. Tur jūs sagaidīs milzīgs trīsgalvainais suns Cerbers, kas ir absolūti nekaitīgs tiem, kuri ienāk, savukārt absolūti nesaudzīgs pret tiem, kuri veic mēģinājumus atgriezties saules pasaulē.

Plašā līdzenumā, kurā valda ledains vējš, jums kopā ar citām ēnām rāmi jāgaida sava kārta. Tālāk grubuļains ceļš ved uz paša Aīda mitekli, ko ieskauj Flehetona ugunīgās straumes. Tam pāri vedošais tilts balstās vārtos, kas izvietoti uz dimanta kolonnām. Aiz vārtiem – bronzā izveidota milzīga zāle, kurā sēž pats Aīds un viņa palīgi, tiesneši Mīnoss, Eaks un Radamants. Cita starpā – viņi visi trīs savulaik bijuši cilvēki ar miesu un asinīm. Viņi bija taisnīgi valdītāji un savas tautas pārvaldīja tik sekmīgi, ka pēc nāves Zevs viņus padarīja par visu mirstīgo tiesnešiem.

Taisnīgie tiesneši, visdrīzāk, jūs nosūtīs vēl zemāk – uz Tartaru, sāpju un vaidu valstību, kas izvietojusies dziļi zem pils. Tur jums nāksies iepazīties ar trim māsām vecenītēm – atriebes dievietēm erīnijām, kuras Aīds norīkojis grēcinieku uzraudzīšanai. Viņu paskats ir šaušalīgs: zilas lūpas, no kurām nopil indīga sliena, un mugurā melni virsvalki, kas atgādina sikspārņa spārnus. Viņu rokās ir čūsku mudžekļi, un tā viņas nēsājas pa visu pazemi, lāpām izgaismojot sev ceļu un sekojot tam, lai ikviens pilnībā iztukšotu likteņa piespriesto soda kausu.

Citi Tartaras “pamatiedzīvotāji” ir bērnu zagle Lamija, trīsgalvainā nakts murgu dēmone Hekāta, līķu ēdājs Eirīns. Un tur jūs sastapsiet arī virkni mītisku personību. Piemēram, tirāns Iksions ir uz mūžu piekalts uguns ratam. Piekalto milzi Tītiju, kurš apvainoja maigo Leto, nemitīgi knābā divi grifi. Dievnoliedzējs Tantals līdz rīklei iegremdēts svaigā un tīrā ūdenī, taču, tiklīdz viņš, slāpju mocīts, pieliecas tā virzienā, ūdens neizbēgami atkāpjas. Savus vīrus nogalinājušās danaīdas spiestas nepārtraukti piepildīt cauru trauku. Čaklais Sīzifs, kurš savulaik spējis apmānīt gan nāves garu Tanatosu, gan nepiekāpīgo Aīdu, gan tostarp arī pašu Zevu, tagad spiests nepārtraukti velt kalnā akmeni, kas allaž noripo atpakaļ lejā, tiklīdz sasniedzis virsotni… Tur tagad būsiet arī jūs.

Kristiešu elle

Foto – Shutterstock


Kā jau faktiski visa pati kristiešu “mācība”, arī viņu izpratne par elli ir piesavināta no pašu apkarotajiem pagāniem, visvairāk iedvesmojoties tieši no senajiem grieķiem. Taču tieši kristieši elles ģeogrāfiju izpētījuši vispamatīgāk. Turklāt līdz kristiešu ellei aizkļūt ir krietni vien sarežģītāk. Jau tā dēvētajās apokrifu grāmatās – tās, kuras vai nu jau sākotnēji apzināti neiekļāva kompilācijā, ko dēvē par Bībeli, vai arī vēlāk vienkārši klusiņām izņēma laukā no tās – paustas dažādas norādes par elles atrašanās vietu. Piemēram, “Ēnoha grāmata” pašu nelabo izmitinājusi neapdzīvotā tuksnesī austrumos, kur Rafaīls “veido atveri”, kurā nolaiž nelabo, sasietu no galvas līdz kājām, un uzveļ vēl virsū lielu akmeni.

Taču saskaņā ar to pašu apokrifu dvēsele dodas uz citu pusi, uz rietumiem, kur “apmetīsies” augstas kalnu grēdas padziļinājumos. 6. gadsimta beigās kristiešu virsvadonis pāvests Gregorijs Lielais, izšķirot divas elles – augšējo un apakšējo, vienu izlēma novietot uz zemes, bet otru zem tās. 1714. gadā publicētajā grāmatā angļu okultists Tobiass Svindens elli izvietoja uz Saules. Viņš savu ideju pamatoja ar tajā laikā vienlaikus pastāvošajiem priekšstatiem par mūsu galveno spīdekli kā uguns bumbu un citātu no Apokalipses (“…Ceturtais Eņģelis izlēja savu kausu uz Saules: un viņam bija lemts dedzināt cilvēkus ugunī”). Savukārt Svindena laikabiedrs un sekotājs Viljams Vinstons par elli pasludināja visas debesu komētas: nokļūstot Saules sakarsētajos apgabalos, tās izcep, bet attālinoties – sasaldē dvēseles.

Bet visplašāko atzinību iemantoja priekšstats par to, ka elle izvietojusies Zemes centrā un tai ir vismaz viena izeja uz virsmu. Visdrīzāk, šī izeja esot ziemeļos, lai gan pastāv arī citas versijas. Piemēram, senatnes poēma par īru svētā Brendana ceļojumiem vēsta par viņa braucienu uz galējiem rietumiem, kur viņš atrod ne tikai paradīzes pavēņus, bet arī grēcinieku mocību vietas.

Apokrifiskajos “Dievmātes sāpju ceļos” elle izvietota gan virs, gan zem zemes. Šī grāmata ir pārpilna ar detalizētiem sodu aprakstiem. Palūgusi Dievu izkliedēt absolūto miglu, kas ieskauj cietējus rietumos, Marija redz, kā sakarsēti pelni krīt pār neticīgo galvām. Turpat uguns mākonī mokās arī tie, kuri “svētdienas rītausmā guļ kā mirušie”, bet uz nokaitētiem akmeņiem jāsēž tiem, kuri dzīves laikā nav stāvējuši kājās baznīcā. Dienvidos uguns upē iegremdēti citi grēcinieki: vecāku nolādētie – līdz jostas vietai, netikļi – līdz krūtīm un līdz rīklei tie, “kuri ēduši cilvēka miesu”, proti, nodevēji, kuri atdevuši bērnus apēšanai dzīvniekiem vai nodevuši savus brāļus valdnieka priekšā. Bet visdziļāk, līdz pašai tumsībai, iegremdēti zvēresta lauzēji.

Dievmāte šeit saskata arī citus sodus, kas pienākas iedzīvošanās kārotājiem (pakārti aiz kājām), naida sējējiem un apmelotājiem (pakārti aiz ausīm). “Paradīzes kreisajā pusē”, mutuļojošajos uzkarsēto pelnu viļņos, savas mokas izcieš Jēzu Kristu krustā piesitušie jūdi.

Bet mūžīgā haosa apgabalā izvietota poēmas “Zaudētā paradīze” autora Džona Miltona elle. Atbilstoši viņa koncepcijai nelabais ir gāzts vēl pirms pasaules un debesu radīšanas, tādēļ elle atrodas ārpus šiem apgabaliem. Pats nelabais apmeties Pandemoniumā, “lieliskā galvaspilsētā”, kurā pieņem ievērojamākos dēmonus un jodus. Nevajadzētu īpaši uzticēties atsevišķiem autoriem, kuri apgalvo, ka ieeja ellē varētu būt pilnībā noslēgta. Kristus “Apokalipsē” pauž, ka viņam “esot elles un nāves atslēgas”. Taču Miltons apgalvo, ka atslēgas no Hēnas (acīmredzot – atbilstoši Kristus rīkojumam) glabā šaušalīga pussieviete–pusčūska. Virszemē elles vārti var izskatīties gluži nevainīgi, kā bedre vai ala, vai varbūt kāda vulkāna rīkle.

14. gadsimtā uzrakstītās “Dievišķās komēdijas” autors Dante Aligjēri pauž, ka dvēseles var nokļūt ellē, izejot cauri biezam un drūmam mežam. Šo poēmu uzskata par visautoritatīvāko avotu par elles iekārtojumu. Šķīstītavu struktūra aprakstīta kā ārkārtīgi sarežģīta. “Dievišķās komēdijas” elle ir Lucifera ķermenis, kuras iekšpusei ir piltuvveida struktūra. Uzsākot ceļojumu pa elli, Aligjēri un viņa pavadonis Vergīlijs nolaižas aizvien dziļāk, nekur nenogriežoties, un rezultātā nonāk tajā pašā vietā, no kuras sākuši tajā nolaisties. Kas, protams, ir visnotaļ zīmīgi.

Musulmaņu elle

Saistītie raksti


Kristiešu versijām ļoti līdzīga ir arī tā šķīstītava, kas sagaida musulmaņus. “Tūkstoš un vienas nakts” pasakās vēstīts par elles septiņiem lokiem. Pirmais paredzēts pareizi ticīgajiem, kuri miruši netaisnīgā nāvē, otrais – tiem, kuri atkāpušies no ticības, trešais – pagāniem. Džini un paša Iblīsa pēcteči apdzīvo ceturto un piekto loku, savukārt kristieši un jūdi – sesto. Bet pēdējais, iekšējais, loks sagaida liekuļus. Pirms nokļūšanas tajā dvēseles sagaida diženo pastaro dienu, kas iestāsies laika beigās.

Tiesa, pati gaidīšana gan nešķiet pārlieku ilga. Kā jau lielāko daļu grēcinieku, arī islāma elles apmeklētājus mūžīgi cepina uz uguns, turklāt katru reizi, tiklīdz āda ir apdegusi, tai lemts izaugt no jauna. Šeit arī aug koks Zakums, kura augļi, kas ir līdzīgi nelabā galvām, ir vienīgā mocekļu barība. Nevienam neiesaka nomēģināt šo vietējo virtuvi: šie augļi vēderā trako gluži kā izkausēts varš. Tos, kuri to lieto, allaž nomoka neremdināmas slāpes, un vienīgā iespēja tās remdēt ir tik smirdoša vārījuma dzeršana, ka no tā “izkūst iekšas un āda”. Vārdu sakot, tā ir ļoti jau nu karsta vietiņa, patiešām. Turklāt Allāhs regulāri protot izdomāt aizvien jaunus veidus, kā pastiprināt mocības.

LA.lv
LA
LA.LV
Horoskopi un mistika
Nāksies papūlēties, lai sasniegtu to, uz ko tu ceri! Horoskopi 20. oktobrim
3 dienas
LA
LA.LV
Horoskopi un mistika
Savus nodomus gribēsies piepildīt par katru cenu! Horoskopi no 21. līdz 27. oktobrim
3 dienas
LA
LA.LV
Horoskopi un mistika
Arī maza uzvara ir uzvara! Horoskopi 19.oktobrim
4 dienas

Lasītākie raksti

Par svarīgo

LE
LETA
Ekonomika
Kosmētikas ražotāju “Dzintars” lūdz pasludināt par maksātnespējīgu
2 stundas
LE
LETA
Dabā
Daugavpilī labots nacionālais siltuma rekords
3 stundas
LE
LETA
Pasaulē
Norvēģijā bruņots vīrietis ar zagtu ātrās palīdzības mašīnu notriecis vairākus gājējus
2 stundas
AG
Aleksejs Grigorjevs
Pasaulē
Aleksejs Grigorjevs: Krievu nācija ir slima
27 minūtes
LA
LA.LV
Latvijā
Tiesībsargs nosauc, cik daudzi iztiek ar “absolūtas nabadzības līdzekļiem” 3
2 stundas