Mobilā versija
Brīdinājums +2.0°C
Gunārs, Vladimirs, Gunis
Trešdiena, 7. decembris, 2016
18. jūnijs, 2015
Drukāt

Pēc NATO pasūtījuma izpētītas Krievijas televīzijas manipulatīvās tehnikas (2)

fakenews

Krievijas televīzijas propagandas kanāliem raksturīga dažādu viltīgu tehniku lietošana – visbiežāk manipulējot ar “vienkāršo iedzīvotāju” viedokli, secināts NATO Stratēģiskās komunikācijas izcilības centra pētījumā.

Krievijas informācijas kampaņas manipulatīvās tehnikas analizētas Pirmajā kanālā, “RT” (iepriekš – “Russia Today”) un “Sputnik” audiovizuālajās platformās. Pētījumu pēc NATO Stratēģiskās komunikācijas izcilības centra pasūtījuma veicis Starptautisko pētījumu centrs.

Atklāts, ka bieži Krievijas propagandas mediju sižetos izmanto tā saucamo “vienkāršo cilvēku”, piemēram, kādā no “RT” angļu valodas raidījumiem rādīti kāda ciema iedzīvotāji, kas kritizē Ukrainas izvērsto antiteroristisko operāciju un sūdzas par dzīvi.

Tāpat Krievijas propagandas kanāliem raksturīga vienkāršošana, neskarot būtiskus jautājumus.

Iecienīts paņēmiens ir arī atlasītu “ekspertu” izmantošana. Tas it kā sniedz sajūtu par viedokļu daudzveidību, taču tā nav patiesa, jo tikai papildina to pašu vēstījumu. Tāpat vajadzības gadījumā tiek izmantotas autoritātes – cilvēki vai iestādes, kas bauda īpašu uzticību.

Ļoti populāra Krievijas medijos ir instruēšanas tehnika – ar to tiek sniegti padomi, kā rīkoties iedzīvotājiem, un bieži tā tiek lietota komplektā ar ekspertu teikto. Pētnieki norāda, ka Krievija savos kanālos izmanto arī tādas tehnikas kā klusums, ziņas atkārtošana, vienādošana, grupēšana un atšķiršana, pseidorealitātes konstruēšana, “otra ekrāna” izmantošana ziņu pārraidēs, viktimizāciju (vienu pusi apzīmē kā upuri, nesniedzot plašāku kontekstu) un citus manipulatīvus paņēmienus, kurus nereti lieto komplektā.

Sižeti tiek veidoti atbilstoši auditorijai – vieni ziņojumi tiek pasniegti Krievijas iekšējam patēriņam, citi – Austrumeiropas valstīm, vēl citi – Rietumeiropai un ASV. Malaizijas lidmašīnas notriekšanas gadījums bijis negaidīts Kremļa telekanāliem. “RT” sākotnēji mēģinājusi mazināt šī notikuma svarīgumu. Krievijas Pirmajā kanālā tika samazinātas emocijas, iekļaujot mazāk cilvēkstāstu, lai neradītu emocijas.

Īpaša taktika izvēlēta, arī atspoguļojot Kremļa ieviestās ekonomiskās atbildes sankcijas Rietumiem. “RT” šis temats tika noklusēts, bet Pirmajā kanālā tika izmantoti stāsti, lai parādītu, cik ļoti Eiropa cietīs no šiem notikumiem. “Zaudētāju” stāsti tikuši filmēti arī Latvijā.

Sižetos no Ukrainas bieži mēģināts parādīt Krievijas un tās atbalstīto Austrum­ukrainas separātistu morālo pārākumu. Piemēram, kādā sižetā par konfliktu Ukrainā prokrievisko teroristu līderis Aleksandrs Zaharčenko sniedz pavēli “pabarot un ļaut izgulēties” gūstekņiem, tādējādi parādot morālo vērtību pārākumu. Cita aina paveras Minskas pamiera sarunu atspoguļošanā, kur tika izmantota “infoklaide” jeb izklaidējoša informēšana, pievēršot īpašu uzmanību mūzikai un izklaidējoša “otrā ekrāna” saturam, kurā rādīti vēstījumi no sociālajiem tīkliem, un šādi bija mēģināts mazināt saspīlējumu.

Pētījums gan tikai vēlreiz apstiprina jau iepriekš zināmo. Bet ko darīt?

“Mums jādomā par iespējām, kā stiprināt jau esošos medijus, jo nevar ar propagandu vērsties pret propagandu,” viedokli pauda Starptautisko pētījumu centra izpilddirektore Gunda Reire, piebilstot, ka nav jārada nekāds jauns kanāls, kā agrāk spriests. Pētniece uzsvēra, ka pret Krieviju ir grūti spēlēt, jo tai kārtis ir aizklātas, bet rietumvalstīm tās ir atklātas, ņemot vērā to, ka Rietumi ir balstīti uz atklātības principiem.

Saeimas Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijas priekšsēdētājs Ainars Latkovskis (“Vienotība”), kurš bija klāt pētījuma prezentācijā, uzskata, ka ar pētījuma rezultātiem būtu vērtīgi iepazīties Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijai un arī Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei. Tāpat Saeimas deputāts norāda, ka Latvijas sabiedrību nepieciešams plašāk iepazīstināt ar to, kā Krievija izmanto manipulatīvās tehnikas, piemēram, par to uzņemot dokumentālo filmu. “Ir zināma sabiedrības daļa, kas nesaprot, ka ar viņiem manipulē,” teica A. Latkovskis. Viņš uzskata, ka pētījuma rezultāti jādara zināmi Rietumos, lai veicinātu izpratni par objektivitāti un to, ka, piemēram, “RT” nav objektīvs medijs.

Atgādināšu – iepriekš publicētajā “LA” intervijā Ukrainas vēstnieks Jevgens Perebijnis informēja, ka Ukrainā Krievijas propagandas kanāli ir aizliegti ar tiesas lēmumu, un norādīja, ka šajos kanālos tiek atklāti melots, parādās sadomāti stāsti un fakti.

Pievienot komentāru

Komentāri (2)

  1. Mūsu propogandistiem ir ko mācīties,bet vēl nav apjēguši okupācijas sekas un galīgi nevēlās apjēgt kompartijas un komjaunātnes vadoņu un pusvadoņu lomu okupācijas un arī neatkarības gados.Propogandai nav pamata,jo uz okupācijas dūņām nekāds atspēriens nevar sanākt,sanāk tikai absurda teātris.

  2. Un kadas smadzenu skalosanas tehnikas lieto ASV UN TAS SATELİTVALSTU PRESE ??? Vai esat tik balti,pukaini un nevainigi ??? Vai esat OBJEKTİVİ ???? Ja jau norit informativais kars,tatad karojosas ir vismaz 2 puses…..Un tie otrie neko…..sveti un patiesi….Pat zirgam jasmejas…..

Aplamie apgalvojumi. Pēc intervijas ar Fātimu teoloģe par sievietes lomu islāmā (4)Pēc “LA” publicētās intervijas ar Līgu Fātimu Legzdiņu un “Latviešu mentalitāte sasaucas ar islāmu, prāto konvertīte Līga Fātima” lasītāji uzdeva jautājumus, vai
Draugiem Facebook Twitter Google+