Mobilā versija
Brīdinājums -0.9°C
Guna, Judīte
Sestdiena, 10. decembris, 2016
26. janvāris, 2016
Drukāt

Mūsu autoparks Eiropas līmenim netuvojas (6)

Publicitātes fotoPublicitātes foto

2015. gada visvairāk pirktais auto Latvijā neapšaubāmi ir "Volvo V70" modelis "P2", kurš tika ražots no 2000. līdz 2007. gadam.

Ir aplami pieņemt, ka stāvokli atspoguļo dažādu mediju visai bieži publicētie jaunu auto tirgus apskati. Jauns auto – ja balsojam ar maku, ja reitingu pamatā liekam pilnu “pirmo reģistrāciju” statistiku – vēl nekad nav bijis “Latvijas gada auto”.

“Pirmā reģistrācija” fiksē auto ierašanos Latvijā. Importu un Latvijas pilsoņa vai valstī reģistrēta uzņēmuma veiktu šī auto iegādi un reģistrāciju. Pagājušajā gadsimtā, kad jaunu auto dīleru tīkls Latvijā vēl tikai veidojās, kad vārdu “līzings” vēl tikai iepazinām, jaunu auto īpatsvars šajā importā bija tikai pieci procenti, tūkstošgades mijā tas pieauga līdz 15%. Bet stabilas četras piektdaļas no autoparka papildinājuma bija lietota tehnika. Šī proporcija nedaudz par labu jaunajiem izmainījās kredītu buma “treknajos gados”, krīzes laikā nokritās līdz piektdaļai. Tagad lēni (ātrāk nekā jaunu auto imports) un stabili aug. Lietotu auto imports absolūtos skaitļos divos pēdējos gados gandrīz sasniedza atzīmi 50 000. Un nedaudz vairāk ir bijis tikai 2005., 2006. un 2007. gadā.

Tas par kvantitāti. Kāds ir importēto lietoto auto kvalitatīvais sastāvs? Diemžēl jāsaka – slikts. Un labāks nekļūst. 2014. gadā 39% pirmo reizi reģistrēto vieglo auto bija vecāki par 10 gadiem. Tātad nepārprotami tuvojas kritiska (nobraukums virs 200 000 km) nolietojuma līmenim. Pērn šī grupa pieauga vēl par četriem procentiem. Rezultāts redzams trijās pievienotajās Latvijas autoparka vecuma tabulās. Tikai pirmā rāda šķietamu progresu, jo vecākie un sen nekustīgie auto tiek norakstīti. Braucošo sastāvā uzlabojuma nav. Tā turpinot, mūsu izredzes jebkad sasniegt Vācijas vai Anglijas autotehnikas (modernas, nevis satiksmē bīstamas un remontu izmaksās rijīgas) līmeni ir nevis niecīgas, bet tādu vispār nav.

Vēl viena pievienotā tabula liecina, ka esam mazliet labāk ekipēti par Lietuvu, līdzvērtīgi Polijai un atpaliekam no Igaunijas. No līderiem esam tālu kā no Marsa…

Joprojām bez nopietnām izmaiņām ir populārāko modeļu saraksts. Latvietim praktiskajam vajag lielu auto. Un tāds tad arī ir šogad visvairāk pirktais – “Volvo V70” (pērn “Volvo” bija tikai ceturtais aiz “VW” un “Audi”). Diemžēl šis tehniski neapšaubāmi ļoti uzticamais limuzīns mums ir pa kabatai vien tad, kad gadus 10 jau nokalpojis citiem saimniekiem. Tieši “V70” ar milzu pārsvaru uzvar vecuma grupā “virs 10”. Modeļu “TOP 10” iekļūst vēl divi “Volvo” (S60 un XC90), un šīs markas kopskaits ir gandrīz 4000 jeb astoņi procenti no visa tirgus apjoma. Kā saka viens no pieredzējušākajiem lietotu auto tirgotājiem “Provento” direktors Uģis Vītols: “”Volvo” rādītājos sensāciju neredzu. Manuprāt, jau sen tā vajadzēja būt, jo marka dod visu gaidīto komforta ziņā, arī rezerves daļas ir pietiekami pieejamas, remonti ne pārāk sarežģīti. “Volvo” detaļas varbūt nav gluži tik pieejamas kā “VW”/”Audi”, toties paši auto ir “ilgspēlējoši”. Ja, protams, negadās kāds 700 – 900 tūkstošu nobraucis eksemplārs. Taksometrs, piemēram.”

2014. gada līderis “VW Passat” pērn atkāpies uz trešo vietu aiz “Volvo” un sava mazākā brāļa “Golf” (kurš arī vispopulārākais ir gadsimta sākumā ražots). Un – interesanti – “Passat” bijis vispievilcīgākais tiem, kuri pērk “gandrīz jaunus” auto. Trešā daļa no “Passat” importa ir jaunāki par pieciem gadiem.

Mazāk nekā pirms gada pērn pirkti lietoti “BMW”. Joprojām populāra ir praktiskā “Opel Zafira”, kurai līdzās nostājies vēl viens ģimenes minivens – “VW Touran”.

Noslēgumā vēl divi ekspertu komentāri.

Ivars Caune, “Auto Brasla” direktors: “Lietots auto – tā ir iespēja sasniegt to pašu prestiža un komforta līmeni par mazāku naudu. Pats sev nopirku četrgadīgu auto. Un nekas jau nav īpaši mainījies salīdzinājumā ar jaunu, ja vien tā mašīna ir bijusi normālās rokās, kopta. Vecākās grupas auto no Vācijas turklāt būs mazāk izrūsējis nekā Latvijā ekspluatētais. Skaidrs, ka populārāko marku detaļas ir gan vieglāk atrodamas, gan lētākas. Jaunās mašīnas arī ir ar slimībām, bērnu slimībām. Elektronika, gultņi, ķēdes utt. Baigi jau negribas paņemt kaut ko dārgu un ar to pēc tam čakarēties.”

Guntis Vīksna, žurnālists, Valmieras “Liesma”: “Nepārsteidz, ka 10 gadus un vecāku automobiļu kategorijā dominē “Volkswagen” un “Audi”. Par vācu ražojumu kvalitāti joprojām pircēju vidū ir liela pārliecība, pieļauju, ka visai plašā sortimentā un par saprātīgām cenām pieejamas arī nepieciešamās rezerves daļas, te vairāk domāju tieši lietotas. Vecu “Volvo” gan, manuprāt, pirkt īsti gudri nav, jo tas noteikti būs ar pamatīgu noskrējienu un tāpēc jau ātri prasīs pēc remonta. Un tad it kā prestižā “Volvo” īpašnieka maciņā sāksies caurvējš ne pa jokam!

 

Pievienot komentāru

Komentāri (6)

  1. Cik % no LV jaunajiem auto ir reģistrēti EE?

  2. Mēs arī pirms pieciem gadiem nopirkām lietotu auto, Volvo. mainījuši pa šiem gadiem , gandrīz praktiski neesam neko, nu izņemot eļļas maiņas un tamlīdzigas ikgadējas lietas, kas attiecas uz detaļām, viss ir pieejams vienmēr, un krietni lētāk kā audi, vai vw. mums šī mašīna pa šiem gadiem ir sevi atmaksājusi simtām reižu :))) ekonomisks, ātrs, ietilpīgs utt. ideāla mašīna.

  3. Manī mīt neizpratne par pavecu (2004.-2007.g.) Volvo-XC90 popularitāti Latvijā. Kāpēc par 9 K pirkt nodzītu 2006.gada Volvo-XC90, ja par 16 K var nopirkt jaunu, baudāmu, ērtu un stilīgu Fiat-500X ??? Ja ar auto brauks astoņus gadus un 180 tūkst.km, tad pēc 8 gadiem Volvo varēs pārdot par 3 K, bet Fiatu par 6 K. Vērtības kritums Volvo būs 6 K, bet Fiatam 10 K. Toties ekspluatācijas izmaksas lētākas būs jaunam pirktam Fiatam, un ilgtermiņā abiem izmaksas varētu sanākt līdzīgas.

  4. Latvietis praktiskais Atbildēt

    Vienu reizi izdariju tadu mulkibu,ka nopirku jaunu masinu,pie tam vienu no popularakajiem modeliem.Realitate,jau pie 60 tk nacas mainit vairakas detalas ritosaja dala,tas vel butu strunts,bet pie 90 tk saka est ellu.Paldies,vairak modernas masinas nevelos,man vajag uzticamu auto,kurs ir izturigs un lets ekspluatacija.Modernas masinas tadas nav,acimredzot tagad razotaji mak izgatavot detalas,lai vinam nebutu ilgs kalposanas laiks.Piemeram spuldzes H4 kalpo divus gadus,bet H7 tikai pusgadu.Nekad vel nevienai veca tipa masinai nav saluzusi atspere,toties jaunajam jau piektaja gada ir luzusas.Jaunajai masinai jau septitaja gada uzmetas rusas pumpa uz slieksna.Ta varetu turpinat bez gala.Jusu pieminetais VOLVO V70 ar 2,5 L dizeli,tas modelis vel bez elektronikas ir tiesam izcils.Vel varetu minet veco Audi 80,tad Golf 3,ka ari izcilo businu T4.Ja pamekle,tad Vacija sos modelus var atrast par patikamu cenu un laba stavokli.Manis nosauktie modeli un drosi vien ir ari vel dazi, kalpos ilgak neka jaunas masinas.

"Samsung" attālināti atslēgs "Galaxy Note 7"Dienvidkorejas elektronikas firma "Samsung" piektdien paziņoja, ka ASV atslēgs viedtālruņus "Galaxy Note 7", lai piespiestu atlikušos īpašniekus pārtraukt lietot drošības dēļ atsauktās ierīces.
FOTO: Divi BMW "nesadala" Marijas ielu; viens ietriecas graustā (2)Pēc divu "BMW" automašīnu sadursmes Elizabetes un Marijas ielas krustojumā šovakar, viena no tām ietriecās Marijas ielas graustā.
Draugiem Facebook Twitter Google+