Mobilā versija
-2.2°C
Niklāvs, Nikola, Nikolajs, Niks
Otrdiena, 6. decembris, 2016
14. marts, 2013
Drukāt

NEDĒĻAS FILMA: Karaliskā dēka

ReklāmfotoReklāmfoto

Vācu ārsta Johana Frīdriha Štrunces dzīvesstāsts iedvesmojis gan literātus, gan kino veidotājus, un viņa un Dānijas karalienes Karolīnas Matildes mīlasstāsts kļuvis par biogrāfiskās drāmas “Karaliskā dēka” sižetisko balstu. Filma bija šā gada Dānijas pieteikums uz vietu “Oskara” nomināciju sarakstā, taču balvu pasniegšanas ceremonijā tai nācās piekāpties Mihaēla Hanekes “Mīlestības” priekšā.


 

Ņemot vērā prasīgo skatītāju gaumi, ne vienmēr vēsturiskie notikumi filmās tiek attēloti tā, kā tas bijis, un dažādas korekcijas interesantāka stāsta nolūkos jau izsenis tiek veiktas, gan rakstot scenāriju, gan montāžas telpā, un no šīs interpretācijas nav izdevies izvairīties arī vērienīgajai biogrāfiskajai drāmai “Karaliskā dēka”, kuras sarežģītais politiskais fons vienkāršots līdz aizliegtām attiecībām Dānijas vēstures ne tai gaišākajā periodā. Kaut arī Eiropā uzvaras ceļu iestaigājušas Apgaismības idejas, šī ziemeļu karaliste vēl joprojām dzīvo uz vienkāršo ļaužu rēķina, gudrojot, kādus vēl nodokļus un sodus varētu izdomāt. Tas viss ir svešs – tāpat kā Dānija vispār – jaunajai karalienei Karolīnai Matildei, kurai nolemta karaļa Kristiāna VII sievas loma. Uz robežas atvadījusies no Voltēra un Ruso grāmatām, kas jaunajā mītnes zemē iekļautas aizliegto sarakstā, un aci pret aci pārliecinājusies par karaļa ne īpaši veselo prātu, jaunā meitene sāk dzīvot vien tad, kad galmā parādās ārsts Johans Frīdrihs Štrunce, kuram iecerēta karaļa pieskatītāja loma, taču kurš kļūst par reformu virzītāju un arī realizētāju, tādējādi iemantodams karalienes cieņu un arī mīlestību. Taču, kā nojaušams, vietējā aristokrātija nav ar mieru atteikties no savām privilēģijām un dara visu, lai saglabātu ierasto lietu kārtību, kaut arī nu jau ne viens vien apzinās, ka tas nav iespējams. Un upurjērs nav tālu jāmeklē.

“Karaliskajā dēkā” ir visi elementi, kas piestāv šāda žanra filmām, un ironiski, ka tā tapusi robežu grāvēja Larsa fon Trīra studijā “Zentropa”.

Neprātīgs karalis un vientuļa jauna sieviete, kura nevēlas tikt iesprostota zeltītā būrītī, pakalpīgi roklaižas un smalki izkalkulētas intrigas, un varonis, kura liktenis, tāpat kā stāsta un pārējo varoņu dzīve, ir nekļūdīgi nojaušamas, tādējādi laupot pārsteiguma momentus.

Taču aktierspēlei nav kur piesieties: Kristiāna atveidotājs Mikels Bo Folsgārds kā labākais aktieris tika sumināts pērn Berlīnes kinofestivālā, starptautiski viszināmākais dāņu aktieris Mads Mikelsens un zviedriete Alīsija Vikandere, par spīti iespaidīgajai gadu starpībai, uzšķiļ kaislības, un Trīnes Dirholmas tālredzīgā karaliene māte ir tieši tik necilvēcīga, kādas ir ļaunās pamātes pasaku grāmatās.

 

UZZIŅA:

“Karaliskā dēka”/”En kongelig affære”

Dānija, Zviedrija, Čehija, 2012.

Režisors: Nikolajs Arcels

Lomās: Alīsija Vikandere, Mads Mikelsens, Mikels Bo Folsgārds, Trīne Dirholma

“Kino Citadele”

 

 

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+