Mobilā versija
0.0°C
Voldemārs, Valdemārs, Valdis
Pirmdiena, 11. decembris, 2017
14. decembris, 2016
Drukāt

Neprasām lojalitāti pret valdību. Saruna ar izglītības un zinātnes ministru Kārli Šadurski (13)

Foto - Karīna MiezājaFoto - Karīna Miezāja

Izglītības un zinātnes ministra amatā strādājat jau nepilnu gadu un esat atklājis gana plašu fronti, kurā vēlaties īstenot reformas. Kurā frontes sektorā esat apmierināts ar paveikto un kurā ne?

K. Šadurskis: Nebija iespējas neatvērt plašu fronti. Izglītības jomā nav iespējams nodalīt kaut ko vienu: viss ir saistīts un, ķeroties klāt, lai atrisinātu vienu jautājumu, paralēli jārisina arī citi jautājumi. Reformas izglītībā bija akūti nepieciešamas.

Jau pirms šī valdība sāka darbu, Saeima bija uzdevusi ministrijai sakārtot skolu tīklu un pedagogu algu jautājumu. Šie jautājumi jārisina kopā, kaut gan tas ir ārkārtīgi grūti. Tāpēc skolotāju algu modelī ietverti elementi, kam vajadzētu stimulēt skolu tīkla sakārtošanu, kaut arī sabiedrība droši vien daudz mierīgāk uztvertu tādu skolotāju algu reformu, kurā katram pie algas vienkārši pieliktu pārdesmit eiro.

Manas galvenās rūpes ir prast paskatīties uz procesu ar pašvaldības acīm. Tāpēc ir vajadzīgs skolu tīkla kartējums, lai mēs uzzinātu par katru no 119 pašvaldībām, kādi būtu to finansiālie ieguvumi un zaudējumi, kārtojot skolu tīklu.

 

Taču kartes ar skolu tīklu jau ir bijušas. Nu būs uzlabots variants, un tas maksās vismaz 90 000 eiro (“LA” par to rakstīja 2. decembrī publikācijā “Dārgi izstrādās kārtējo izglītības iestāžu karti”).

Nav runa par uzlabošanu. Plānotais kartējums būs kaut kas principiāli jauns. Tam faktiski jau ir bijis pilotprojekts, kartējot Bauskas novada izglītības iestādes. To redzot, es biju absolūti iedvesmots. Bauskas novadā redz katra bērna dzīvesvietu, kuru skolu viņš apmeklē, kā notiek skolēnu kustība, kā notiek skolēnu pārvadājumi un kāds ir pārējais sabiedriskā transporta tīkls. Tā var novērst gan nelietderīgas kustības, gan nelietderīgu skolu uzturēšanu. Ja skolu tīkls Bauskas novadā būtu sakārtots, katrs skolotājs jau šodien varētu saņemt algā 1000 eiro pēc nodokļu nomaksas, bet pašvaldība gadā ietaupītu pusotru miljonu.

Tā ka kartējuma izstrāde atmaksāsies. Tas palīdzēs arī saprast, kur ir ekonomiskās attīstības centri, tātad kur būs darba vietas, līdz ar to – kur būs iedzīvotāji un kur vajadzēs skolas.

Ieguvums būs milzīgs. No kartējuma lielā mērā atkarīgs, cik veiksmīgas būs mūsu sarunas ar pašvaldību. Kartējumā iekļausim arī izglītības kvalitāti katrā skolā, izmantojot datus par skolēnu sniegumu diagnosticējošos darbos.

 

Jaunais skolotāju algošanas modelis darbojas jau dažus mēnešus. Vai esat pamanījuši tajā kādas nepilnības, kaut ko labojamu?

Visprecīzāk to varēs analizēt tad, kad būs redzamas pedagogu atalgojuma izmaiņas gada griezumā. Ļoti svarīgi ir saprast, kā pašvaldības veic tarifikāciju. Ko līdz valdības noteiktie koeficienti, ja pašvaldībai joprojām ir iespēja pārdalīt naudu starp izglītības iestādēm pēc saviem ieskatiem? Pašvaldības arī cenšas modelim pielāgoties, ik mēnesi pamainot tarifikāciju.

Ja turpinām runāt par plašo frontes līniju, jāteic, ka tajā ir arī kaut kas, par ko esmu ārkārtīgi priecīgs. Tie ir tā sauktie lojalitātes grozījumi Izglītības likumā.

 

Skolu vadītāji un skolotāji gan nav pārāk priecīgi. Savukārt man šķiet, ka tie pieņemti, tikai imitējot darbību un reāli tie nestrādās.

Kāpēc lai tie nestrādātu?

 

Un kāpēc lai tie strādātu? Nav pat skaidrs, ko nozīmēs lojalitāte šā likuma kontekstā.

Saeima jau 2015. gadā Izglītības likumā ietvēra lojalitātes prasību. Tagad pieņemtie grozījumi ir instruments, kā panākt, lai šī lojalitātes prasība darbotos. Kāpēc tie, kuri iebilst pret tagad pieņemtajiem grozījumiem, pirms gada neuztraucās par to, kas tad ir lojalitāte?

 

Jūs gribat teikt – kamēr par nelojalitāti nekas nedraud, tikmēr nevienu neinteresē, kādu tieši lojalitāti likums prasa?

Jā, iepriekš nevienu tas neinteresēja. Skaidri redzams, ka iepriekš norma bija deklaratīva.

Pievienot komentāru

Komentāri (13)

  1. labs likums vecākiem

  2. Labs ministrs

    • Labs ministrs un švaks intervētājs. Jautājumu pēc būtības praktiski nav, tikai centieni “piespiest ministru pie sienas”. Tēma palika neizvērsta. Tā karte, par kuru runā ministrs ir ļoti svarīgs moments, jautājums iekš tā lai tā būtu izstrādāta un uzturēta augstā, pat zinātniskā, līmenī. “Skolotājus”, kas atļaujās tā, kā te ir atzīmēts, runāt skolā vispār nav ko apspriest ar ministru un vēl mēģināt attaisnot. Ar tiem jāņēmās citiem resoriem.

  3. Ministra roka lielāka par galvu ! …..Tas fotogrāfs izmucis no Aptiekas ielas stacionāra !

  4. Ministrs cilvēktiesību jomā ir analfabēts.

  5. Šadurskis krievvalodīgajiem slikts, jo tuvina skolas un samazina divkopienu valsts cēloņus.
    Tas arī ir kaimiņvalsts uzstādījums, ilgāk saglabāt Latvijā PSRS okupācijas ieguvumus.

  6. Iz "Ontūna Mazpusāna© arChīva" Atbildēt


    “Jo vairāk (lumpen)sabiedrība attālinās no patiesības, jo vairāk (un lopiski trulāk) tā neieredz tos (normālos cilvēkus), kuri to vēsta.”
    / apt.cit.aut. – Džordžs Orvels /

    =======

    Ir sacīts: “Lai valdītu pār cilvēku, atliek viņu tikai iebiedēt, jo – bailes vienmēr bija un būs pats drošākais cilvēku krāpšanas un paverdzināšanas līdzeklis.”

    Un, arī: “Skola maksā naudu, kā zināms. Bet – tiem, kas nejēdz vai pat nevēlas mācīties, tas maksā nesalīdzināmi dārgāk, jo šiem skolas naudu nākas maksāt visu mūžu un arvien lielāku.” 😉

    =======

    Mediju ziņa (2014.): “Mūsdienās valsts drošības pats lielākais drauds ir mentālais terorisms – cilvēku masveida zombēšana, jo drošība visvairāk ir atkarīga no sabiedriskās apziņas, cilvēciskā kapitāla apziņas. Ja cilvēciskā kapitāla apziņa ir izkropļota, nestabila, pakļāvīga, nepatstāvīga un balstās uz deģeneratīviem stereotipiem, tad par drošu drošību ir naivi sapņot. Mentālā terorisma taktikas un stratēģijas nolūks ir iemiesot cilvēkos destruktīvus tēlus – egoisma, sociāldarvinisma, cinisma, vardarbības, cietsirdības, alkatības, etniskā naida, reliģiskā naida, patērēšanas, dzīves baudīšanas tēlus. Mentālā terorisma organizators ir ASV, kura pakļautībā ir planētas masu komunikācijas līdzekļi, kā arī speciālo dienestu darbināts moderns zombēšanas tehnoloģiskais komplekss. Tas strādā, izmantojot zinātnes visjaunākos sasniegumus. Saprotams, strādā arī Latvijā.” … (apt.cit.vied.aut. – zinātnieks un publicists Arturs Priedītis, publikācija “Drošība mentālā terorisma laikmetā”)
    —–
    Mediju ziņa (2014.): “Diemžēl, šīs pašreizējās “vērtību un tiesiskuma valsts” valdošās kliķes visbezjēdzīgākajās aprindās (proti, naciķu aprindās) ir uzvārījusies jauna šarlatāniskā un pseidozinātniskā putra. Parlamenta un valdības naciķu caurspīdīgajos pauros ir uzšķiebis šķiebenis ar nosaukumu „Dzīvesziņa”. Tā ir nosaukts perspektīvā paredzēts jauns mācību kvazipriekšmets Latvijas vispārējā izglītībā. Jaunā mācību kvazipriekšmeta „Dzīvesziņa” mērķis ir iedomāta “latviskuma” uzpotēšana katrā skolēnā. „Dzīvesziņa” katram skolēnam iemācīs “latvisku dzīvesziņu” (?!). Turklāt – pat netiek slēpts sapnis par LR izglītības augstāko vērtību oficiāli pasludināt šo “latviskumu”. Tātad – šajā valstī izglītības vērtības vairs nebūs ne zināšanas un prasmes, ne brīvība un atbildība, ne apgaismība un patriotisms, ne demokrātija un humānisms. Būs tikai viena vērtība – “latviskums atbilstoši latviskai dzīvesziņai”.” … (apt.cit.vied.aut. – zinātnieks un publicists Arturs Priedītis, publikācija “Etīdes par kultūras monarhiju. Likumsakarību gudrība.”)
    —–
    .
    ZOMBĒJUMS (lojālpatrEJotiskais) = uz “mentalitāti”?…
    ( aktuālais prātuļojums = iz “O.M.© arChīva”, ‘ANNO’ ~ 2012. )
    .
    “Mentalitāte” šajā “valstī”,
    Noder tad, kad SILES balsti,
    Citās “virsvērtībās” viļas
    (‘Iebraukuši auzās, dziļās’):
    “Muļķu Zemes “pūļa masas”,
    Periodiski ZOMBĒT ‘prasās’ ~
    Lai ŠIE dzīvo “latv(ĀN)iski”,
    “Lojāli” un “pilsoniski”:
    .
    Pazemība – “zelta tikums”,
    Pacietība – “jumta likums”,
    Pakļāvība – “pamatstāja”,
    Pieticība – “sargātāja”,
    Padevība – “universāla”,
    “Personība” – knapi bāla,
    Klusēšana – “dziļa doma”,
    Kautrīgums – “bez teksta loma”,
    Lēnprātība – “vieda forma”,
    Pieklājība – “dzīves norma”.
    Taktiskums – “priekš jūtām korķis”,
    Respekts – “tuvu grīdai slorķis”,
    Iztapība – “gēnu kodā”,
    Pielīšana – “cieņā & godā”,
    Glaimošana – “saldu mēli”,
    Verdziskums – “par desas šķēli”,
    Sulainiskums – “garantēti”,
    Melošana – “vienmēr & svēti”,
    Lišķēšana – “raisa prieku”,
    Fanojums – “par katru nieku”,
    Skauģošana – asinskāra,
    Nodevība – “prioritāra”,
    “Stučīšana” – obligāti,
    “Upurēt” – kaut Tēvu & Māti,
    “Tolerance” – klusēt “mīžot”,
    “Plurālisms” – klausīt “vīžot”,
    “Viedoklis” – kā “kvōrums lēma”
    “Korektums” – kā “pamatshēma “,
    “Latv(ĀN)iskums” – SILES “godā”,
    “Dzīves(d)ziņa” – plunkšķis podā…

    PATIESĪBA – “nekotējas”!
    GODPRĀTĪBA – “nerentējas”!
    SIRDSAPZIŅA -“raisa bažas”!
    DOMĀŠANA – “fiškai važas”!
    PAŠAPZIŅA – “neder, CIETI”!
    PATSTĀVĪBA – “ķers pa bieti”!
    PĀRLIECĪBA – “nenāk krastā”!
    CILVĒCĪBA – “blefs” un BASTA!!!…”

    Muļķu Zemes “viedie prāti”,
    ZOMBĒ (SAVU) “mentalitāti” ~
    Lai ar TO “bez naža kautu”,
    “Latv(ĀN)ijas glupo Tautu”?…

    =====

    MUĻĶU, totāli nozombētu lumpeņu, patoloģiski defektīvu “SILEI pietuvinātu lielāko kretīnu”, bezcerīgi aprobežotu “lojālpatrEJotu”, derdzīgi glumu “(p)(ie)līdēju” un nožēlojami gļēvu “kluso mīzēju” u.c. taml. “biogaļas izstrādājumu” zeme SILES “valsts” parodija “eurolatv(ĀN)ija”, XXI gadsimts.

    P.S. Visi “O.M.© arChīvā” fiksētie notikumi ir ienākušies vienīgi Lielp!sānu Pilsoniski Suverēnajā Republikā (LPSR), Ontūna Mazpusāna jurisdikcijā. Visas tēmas, pieminētie personāži, apstākļi u.t.t. ir visīstākie izdomājumi. Interesentiem (t.sk. – privāti) & lietišķai saziņai: ontuns.mazpusans@inbox. lv .

  7. Te pienāca Kinzulis- Atbildēt

    laikam tā gribās klasēs Putina bildi, ka nevar nociesties…

  8. Aha, tikai pats nez kāpēc 1.septembrī krievu skolā uzstājās, nodevējs!

  9. Pabriesmīgi. Šim cilvēkam ir ļoti savdabīga domāšana, kas nebūt nav vērsta uz cilvēka izpratni un rūpēm par cilvēkiem un viņu izglītošanu. Ne miņas no sapratnes par to, kas ir skolotājs un kāda ir skolotāja sūtība pēc būtības, ne miņas no izpratnes par to, kādai būtu jābūt valstsvīra cienīgai attieksmei pret skolotāju. Paštīksmināšanās par pašstulbumu- tā var nosaukt visu viņa “izpaušanos”. Austrumu senās kultūrtautas saka, ka tas, kurš ar necieņu izturas pret skolotāju, neciena nedz tēvu, nedz māti, nedz zemi, kurā dzīvo.

    • Putins laternas stabā Atbildēt

      Troļļa kungs, jūs jaucat gaisu. Neviena valsts nepieļautu sev nelojālu pedagogu aģitpropogandu audzēkņu vidū. Tam nav nekāda sakara ar necieņu pret skolotājiem kā tādiem. Malacis Šadurskis, ka izsita cauri šo likumprojektu. Troļļu pretestība tikai apliecina, cik tas bija nepieciešams.

      • Ja necieņa pret skolotāju visu 26 brīvvalsts gadu garumā turpinās un padziļinās, tad varat mani saukt kaut vai par goblinu, bet uzskatu, ka tas ir pilnīgi aplami, tas apdraud valsts nākotni, tas ir apolitiski un veido arvien kritiskāku attieksmi pret valsts pārvaldi tiem, kuriu ir spējīgi domāt!

Draugiem Facebook Twitter Google+