Mobilā versija
Brīdinājums +1.6°C
Antonija, Anta, Dzirkstīte
Trešdiena, 7. decembris, 2016
5. jūnijs, 2014
Drukāt

Kabeļetelevīzijas operatori pārraida aizliegtā kanāla “Rossija RTR” ideoloģisko līdzinieku (1)

Foto - ShutterstockFoto - Shutterstock

Vairāki “Latvijas Avīzes” lasītāji interesējušies, kāpēc Latvijā uz laiku aizliegtais Krievijas propagandas kanāla “Rossija RTR” vietā kabeļtelevīziju tīklos redzams tā ideoloģiskais klons – “RTR Planeta”. Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome uzskata, ka šāda aizvietošana ir nepieņemama un pirmdien uz sarunām padomē aicinās kabeļtelevīziju operatoru pārstāvjus.

“Vēlos redzēt “Rossija RTR”, man nepieciešams pētnieciskiem nolūkiem,” neatklājot, ka esmu žurnālists, jautāju kabeļtelevīzijas operatora “Baltcom” klientu apkalpošanas speciālistei. “”Rossija” nav pieejams, tas ir atslēgts uz trim mēnešiem. Tā vietā tagad ir “RTR Planeta”,” mani mierina operatora pārstāve. Jautāju, vai tas tiešām ir līdzīgs “Rossija RTR” un vai varēšu redzēt ziņu pārraidi “Vesti”. Saņemu atbildi, ka “RTR Planeta” esot līdzīgs “Rossija RTR” un to “Baltcom” raidot “testa režīmā”. Piezvanu vēl diviem kabeļtelevīzijas operatoriem, kuru klientu apkalpošanas speciālistu stāsts ir līdzīgs – arī tām “RTR Planeta” raidīšana notiekot “testa režīmā”, bet saturs esot līdzvērtīgs aizliegtajam kanālam. Kabeļtelevīzijas operatora “Baltcom” mārketinga daļas vadītāja Elizabete Podinska skaidro, ka “Baltcom” pēc klientu pieprasījuma Rīgā un Rīgas apkaimē “testa režīmā” pārraida kanālu “RTR Planeta”, kas esot paredzēts Eiropas un Vācijas tirgum.

NEPLP priekšsēdētājs Ainārs Dimants norāda, ka “RTR Planeta” translēšana nav likumīga, jo tās raidīšanai nav izsniegta retranslācijas atļauja. NEPLP te saskata kabeļtelevīzijas operatoru mēģinājumus viltīgi apiet aizliegumu translēt kanālu “Rossija RTR”. Tā pārraidīšana tika aizliegta uz trīs mēnešiem, jo padome bija konstatējusi, ka kanāls savos ziņu raidījumos sniedz neobjektīvu un nepatiesu informāciju, īpaši par notikumiem Ukrainā. Šī propagandas kanāla izplatītā tendenciozā informācija negatīvi ietekmē Latvijas nacionālās intereses. Atšķirībā no “Baltcom” un vairākiem citiem kabeļoperatoriem, Latvijas valstij daļēji piederošais uzņēmums “Lattelecom” kanālu aizvietojis ar Krievijas filmu kanālu “K2”.

A. Dimants sacīja, ka ir nosūtīta vēstule kabeļtelevīzijas operatoriem, kas translē “RTR Planeta” ar brīdinājumu, ka tās nodarbojas ar kanāla neatļautu retranslāciju, un aicinājumu to pārtraukt. Vienlaikus vairāki kabeļtelevīzijas operatori vērsušies pie NEPLP, lai lūgtu iespēju legalizēt “RTR Planeta” retranslāciju, taču to vidū nav “Baltcom” un “Izzi”, kas pieder vienam īpašniekam. NEPLP padomē uzzināju, ka legalizēt “RTR Planeta” retranslāciju vēlas kabeļtelevīzijas operatori “TV Serviss”, “KTV-Teleanss”, “Balticom”, “Livas KTV”, “Dautkom TV”, “Scintilla”, “L.A.T.”, “Ostkom”, “Elektrons & K”, “Media centrs Kurzeme” un “Skatvis”. Pēc skatītāju sūdzībām kabeļoperators “Mīts” “RTR Planeta” translāciju ir pārtraucis.

NEPLP loceklis Ivars Zviedris, kurš atbildīgs par kabeļtelevīzijām, norāda, ka Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likums nepieļauj iespēju pārraidīt programmas testa režīmā un tā ir raksturojama kā kabeļtelevīzijas operatoru pašdarbība. Viņaprāt, raidīšana “testa režīmā” būtu jāreglamentē likumdošanā. NEPLP sekretariāta vadītājs jurists Andris Ķēniņš to apstiprina, tomēr piebilst, ka iepriekš pret dažādiem kabeļoperatoriem, kuri testa režīmā pārbaudījuši dažādus kanālus, NEPLP bijusi iecietīga. Viņaprāt, “RTR Planeta” gadījums neesot tāds. No juridiskā viedokļa, kabeļtelevīzijas operatoriem, kas retranslē šos kanālus būtu jāsaņem sods, jo tiek pārkāpts likums. “”RTR Planeta” saturs, kā vērtē nozares profesionāļi, no “Rossija RTR” satura atšķiras par 80 procentiem, tomēr atšķirība tiekot panākta uz izklaidējošo raidījumu un filmu rēķina. “Informācijas un ziņu pārraides, kuru dēļ mēs aizliedzām “Rossija RTR” pārraidīšanu, ir palikušas. Pašlaik gan nevaram sniegt informāciju, vai šajos raidījumos “Rossija RTR” pārkāpumi turpinās,” skaidroja A. Ķēniņš. I. Zviedris piebilda, ka padomes nostāja ir – pēc būtības “RTR Planeta” esot tieši tāds pats kanāls kā “Rossija RTR”, tikai ar ļoti niecīgām atšķirībām. A. Ķēniņš norādīja, ka risinājumam šajā lietā vajadzētu tikt pieņemtam pēc iespējas ātrāk, jo aizliegums translēt “Rossija RTR” drīz jau beigsies.

Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas priekšsēdētāja Ināra Mūrniece norādīja – ja NEPLP ir izteikusi brīdinājumu un noteikusi termiņu kabeļoperatoriem pārkāpumu novērst, tad jābūt arī rīcībai un soda sankcijām no padomes puses.

Pievienot komentāru

Komentāri (1)

  1. NEPLP gluži kā Valsts kontrole – sniedz atdziņas un ieteikumus, taču bezspēcīgi brīvā tirgus un liberālisma apstākļos,kad balli komandē “pieprasījums un piedāvājums”.

Draugiem Facebook Twitter Google+