Mobilā versija
+5.6°C
Sarmīte, Tabita
Piektdiena, 9. decembris, 2016
2. oktobris, 2014
Drukāt

Šengenas spožums un posts Eiropas viesrežisoru acīm

spozums_posts

Latvijas Nacionālajā teātrī šajā sezonā neparasts un mūsdienīgs notikums – tapusi izrāžu sēriju “Šengenas zonas spožums un posts”, kuras ietvaros pētīt Šengenas zonas ieguvumus un zaudējumus aicināti četru Eiropas valstu pārstāvji: vācu režisors Julians Hecels, portugāļu režisore Marsija Lansa, lietuviešu režisors Vids Bareikis un Islandes mākslinieku grupa. Izrāžu sēriju 1. oktobrī atklās J. Hetzela izrāde “Noķert RABIT”.

Izrāžu projektā, kas tapis pēc režisora Valtera Sīļa iniciatīvas, vācietis Julians Hecels par izrādes formu ir izvēlējies mūsdienīgu multimediju formu, izmantojot modernās tehnoloģijas.

Izrāde “Noķert RABIT” ir ceļojums uz Eiropas robežām, bet, tā kā Eiropas cietoksnis ir novecojis, tad robežu jēdziens var tikt un bieži arī tiek apstrīdēts. “Kas notiek, ja esam spiesti šīs robežas nojaukt? Ko nozīmē novērot, un ko nozīmē būt tam, kurš tiek novērots?” jautā režisors. Izrādes stāsts ir balstīts uz patiesiem notikumiem par nepakļaušanos un sastapšanos ar varas iestādēm. Izrādes radošā grupa pavadīja vienu nedēļu Latvijas austrumu pierobežas kontrolpunktos, lai iepazītos ar tehnoloģiju un metodēm, kuras tiek izmantotas robežu uzraudzības un drošības nolūkos. Iznākums –  dokumentāla fikcija diviem izpildītājiem un vienam bezpilota helikopteram.

Izrāde ir pieteikta kā inovācija Latvijas teātru kontekstā, jo tajā izmantotās tehnoloģijas paplašinās un transformēs pieņemtā teātra robežas, kā arī padarīs teātri pievilcīgu jaunajai paaudzei. Izrādi vienlaikus varēs noskatīties tikai desmit skatītāji.

Savukārt izrādē “Spožums un posts” portugāļu jaunā režisore Marsija Lansa veido interaktīvu muzikālu izrādi Nacionālā teātra Baltajā zālē, kurā katrs skatītājs dodas spēlē, kur aizraujošā veidā rotaļājas ar to, ko nozīmē būt Eiropas Savienības pilsonim. Režisore teic: “Izrādes laikā skatītājs varēs izdzīvot zināmu pieredzi. Tas nozīmē, ka varēs būt šīs pieredzes daļa, nevis tikai sēdēt un skatīties, turklāt konstruēt šo pieredzi pats. Tas būs kaut kas līdzīgs Disnejlendas apmeklējumam, tomēr pārnestā nozīmē, kad tas, ko tu redzi, nav tas, pēc kā tas izskatās. Tie var būt meli, kurus kāds tev pasniedz kā patiesību. Būt Šengenas zonā ir kā iet pa naža asmeni – vieniem tā ir liela laime, citiem – nelaime.”

Darbā tiek radīta pasaule, kurā imigrācijas lietu departaments tiek apvienots ar kazino. Nacionālā teātra aktieri kopā ar pianistu Uģi Krišjāni un Emīla Dārziņa jaukto kori radīs priekšnesumu, kurš bieži pārvērtīsies nepatīkamā uzbrūkošā situācijā, ar kādām nereti nākas saskarties daudziem Eiropas Savienības iedzīvotājiem. Plānotas tikai trīs izrādes.

Lietuviešu jaunais režisors Vids Bareikis veido izrādi “Eiro Vīzija”, kuras pamatā tiek izmantots Eirovīzijas konkurss. Iepriekšējā konkursā uzvarējusi ir Latvija, un tagad šim konkursam ir jānotiek Latvijā, pat ja tam nav atvēlēti līdzekļi. Konkurss pirmo reizi notiek Nacionālā teātra Jaunajā zālē. V. Bareikis kopā ar lietuviešu popmūzikas dziedāju Jurgu veidos sava veida alternatīvu mūziklu, kurā runās par jautājumiem, kas skar ikvienu Eiropas iedzīvotāju,

Izrāžu sēriju noslēgs vienreizēja Islandes mākslinieču grupas “Kviss Bum Bang” performance “Republika”, kuras laikā kopā ar skatītājiem tiek dibināta jauna republika Nacionālajā teātrī. Izrāde tiks veidota kā republikas dibināšanas pasākums ar visu šī pasākuma sagatavošanu. Rezultātā top jauna valsts.

Varbūt noder

“Noķert RABIT”: 1., 5., 17. X.

“Spožums un posts”: 8., 17., 22. X; 11. XI.

“Eiro Vīzija”: 22., 23., 31. X.

“Republika”: 29. X.

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+