SIA “Colorfall” vadītājai Laumai Grauziņai izdevies vienkāršu ideju – krāsainus lietusmēteļus – pārvērst par eksporta preci.
SIA “Colorfall” vadītājai Laumai Grauziņai izdevies vienkāršu ideju – krāsainus lietusmēteļus – pārvērst par eksporta preci.
Publicitātes foto

Arī bez īpašas reklāmas preces ir iecienītas un pircēju netrūkst. Latvijā ražoto lietusmēteļu stāsts 4

Sandra Dieziņa, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Krievijā valda histērija: izbojāta Putina inaugurācija
Viedoklis
Krista Draveniece: Puikam norauj bikses, meitai neļauj pačurāt. Kādi briesmoņi strādā mūsu bērnudārzos? 115
TV24
Vai rudenī tiks palielinātas pensijas? Saeimas deputāts par plānotajām izmaiņām pensiju aprēķinā
Lasīt citas ziņas

Lietusmēteļu ražotājs “Colorfall” ir viens no tiem, kuru Covid-19 krīze maz ietekmējusi. Tieši otrādi – pasūtījumu skaits aug un košo preci izvēlas aizvien vairāk citu valstu iedzīvotāji.

Interesanti, ka tieši “Colorfall” košais lietusmētelītis Ziemassvētkos kā dāvana pasniegts arī Igaunijas Valsts prezidentei Kersti Kaljulaidai.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Colorfall” izveidojusi uzņēmēja Lauma Grauziņa, un sapnis par lietusmēteļiem viņai bijis jau bērnībā. Trīs gadu vecumā no vienkārša celofāna maisiņa lellei tapis pirmais lietusmētelis. Pati Lauma to neatceras, bet radi atgādinot kā leģendu.

“Deviņdesmitajos gados, kad neko nevarēja nopirkt, man un māsai mamma šuva apģērbus. Biju saskatījusies un tikusi pie dzeltena maisiņa, no kā lellei tapa lietusmētelis. Pie auduma gan netiku. Toreiz paziņoju – kad izaugšu liela, šūšu lietusmēteļus.”

Pie šīs idejas Lauma atgriezusies 2008. gadā, kad, dzīvojot Liepājā, radās iespēja saņemt atbalstu savas idejas īstenošanai. Tas neizdevās, taču ideja nekur nepazuda.

“Otrreiz šī ideja atdzima, kad biju sev uzšuvusi košu lietusmētelīti un mani pamanīja “Creative Latvia” toreizējā vadītāja Madara Zvejniece.

Viņa mani iedrošināja šo ideju turpināt attīstīt. Biju pavadījusi laiku dekrētā ar dēlu un biju noskaņota veidot un attīstīt ko savu,” atceras uzņēmēja.

Trīs nedēļu laikā tapuši jauni modeļi un zīmols, viņa startēja Kalnciema ielas tirdziņā un bija ļoti pārsteigta par pozitīvo uzņemšanu. Tam sekoja dalība citos tirgos un veikalos, līdz nodibināts savs uzņēmums.

2018. gadā, kad Lauma pēc darba pašnodarbinātā statusā reģistrējusi SIA “Colorfall”, piedzīvots liels pārbaudījums.

“Togad deviņus mēnešus nebija lietus! Jūs varat iedomāties, ko tas nozīmē uzņēmumam, kas šuj lietusmēteļus!”

Tad arī nācies papildināt sortimentu, un “Colorfall” sācis piedāvāt džemperus, peldkostīmus, bet pēc kāda laika uzņēmums pievērsies kleitu šūšanai un sācis piedāvāt somas. Tagad lietusmēteļi un džemperi tiek piedāvāti arī vīriešiem.

Visi modeļi ir roku darbs, kas top Latvijā.

“Tie ir ļoti drosmīgi. Interesanti – tie ļoti patīk vīriešiem, un viņi vēlas, lai šāds mētelis būtu draudzenei vai sievai,” viņa raksturo savu preci.

Lietusmētelis ir ilgi nēsājams, ņemot vērā Latvijas laikapstākļus, to var valkāt pat deviņus mēnešus gadā un ne vienu vien gadu.

Ja ir lieli pasūtījumi, “Colorfall” papildus piesaista individuālas šuvējas. Pavisam regulāri tiek nodarbināti 5–6 darbinieki. Mēteļu modeļus Lauma izstrādā pati, ko tālāk nodod šūt darbiniecēm.

Viņa atzīst, ka vienubrīd piedāvājumā bija ap 70 lietusmēteļu, kas šādam nelielam biznesam ir par daudz. Kur rodas idejas?

“Manā galvā. Tas notiek ļoti azartiski un pēkšņi. Daudzi mani mācījuši, kā pareizāk un sistemātiskāk strādāt, bet man tā nesanāk. Kad doma rodas, pie tā strādāju,” stāsta Lauma.

Pagaidām gan sava lietusmēteļa nav nedz dēlam Albertam, nedz meitai Līvai, bet pie tā tiekot strādāts. Uzņēmēja ir pilnas slodzes mamma, un uzņēmējdarbība iet roku rokā ar mammas pienākumiem.

Reklāma
Reklāma

Iecienīts kaimiņvalstīs

Tieši interneta veikals, kam šobrīd, pandēmijas laikā, ir ļoti liela nozīme, ļāvis palielināt noietu citās valstīs.

Sākotnēji košos lietusmēteļus pirka latviešu meitenes, kas dzīvo Anglijā, Īrijā, Vācijā, bet pašlaik preci pasūta ārzemnieces.

Varot ļoti labi sekot pirkumu ģeogrāfijai – ja Kalnciema ielas tirdziņā preci iegādājas kāda Austrālijas iedzīvotāja, tad pēc vairākām nedēļām jau seko vairāki pasūtījumi no šīs valsts.

Latvijas tirgus jau ir piesātināts, 30–40% ir sūtījumi no ārzemēm, to vidū Lietuva, Igaunija, Anglija, Vācija.

Daudzi iesaka lūkoties Skandināvijas virzienā, bet šo tirgu Lauma nesaskata kā savu mērķ­tirgu, jo tur valda pelēkie toņi un praktiskums un diez vai skandināvi ikdienai izvēlētos mēteli ar puķītēm vai kaktusiņiem.

Lauma atklāj par senlolotu ieceri iekļūt ASV tirgū, šogad bijis plāns piedalīties Ņujorkas “Fashion Week”, bet pagaidām krīze šo plānu apturējusi. Lielās neskaidrības un neprognozējamības dēļ viņa pašlaik necenšas meklēt jaunus sadarbības partnerus citās valstīs, esot jānogaida.

Taču notiekošais netraucē kalt nākotnes plānus. “Colorfall” dibinātāja apsver iespēju dibināt savu veikalu ķēdi, līdzīgi “Next” veikalu tīklam, kura koncepcija viņai ir ļoti tuva, taču jāgaida krīzes beigas. Viņa spriež, ka tas varētu notikt tuvāko gadu laikā.

Ietekmē nedaudz

Krīze “Colorfall” nav dramatiski ietekmējusi. Tiesa, apgrozījums jūlijā varēja sasniegt pat 100 tūkstošus eiro, taču krīze darījusi savu. Tomēr Lauma nesūdzas un dara savu darbu.

Arī bez īpašas reklāmas preces ir iecienītas un pircēju netrūkst.

“Mūsu produkts ir ikdienišķs. Krīze vairāk skāra tos, kas ražo kleitas un tamlīdzīgu preci. Tagad visus aicina aktīvi atpūsties dabā, un mūsu divi galvenie produkti – lietusmēteļi un džemperi – tieši atbilst brīvā laika pavadīšanai dabā,” stāsta jaunā uzņēmēja.

Kad sākusies ārkārtas situ­ācija, veikals uzreiz tika slēgts un nācies taisīt akcijas, realizējot preci par zemāku cenu.

Tieši dienā, kad tika pieņemts lēmums par ārkārtas situāciju valstī, “Colorfall” gatavojās izbraukuma tirdzniecībai “Spicē”, kur bija paredzēts liels pasākums.

“Tas nenotika, un tad gan bija šoks! Bijām daudz investējuši, reklamējuši. Bija ļoti lielas cerības uz šo pasākumu.”

Krīzes dēļ veikals Sporta ielā bija aizvērts divus mēnešus, bet tagad tas atkal darbojas. Nepacietīgākās klientes jau pirms veikala atvēšanas interesējušās, kad beidzot varēs iepirkties.

“2008. gadā krīzes dēļ pamazām palika sliktāk, šajā krīzē daudzi zaudē biznesu vienā dienā, un mēnesi uz priekšu neredzam, kāda būs izeja. Vieniem iet labi, citiem – pavisam slikti,” pēdējās krīzes salīdzina jaunā uzņēmēja. Tomēr jācenšas atgūties un jāmēģina stiprināt savas pozīcijas.

“Colorfall” jau jūnija sākumā sola jauno vasaras kolekciju un strādā pie nākamās – rudens kolekcijas. “Krīzes laikā sapratām – nav ko šikot! Šobrīd koncentrējamies uz rudeni, kad plānojam palaist visas inovatīvās idejas,” tā uzņēmēja.

Pēdējo mēnešu laikā tapuši lielākoties vienkrāsaini modeļi bez apdrukām, kurus cilvēki var lietot, dodoties pie dabas – uz pludmali, mežu, laivu braucienos.

Taču, domājot par nākotni, Lauma jau plāno mēteļu apdrukā izmantot latviešu pasaku motīvus, piemēram, zelta ābeli un citus. Studējot Kultūras akadēmijā, viņa daudz pētījusi pasaku sižetus un nonākusi pie secinājuma, ka pasaku motīviem būtu vieta viņas darinātā apģērba mākslinieciskajā noformējumā.

“Tad arī ārzemniekiem varētu mazliet dot kaut ko no mūsu kultūras tiešā veidā,” spriež Lauma. Studējot un pētot folkloras materiālus, viņa secinājusi, ka krīžu laikā dizainā parasti atdzimst nacionālas idejas.

“Kad ir slikti, mums gribas ķerties pie tautas vērtībām, un šī krīze nebūs izņēmums,” viņa spriež.

Lai rastu jaunas radošās idejas, uzņēmēja plāno piesaistīt papildspēkus – dizainerus un māksliniekus.

Šajā mainīgajā tehnoloģiju pasaulē jāprot ieinteresēt ne vien sievietes ap 30–40, bet arīdzan tīņu vecuma jauniešus, kas līdz šim nav bijusi mērķauditorija.

Interesanti, ka “Colorfall” košie lietusmēteļi un džemperi ar dinozauriem vai kaktusiem ir ieinteresējuši arī omītes, kas lielākoties ir no citām valstīm.

“Mūsu omītes ir piezemētākas un grib ko vienkāršāku,” novērojusi Lauma.

Tomēr daļa vēlas ko košu, lai ikdienu darītu priecīgāku. Bet pati uzņēmēja vēlas pievērsties studijām Mākslas akadēmijā, lai varētu pilnveidot zināšanas grafiskajā dizainā, kas varētu veicināt radošumu un jaunu ideju izauklēšanu.

Konkurence tirgū neesot liela, pagaidām tik košus un drosmīgus lietusmēteļus piedāvā tikai Laumas Grauziņas vadītais uzņēmums.

Uzziņa:

Publicitātes foto

Pirmo ideju par lietusmēteļu šūšanu uzņēmēja Lauma Grauziņa sāk realizēt 2008. gadā, bet pēc pārtraukuma – 2015. gadā.

SIA “Colorfall” tiek nodibināts 2018. gadā, un tajā pašā gadā izveidots interneta veikals.

Pašlaik SIA “Colorfall” produkcija tiek realizēta Lietuvā, Igaunijā, Vācijā, Anglijā, Īrijā. Tuvāko gadu laikā plānots startēt ASV tirgū.

VĒRTĒJUMS: Nesokas tik slikti

Vieglās rūpniecības uzņēmumu asociācijas vadītājs Guntis Strazds: “Nozarei nesokas nemaz tik slikti šajā pandēmijas laikā, kritums šā gada pirmajos četros mēnešos ir ap 4%, un es prognozēju, ka tas nebūs daudz lielāks.

Puslīdz visi strādā, totāla dīkstāve ir tikai vienam uzņēmumam.

Eksports arī nav apstājies, taču sadarbības partneri kavē maksājumus. Šobrīd mūs glābj medicīnas preču pasūtījumi. Krīze varētu atnākt septembrī, oktobrī, kad būs jāsāk šūt nākamā gada pavasara kolekcijas.

Šopavasar cilvēki pirka mazāk preču, veidojās uzkrājumi. Rudenī var nebūt pasūtījumu, pašlaik tiek izstrādāts ļoti maz jauno kolekciju.”

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.