Aptuveni tā, cerams, jau šovasar pēc rekonstrukcijas izskatīsies laukums pie Āgenskalna tirgus ēkas. Šis ir Āgenskalna apkaimes biedrības projekts, kas atbalstīts ar pašvaldības finansējumu.
Aptuveni tā, cerams, jau šovasar pēc rekonstrukcijas izskatīsies laukums pie Āgenskalna tirgus ēkas. Šis ir Āgenskalna apkaimes biedrības projekts, kas atbalstīts ar pašvaldības finansējumu.
Āgenskalna apkaimes biedrības publicitātes attēli

Atbrīvos Āgenskalna tirgu no “takšiem”. Saruna ar arhitektu, pilsētplānotāju Oto Ozolu 47

Ilze Pētersone, “Mājas Viesis”, AS “Latvijas Mediji”

 

Līdzīgi kā savulaik Operas nams un Nacionālais teātris arī Āgenskalna tirgus visai drīz tiks atbrīvots no autostāvvietas jūga. Šis ir viens no Āgenskalna apkaimes biedrības projektiem, kas atbalstīts ar pašvaldības finansējumu. Par sabiedrībā pieaugošo enerģiju pašiem veidot zaļāku un dzīvošanai tīkamāku vidi – sarunā ar arhitektu, pilsētplānotāju un vides aktīvistu Oto Ozolu.

 

LA
LA.LV
Ziņas
“Ir prātam neiedomājas lietas, kas notiek!” Lato Lapsa par Indriķa Latvieša jaunāko grāmatu “Nāve” 85
17 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Mūziķi Lauri Reiniku, piedraudot ar apsardzi, izdzen no vēsturiskas vietas par nepiemērotu apģērbu 32
23 stundas
LA
LA.LV
Kokteilis
Vai tu esi gatavs tam vai ne, taču šodien daudz kas neizbēgami mainīsies! Horoskopi 27.septembrim
14 stundas
Lasīt citas ziņas

Vērīgāks pilsētnieks Oto Ozolu būs ievērojis braucam ar velosipēdu, kuram piemontēta pagara kulba bērniem. Pats esot āgenskalnietis kopš dzimšanas, pazīst savus kaimiņus, sveicinās un pārrunā, kādi uzlabojumi būtu vajadzīgi apkārtnē. Strādā pie Pētera Blūma projektēšanas birojā “Konvents”, sabiedrības kurbulēšanai izveidojis biedrību “Pilsēta cilvēkiem”, kā arī darbojas Āgenskalna apkaimes biedrības valdē.

 

Sen bija laiks Āgenskalna tirgus ēkas fasādi atbrīvot no taksometru rindām. Kas nāks vietā?

Jāatgādina, ka šajā vietā pirms simt gadiem atradās tirgus laukums, kur krustām šķērsām staigāja cilvēki, taču viņiem tā tika atņemta.
CITI ŠOBRĪD LASA

Tagad mēģinām atrast līdzsvaru, tāpēc jau pirms vairākiem gadiem projektā “Radi Rīgu” pieteicām plašāku tirgus apkārtnes rekonstrukciju, tomēr tādām pārmaiņām bija nepieciešams lielāks finansējums. Mums negribējās samierināties, un radījām konceptu, kā bez dārgas krustojuma vai ielu pārbūves, seguma atjaunošanas vietu var transformēt, un startējām Rīgas pilsētas līdzdalības budžeta projektu konkursā ar ātrāk īstenojamu ideju par laukumu cilvēkiem, kur būs soliņi, ūdenskrāns un vieta mākslas objektiem. Mēbeles jau saražotas, būvnieks atrasts un tuvākajā laikā sāksies darbība, kas kopumā izmaksās 100 tūkstošus eiro.

Liels notikums Āgenskalnā?

Liels un droši vien arī diskutabls notikums, kur būs dažādi viedokļi. Ceru, ka iedzīvotāji novērtēs, ka pie viena tiksim vaļā no Fēniksa stāvvietām.

Bija brīnišķīga sadarbība ar Āgenskalna tirgus pārstāvjiem, viņi ļoti labi saprot, ko uzņēmējiem dod sakārtota pilsētvide, jo cilvēki te vēlēsies nākt un uzkavēties.

 

Vēl viens sabiedrības iniciatīvas projekts – oriģināla dizaina soliņi pie Tērbatas ielas liepām, kurus kā savu kursa darbu veido Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolas audzēkņi. Attēlā: Tiek izmēģināts soliņu prototips.
Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolas publicitātes attēls

Nesen biedrības “Pilsēta cilvēkiem” feisbuka lapā publicējāt Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolas audzēkņu kursa darbu – soliņu paraugu, kas paredzēti pie jūsu stādītajām liepām Tērbatas ielā. Soliņi ir būtisks vides elements?

Cilvēkam pilsētā vajadzīgs gan zaļums, gan soliņi, jo sevišķi senioriem, lai ik pēc 200 metriem būtu vieta, kur piesēst. Rīgas Dizaina un mākslas vidusskola mani uzaicināja, lai pastāstu, kas būtu nepieciešams pilsētai, un sadarbība ir attīstījusies līdz praktiskam risinājumam. Mēs bijām sastādījuši kokus, viņi izveidoja pilnīgi jaunu un svaigu dizainu soliņiem un koka sakņu aizsargiem, kas pasargās tos no zemes noblietēšanās.

Te būtu vietā atgādināt par lielo koku stādīšanas akciju 2019. gadā.

Jau agrāk tikām ievērojuši, ka pilsētā pazūd koki – pēc ielu seguma atjaunošanas vietas, kur tie bija auguši, tika noasfaltētas vai aizbruģētas. Teicām, ka tas nav pareizi, bet pašvaldība mūs nesadzirdēja, jo Ušakova laikā politiķiem nebija svarīgi rūpēties par zaļu, ilgtspējīgu un cilvēkiem draudzīgu pilsētu.

Bija jāpievērš uzmanība, tāpēc nopirkām “Rimi” kociņus un paši iedēstījām dažādās pilsētas vietās, lai par to runā mediji un cilvēki. Ļaudis bija priecīgi, piemēram, Zigmars Liepiņš nāca palīgā izrotāt eglīti, bet pašvaldības departamenti turpināja atrunāties, ka koku stādīšanai traucē komunikācijas, tas ir dārgi un sarežģīti.

Taču citur stāda kokus! Izstrādājām projektu, lai parādītu, ka lielus kokus ir iespējams stādīt arī pašā pilsētas centrā. Gribējām parādīt arī to vērtību, jo stādīšana mums izmaksāja daudz, bet ikdienā pilsētā vieglprātīgi zāģējam lielus, daudzus desmitus gadu augušus kokus, nenovērtējot, ka tā ir milzīga, arī finansiāli izmērāma vērtība!

Man pašai bija iespēja iepazīties ar vēl vienu sabiedrības iniciatīvas projektu – pilsētas dārziem bijušās Rīgas Sporta pils teritorijā, kur trīs vasaras augs un zaļos apkārtnes iedzīvotāju dārziņi, ierīkoti 640 kastēs. Dārziņi palīdzējuši kaimiņiem iepazīties, un tagad viņi uz ielas sveicinās.

Nīderlandieši jau septiņdesmitajos gados izpētījuši, ka sveicināšanās un kaimiņu iepazīšana ir atkarīga arī no pilsētas plānošanas. Ielās ar mierīgāku satiksmi cilvēkiem ir vairāk draugu, intensīvā – mazāk, jo ļaudis nemēģinās šķērsot ielu un parunāties ar pretējās mājas iedzīvotāju, bet steigs ātrāk nokļūt galamērķī.

Kādas sarunas var būt uz ielas, no kuras gribas izvairīties, kur dēļ trokšņa ar blakus stāvošu cilvēku jārunā paaugstinātā balsī, nav soliņu, kur apsēsties, nav zaļuma, koku, kā piemēram, Brīvības ielā.

Vienā sastrēgumu stundā pa Brīvības ielu izbrauc divi tūkstoši transporta vienību. Plānotāji jautā: “Cik transporta vienību varam pārvietot pa ielu?”, bet mēs, mainot uzsvarus, vaicājam: “Cik efektīvi varam pārvietot cilvēkus šajā ielā?” un ieraugām, ka tās pašas stundas laikā pārvietojas vairāki simti velobraucēju, tūkstošiem gājēju un sabiedriskā transporta lietotāju.

Iela ir jāpakārto efektīvai cilvēku plūsmai, nevis transporta vienību pārvietošanai. Brīvības iela ir, taču brīvības tur nav, jo tā ir kļuvusi par bīstamu, trokšņainu un putekļainu tranzīta ielu. Transporta un gājēju plūsmu dati rāda, ka ar auto tur brauc tikai 20% iedzīvotāju, bet viņiem esam atdevuši 80% no ielas telpas.

Tas ir nedemokrātiski, nepareizi un greizi, jo neved uz cilvēkiem dzīvošanai draudzīgu pilsētu.

Vieta starp ēkām un ielu ir ierobežota, taču, pareizi plānojot, varam atrast vietu gan kokiem, gan drošai veloinfrastruktūrai, gan patīkamai gājēju telpai.

Pirms četriem gadiem uz Brīvības ielas Vidzemes tirgus tuvumā abās pusēs pa nakti tika uzkrāsotas velojoslas!

Un satiksme neapstājās, kas skaidri parādīja, ka iela var funkcionēt savādāk. Visi par to bija pārsteigti. Tā laika mērs bija apsolījis tādas uzkrāsot, taču solījumu nepildīja, tāpēc 2018. gadā pie Rīgas domes taisījām piketu ar prasību mainīt pilsētas plānošanas veidu.

Bijām pārsteigti, ka bija sanākuši tik daudzi, kam ir svarīga droša, patīkama, zaļa un ilgtspējīga vide. Opozīcija, kas tagad atrodas pozīcijā, solīja, ka atbalsta šo ideju, un mēs gaidām, ka viņi rīkosies un to īstenos. Vietas tur pietiek visiem.

Oto Ozols tuneļus sauc par padomju laika mantojumu, kam mūsdienu Rīgā nebūtu vietas. Savu pozīciju viņš nostiprina ar atbilstošām uzlīmēm pie tuneļiem.
Foto: no Oto Ozola krājuma

Tev ir kas sakāms arī par tuneļiem.

Tuneļi ir mantojums, ko esam saņēmuši no pagājušā gadsimta sešdesmitajiem gadiem, jo tolaik bija cita filozofija – neeksistēja cilvēki ar kustību traucējumiem. Pirms 20 gadiem Kopenhāgenas galvenais arhitekts Jans Gēls jau teica, ka pilsētas centrā Rīgai tuneļi nav jāsaglabā. Stokholmā, Parīzē, Berlīnē tādu nav.

Tuneļi ir arhaisms un šķērslis invalīdiem, vecākiem ar bērnu ratiņiem u. c.

Ne jau ratiņkrēsls cilvēku padara par nespējīgu, bet kāpnes, pa kurām nav iespējams droši pārvietoties.

Vai jūti, ka izdodas rīdziniekus iekustināt?

SAISTĪTIE RAKSTI

Biedrības “Pilsēta cilvēkam” pamatmērķis ir mainīt skatījumu uz pilsētu, taču necenšamies salauzt to, ko nevar. Pirms sešiem gadiem bija sajūta, ka tikai es un vēl daži cilvēki spējam runāt vienā valodā, saprast, par ko cīnāmies.

Tagad redzu, ka tas ir izgājis daudz plašāk, ļaudis vairāk iesaistās un runā par vides lietām. Pārmaiņas notiek mūs prātos, kopumā augam kā sabiedrība, un rodas pieprasījums pēc citādas vides. Nevajadzētu dzīvot ar iedomām, ka par Rīgu parūpēsies tikai domnieki, departamentu darbinieki vai vēl kāds cits. Pilsēta taču pieder visiem mums, un ideju līdzdalības budžeta projektu konkursam var iesniegt jebkurš rīdzinieks.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
LA
LA.LV
Ziņas
“Ir prātam neiedomājas lietas, kas notiek!” Lato Lapsa par Indriķa Latvieša jaunāko grāmatu “Nāve” 85
17 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Mūziķi Lauri Reiniku, piedraudot ar apsardzi, izdzen no vēsturiskas vietas par nepiemērotu apģērbu 32
23 stundas
LA
LA.LV
Kokteilis
Vai tu esi gatavs tam vai ne, taču šodien daudz kas neizbēgami mainīsies! Horoskopi 27.septembrim
14 stundas
GP
Guntars Pļavinskis
Stāsti
Pētniekiem izdevies atminēt Himalaju Skeletu ezera noslēpumu. Kas bija šie cilvēki, kuru mirstīgās atliekas atrodas ezerā?
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
“Valsts nemāk pieņemt dāvanas!” “Apturi Covid” aplikācijas izstrādātāji vīlušies par sava darba likteni 35
10 stundas
Lasīt citas ziņas
OZ
Olafs Zvejnieks
Ziņas
Jaunais budžets: Ministri pateicas kā “Oskarā”, pašvaldības skābā noskaņojumā, bet Kariņš priecīgs 16
2 stundas
LE
LETA
Ziņas
Jaunas sejas un raidījumi! Radio “Pieci.lv” no šodienas “restartēs” savu programmu 2
38 minūtes
LE
LETA
Ziņas
Atvasara pilnā plaukumā! Septembra pēdējā nedēļa būs silta 1
56 minūtes
LE
LETA
Ziņas
Balvu iedzīvotāja, neapmierināta ar pašvaldības darbu, pie domes sāk badastreiku 5
1 stunda
GN
Gints Narogs
Ziņas
Usika triumfs Londonā – kļuvis par trīs pasaules čempiona jostu īpašnieku smagsvarā
09:15
LA
LA.LV
Veselam
Baktērijas lido ar 160 km/h! Kā gudri cīnīties ar apnicīgajām rudens šķavām?
09:02
LE
LETA
Ziņas
Reirs: Pesimistiskā scenārija gadījumā būs iespējams papildus palielināt budžeta deficītu 1
08:46
AK
Aija Kaukule
Ziņas
“Es apzinos, ka ir dīvaini runāt par pieaugšanu 43 gadu vecumā.” Saruna ar Vladislavu Navstavševu
2 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Veloinfrastruktūra pilsētā ir apzināts spiediens.” Silenieks par velojoslu risinājumiem un izmešu samazinājumu 11
2 stundas
LE
LETA
Ziņas
“Es nebūšu partijas premjera amata kandidāts!” atklāj Roberts Zīle 2
52 minūtes
LE
LETA
Ziņas
Vācijas Bundestāga vēlēšanās uzvar SPD 1
47 minūtes
LA
LA.LV
Veselam
Baktērijas lido ar 160 km/h! Kā gudri cīnīties ar apnicīgajām rudens šķavām?
18 minūtes
IF
Imants Frederiks Ozols
Ziņas
Imants Frederiks Ozols: Politiķiem pārāk viegli manipulēt ar slikti atalgoto sabiedrības vairākumu
3 stundas
LA
Latvijas Avīze
Ziņas
Baltais pulverītis, Levita zvans un kovida pacientu dārgās stacijas. Nedēļas notikumu apskats 1
2 stundas
IP
Ilze Pētersone
Ziņas
Gribi veselīgu māju – būvē no kaņepēm! Kāpēc par kaņepju spaļu vieglbetonu zinām tik maz? 1
2 stundas
LE
LETA
Ziņas
Biezākā migla – Zemgalē. Kur pirmdien gaidāms vēsākais laiks? 1
2 stundas
AJ
Atis Jansons
Ziņas
Tikai ekstrēmi optimisti var iedomāties, ka pāreja uz bezizmešu transportu notiks ātri un viegli
3 stundas
LB
Latvijas Bizness
Ziņas
Ventspilī paplašinās polikarbonāta profilu ražošanu, radot jaunas darba vietas ventspilniekiem
2 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Valsts nemāk pieņemt dāvanas!” “Apturi Covid” aplikācijas izstrādātāji vīlušies par sava darba likteni 35
10 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Kur pazuda 30 miljoni no bankrotējušās “PNB bankas” – izlocīšanās no atbildības vai arī nē? 12
11 stundas
LE
LETA
Ziņas
Konkurences padome izmeklē arī iespējamu ceļu būvnieku karteli. Piecās kompānijās veiktas kratīšanas 4
12 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Kovids nezina, ka viņam ir jāapstājas pie diviem metriem.” Eksperts par divu metru distanci no zinātniskā viedokļa 68
22 stundas
TA
Tavs Auto TV
Ziņas
“Praktisks, simpātisks un teju par velti!” Roberto Meloni par patriotismu, ēdienu un itāļu automobiļiem 15
22 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Mūziķi Lauri Reiniku, piedraudot ar apsardzi, izdzen no vēsturiskas vietas par nepiemērotu apģērbu 32
23 stundas
GN
Gints Narogs
Stāsti
“Citiem smejot saku, ka man nav 91, bet 16.” Vecākais Vienības brauciena dalībnieks Edgars izvirzījis ambiciozu mēŗki 8
1 diena
GP
Guntars Pļavinskis
Stāsti
Pētniekiem izdevies atminēt Himalaju Skeletu ezera noslēpumu. Kas bija šie cilvēki, kuru mirstīgās atliekas atrodas ezerā?
1 diena
AG
Andris Grīnbergs
Ziņas
APTAUJA: Kur un no kā jūs gūstat prieku un optimismu? 7
21 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. “Man gribējās piecelties un teikt – ej tak tu!”: Igors Linga atklāj, kurš pašmāju mūziķis ir bijis visneciešamākais 10
1 diena
DT
Dace Terzena
Ziņas
Dace Terzena: Nekad nebūtu varējusi iedomāties, ka mūs tik ļoti varēs sašķelt jautājums par potēšanos pret nāvējošo vīrusu 61
1 diena
AT
Arnis Terzens
Stāsti
“Laika gaitā šī Angelas fobija tikai pieņēmusies spēkā.” No kā paniski bail Angelai Merkelei? 19
1 diena
LA
Latvijas Avīze
Kokteilis
Gaidāms labvēlīgs laiks svarīgu lēmumu pieņemšanai! Horoskopi no 27. septembra līdz 3.oktobrim 1
1 diena