Foto: Sdecoret/SHUTTERSTOCK

Iedzīvotājiem jāizveido e-adrese saziņai ar valsti. Kāds ieguvums no tā būs? 0

“Lasīju aicinājumu iedzīvotājiem izveidot savu e-adresi, bet man palika neskaidri vairāki būtiski jautājumi. Vai tas būs vēl viens e-pasts, kuru man būs jāatceras ik pa laikam apskatīties? Es saprotu, ka iestādēm būs ērtāk nosūtīt man informāciju, nebūs jānes vēstules uz pastu, bet kāds man ieguvums no šādas e-adreses? Vai arī es varu sūtīt uz jebkuru iestādi iesniegumu, un tam būs tāds pats spēks kā parakstītam ar roku un nosūtītam pa pastu?” VALENTĪNA Ieriķos

Reklāma
Reklāma
Ēdam katru dienu! Kuros pārtikas produktos ir visvairāk plastmasas?
“Ko var iemācīt šādi ģērbušās lektores?” Dzejniece un LBTU lektore publiski šausminās un ņirgājas par pasniedzēju apģērbu 75
4 ikdienišķas un efektīvas lietas: tās palīdz tikt vaļā no liekā svara, ja tev nepatīk sportot 7
Lasīt citas ziņas

Vides aizsardzības un reģionālas attīstības ministrijas Elektronisko pakalpojumu nodaļas vadītājs Gatis Ozols skaidro, ka elektroniskā adrese jeb e-adrese ir drošs saziņas veids cilvēkiem ar valsti: “E-adreses risinājumu var pielīdzināt internetbankai – slēgtā vidē, vienotajā valsts pārvaldes pakalpojumu portālā Latvija.lv, ikvienam iedzīvotājam pieejams personalizēts un drošs konts, kas nodrošinās oficiālo ziņojumu sūtīšanu, saņemšanu un glabāšanu.” E-adresei portālā Latvija.lv var pieteikties no šā gada 2. janvāra, tā iedzīvotājiem ir brīvprātīga. Līdzīgi kā valsts un pašvaldības iestādes sūta dažādus paziņojumus, uzaicinājumus un nodokļu aprēķinus uz deklarēto dzīvesvietas adresi, no šā gada janvāra iedzīvotājiem būs iespēja tos saņemt savā e-adresē. Katram iedzīvotājam vai uzņēmējam no savas e-adreses iespējams nosūtīt vēstuli valsts un pašvaldību iestādēm, bet iedzīvotāji un uzņēmēji savā starpā ar e-adreses vēstulēm apmainīties nevar. Ja ir izveidota elektroniskā adrese, iedzīvotājs ar to dara zināmu, ka turpmāk viņš ar valsts pārvaldes iestādēm vēlas sazināties tikai elektroniski.

“E-adrese neaizstās e-pastu – informāciju par ziņojuma ienākšanu e-adresē varēs saņemt uz norādīto e-pasta adresi. Sūtīšana e-adresē dokumentam juridisko spēku nepiešķir,” uzsver G. Ozols. Ja konkrētajam pakalpojuma pieteikumam noteikts, ka paraksts nav nepieciešams, to var sūtīt elektroniski neparakstītu. Taču, ja paraksts ir vajadzīgs, iesniegumam jābūt parakstītam ar drošu elektronisko parakstu.

CITI ŠOBRĪD LASA

Elektroniskā adrese sniedz iedzīvotājiem vairākus ieguvumus. Tā aizvieto ierakstītās vēstules – sniedz garantētu piegādi un personas datu drošību. Visi dokumenti e-adresē tiek uzglabāti piecus gadus. Šis ir risinājums saziņai ar valsti iedzīvotājiem, kuriem nav savu fizisku pastkastīšu, un tādu Latvijā ir vairāk nekā 70 tūkstoši. Tā ir arī garantija, ka iedzīvotāji savlaikus saņems oficiālos valsts iestāžu sūtītos dokumentus, ja atšķiras deklarētā un reālā dzīvesvieta vai ja ilgstoši uzturas ārvalstīs. Ņemot vērā, ka ne visur ir nodrošināta vides pieejamība, arī cilvēkiem ar īpašām vajadzībām, pateicoties e-adresei, saziņa ar iestādēm kļūs ērtāka.

UZZIŅA

Savai e-adresei var piekļūt portāla Latvija.lv sadaļā Mana darba vieta. E-adresei ir noteiktas augstas drošības prasības, tāpēc tai iespējams piekļūt, tikai identificējoties ar valsts garantētu kvalificētu identifikācijas līdzekli: personas apliecību jeb eID un e-parakstu. Ar bankas autentifikāciju piekļūt e-adresei nevar, jo pagaidām neviena banka nav izgājusi likumā noteikto drošības sertifikāciju.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.