13. janvāris. Pie A6 maģistrāles gan “Neste”, gan “Circle-K” cenas nu jau ierasti augstas.
13. janvāris. Pie A6 maģistrāles gan “Neste”, gan “Circle-K” cenas nu jau ierasti augstas.
Foto: Atis Jansons

Kā maksāt mazāk par degvielu? 7

Ar jauno akcīzi baigi dārgi… Tā saka pesimisti. Viņu mierināšanai (nez vai iespējamai – dikti jau savairojušies ļautiņi, kuri kurnēs vienmēr…) pievienoju tabuliņu, kura kārtējo reizi atgādina, ka Eiropā ir arī dārgākas vietas. Kaut vai tā pati allaž par paraugu stādītā Igaunija…

Reklāma
Reklāma
Numeroloģija un skaitļu maģija: kā jūsu tālruņa numurs ietekmē jūsu likteni un kad to mainīt? 1
TV24
“Jāklausās, ka esam šmaukušies.” Par netaisnību un piemaksām tiem pensionāriem, kuri strādājuši padomju laikā
Krievijā valda histērija: izbojāta Putina inaugurācija 178
Lasīt citas ziņas

Mazliet gan mulsina šo ekspertu dotie Latvijas skaitļi. Kaut kā nav manīti tādi jaukumi. Vismaz uz lielceļiem ne. Lūk, divas bildītes no Daugavpils šosejas sākuma (13. februāris). Abas rāda tā ap 1,30 benzīnam un nedaudz virs 1,20 dīzeļdegvielai. Kur tabulas taisītāji rāvuši krietni mazākus skaitļus?

Kā lētāk ieliet?

Valentīndiena. Dažos mārketinga triku objektos – skaitļi gluži vai žilbinoši.
Foto: Atis Jansons
CITI ŠOBRĪD LASA

Tomēr tas ir iespējams Satekles ielā, kur ne tikai nobildēju, bet arī ielēju bākā 40 litrus benzīna par 44 eiro. Jeb 1,10 eiro par litru. Kā tas iespējams? Labprāt dalos pieredzē.

Pirmkārt – jāseko mūsu tirdzniecības milžu (“Neste”, “Circle-K”, “Viada”, “Virši”) konkurences kariņiem, kuri jau labu laiku ir ar šādiem izlēcieniem bagāti.

Līderis, šķiet, ir “Neste”, kas gluži vai fantastiskas atlaides izmet vienā vai otrā Rīgas malā, kur plūsma un steiga mazāka. Vai šeit – Dzirnavu un Satekles krustojumā, kur tranzīta nav vispār. Kāds ierauga, top uz brīdi laimīgs. Zīmolu ielāgo. Iemācās turpmāk lētākā piedāvājuma vietu jau laikus atrast datorā vai telefonā.

Uzzināt tā var ne tikai par “Nesti”. Līdzīgas tīmekļa lapas ir “Circle-K”, kurš parasti “Nestes” laipnībām cenšas atbildēt turpat kaimiņos – Kurbada ielā 8, arī “Viršiem”, kuri Valentīna dienu aicināja svinēt Pērnavas ielā 78. Gan ne tik devīgi – benzīna cena 1,274. “Viadai” tikpat konkrēta piedāvājuma nav.

Otrkārt – ar akcijām jau viss nebeidzas. Ievilkšana “lojalitātes” tīklos tā tikai sākas. Nejauši iekūlies “Circle-K”, par biedru vari kļūt zibenīgi – tavu bankas karti piedāvā piesaistīt “Extra club” reģistriem. Turpmāk saņemsi atlaidi degvielai (šobrīd 2,5 centi par litru), atlaidi mazgāšanai, arī katru septīto uzkodu un kafiju – nevis ar atlaidi, bet par velti!

Es kafiju cenšos daudz nedzert. Un ēdu parasti mājās. Mani paķēra “Neste”, uz kuras pumpja rakstīts – par katru nopirkto litru saņemsi 2,2 mazās “Rimi” naudiņas. Un šīs bodes karte man ir jau sen. Tā tieku pie kāda benzīnmaksas laša gabala ik mēnesi… Jau labu laiku skatījies uz otru piedāvājumu (“Neste” karte – vēl mīnus pusotra, dažbrīd pat četri centi), beidzot saņemos to izmantot. Karti noformēt gan nav tik viegli kā “Circle-K”, jāpilda iesniegums (internetā), kartei jābrauc pakaļ uz firmas biroju. Saņemtais digitālais maciņš no sava bankas konta jāuzpilda. Tad atliek to likt lietā. Un: 1,137 – 3,7 = 1,10. Gluži kā “vecajos labajos” laikos…

Reklāma
Reklāma

Nepārprotiet – nevelku nevienu tieši uz šo firmu. Biežas, regulāras ātrās uzkodas meklētājiem “Circle-K” var būt vilinošāks. Der pārbaudīt arī “Viadas” piedāvājumus (veseli septiņi centi bonusā brīvdienās un svētku dienās, piesaiste lielveikalu ķēdes “Maxima” kartēm). Aicinu pārbaudīt, jo “Viadas” informācija internetā tāda paveca un neskaidra.

Kā pirkumu pareizi sadedzināt?

Te daži pasaules ekonormu klejojumos šajā jomā lietoti dati. Varbūt noder, jo Eiropas bargā norma (95 g CO2 uz kilometru), par kuru rakstīju pirms nedēļas, ir un paliek tāda teorētiska. Ne es varu savu “netīro pēdu” izmērīt, ne novērtēt. Labi braucu vai slikti?

Tikt pie atbildes palīdz amerikāņi. Viņu Vides aizsardzības aģentūra (EPA) savas tuvākās nākotnes vadlīnijas iezīmē dubulti – ar izmešu daudzumu, kuru šie piedevām pamanījušies sasaistīt ar visiem saprotamu rādītāju – degvielas patēriņu. Pārvēršu viņu “jūdzes ar galonu” mūsu litros uz kilometru un dabūju tabuliņu ar ASV autobūves mērķa skaitļiem.

Šādi vērtējot, sanāk – lai iekļautos Eiropas jau nākamgad gribētajos 95 gramos, man un tev katrus 100 kilometrus jāvar nobraukt ar pieciem litriem degvielas. Jeb man ar četriem, ja tu gribi tērēt sešus. Un tā tālāk. Vai varam?

Pieņemsim, ka esam pietiekami bagāti, lai brauktu ar jauniem auto. Un nealkstam lieku izmēru un svaru. Ņemam vienu no populārākajiem modeļiem – “VW Golf” jauno, astoto, paaudzi. Un tehniskajos datos redzam patēriņu mazākajiem motoriem – benzīns 4,7–4,9 l, dīzelis 3,5 l. Šķiet sanāk – ja vien baigi nesportosim. Visi labi zinām, cik strauji aug patēriņš, azartiski dīdoties pilsētas drūzmā vai lienot krietni virs 100 km/h tālbraucienos.

Šķiet, sanāk. Ja tu brauksi ar dīzeli, man pietiks pat ar kādu par trešdaļu lētāku pagājušā gada trīscilindru mazauto. To teorētiskais (rāmi braucot, arī praktiskais) patēriņš ir ap sešiem litriem.

Lietotie apēd vairāk

Bet, kā zināms, Latvijā uz vienu jaunu auto ieved kādus trīs lietotus. Ar vidējo vecumu mazliet virs desmit gadiem. Un tālaika “Golf” vai “Audi A4” (pērnā importa līderi), pēc CSDD rokasgrāmatu datiem, rija no 6,9 līdz pat 10 litriem benzīna vai 5,0–7 litriem dīzeļa. Pagalam divu jaunpircēju ieguldījums ekoloģijā…

Pagalam – ja esam spējīgi vien uz iekšdedzes modernizāciju – un bezcerīgs. Jaunajam un jaunajām normām atbilstošajam papildinājumam vajadzēs vismaz 10 gadus, lai spētu kompensēt pat veco auto importa (cerams dilstoša) neatbilstību jaunajām prasībām, par pusmiljonu lielo jau šeit esošo “trekno gadu” izmešiem pat nerunājot.

Kur izeja? Nav izejas? Ir “Gada auto” žūrijā tāds motorkustības filozofs Uldis. Manas sēras uzklausījis, viņš teica apmēram tā: “Būs labi. Degviela kļūs vēl dārgāka. Nespēsim nopirkt, domāsim, kā braukt mazāk. Vai vismaz lēnāk. Vai pamanīji ziņās, ka autodegvielu tirdzniecības apjoms Latvijā jau pērn samazinājies? Nu, re! Ja nevar braukt tīrāk, skopāk, automobilis ikdienā šai paaudzei jāaizmirst. Lai paliek šī greznumlieta svētkiem!”

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.