Foto: Zane Bitere/LETA

Latvijā izveidotais runas rīks tekstā pārvērtis aptuveni astoņus miljonus vārdu 0

Izmantojot valsts pārvaldes valodas tehnoloģiju platformas “Hugo.lv” piedāvāto audio ieraksta atpazīšanas rīku, kopš 2018. gada decembra līdz šim brīdim tekstos pārvērsti audio ieraksti 1704 stundu jeb 71 dienas garumā, liecina Kultūras informācijas sistēmu centra (KISC) apkopotā informācija.

Reklāma
Reklāma
“Zaļais kurss jau tepat pie sliekšņa,” plāno aizliegt malkas, brikešu un granulu apkuri 69
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 vārdu īpašniekus, kuri kā magnēti pievelk pretējā dzimuma pārstāvjus 27
RAKSTA REDAKTORS
“Šis nav pirmais signāls, ka mūsu valstī kaut kas nav kārtībā” – Horens Stalbe atklāti par sajūtām pēc piedzīvotā uzbrukuma benzīntankā 164
Lasīt citas ziņas
Kopsummā tie ir apmēram 8 miljoni vārdu.

KISC un uzņēmuma “Tilde” kopīgi izveidotais valodu rīks sabiedrībai pieejams kopš 2018.gada decembra un pusgada laikā iekarojis stabilas pozīcijas ne tikai tulkošanas, bet arī audio atpazīšanas un citos segmentos.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Hugo.lv” nodrošina daudzveidīgu latviešu un citu valodu atbalstu e-pārvaldes pakalpojumiem, izmantojot pasaules atzinību guvušas mašīntulkošanas sistēmas, runas atpazīšanas rīkus un Nacionālo terminu datubāzi.

Rīks nodrošina automatizētu tulkošanu, runas atpazīšanu un runas sintēzi, kā arī dažādus rīkus daudzvalodu atbalstam e-pakalpojumos.

KISC projektu vadītājs Jānis Ziediņš norāda, ka audio ieraksta atpazīšanas rīka pielietojums kļūst arvien plašāks un tas noder ne tikai “studentiem un žurnālistiem”, bet arī sanāksmju protokolu, dažādu pasākumu atskaišu sagatavošanai un pat rakstniekiem.

“Iedzīvotāju ārkārtīgi lielā interese par valodu tehnoloģiju platformas “Hugo.lv” sniegtajām iespējām – tulkošanu un runas atpazīšanu – pierāda, ka šis ir kvalitatīvs, daudzpusīgs un lietotājiem ļoti nepieciešams rīks. Turklāt varam būt patiesi lepni par to, ko piedāvājam saviem iedzīvotājiem, jo šāda īpaši valsts pārvaldes vajadzībām veidota daudzfunkcionāla platforma šobrīd nekur citur Eiropā nav pieejama,” uzsver J. Ziediņš.

“E-pakalpojumu un “Hugo.lv” lietošanas aktivitāte apliecina, ka ejam pareizajā virzienā, piedāvājot sabiedrībai noderīgus un galvenais – lietotājam ērtus elektroniskos risinājumus. Platformas “Hugo.lv” piedāvātajiem pakalpojumiem ir ļoti plašas izmantošanas iespējas dažādās nozarēs. Izstrādāto tulkošanas rīku integrēšana interneta platformās, tai skaitā valsts un pašvaldību iestāžu interneta vietnēs, ar laiku kļūs par neatsveramu palīgu informācijas nodošanai sabiedrībai un dažādu ikdienas valsts pārvaldes procesu vienkāršošanā,” norāda Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas valsts sekretāra vietnieks IKT jautājumos Edmunds Beļskis.

Lai izmantotu “Hugo.lv” piedāvāto audio ieraksta atpazīšanas rīku, sistēmā augšuplādē audio failu, kurš tiek pārvērsts tekstā.

Kā uzsver KISC, jāatceras, ka balss atpazīšanu veic programma, tādēļ, ja audio ierakstā ir kādi traucējumi (fona skaņas, dzirdamas vairākas balsis reizē u.c.), sagatavotais teksts nebūs identisks audio ierakstam, un jebkurā gadījumā pirms tālākas izmantošanas tas ir jāpārlasa un jākoriģē atbilstoši gramatikai.

Tomēr audio ieraksta atpazīšanas rīks ļauj būtiski ietaupīt laiku, kas būtu jātērē klausoties un pierakstot teikto paša spēkiem.

Reklāma
Reklāma

Sešu mēnešu darbības laikā vietne “Hugo.lv” apmeklēta 550 000 reižu, veikti 8,5 miljoni tulkošanas pieprasījumu, iztulkojot 149 miljonus vārdus.

“Hugo.lv” ir Latvijas valsts pārvaldes valodas tehnoloģiju platforma, kas brīvi pieejama ikvienam Latvijas iedzīvotājam.

Platforma ir īpaši pielāgota latviešu valodai un valsts pārvaldes dokumentiem, līdz ar to tulkošanas kvalitāte ir daudz augstāka salīdzinot ar tulkošanu izmantojot citus tiešsaistes tulkošanas pakalpojumus.

VARAM un KISC aicina izmantot “Hugo.lv” platformas piedāvātos tulkošanas rīkus ikdienas darbā, kā arī sniegt savus ieteikumus pakalpojumu attīstīšanai.

Priekšlikumu sniegšanai izveidota īpaša vieta “Hugo.lv” vietnē – Atsauksmes.

Integrētās mācību un komunikācijas aktivitāšu programmas “Mana Latvija.lv. Dari digitāli!” ietvaros tiek organizēti sabiedrības informācijas un komunikācijas tehnoloģiju iespēju izmantošanas un uzvedības maiņas veicināšanas pasākumi.

Programmas koncepcija paredz integrētu pieeju – fokusēties uz 50 dzīves situāciju komunikāciju un mācīšanu, lai pēc paredzēto aktivitāšu īstenošanas, sabiedrība spētu atpazīt dzīves situācijas, kuras ir iespējams atrisināt vienuviet internetā – portālā Latvija.lv.

Nozīmīgākā programmas sastāvdaļa ir mācības, kuru rezultātā tiks sagatavoti 6000 digitālie aģenti: valsts un pašvaldību iestāžu darbinieki, tostarp valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru darbinieki, kā arī bibliotekāri, skolotāji un žurnālisti.

Digitālie aģenti konsultēs sabiedrību par e-pakalpojumu izmantošanu dažādās dzīves situācijās un drošu darbošanos internetā. Plašāka informācija par mācībām un to norisi pieejama portāla Latvija.lv atbalsta vietnē – https://mana.latvija.lv/.

Pasākums ir finansēts no Eiropas Reģionālā attīstības fonda projekta “Pakalpojumu sniegšanas un pārvaldības platforma”.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.