Ilustratīvs foto
Ilustratīvs foto
Foto: LETA

Mazie pārtikas veikali pievienojas franšīzēm. Ko dara lielie? 0

Ne tikai Rīgā, bet arī ārpus galvaspilsētas arvien vairāk vērojama tendence, ka mazie pārtikas veikali apvienojas zem labāk zināmām preču zīmēm, piemēram, “Top!” vai “Elvi”.

Reklāma
Reklāma
Notriektā tautumeita 7
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 63
Lasīt citas ziņas

Tādējādi esot iespējams konkurēt ar agresīvo ārvalstu tirgus spēlētāju ienākšanu. Vienlaikus arī divi lielie ārzemnieki nesnauž – gan “Maxima”, gan “Rimi”, mainot konceptu, atver mazos “express” veikalus, kas paredzēti mūsdienu steidzīgajiem ļaudīm.

“Šogad veikalu tīklam “Elvi” esam pievienojuši divus jaunus veikalus Līvbērzē un Rīgā, Mūkusalas ielā,” norāda “Elvi Latvija” komercdirektore Laila Vārtukapteine. Tāpat tiek plānots, ka līdz gada beigām tīklam tiks pievienoti vēl vismaz divi veikali, kā arī turpināsies veikalu rekonstrukcijas darbi.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Durvis pēc rekonstrukcijas šogad jau vēruši četri “Elvi” franšīzes partneru veikali, bet līdz gada beigām tiks noslēgta rekonstrukcija vēl divās tirdzniecības vietās. Vēlmi pievienoties “Elvi” tīklam ir izteikuši vairāki uzņēmumi, ar ko notiek aktīvs sarunu process par izdevīgākā un “Elvi” zīmolam atbilstošākā sadarbības risinājuma atrašanu.”

L. Vārtukapteine stāsta, ka savulaik ideja par franšīzes nepieciešamību radusies kā atbildes gājiens lielo ārvalstu tīklu straujai ienākšanai Latvijā. Jau toreiz daudziem Latvijas tirdzniecības uzņēmumiem esot bijis skaidrs, ka lielu ārvalstu tīklu darbība būtiski apdraud mazu un vidēju vietējo uzņēmumu pastāvēšanu.

Maziem un vidējiem tirdzniecības uzņēmumiem piegādātāji nevar nodrošināt tādas pašas preču iepirkuma cenas kā lieliem tirdzniecības tīkliem.

Šiem uzņēmumiem nav apjomīga budžeta mārketinga aktivitātēm, tāpat pieaug cilvēku mobilitāte un pārvietošanās iespējas, pircēji arvien vairāk aizplūst uz lielajiem veikaliem, un laika gaitā vietējo uzņēmumu konkurētspēja kļūst arvien zemāka.

Taču aiz katra Latvijas uzņēmuma stāv vietējie cilvēki – uzņēmuma darbinieki, viņu tuvinieki, nelielie ražošanas uzņēmumi, kas nespēj nodrošināt preces visiem Latvijas vai Baltijas tīkliem, bet ir ļoti iecienīti vietējā reģionā.

Tādēļ, apkopojot un izvērtējot reālo tirgus situāciju, kļuva skaidrs, ka Latvijas tirdzniecības uzņēmumu pastāvēšanai ir nepieciešama franšīze. Tikai vienots zīmols, kopīgs iepirkums, saskaņotas mārketinga aktivitātes spēj konkurēt ar agresīvo ārvalstu tirgus spēlētāju ienākšanu.

Izvērtē, ar kuriem sadarboties

Ar preču zīmi “Top!” Latvijā šobrīd darbojas 271 pārtikas veikals, no tiem 149 “Top!” un 122 “mini Top!”.

“Šogad neesam palielinājuši partneru skaitu, bet turpinām attīstību esošo partneru vidū, stiprinot tirgus pozīcijas kopumā. Šogad esam atvēruši piecus jaunus veikalus Valdlaučos, Skrundā, Jelgavā un Laucienē, sešus renovējuši un līdz gada beigām durvis vērsim vēl vairākiem jauniem veikaliem,” plānus klāsta “Top!” mārketinga un sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Ilze Priedīte.

Reklāma
Reklāma

Piemēram, nupat Cēsu pilsētas centrā atvērts 679 kvadrātmetrus liels veikals, tādējādi nodrošinot 25 darba vietas cēsniekiem. Taču par sadarbību ar citiem uzņēmumiem I. Priedīte saka tā.

“Kopumā esam atvērti un ir arī interese no uzņēmumiem, kas šobrīd darbojas mazumtirdzniecībā. Taču šāda sadarbība nenozīmē tikai kopā iepirkt sortimentu ar labākiem nosacījumiem un veidot kopīgas mārketinga aktivitātes. Veikalu tīklā “Top!” svarīgi ir arī nodrošināt kvalitātes standartus un godprātību gan mūsu pircējiem, gan darbiniekiem, gan valstij kopumā.”

Savukārt veikalu tīkla “Mego” mārketinga vadītājs Aleksandrs Afanasjevs norāda, ka uzņēmums šogad savam veikalu tīklam ir pievienojis citus veikalus Kuldīgā un arī Rīgā, Biķernieku ielā 16.

Tāpat tajos veikalos, kas krietni novecojuši, tiek veikta iekšējā renovācija.

“Nākamgad mums ir 20 gadu jubileja, attīstāmies un turpinām paplašināties. Mums ir mainīts logotips, tādēļ šobrīd notiek darbs pie tā nomaiņas viscaur Latvijā. Arī turpmāk plānojam atvērt jaunus veikalus, piemēram, šobrīd tāds tiek būvēts Ziepniekkalnā. Plānots, ka tā durvis tiks vērtas 2020. gadā.”

Sazināmies arī ar veikalu tīkla “Aibe” mārketinga nodaļu. Tās pārstāve Jeļena Avdejeva ir krietni skopāka savos komentāros. Veikalu tīklam šogad esot pievienoti citi veikali un tiek plānots arī turpmāk paplašināties. Bet kurās pilsētās, kuros ciemos, pateikts netiek, aizbildinoties ar komercnoslēpumu.

Ārpus Rīgas – tikai Ventspilī

“Reaģējot uz izmaiņām pircēju iepirkšanās paradumos un augot pieprasījumam pēc nelieliem un ātriem pirkumiem, 2015. gada nogalē atvērām savu pirmo “Rimi Express” formāta veikalu,” atminas “Rimi Latvia” vecākā sabiedrisko attiecību speciāliste Anete Ezeriete.

Šobrīd veikalu tīklā ir pieci šāda formāta veikali, kas koncentrējas Rīgā un “atbilst steidzīgo pilsētas iedzīvotāju vajadzībām pēc ēdiena līdzņemšanai, augļu sulām, smalkmaizītēm, kā arī dažādām ikdienas pamata precēm”.

Runājot par citiem Latvijas reģioniem, pirmo “Rimi Express” veikalu tiek plānots atvērt Ventspilī, Annas ielā 1, kur tiek konvertēts līdzšinējais “Rimi Mini” veikals.

“Nepārtraukti sekojam līdzi pircēju pieprasījumam, tāpēc neizslēdzam iespēju šo tīklu attīstīt arī reģionus, tomēr tuvākā gada laikā to darīsim tieši Rīgā.”

Arī “Maxima Latvija” piekopj līdzīgu praksi. Iemesls, kādēļ šā gada maijā uzņēmums atvēra Baltijā pirmo convenience store jeb mazā formāta veikalu “Maxima Express”, esot saistīts ar cilvēku dzīves stila izmaiņām.

“Pircēji vēlas iepirkties ātrāk un ērtāk ar atbilstošu produktu sortimentu steidzīgai ikdienai,” akcentē “Maxima Latvija” komunikācijas vadītāja Liene Dupate-Ugule.

Līdz šim brīdim ir atvērti trīs “Maxima Express” veikali – divi Rīgā, Merķeļa ielā 2, un K. Barona ielā 30, kā arī viens Ventspilī, Saules ielā 46. “Iemesls, kāpēc pirmais veikals ārpus galvaspilsētas tika atvērts Ventspilī, nav nejaušs.

Šī ir viena no mūsdienīgākajām pilsētām Latvijā ar strauju attīstības tempu, tādēļ vēlamies Ventspils iedzīvotājiem un pilsētas viesiem nodrošināt arī modernu un ērtu iepirkšanās pieredzi jauna formāta veikalā,” paskaidro L. Dupate-Ugule.

Arī nākamā gada plāni uzņēmumam esot ne mazāk ambiciozi. Plānots atvērt vairākus mazā formāta veikalus gan Rīgā, gan Rīgas tuvējā apkārtnē.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.