Foto: Atis Jansons

Meklējam lētāko no jauniem auto! Bez “4×4” piedziņas 0

Solījis gan jums biju LDTA viedokli par degvielas kvalitāti. Bet, piedodiet, vēl nebūs. Tirgotāju asociācija turpina savu biedru spuraino viedokļu saskaņošanu. Ja ļoti grūtais process beigsies rezultatīvi, ziņošu. Ja ne – meklēsim citus ceļus šajos džungļos.

IP
Ilmārs Puriņš
Ziņas
“Kādas ir nākotnes prognozes? Īsumā – būs pavisam slikti. Ir rīkojumi, bet kur pārkārtošanās jaunai dzīve?” iedzīvotājs vēršas pie valdības 89
1 diena
LA
LA.LV
Veselam
Kāpēc pēc vakcinēšanās ir tik maz antivielu? Infektoloģe skaidro, vai antivielu skaits ir noteicošais 34
14 stundas
RR
Ritvars Raits
Ziņas
Leģendārais autosportists devās pie mātes, lai vestu uz slimnīcu, bet līdz Lubānai netika… Kādu sodu saņēma dzērājšoferis, kurš nogalināja Sauku? 62
1 diena
Lasīt citas ziņas

Kamēr gaidām – parunāsim par iespējām tikt pie jauna auto. Pie auto, kura degvielas bāka, filtri un sūkņi tīri, katalizatori jeb kvēpu filtri svaigi un jaudīgi. Tādu saimnieki par degvielas radītām problēmām sūdzas daudz retāk.

Pērn mums bija rakstiņu sērija “Meklējam lētāko pilnpiedziņu”. “Gada auto” sacensībā par tādu kronējām “Dacia Duster”, jo otram pretendentam ar cenu zem 20 000 eiro – “Suzuki Vitarai” – tobrīd jauna modeļa nebija un konkursā tas nepiedalījās. Bet citu “Suzuki” – “­Swift” – praktiskie latvieši tomēr atzina par pārāk maziņu. Ambīcijas… Vajadzīga izmēru rezerve, kas faktiski izmantota tiks ļoti reti. Jau pati visu riteņu piedziņa pilsētnieka auto izvēlē ir ambīcija. Arī rezerve. Vilkmes rezerve, kas izmantota tiks vēl retāk nekā liels bagāžnieks. Un dārga. Šī opcija kompaktklases auto cenu palielina vismaz par tūkstošiem trim. Dažām markām pat par desmit. Bet mēs (gandrīz visi) esam spiesti būt taupīgi.

CITI ŠOBRĪD LASA
Un tādēļ šodien meklējam vienkārši lētāko no jauniem auto. Bez “4×4” piedziņas.

 

Kurš var “palīst” zem 10 000?

Gandrīz neviens. Pat ļoti maziņie – tikai daži. “Kia Picanto” (garums 360 cm), piemēram, bez 12 000 nav dabūjams. Tikpat “liels” “Fiat 500” – no 11 900. “VW Up!” (garums 363 cm) gan piedāvā četrciparu skaitli. Arī “Toyota Aygo” to spēj. Bet ir vēl 10 cm īsāka. No četrmetrīgajiem vistuvāk šim taupības slieksnim piebrauc “Opel Corsa”. Bet neviens no minētajiem nav ar ne tikai modīgo, bet Latvijas ap­stākļos vajadzīgo palielināto klīrensu un samazinātajām pārkarēm.

Neviens, līdz novēršamies no pazīstamo marku mājaslapām un ieklīstam tur, no kurienes pērn nāca lētākais “4X4”. “Dacia”. Nevis jau pazīstamais, bet tomēr diezgan prāvais un pilsētas satiksmei mazāk nekā dziļiem laukiem un mežiem piemērotais “Duster”, bet firmas mazākā modeļa “Sandero” jaunākā modifikācija “Stepway”. Vienkāršākās komplektācijas cena – 7500 eiro. Testa auto (jaudīgāks dzinējs, ādas stūre, navigācija, audio straumēšana, atpakaļskata kamera utt.) – 11 400 eiro. Garums – 406 cm.

Manuprāt, pats labākais izmēru kompromiss starp mērenu pieticību un pietiekamu komfortu un praktiskumu.

Klīrenss – gandrīz 20 cm. Tas ir visu tik populāro krosoveru līmenis. Izskats? Pie pirmās paaudzes “Qashqai” radušai acij sākumā šķiet tāds bērnišķīgāks. Tāds paviegls. Tāds lētāks. Bet tad nāk Viņa un saka – tīri glīts… Trešajā dienā esmu gatavs šim viedoklim pievienoties. Nav jau nemaz tik “prasti”. Un senioram piestāv pat labāk nekā supermodernie “Nissan Juke” vai “Toyota CR-Z”.

 

Kā šis brauc?

Savu auto no malas redzu reti. Kā tas klausa manām vēlmēm – jūtu ik brīdi. Un “Sandero” vērtējums ir šāds. Dinamika – pilnīgi pietiekama. Lai neteiktu vairāk. 90 turbozirgi apmēram tonnu smagam auto ir daudz. Sevišķi, ja māki tos paskubināt, droši virzot tahometra bultu laiskos dīzeļlaikos aizmirstā 3000–5000 apgriezienu zonā. Es to iemācījos jaunībā, kad pat 70 ZS bija pietiekami, lai no Rīgas Liepājā nonāktu nepilnās divās stundās. Un šis lido!

Dzirdētas skeptiskas valodas par modē nākušajiem trīscilindru motoriem. Pupu mizas. Tas nav nekas jauns.

Jau gadsimtu mijā “Opel” taisīja tādus “korsai”, jo pasaules gudrākie prāti no “General Motors” jau toreiz bija pierādījuši, ka maza tilpuma (tātad lēti un taupīgi) motori pēc termodinamikas likumiem nevar būt ar četriem stobriem. Vēlāk šis atklājums bija tikai paslēpies trekno gadu izšķērdīgās jaudas medību ēnā. Nu atgriežas, saprāta un ekoloģijas prasību virzīts. Motoriņš ir labs. Varbūt mazliet skaļāks nekā labāk izsvarotie četrcilindru (par V6 un V8 nemaz nerunājot). Bet to jūt tikai retās tiešām nepieciešama paātrinājuma reizēs.

Mani pirmajā kopdzīves dienā nepatīkami pārsteidza kas cits. Mazuļa apetīte. Seši litri uz Rīgas apved­ceļa, ap astoņiem uz simts km pilsētā. Gluži kā “kaškajam” ar divreiz lielāku motoru un krietni smagākam. Hmm… Pārāk jauns un neiebraukts? Iespējams. Pārāk bieži tās paātrinājuma iespējas testēju? Neapšaubāmi. Tomēr…

Atbilde nāca nākamajā dienā, kad (internetā izpētījis, jo trūcīgajā rokasgrāmatā šādu padomu nav) sapratu “Sandero” no sava saimnieka “Renault” palienēto “ECO” režīmu. Ir tāda podziņa, kas iededzina zaļu uzrakstiņu panelī. Un motoriņa pārlieko azartu mēreni slāpē. (Daudzos citu firmu auto ir otrādi – rāmi tu brauc bez kādām podziņām un uzrakstiem, kaifam ieslēdz “Sport” režīmu). Ar “ECO” patēriņa skaitļi kļūst ievērojami labāki, tuvojas pieciem litriem pat pilsētā. Bez nepatīkama kūtruma. Turklāt ekstrēmā situācijā (gāze grīdā!) “ECO” uz šo laiku izslēdzas automātiski. Laba fīča!

Bremzes? Aizmugures riteņos antīki trumuļi?! Tā pukojas skeptiķi. Atkal saku – pupu mizas! Vieglam ikdienas satiksmes auto šī (lētākā) konstrukcija jo­projām ir pietiekama. Dārgo disku pārmērīgo spēku vienalga slāpētu ABS. Vadāmība? Brīdinu – piekares ir vienkāršas un lētas. Aktīvi pa nelīdzeniem līkumiem vai asfalta risām braucot, visai skarbi stūres ratā jūtams velkošo riteņu spēks un piepūle. Kā senos laikos… Jāmāk šo procesu valdīt un vadīt. Vai jābrauc rāmāk. Būs drošāk. Un degvielu ietaupīsiet vēl vairāk…

Verdikts. Braukt ar šo var. Pēc dažu dienu ilgas adaptācijas – pat ar mērenu baudu.

 

Firmas vizītkarte un mērķis

“Dacia” ir dzimusi Rumānijā pagājušā gadsimta sešdesmitajos. Kā aviācijas uzņēmums. Pirmos auto firma sāka būvēt gadus 10 vēlāk, iegādājoties kāda paveca “Renault” modeļa licenci. Gadsimtu mijā uzņēmumu nopirka “Re­nault”. Un deklarēja mērķi – arī šajā trakajā laikmetā ir iespējams būvēt labus, bet lētus auto. Cenā tā ap 5000 eiro. Un mēs to izdarīsim.

5000 gluži nav sanācis. Inflācijas, krīzes… Varam pusotrkārtējo atkāpi no deklarētā piedot, ja ņemam vērā, ka arī tie auto, kas 2000. gadā maksāja ap 20 tūkstošiem, nu maksā 30 un vairāk. Un bagātā Eiropa šos askētiskas taupības centienus pieņem. Izrādās, ka daudziem galu galā vajadzīgs praktisks pārvietošanās līdzeklis, nevis superdinamika un pārspīlēts komforts un prestižs.

Pievienoju divas Eiropas autotirgus tabulas. Abas rāda stabilu markas augšupeju. Vairākās valstīs (Spānija, Itālija, Īrija, pati Rumānija, protams) “Sandero” ir iekļuvis modeļu topa pirmajos sešniekos. Latvijā pērn – 10. vieta B segmentā (61 pirkums).

 

SAISTĪTIE RAKSTI

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
IP
Ilmārs Puriņš
Ziņas
“Kādas ir nākotnes prognozes? Īsumā – būs pavisam slikti. Ir rīkojumi, bet kur pārkārtošanās jaunai dzīve?” iedzīvotājs vēršas pie valdības 89
1 diena
LA
LA.LV
Veselam
Kāpēc pēc vakcinēšanās ir tik maz antivielu? Infektoloģe skaidro, vai antivielu skaits ir noteicošais 34
13 stundas
RR
Ritvars Raits
Ziņas
Leģendārais autosportists devās pie mātes, lai vestu uz slimnīcu, bet līdz Lubānai netika… Kādu sodu saņēma dzērājšoferis, kurš nogalināja Sauku? 62
1 diena
VK
Vita Krauja
Stāsti
“Naudas kaudzi sarausis neesmu.” Saruna ar “Lido” īpašnieku Gunāru Ķirsonu 30
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Aizvadīts Samantas Tīnas pirmais mēģinājums dziesmu konkursam “Eirovīzija”. Kādas bija atsauksmes? 22
11 stundas
Lasīt citas ziņas
LE
LETA
Ziņas
Birojā ar kolēģiem un bez maskām? Pavļuts nāk klajā ar paziņojumu 26
3 stundas
LA
LA.LV
Veselam
VIDEO. “Otrās potes nebūs!” Pēteris Apinis nofilmē, kā vakcinējas pret Covid-19 15
3 stundas
LE
LETA
Ziņas
Premjere: Lietuva sākusi sarunas par Covid-19 vakcīnu ražošanu 28
6 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
FOTO. VIDEO. Rīgas pils senākajā daļā iemūrē kapsulu ar vēstījumu nākamajām paaudzēm 5
2 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
FOTO. VIDEO. Rīgas pils senākajā daļā iemūrē kapsulu ar vēstījumu nākamajām paaudzēm 5
22:24
VS
Viesturs Sprūde
Stāsti
“Grenlandiešu apustulis!” Kā mācītājs ar kuģi devās uz Grenlandi pie vikingu pēctečiem 2
21:31
LA
LA.LV
Veselam
VIDEO. “Otrās potes nebūs!” Pēteris Apinis nofilmē, kā vakcinējas pret Covid-19 15
21:12
MA
Māris Antonevičs
Ziņas
“Varam atkārtot!” Vai kara mājieni no Krievijas? Ko par 9. maiju Latvijā rakstīja krievu prese 96
8 stundas
EL
Egils Līcītis
Ziņas
“Nocietušies kā nevakcinēti mūki klostera cellē! Pilsoņu ēdināšanai nokāva valzivis un mamutus, alkohola patēriņam sagatavoja baseinus!” Egila Līcīša feļetons
7 stundas
LE
LETA
Ziņas
Kariņš izdod rīkojumu par ekonomikas ministra Vitenberga demisiju 8
5 stundas
ZD
Zigfrīds Dzedulis
Ziņas
“Kūdras nozari sagaida tāds pats liktenis kā cukurfabrikas!” Uzņēmējus satrauc nodoms pārtraukt kūdras ieguvi Latvijā 44
14 stundas
LE
LETA
Ziņas
KNAB lietvedībā ir četri kriminālprocesi, kuros iesaistītas Rīgas domes amatpersonas 2
9 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Esmu klasisks okupantu pēctecis.” Dombrovskis par savu ģimeni, 9. maija pasākumiem un kas krievvalodīgajos var radīt lielu naidu 98
11 stundas
LA
LA.LV
Veselam
Kāpēc pēc vakcinēšanās ir tik maz antivielu? Infektoloģe skaidro, vai antivielu skaits ir noteicošais 34
13 stundas
LE
LETA
Ziņas
Siltais laiks šogad iestājās mēnesi agrāk nekā pērn! Cik ilgi tas turpināsies? 6
9 stundas
LE
LETA
Ziņas
Divdesmitgadnieks pie BMW stūres uz Daugavpils apvedceļa pieķerts, braucot ar 190 km/h 10
9 stundas
LA
LA.LV
Veselam
Ko darīt, ja ar Covid-19 saslimst starp pirmo un otro poti? Skaidro infektoloģe 19
10 stundas
LE
LETA
Ziņas
Vairojas bažas par “visaptveroša kara” sākšanos starp izraēliešiem un palestīniešiem 14
10 stundas
ML
Māra Libeka
Ziņas
Māra Libeka: Pa vidu visai šai politiskajai “šļurai” jaucas veselības ministrs Daniels Pav­ļuts 45
15 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Aizvadīts Samantas Tīnas pirmais mēģinājums dziesmu konkursam “Eirovīzija”. Kādas bija atsauksmes? 22
11 stundas
MB
Madara Briede
Praktiski
Žogs un koki tieši “uz robežas” ar kaimiņu – vai drīkst?
10 stundas
OZ
Olafs Zvejnieks
Ziņas
“Jāpārstāj būt par mūžīgo naudas atmazgāšanas centru un jāsāk skatīties nākotnē.” Saruna ar Ģirtu Rungaini 36
17 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Tā ir avārija!” Borovkovs uzskata, ka “pilnīga katastrofa” esot katru vakaru redzēt ekrānā Pavļutu 30
13 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Šarmantā aktrise Baiba Indriksone atzīstas: jaunībā bijusi kaislīga koķete, ka varējusi pat koķetēt ar “galda kāju”, ja istabā nebija neviena cita 7
12 stundas
Inita Šteinberga
Praktiski
8 izcilākās gurķu šķirnes: siltumnīcai un dārzam
11 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Kā šobrīd klājas un kā dzīvo Ilona un mūziķis Ūdrītis pēc traģiskā negadījuma 6
13 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Esošo valdību gāzt nav izdevīgi nevienam!” Hosams Abu Meri par to, kā valdība var kļūt nestabila 19
16 stundas
VK
Vita Krauja
Stāsti
“Naudas kaudzi sarausis neesmu.” Saruna ar “Lido” īpašnieku Gunāru Ķirsonu 30
1 diena
DK
Daina Krūmiņa
Ziņas
Pēkšņs trieciens un sajūta, it kā automašīna pārbrauktu pāri “gulošam policistam”…Nelaime veikala stāvlaukumā 35
1 diena
LA
LA.LV
Kokteilis
FOTO. VIDEO. “Balss maskā” uzvarētāja, repera Strūberga divu bērnu māte vēršas policijā par vardarbību, “Pieci.lv” pat pārstāj atskaņot grupas dziesmas radio 42
1 diena
ML
Māra Lapsa
Praktiski
Laiks salātiem! 5 salātu receptes un špikeris mērcītēm
10 stundas