Foto: REUTERS/SCANPIX/LETA

“Melnīša latvisko nosaukumu nekādā gadījumā nemainīsim.” Saldējuma ražotāji par Covid-19 krīzi un izaicinājumiem 9

Sandra Dieziņa, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 24
Putins ir izmēģinājis jaunu “superieroci”, kādu pasaule “vēl nav redzējusi” 156
Kokteilis
Magnētiskās vētras 2024. gada aprīļa beigām – visbīstamākās dienas
Lasīt citas ziņas

“Rūjienas saldējums” mainīs skandālā ierautā saldējuma “Blacky” nosaukumu. Taču viņi nav vienīgie, kas domā par pārmaiņām – visi saldējuma ražotāji koriģē savus nākotnes plānus.

Pēdējos mēnešos saldējuma eksportu un saldējuma pārdošanu Latvijā būtiski ietekmējusi Covid-19 izraisītā krīze.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Martā eksports principā apstājās, kopējais realizācijas apjoms ir krities uz pusi. Tomēr, neskatoties uz to, mēs visu šo laiku turpinām ražot un laižam klajā arī divus sezonas jaunumus – bārbeles saldējumu vafeļu glāzītē ar maršmelovu gabaliņiem un šokolādes saldējumu šokolādes konusā ar brūkleni vidū.

Jaunos saldējumus ražos no īsta piena. Piedāvājam arī pagājušās vasaras jaunumu un vienu no sortimenta visvairāk pirktajiem gardumiem – mango sorbetu vafeļu glāzītē, kas gatavots bez piena,” stāsta SIA “Rūjienas saldējums” zīmola menedžere Kitija Liepa.

Kas attiecas uz eksportu – šobrīd “elpojam” vienā ritmā ar partneriem Eiropā un, cik situācija atļauj, turpinām pagājušajā gadā iesākto, viņa saka.

Rūjienieši esot saražojuši pietiekamu saldējuma apjomu un gaidot, kad sociālie ierobežojumi pilnībā vai daļēji tiks atcelti, jo pieprasījuma pieaugums jūtams jau kopš jūlija sākuma.

Situācija atšķiras katrā valstī, jo arī ierobežojumi ir dažādi, tomēr kopumā situācija pamazām uzlabojoties.

“Rūjienas saldējums” darbinieku skaitu nav samazinājis, arī dīkstāves pabalsti nav izmantoti, jo darba visu šo laiku pieticis.

Uz jautājumu, kas notiks ar nesen skandālā ierautā saldējuma “Blacky” nosaukumu, K. Liepa atzīst: “Mums ļoti žēl, ka mūsu Melnīša angliskais nosaukums ir trāpījies “pa rokai” kopējai histērijai, kad nelaimes cēloņi tiek meklēti vārdos, kuri tiek izrauti no konteksta un skatīti šaurā interpretācijā, pieminekļos un grāmatās, nevis aktuālās pro­blēmās.

Saprotot, ka ažiotāžas cēlājiem ir nepieciešams mērķis un ienaidnieks, mēs noteikti noņemsim no angliskā saldējuma nosaukuma burtu “y”, lai nedotu iemeslu mūsu uzņēmuma sasaistīšanai ar rasismu, kas ir smieklīgi un bēdīgi vienlaikus. Melnīša latvisko nosaukumu nekādā gadījumā nemainīsim.”

Jāatgādina, ka uzņēmuma ražotais saldējums “Melnītis” nesen izpelnījās daļas sabiedrības nosodījumu tā angliskā nosaukuma dēļ.

Reklāma
Reklāma

Jāpiebilst, ka pagājušajā gadā “Rūjienas saldējuma” apgrozījums pieauga par 16,72%, salīdzinot ar attiecīgo laikaposmu iepriekš. 60% no apgrozījuma nodrošināja eksporta ieņēmumi, tajā skaitā “Mini Melta” saldējuma veiksmīga pārdošana Eiropas Savienības valstīs un Ukrainā.

Patēriņš pieaug

Kādam veicies labāk, kādam sliktāk, taču dati liecina, ka pandēmijas ietekmē atcelto pasākumu aukstā vasaras sākuma dēļ saldējuma tirgus apjoms vasaras pirmajā pusē samazinājies par 10%. Ražotāji vēl cer uz otro pusi, bet daži šo gadu jau dēvē par “pārdomu gadu”.
Foto: Dainis Bušmanis

Jautāju citiem saldējuma tirgus līderiem, kā tirgu ietekmējusi Covid-19 izraisītā krīze un kādas sekas tas atstājis uz pārdošanas apjomiem gan krīzes laikā, gan šīs vasaras pirmajā mēnesī – jūnijā.

“Saldējuma sezonas sākums bija diezgan vēss, tāpēc arī saldējuma ēdāji bija nedaudz atturīgāki nekā parasti šajā laika periodā. Vēsie laika apstākļi un tobrīd vēl spēkā esošie ierobežojumi negatīvi ietekmējuši saldējuma tirgus statistiku Latvijā.

Pēc “Nielsen” datiem, salīdzinājumā ar iepriekšējā gada maiju saldējuma tirgus apjoms ir krities par 10%. Taču Jāņu nedēļā, iestājoties siltam un saulainam laikam, arī saldējuma patēriņš pieauga,”stāsta “Food Union” saldējumu zīmolu vadītāja Latvijā Sandra Usačeva.

Starp “Food Union” 2020. gada sezonai radītajiem 10 jaunajiem saldējumiem vadībā pēc pieprasījuma apjomiem ir izvirzījušies trīs zīmola “Pols” saldējumi – cukurvates “Pols”, kvadrātveida batoniņa formas “Pols” un apaļais “Pols”.

Varot teikt, ka šie trīs saldējumi jau ir kļuvuši par šīs vasaras hitiem, jo ir pārspējuši plānotos pārdošanas apjomus par spīti tam, ka laikap­stākļi nebija pārāk labi.

Labs pieprasījums ir arī pēc “Ekselences” jaunā deserta – “Latte macchiato” saldējuma ar kafijas garšu, kas šovasar ir kļuvis par oficiālo klasiskās mūzikas festivāla “Rīga–Jūrmala” saldējumu.

Šī gada saldējuma sezonā “Food Union” piedāvā arī vairākus jaunumus, to vidū mazāku kumosu saldējumus, tradicionālu garšu un netradicionālu formu saldējumus, saldējumus bez piena un saldējumu desertus ar nebijušu garšu salikumiem.

Vērtējot “Food Union” visu laiku iecienītākos saldējumus, kas ir patērētāju pirkumu topa augšgalā no sezonas uz sezonu, tad tie nemainīgi ir “Tio” plombīra un šokolādes saldējumi lielajos ģimenes iepakojumos un vafeļu glāzītēs, “Karlsons” šokolādes glazūrā ar upeņu ievārījumu un klasiskie “Pols” saldējumi uz kociņa, piebilst S. Usačeva.

Jūnijs – labvēlīgs

Šī gada jūnijā no “Agrofirmā Tērvete” ražotā piena tapušā “Druvas saldējuma” pārdošanas apgrozījums audzis divkārt, salīdzinot ar gadu iepriekš. “Līdzīgi kā kūst saldējums karstā saulē, tā kusa arī saldējumu krājumi noliktavā.

Jūnijs ir bijis labvēlīgs, pateicoties klimatiskajiem apstākļiem, kas veicinājis saldējumu patēriņu. “Tērvete food” turpina paplašināt veikalu un citu tirdzniecības vietu loku, kur ir pieejams “Druvas saldējums”, jo ir pieaugoša klientu interese sadarboties,” stāsta “Tērvete food” izpilddirektors An­dris Limanāns.

Par leģendāru “Druvas saldējuma” garšu varot uzskatīt rūgteni saldo cigoriņu saldējumu, kas esot pircēju izvēle nr. 1. Šovasar piedāvājumā ieviesti pavisam četri jaunumi.

Papildu izaicinājumus šajā pavasarī radīja globālā Covid-19 pandēmija un tās ieviestie ierobežojumi. “Tērvete food” vadība, izvērtējusi uzņēmuma darbības procesus, ieviesa virkni papildu pasākumu ar mērķi mazināt iespējamos riskus.

Covid-19 ietekme uzņēmuma darbībā tika izjusta vasaras masveida pasākumu atcelšanas un ierobežotās sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumu darbības dēļ, jo šajos realizācijas kanālos vasarā ir sezonāls apgrozījuma pieaugums.

Daļēji šo negatīvo ietekmi mazinājusi pieaugošā pircēju ietekme pasūtīt saldējumu individuāli, ko Kurzemē un Zemgalē nodrošina “Tērvete food” tirdzniecības komanda, kā arī novērots ieņēmumu pieaugums “Druvas saldējuma” veikaliņos Saldū un Druvā pie ražotnes.

Savukārt Līvānu saldējuma ražotāja SIA “Saltums-2” apgrozījums Latvijā šogad pieaudzis, taču pasaules skartā Covid-19 krīze jūtama eksporta tirgos.

“Atcēlās iepirkumi sakarā ar to, ka nebija iespējams prognozēt kafejnīcu pieprasījumu. Un arī kopējais eksporta apgrozījums diemžēl jūnijā bija mazāks nekā pagājušajā gadā,” stāsta uzņēmuma pārstāve Agija Vasiļjeva.

Viņa atzīst, ka “Saltums- 2” ražotais “Zemnieku saldējums” kļūst arvien populārāks, par ko liecina pastāvīgo pircēju skaita pieaugums.

Šogad uzņēmums piedāvā vairākus jaunumus, to vidū saldējumu krāsainās vafeļu glāzītēs un lielpaku ar vairākiem saldējumiem, kas iepakota līdzīgi šokolādes batoniņu komplektiem.

Pārdomu gads

Ražotāji lielas likmes šobrīd liek uz vasaras otro pusi, cerot uz labiem laikapstākļiem, kas varētu veicināt pieprasījuma pieaugumu pēc auksta salduma.

“Skrīveru mājas saldējuma” pārdošana šogad samazinājusies par 70–80%.

“Strādājam sezonāli. Mums nav lielu tehnoloģisku iekārtu un lielas ražotnes, tikai kafejnīca un izbraukumu tirdzniecība, kas šopavasar nenotika.

Dīkstāves atbalstam nekvalificējāmies, jo ziemas laikā ražojām piparkūku mīklu, samaksa ienāca vēlāk, līdz ar to neietilpām grupā, kas varēja kvalificēties šim atbalstam. Taču esam mierīgi un pārdzīvojām šo laiku.

Mums nenācās atlaist darbiniekus, jo šajā biznesā strādājam visa ģimene. Plāni gan nojuka, apstājās gan jaunā ceha celtniecība, gan plānotie ārējie fasādes remontdarbi,” stāsta “Skrīveru mājas saldējuma” šefpavāre Dzidra Sotniece.

Tagad gan novērojams, ka cilvēki ceļo vairāk pa Latviju un iegriežas arī Skrīveros, lai nobaudītu saldējumu. Sotniece uzsver: būs labi un, kas jo īpaši svarīgi – “ja būtu robežas ciet un nevestu to vīrusu iekšā”.

Augustā uzņēmums piedalīsies svētku pasākumā Tērbatas ielā Rīgā, tāpat nedaudz jau atsākusies izbraukuma tirdzniecība. “Pārdomu gads” – tā šo pandēmijas gadu dēvē Dz. Sotniece.

UZZIŅA

Saldējumu ražotāju TOP 5 pēc neto apgrozījuma

1. “Food Union”

2. SIA “Saltums-2”

3. SIA “Rūjienas saldējums”

4. SIA “Tērvete food”

5. SIA “Rozīne”.

Avots: “LA” aprēķini pēc firmas.lv datiem

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.