Evijas Skuķes vokālajā ciklā parādās sievietes dzīve visā tās integritātē.
Evijas Skuķes vokālajā ciklā parādās sievietes dzīve visā tās integritātē.
Foto: Evija Trifanova/LETA

Menstruāciju stāsts jeb Sievietes mīla un dzīve. Armands Znotiņš vērtē festivāla “Skaņu mežs” koncertus 4

Armands Znotiņš, “Kultūrzīmes”, AS “Latvijas Mediji”

Visā Krievijā kaut kas sprāgst un deg. Slaidiņš vieš skaidrību: “Tur darbojas grupējums” 22
Covid-19 viltus vakcinācijas afērā iesaistītie nonāk tiesas zālē – pašmāju reperis un iesaistīts arī dziedošais policists
Pēteris Apinis. Par Līgu Meņģelsoni veselības ministra amatā un Armanda Pučes grāmatu par Raini
Lasīt citas ziņas

 

Festivāls “Skaņu mežs” ar Evijas Skuķes jaundarbu “Sievietība” koloratūrsoprānam un klavierēm uzreiz atsauca atmiņā divus daudz senākus kultūras artefaktus. Pirmais no tiem – animācijas filmu autoriem, pētniekiem vai vienkārši faniem labi zināmā 1946. gada filma “Menstruāciju stāsts”, kuras virsraksts būtībā arī pasaka visu.

CITI ŠOBRĪD LASA

 

Latvijā tobrīd līdz pirmajām animācijas filmām vēl vajadzēja gaidīt divdesmit gadus, un neteikšu, ka tas šajā kontekstā būtu lielākais ļaunums. Otrs artefakts – Roberta Šūmaņa 1840. gada vokālais cikls “Sievietes mīla un dzīve” ar Adelberta fon Šamiso dzeju. Cikla pēdējo daļu sauc “Kad pirmoreiz tu sāpes dari man”, un vēlāk šis romantisma meistardarbs tika uzlūkots arī kā piemērs divu vīru sarunai par tēmām, kuras viņi nesaprot un nekad nesapratīs.

Tagad, 2022. gadā, Evijas Skuķes vokālajā ciklā rodami abi iepriekšminētie pieteikumi un daudz kas vēl. Komponiste gan izteikusies: “Esmu apzināti izvēlējusies šeit neiekļaut mātes un seksa faktorus, to vietā koncentrējoties uz citiem sievietības aspektiem,” taču šeit vienalga parādās sievietes dzīve tās integritātē.

Un rezultāts, kas tapis sadarbībā ar horeogrāfi Agati Bankavu, dziedātāju Guntu Gelgoti un pianisti Leldi Tīreli, ir ne tikai asprātīgs un nedaudz izaicinošs mūzikas teātris – solistei dota arī iespēja izdziedāties plašās vokālās kantilēnās, pianiste var izpriecāties dažādās klavieru faktūrās, turpretī pati komponiste, domājams, jutās gandarīta par viņas līdzgaitnieču virtuozitāti.

Tiktāl par svarīgāko. Lai gan patiesībā šīgada “Skaņu mežā” svarīgas bija arī citas muzikālās aktualitātes – atšķiras tikai katra atsevišķa klausītāja gaume un no tās izrietošo interešu loks. Pirmais novērojums – “Hanzas perons” 23. un it īpaši 24. septembrī bija publikas piepildīts, kas šajā gadījumā liecina arī par pretimnākšanu avangarda mākslai un noteiktu kvalitātes līmeni.

Otra atziņa sasaucas ar iepriekšējo gadu pieredzi – “Skaņu meža” programmas savā būtībā ir izaicinošas, aicinot klausītājam viņa apziņā pārvirzīt mākslas robežas un reflektēt par to, kas vispār ir kultūra. Un zīmīga sakritība – šajā laika periodā parasti notiek arī skatuves mākslas festivāli “Homo novus” un “Patriarha rudens”.

Turpretī trešais vērojums – atšķirībā no aizvadīto gadu “Skaņu meža” klasiskās un jo īpaši neakadēmiskās mūzikas pārstāvju klejojumiem iekšējās pasaules un kolektīvās apziņas tumšākajos nostūros vai augstākajās sfērās šoreiz daudz lielāks akcents bija likts uz sociāli aktīvām tēmām. Tā 24. septembrī uzreiz pēc “Sievietības” pirmatskaņojuma uz skatuves kāpa dziedātāja Amirta Kidarbi un bundzinieks Mets Evanss, lai paustu personisku stāstu par sērošanu, un viņu radītā skaņu partitūra ar tās vokālo vijīgumu un neordinārajiem perkusiju skārumiem bija gan aizkustinoša, gan mākslinieciski ietilpīga.

Dienu iepriekš cits duets – Alija Alsultani un Mariama Rezaei, soprāns un dīdžejs, ar skarbākiem toņiem, ar raupjākiem krāsu triepieniem –, taču koncepcija bija līdzīga iepriekšminētajām – individuālais un personiskais saskaras ar sabiedriskiem motīviem, laikmetīgu skaņurakstu caurvij politiskas zemstrāvas.

Turpat vēl kāda būtiska sasaukšanās ar 23. septembra programmām – jau pieminētā mūzikas teātra elementi, kas katrreiz izpaudās citā uzskatāmības pakāpē, metaforu lokā un emociju sfērā. Mūsdienu klasiskajā skaņumākslā iesaistīti klausītāji īpaši gaidīja komponista Pētera Ablingera un vijolnieces Bilianas Vuč­kovas dalību “Skaņu mežā” (Ablingera mūzika vijolei un vienlaikus arī balsij, ar komponista jaunradi saskanīgs pašas solistes oriģinālopuss, abu mākslinieku kopīga improvizācija), un viņu priekšnesums nelika vilties.

Skaņu un vārdu spēles, trausla muzikālā matērija ar paplašinātām stīginstrumentu artikulācijas iespējām, humora izjūta, koncerta tuvināšanās performancei – arī šie raksturlielumi izmaina ierastos estētiskos modeļus un mūzikas, literatūras, teātra mākslas savstarpējās attiecības. Atkal no cita skatpunkta šos jautājumus risināja Iveta Džanīna Džeksone, kuras uzmanības centrā ir skaņu kolāžas un radio operas – viņas elektroakustiskā mūzika savukārt raisīja tīri vizuālas asociācijas, kam klāt vēl pievienojās nojauta par tiem pašiem politiskajiem zemtekstiem un ļoti neskaidri definētu literāru, kinematogrāfisku, skatuvisku stāstu.

Galu galā – par mūzikas saistību ar sociālām norisēm, runāto vārdu, teatrāliem žestiem 24. septembrī atgādināja Losandželosas eksperimentālā hiphopa grupa “Clipping” (reperis Davīds Digss, elektroniskie mūziķi Džonatans Snaipss un Viljams Hatsons) kā uzskatāms piemērs solista harismai un visas trijotnes profesionālajai spozmei.

SAISTĪTIE RAKSTI

Divās festivāla “Skaņu mežs” dienās, kā parasti, piedzīvots daudz (koncerti sākas septiņos vakarā un noslēdzas kaut kad naktī, noklausīties pilnīgi visu ir gandrīz nereāli). Noteikti vēl jāpiemin festivāla organizētāju atgriešanās pie akusmātiskās mūzikas klasiķa Bernāra Parmedžiāni mākslas – šoreiz caur komponista un elektronisko partitūru interpreta Fransuā Bonē skatījuma prizmu; tāpat cildinošos vārdos jāraksturo arī brīvās improvizācijas kvarteta [Ahmed] jeb pianista Pata Tomasa, saksofonista Sīmora Raita, bundzinieka Antonēna Gerbāla un kontrabasista Džoela Gripa uzburtā harmoniju un tembru eksplozija un visu iespējamo konsonējošo izjūtu sakāpinājums.

Noslēgumā jāteic, ka šīgada “Skaņu mežs” ar tā kontrastiem un vērienu automātiski norāda uz nākamajām interesēm un prioritātēm, kuru īstenojums, protams, atkarīgs arī no daudzu citu iesaistīšanās – festivālā spēlētie Andra Dzenīša, Jāņa Petraškeviča, Krista Auznieka, Lindas Leimanes, Evijas Skuķes opusi noteikti pelnījuši atskaņojumus arī citās koncertzālēs un jaunās interpretācijās; starpdisciplināru mākslas darbu iedzīvinājuma nolūkos vērts kaut vai tikai apdomāt “Skaņu meža” sadarbošanos ar, piemēram, festivālu “Homo Novus”; šādi būtu iespējams uzvest arī Roberta Ešlija, Mortona Subotnika, Kloda Vivjē operas, raugoties vēl tālāk, uz latviešu autoru jaundarbiem.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
Visā Krievijā kaut kas sprāgst un deg. Slaidiņš vieš skaidrību: “Tur darbojas grupējums” 22
Covid-19 viltus vakcinācijas afērā iesaistītie nonāk tiesas zālē – pašmāju reperis un iesaistīts arī dziedošais policists
Pēteris Apinis. Par Līgu Meņģelsoni veselības ministra amatā un Armanda Pučes grāmatu par Raini
Snigšana nerimsies – tikai pieaugs! Braukšana apgrūtināta. Kad tas mitēsies? 2
Solovjovs vāciski izmēda ukraiņus un krīt histērijā: “Atriebt mūsējos vajag, raudāsiet pēc tam!” 8
Lasīt citas ziņas
Mājsaimniecībām nākamgad nepieaugs maksājums par apkurē izmantojamo gāzi
Mazāk nekā 650 km… Pēc uzbrukumiem aviobāzēm krievi satraukti par iespējamu triecienu Maskavai 12
Šoigu ārlaulības bērnu mātei liedz uzturēties Lietuvā
Māra Libeka: Ždanoka nevarētu aizstāvēt Kremļa intereses Eiropā, ja mūsu valsts politiķiem būtu bijis stingrs mugurkauls
Šoigu ārlaulības bērnu mātei liedz uzturēties Lietuvā
19:11
TIEŠRAIDE. Jaunākais par karu Ukrainā ar Jāni Slaidiņu
18:59
Šodien jaunas lietas neuzsāc – pārcel tās uz citu dienu! Horoskopi 9.decembrim
18:53
FOTO. Smalkās vakariņās Megana Mārkla žilbina ar juteklisku vakarkleitu un princeses Diānas gredzenu pirkstā 6
Solovjovs vāciski izmēda ukraiņus un krīt histērijā: “Atriebt mūsējos vajag, raudāsiet pēc tam!” 8
Vai snigšana turpināsies? Laika prognoze piektdienai
“Sveiks un vesels braucu uz darbu!” Juris Savickis atbild medijiem par viņa nāves viltus ziņām 22
FOTO. No Skroderdienu Ieviņas līdz Antonijai, no aktrises līdz režisorei! Saruna Ditu Lūriņu
ASV ģenerālis: Putins karā pret Ukrainu cietis zaudējumus visos virzienos 29
NEPLP lēmums par “Doždj” apraides atļaujas anulēšanu pieņemts vienbalsīgi. Āboliņš skaidro notikumu attīstību
VIDEO. Deputāts Kulbergs demonstrē, kā ir strādāt Saeimā cilvēkam, kurš pārvietojas ratiņkrēslā
Gada inflācija nemainās – novembrī tā joprojām ir 21,8% 5
ASV un Krievija vienojušās apmainīt Graineri pret ieroču tirgoni Viktoru Butu
Visā Krievijā kaut kas sprāgst un deg. Slaidiņš vieš skaidrību: “Tur darbojas grupējums” 22
Kariņš akceptējis visus ministru kandidātus
“Kliba kāja pielikta klāt naudas pelnīšanai!” Kreituse nosauc bezjēdzīgāko amatu valsts pārvaldē 20
Putins: Karš Ukrainā “prasīs kādu laiku” un nepiemirstiet par kodolriskiem! 27
Taisi ragavas ziemā… Eksperti prognozē – cenu kritums kurināmajam nebūšot uz ilgu laiku 4
Arī Igaunijā pārtrauc “Doždj” raidīšanu; tāpat Lietuvā anulēta apraides atļauja 56
Latvijā strādā jau 11 000 Ukrainas iedzīvotāju un aktīvi apgūst latviešu valodu 1
Cipule turpinās darbu NMPD direktores amatā vēl piecus gadus
Bunkus slepkavības lietā celtas apsūdzības trim personām, arestēti līdzekļi 50 miljonu eiro apmērā
Sārts: No “Doždj” slēgšanas lielākais ieguvējs ir Kremlis. Iespējams, komandā ticis iefiltrēts aģents 136
Dzedulis: Pārsteigumi VID ģenerāldirektores lietā
“Mēs varam būt vispievilcīgākā valsts,” ekspertu pārdomas par naudas nākotni un kriptovalūtām
Krievija bija plānojusi anektēt visu Ukrainu līdz šā gada augustam 53
VIDEO. “Stress atkal ir mans sabiedrotais…”: TV personība Baiba Sipeniece-Gavare pastāsta, kāpēc decembris rada satraukumu