Foto – Uldis Graudiņš

  5

Maršrutus piedāvā konkursā

Regulāri pārvadāt pasažierus kādā maršruta tīkla daļā var konkursā uzvarējis pasažieru pārvadātājs. Maršrutā Rīga–Liepāja–Rīga šīs tiesības ieguva AS “Liepājas autobusu parks” un AS “Nordeka”.

Reklāma
Reklāma
7 pārtikas produkti un dzērieni, kas veicina grumbu veidošanos un paātrina novecošanos
Ziemeļamerikas indiāņu zvēru horoskops. Uzzini, kurš dzīvnieks esi tu! 17
Krievu murgs Turcijā: turki Krievijas pilsoņus izsēdina no lidmašīnām un neļauj lidot uz citām valstīm
Lasīt citas ziņas

Neregulārais pārvadātājs drīkst apkalpot grupas, piemēram, skolēnu grupas, Dziesmu un deju svētku dalībniekus, sporta spēles un citus pasākumus. “Tātad tas nav regulārs brauciens, tas notiek noteiktā laikā, ir zināma grupa, ir atrunāts braucēju saraksts, ir zināms, no kurienes uz kurieni notiek brauciens, ir līgums starp pasūtītāju un izpildītāju, ne starp pasažieri un vedēju. Visbeidzot, par braucienu ir jānorēķinās bezskaidru norēķinu veidā, ar pārskaitījumu vai jāmaksā uzņēmuma kasē. Nekādi mistiski 10 eiro “izbraukuma tirdzniecībā”, tādi varianti neatbilst neregulārajam pārvadājumam,” neregulāro pārvadājumu būtību skaidro K. Godiņš.

Neregulārie pārvadājumi ir vajadzīgi, tomēr, ja šāds pārvadātājs sniedz regulāru pakalpojumu, notiek tirgus kropļošana. Sabiedrisko transportu, lai tas veiktu sociālo funkciju, regulē. “Būvējot sabiedrisko transportu uz biznesa principiem, visai lielas daļas sabiedriskā transporta nebūtu nemaz vai arī tas kursētu ļoti reti. Iemesls – ieņēmumi no biļetēm galvenokārt nesedz zaudējumus,” turpina K. Godiņš. Patlaban pasažieru pārvadātājiem pusi no naudas ieņēmumiem veido ieņēmumi no biļešu pārdošanas, otru pusi valsts no dotācijām pieliek klāt. “Tā ir sociālā funkcija – nodrošināt cilvēkiem mobilitāti. Tāpēc ir svarīgi – ja neregulārais pārvadātājs sāk tēlot regulāro un braukt tam pa priekšu, viņš atņem to pasažieri, kas brauktu ar regulāro pārvadātāju un maksātu par braucienu. Līdz ar to valstij ir jāmaksā viņa vietā, lai nosegtu zaudējumus,” uzsver ATD vadītājs.

Dārgāk, ilgāk un bīstamāk

CITI ŠOBRĪD LASA

Nelegālie pārvadātāji Liepājā pasažierus pieved iespējami tuvu viņu dzīvesvietai, vienlaikus paildzinot braucienu tiem, kas izkāps pēdējie. ATD uzsver – nevienā valstī sabiedriskais transports nevar katru pasažieri pievest līdz mājai. Pēdējie pasažieri negribēs vēl 40 minūtes vizināties pa Liepāju, kamēr izvadā citus pasažierus.

“Nelegāļu” arguments, pārmetums regulārajiem pārvadātājiem par elastīgu izbraukšanas laiku arī nav nopietns. Vai kāds gribētu aiziet uz pieturu un secināt, ka pārvadātājs bijis elastīgs un aizbraucis 10 minūtes pirms pasažiera ierašanās?

Nokļūšanu lidostā vai aizbraukšanu no lidostas ar regulārās satiksmes autobusu patlaban īsteno Liepājas Autobusu parks sadarbībā ar “Baltic Taxi”. Autobusa vadītājs pasažieri izlaiž pieturā un vēlāk ar taksometru viņu par 1,50 eiro aizved līdz lidostai. “Tas nozīmē – cilvēki, kam nevajag lidostā izkāpt, netērē laiku, viņus neved iekšā, lai no 40 pasažieriem izlaistu, piemēram, trīs. Pretim ir taksometrs, liepājnieki jau šo iespēju izmanto. Atpakaļceļā ielidojušam pasažierim ir jāvēršas “Baltic Taxi” stendā lidostā Rīga. Tur rezervēs vietu autobusā, un “Baltic Taxi” taksometrs aizvedīs uz Mežmalas ielu, kur varēs iekāpt maršruta autobusā,” teic K. Godiņš.

Pārliecinājos, ka brauciens ar “nelegāli” uz Liepāju ir par 15 – 20 minūtēm ilgāks nekā ar regulārās satiksmes autobusu. Navigācijas sistēma “Waze” rāda – ar vieglo automašīnu bez apstāšanās uz Liepāju var aizbraukt 2 stundās un 40 minūtēs. Satiksmes autobuss šo attālumu veica trīs stundās, turklāt ceļā vēl aptuveni piecas minūtes bija biļešu kontrole.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.