Pašlaik nakts vilcieni no Zviedrijas vēl kursē Skandināvijas robežās – šoreiz Maltas bišona sugas šķirnes sunim nopirkta biļete uz Narviku Norvēģijā.
Pašlaik nakts vilcieni no Zviedrijas vēl kursē Skandināvijas robežās – šoreiz Maltas bišona sugas šķirnes sunim nopirkta biļete uz Narviku Norvēģijā.
Foto: Ida Haugaard Olsen/Shutterstock

Alternatīva lidmašīnai – nakts vilciens: vakarā iesēdies vilcienā, kas atbilst viesnīcu standartam, Stokholmā un otrā rītā žirgts pamosties Hamburgā 1

Gunta Neimane, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 18
TV24
Šoreiz “šefs” ir pielaidis kolosālu kļūdu. Vai Krievijas elite patiesībā gaida Putina nāvi? 41
RAKSTA REDAKTORS
“Šorīt viņi tur stāvēja vairāk nekā pusstundu, diskusijas bija skaļos toņos” – jautājam instruktoram, kuram no šoferiem šādā situācijā ir priekšroka 3
Lasīt citas ziņas

Vai tas ir tikai sapnis, ja vakarā iesēdies vilciena vagonā, kas atbilst viesnīcu standartam, Stokholmā un otrā rītā atpūties un žirgts pamosties Hamburgā.

Tāds ir Zviedrijas valdības plāns saskaņā ar jūlija beigās pieņemto lēmumu – sākot ar 2022. gada 1. augustu paredzēts uzsākt pirmo nakts vilcienu kustību starp Malmi un Briseli un attiecīgi starp Stokholmu un Hamburgu.

Alternatīva lidmašīnai

CITI ŠOBRĪD LASA

“Nakts vilciens” kā videi draudzīga alternatīva ir viena daļa no Zviedrijas valdības plāna kļūt par pirmo fosilbrīvo valsti, gan arī viens no janvāra starppartiju vienošanās punktiem.

Kā min infrastruktūras ministrs Tomass Enerūts, valdības ieceres ir turpināt investēt dzelzceļa infrastruktūras attīstībā un “nakts vilcienu” projektā ir paredzēts investēt 400 miljonus zviedru kronu, kas ir lielākās investīcijas dzelzceļa attīstībā “modernajos laikos”.

“Esmu ticies ar visu iesaistīto valstu infrastruktūras ministriem, lai vienotos par attiecīgo valstu ieguldījumu paredzētajā projektā,” stāsta infrastruktūras ministrs Enerūts.

Joprojām nav skaidrs, kā un vai Vācija atbalstīs šo plānu. Dānijas varas iestādes atbalsta šo iniciatīvu, kā arī Austrija, Šveice un Nīderlande. Zviedrija ir daļa no neformālās koalīcijas ar valstīm, kuras vēlas izveidot starpkontinentālu nakts vilcienu tīklu.

Kā jau minēts, zaļā domāšana Zviedrijā ir ļoti populāra. To apliecina arī pieaugošā interese ceļošanai ar vilcienu Zviedrijas iekšienē, kā arī jauns izteiciens, kas apliecina, ka no videi draudzīga viedokļa lidot nav atbalstāma rīcība – “flygskam”.

Jābūt ērti kā viesnīcā

Zviedrijas Transporta pārvaldei ir uzdots izstrādāt iepirkuma nosacījumus jaunajai nakts vilcienu satiksmei uz kontinentu.

Savā mājas lapā Transporta pārvalde atzīst, ka šobrīd Zviedrijā esošie nakts vilcieni ir veci un neatbilst citu iesaistīto Eiropas valstu enerģijas un drošības sistēmām.

Iepriekš veiktā potenciālo pasažieru aptauja apliecina – pašreizējo vilcienu zemais kvalitātes standarts ir viens no iemesliem, kāpēc daudzi izvēlas lidot. Kā atzīst eksperti, potenciālie pasažieri izvērtē dažādu pārvietošanās alternatīvu plusus un mīnusus.

Kā paraugu Transporta pārvalde min šobrīd esošo nakts vilcienu Skotijā, kas dodas uz Londonu. 2014. gadā uzņēmums “Serco Transport” uzvarēja iepirkumu konkursā un tādējādi braucienam uz Londonu tika iegādāti 75 jauni vagoni (cita starpā ar divguļamo gultu un ar atbilstoši augstām dizaina prasībām), kā arī tika attīstīta digitālā biļešu sistēma, kā papildus – brauciena servisā ietilpst ēdienu un dzērienu piedāvājums no Skotijas.

Plānots, ka nakts brauciens starp Malmi un Briseli ilgs astoņas stundas, savukārt ceļojums starp Stokholmu un Hamburgu – vienpadsmit stundas.

Šobrīd, veicot līdzīgu maršrutu, pasažierim jāveic vismaz trīs pārsēšanās – Kopenhāgenā, Hamburgā un Ķelnē.

Vēl pārāk dārgi

Gunilla Fevre Burdi, kura strādā kā par ierēdni Briselē, “Latvijas Avīzei” pastāstīja: “Brauciens ar vilcienu aizņem pārāk daudz laika un ir ļoti dārgi, ja nav starptautiskās vilcienu biļetes (“Interrailkort”), turklāt savienojumi starp dažādiem vilcieniem ir nepārskatāmi. Ja nokavēju piecas minūtes Kopenhāgenā, jāgaida vairākas stundas uz nākamo vilcienu tālāk.”

Reklāma
Reklāma

Gan finanšu ministrs Pers Bolunds, gan infrastruktūras ministrs Tomass Enerūts paredz “gaišu nākotni” nakts vilcieniem. Saskaņā ar Pera Bolunda teikto ilgtermiņā iecerēti vēl vairāki galamērķi visā Eiropā.

Nakts vilcienu plāna izstrādē un attīstībā iesaistītā Zviedrijas Transporta pārvalde jau iepriekš ir izskatījusi dažādas galapunktu alternatīvas Eiropā un secinājusi, ka izvēlētās pilsētas ir mezgli Eiropas satiksmē, gan dodoties, piemēram, uz Londonu, vai uz kādu no Dienvideiropas pilsētām.

Skeptiķi, gan raugoties pagātnē, iebilst, ka savulaik, līdz 2000. gadam, pieprasījums un interese ceļot ar vilcienu strauji samazinājās, daudzas dzelzceļa līnijas tika slēgtas.

Jāatzīst, ka situāciju toreiz ietekmēja pieaugošais zemo cenu aviokompāniju plašais piedāvājums un ārkārtīgi draudzīgās cenas. Pieaugot aviokompāniju izmaksām par vides kompensāciju, arī piedāvājums samazinājās, kā arī pieprasījumu ietekmēja “zaļais skatījums”.

Infrastruktūras ministrs Tomass Enerūts cer un paļaujas uz ceļotāju interesi, solot nodrošināt konkurētspējīgas cenas vilcienu satiksmei.

Ministrs piebilst, ka Zviedrijā pieaug labvēlīga tendence par labu izvēlei braukt ar vilcienu, neskatoties uz to, ka tas prasa vairāk laika un brauciens ir dārgāks nekā lidojums.

Deputāti rāda piemēru

Kā jau minēts, nakts vilcienu ieviešana ir viena no starppartiju janvāra vienošanās punktiem. 2019. gadā Zviedrijas Vides partija uz vēlēšanām devās ar solījumu vēlētājiem ieviest jaunu Eiropas dzelzceļa savienības izveidi ar mērķi veicināt dabai draudzīgu un “zaļāku” ceļošanu uz Eiropu.

Šobrīd tas ir sarežģīti, jo katrai dalībvalstij ir savas operatoru licences, ceļa maksas un noteikumi, grūti pārskatāma ir biļešu pasūtīšana tiem, kas vēlas ceļot uz citām Eiropas valstīm, nav saskaņota vilcienu satiksme starp Eiropas valstīm.

Vides partijas vadītāja Alise Baha Kuhnke pēc ievēlēšanas Eiropas Parlamentā rādīja piemēru un piepildīja partijas solījumus, pārceļoties ar visu ģimeni uz Briseli ar mērķi samazināt lidojumus starp Briseli un Zviedriju.

Partijas līdere vēlētājiem ir apliecinājusi savu labo gribu, izvirzot sev jaunu izaicinājumu – no lidojumiem brīvu 2020. gadu. Jaunais nakts vilciens varētu būt labs palīgs solījumu pildīšanā.