Rail Baltica projekts

“Rail Baltica” projektam Eiropas aizkulišu cīņās iezīmējies nopietns konkurents 23

Ilmārs Randers, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Ar mērķi veicināt vilcienu izmantošanu kā drošu un ilgtspējīgu transportu, aizvadītā gada decembrī Eiropas Parlaments pēc Eiropas Komisijas priekšlikuma 2021. gadu pasludināja par Eiropas dzelzceļa gadu, lai veicinātu videi draudzīgus transporta veidus un līdz 2050. gadam panāktu klimatneitralitāti.

KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Markus Riva Havaju salās nofotografējas džungļos, bet attēlā visa uzmanība pievērsta viņa kājām 17
16 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Priecājos, ka vairs nebiju valdībā tajā brīdī.” Pūce par vienu no dumjākajiem valdības lēmumiem 30
15 stundas
LE
LETA
Ziņas
Valsts prezidents otro “AstraZeneca” vakcīnas pret Covid-19 devu 15.aprīlī nesaņems 48
10 stundas
Lasīt citas ziņas

Transports kopumā rada 25% no siltumnīcefekta gāzu emisijām ES, savukārt dzelzceļa daļa transporta radītajās videi un cilvēkiem kaitīgajās gāzu emisijās ir tikai 0,4%. Jo ES teritorijā dzelzceļš galvenokārt ir elektrificēts.

Drošākais satiksmes veids jau tagad

Tomēr izrādās, ka pagaidām tikai 7% pasažieru un 11% preču brauc pa dzelzceļu. Novecojusī infrastruktūra, novecojušie uzņēmējdarbības modeļi un augstās uzturēšanas izmaksas ir tikai daži šķēršļi, kas jāpārvar, lai izveidotu vienotu Eiropas dzelzceļa telpu. Tieši šogad paredzēts sākt ieviest tiesību aktu paketi tās izveidei.

CITI ŠOBRĪD LASA

Pateicoties nelielajam avāriju skaitam, dzelzceļš jau tagad ir drošākais sauszemes transporta veids. Incidentos uz dzelzceļa līnijām ES mērogā ir 0,1 bojāgājušais uz miljardu km salīdzinājumā ar 0,23 autobusu satiksmē, 2,7 autoavārijās un 38 – satiksmē ar motocikliem.

Covid-19 krīze parādījusi, ka dzelzceļš arī ārkārtas apstākļos var nodrošināt ātru preču, piemēram, pārtikas, zāļu un degvielas transportēšanu. Vēl nozīmīgāka loma šim transporta veidam paredzēta ekonomikas ilgtspējīgā atveseļošanā pēc pandēmijas.

Pasākumi dzelzceļa popularizēšanai

Latvijā Eiropas dzelzceļa gadu atklāja ar tiešsaistes konferenci “Rail Baltica – jaunas iespējas reģionālajai satiksmei”, savukārt iedzīvotājus paredzēts iepazīstināt ar iespējām apceļot Latviju ar vilcienu, ieskatīties dzelzceļa vēstures arhīvos un nākotnes attīstības plānos.

Dzelzceļa gadam veltīts pasākums februāra izskaņā notika arī Viļņā, kur Eiropas Parlamenta birojs Lietuvā rīkoja tiešsaistes semināru “Eiropas dzelzceļa gads un Lietuva”.

Nozīmīgākais izaicinājums ir “Rail Baltica” ātrgaitas dzelzceļa būvniecība.

Atšķirībā no pārējām Baltijas valstīm Lietuvai Eiropas sliežu platuma dzelzceļa satiksme jau ir: pasažieru pārvadājumi no Kauņas uz Poliju iesākti 2019. gadā, pērn lietuvieši uz šīs trases testējuši jaunatvērtā multimodālā loģistikas centra darbību, konstatējot, ka pa sliedēm reģiona preču pārvadātāji pagaidām ved tikai 10% no kopējās kravu plūsmas.

Eiropas Parlamenta deputāti no Baltijas valstīm šajā pasākumā uzsvēra, ka “Rail Baltica” esot iekļauts ES nozīmīgāko transporta projektu sarakstā, faktiski garantējot tam nepieciešamo finansējumu.

Izskanēja arī pretējs viedoklis – deputāts no Rumānijas Žans Marians Marinesku vairākas reizes uzsvēra, ka Eiropas Parlaments nevienā dokumentā un nevienam projektam neko nav garantējis, jo visas valstis un reģioni ar saviem projektiem atbilstoši ES likumdošanai piedalās konkursos.

Latviju šajā seminārā pārstāvēja Eiropas Parlamenta deputāts Roberts Zīle, kurš Rumānijas kolēģim atgādināja par pagājušajā gadā ar Baltijas valstu premjeriem parakstīto vienošanos par Kohēzijas fonda transporta projektiem paredzētās naudas novirzīšanu “Rail Baltica”.

Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta kopējais finansējums nākamo sešu gadu laikā ir paredzēts 28,39 miljardi eiro, tostarp transportam – 21,38 miljardi eiro.

No tiem 10 miljardus eiro plānots pārcelt no Kohēzijas fonda līdzekļiem. Savukārt 1,38 miljardus paredzēts izmantot trūkstošo galveno pārrobežu dzelzceļa savienojumu pabeigšanai starp Kohēzijas valstīm, un tieši uz šiem līdzekļiem vēlas pretendēt “Rail Baltica”.

Daļa dalībvalstu tādai naudas pārdalei pagaidām gan iebilst, situācija ir diezgan sarežģīta, jo tā ir cīņa ar citām lielām Kohēzijas fonda saņēmējvalstīm, piemēram, Poliju un Rumāniju.

Cīņa par sava reģiona interesēm bija vērojama arī Viļņas semināra diskusijās: lai arī cik loģiski šķita Latvijas pārstāvja argumenti par nepieciešamību 1,4 miljardus Kohēzijas fonda līdzekļu novirzīt vienam pamatīgam projektam, nevis sadalīt vairākos mazos, dalībnieks no Rumānijas nelokāmi palika pie sava – vajagot lasīt noteikumus, nevis paust savas vēlēšanās.

Viņam, piemēram, pārrobežu dzelzceļa savienojumos vienlīdz svarīga esot tagadējā nakts vilcienu problēma – izveidot maršrutus, kur to vēl nav, un mazināt troksni tajos, kur šie vilcieni jau kursē.

ES ar guļamvagonu potenciālu

ES no jauna atdzimstošā nakts jeb “gulētāju” vilcienu mode kā alternatīva lidmašīnām tomēr varētu būt diezgan nopietns konkurents “Rail Baltica” aizkulišu cīņās par finansējuma piesaisti.

Eksperti jau sen bija aplēsuši, ka Eiropas pilsētu attālumi un esošais dzelzceļa tīkls ir ideāli piemēroti “gulētāju” vilcieniem – vakarā iesēdies, piemēram, vagonā Romā, mierīgi pavakariņo, kārtīgi izgulies, un no rīta ierodies, teiksim, Parīzē.

Braucējam nav jāceļas naktī, lai nokļūtu uz lidmašīnu, turklāt nevajag arī viesnīcu – pēc dienas darīšanām ar nakts vilcienu atkal var doties uz citu pilsētu vai atpakaļ uz mājām.

Ātrgaitas vilcieni ir lieliski piemēroti vidējiem attālumiem, taču jau ap 1000 km pasažierim daudz ērtāk pavadīt guļot 12 stundas nekā sēžot astoņas stundas ātrgaitas vilcienā.

Nakts vilciens kā videi draudzīga un ceļošanai ērta alternatīva, piemēram, tagad ir daļa no Zviedrijas valdības plāna kļūt par pirmo klimata neitrālo valsti. Šo iniciatīvu atbalstot Dānija, arī Austrija, Šveice un Nīderlande.

Zviedrija kļuvusi par daļu no neformālās koalīcijas ar valstīm, kuras vēlas izveidot starpkontinentālu nakts vilcienu tīklu.

Līdzīgi plāni ir arī Vācijai, Francijai un Šveicei, kas tuvāko četru gadu laikā plāno jaunus nakts vilcienu maršrutus. Līdz šā gada decembrim kustība sāksies maršrutos Vīne–Minhene–Parīze un Cīrihe–Ķelne–Amsterdama. Nākamgad: Vīne–Berlīne–Brisele, 2024. gadā starp Cīrihi un Barselonu utt.

Kāds tam sakars ar “Rail Baltica”?

Skaidrs, ka nakts vilcienu maršrutus un izdevīgus savienojumus ar Rietum­eiropas pilsētām vēlas attīstīt arī citas valstis, kas līdzīgi Baltijas reģionam var pretendēt uz ES Kohēzijas fonda atbalsta līdzekļiem.

Vajadzību ir daudz – jāgādā klusāks ritošais sastāvs, jābūvē trokšņu aizsardzības sienas apdzīvotajās vietās utt.

Nosargāt iepriekšējās vienošanās

Baltijas valstu interešu pārstāvji un draugi tomēr uzskata, ka tieši “Rail Baltica” ES mērogā šobrīd ir spēcīgākais transporta projekts, un tādēļ svarīgi šobrīd nosargāt iepriekš panāktās vienošanās tā atbalstam.

“Latvijas Avīzei” to apliecināja arī projekta ieviešanu koordinējošā starpval­stu kopuzņēmuma “RB Rail” valdes priekšsēdētājs Agnis Driksna: “No “Rail Baltica” puses varu apstiprināt, ka projekts ir sasniedzis nepieciešamo briedumu un esam gatavi uzsākt lielapjoma pamata trases būvniecības darbus visās Baltijas valstīs.

Finansējuma pieejamība ir viens no būtiskākajiem priekšnosacījumiem, tādēļ no projekta puses atbalstām vienošanos par ambiciozu Eiropas savienošanas instrumentu (CEF) atbilstoši Eiropas Komisijas 2018. gada priekšlikumam.

SAISTĪTIE RAKSTI

Papildus ES dalībvalstu vadītāji pagājušā gada jūlijā vienojās ieviest būtisku jauninājumu – papildu finansējuma pozīciju gandrīz 1,4 miljardu eiro apmērā tieši pārrobežu dzelzceļu projektiem Kohēzijas valstīs.

Nenoliedzami, ka “Rail Baltica” ir spēcīgākais kandidāts saskaņā ar šiem kritērijiem.”

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Markus Riva Havaju salās nofotografējas džungļos, bet attēlā visa uzmanība pievērsta viņa kājām 17
16 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Priecājos, ka vairs nebiju valdībā tajā brīdī.” Pūce par vienu no dumjākajiem valdības lēmumiem 30
15 stundas
LE
LETA
Ziņas
Valsts prezidents otro “AstraZeneca” vakcīnas pret Covid-19 devu 15.aprīlī nesaņems 48
10 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Liktenīgais 9.aprīlis britu karaliskajā ģimenē: nāve un jauns sākums. Kas notika šajā datumā? 2
16 stundas
LL
LETA, LA.lv
Ziņas
Videonovērošanas video, kur redzama futbola aģenta Romāna Bezzubova slepkavība 14
15 stundas
Lasīt citas ziņas
LL
LETA, LA.lv
Ziņas
Futbola aģenta Bezzubova slepkavība Purvciemā: Valsts policija komentē līdz šim zināmo 15
11 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Priecājos, ka vairs nebiju valdībā tajā brīdī.” Pūce par vienu no dumjākajiem valdības lēmumiem 30
15 stundas
LE
LETA
Ziņas
Valsts prezidents otro “AstraZeneca” vakcīnas pret Covid-19 devu 15.aprīlī nesaņems 48
10 stundas
SK
Skaties.lv
Stāsti
VIDEO: Matīsa ielas graustam gals klāt! Iegruvuši pārsegumi un nogruvusi daļa ārsienas
6 stundas
LE
LETA
Ziņas
Baidens oficiāli paziņo par karavīru izvešanu no Afganistānas līdz 11.septembrim 1
22:55
SK
Skaties.lv
Stāsti
VIDEO: Matīsa ielas graustam gals klāt! Iegruvuši pārsegumi un nogruvusi daļa ārsienas
22:32
LE
LETA
Ziņas
NATO vienojas par karaspēka izvešanu no Afganistānas 3
22:11
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Liktenīgais 9.aprīlis britu karaliskajā ģimenē: nāve un jauns sākums. Kas notika šajā datumā? 2
16 stundas
LA
LA.LV
Kokteilis
FOTO. Kurš turpmāk vadīs „Preses klubu”? Saruna ar Aivi Ceriņu 25
14 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Markus Riva Havaju salās nofotografējas džungļos, bet attēlā visa uzmanība pievērsta viņa kājām 17
16 stundas
LE
LETA
Ziņas
Baidens oficiāli paziņo par karavīru izvešanu no Afganistānas līdz 11.septembrim 1
6 stundas
IS
Ilmārs Stūriška
Ziņas
Ārvalstu investori pie Latvijas futbola klubiem līp kā magnēts. Kāpēc? 7
10 stundas
ZD
Zane Dzene
Ziņas
Cilvēciskas drāmas un divas sievietes. Kā pasniedza Britu Kino un televīzijas mākslas akadēmijas balvas 1
7 stundas
PR
Praktiski.lv
Ziņas
VIDEO. Latvijas mežos šobrīd zied skaists, bet ļoti indīgs augs: pētnieki atklājuši, ka tam piemīt pretvēža efektivitāte 8
17 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Kovids ir tas, kurš mums iztraucēja pārskatīt nodokļu politiku.” Finanšu ministrs skaidro, vai plānotas jaunas nodokļu izmaiņas 13
15 stundas
PA
Pēteris Apinis
Veselam
Pēteris Apinis: Par gripas atgriešanos, Covid-19 un nākotnes universālām vakcinācijām 28
17 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Mūziķu Māras Upmanes-Holšteines un Goran Gora ģimenei ticis liels pārbaudījums: viņu četrgadīgais dēliņš Ezra slimojis ar smagu slimību 6
15 stundas
PR
Praktiski.lv
Praktiski
Gruboto ar tomātiem, baziliku un rozmarīnu: gards un sātīgs ēdiens bez gaļas
17 stundas
LE
LETA
Ziņas
Uzlikts arests! Suecas kanālu nobloķējušā kuģa sāga turpinās 6
18 stundas
ML
Māra Libeka
Veselam
Simtiem vakcinēties gribētāju, pat ar “AstraZeneca”, bet atved tikai vienu vakcīnas pudelīti 62
21 stundas
Inita Šteinberga
Praktiski
Skaists dzīvžogs no dekoratīvā vītola: kā to izveidot?
17 stundas
LL
LETA, LA.lv
Ziņas
Videonovērošanas video, kur redzama futbola aģenta Romāna Bezzubova slepkavība 14
15 stundas
SD
Sandra Dieziņa
Laukos
Govij “štepseli izraut nevar”! Notikusi šķiešanās ar naudu vai pamatots zemnieku atbalsts krīzē? 18
21 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Kristīne Misāne: “Viss, kas notiek cietumā, ir nekas, salīdzinot ar to brīdi, kad tev atņem bērnus…” 16
15 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Viņš ir pārāk, pārāk piesardzīgs!” Māris Gulbis par Ugu Dumpi un pārspīlēto situāciju 46
1 diena
LE
LETA
Ziņas
Sāktas represijas pret pedagogiem: par atteikšanos vakcinēties direktori draud uzteikt viņiem darbu 301
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Princis Viljams atklājis, kāda būs viņa un Keitas Midltones rīcība tagad, kad viņa vectētiņš ir devies mūžībā 5
1 diena
ML
Māra Libeka
Veselam
Vakcinācijas biroja maks kļūs liesāks. Par cik eiro saruks Juhņēvičas alga? 38
17 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Daudzi būtu gatavi strādāt par “nemotivējošajiem” 2400 eiro!” Sociologs par Langes izteicieniem 35
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. “Vai esam gatavi tam, ka lūši ienāks mūsu pagalmos un saplosīs mūsu suņus, kaķus un vistas?”: patversmes vadītāja par lūšu medību aizliegumu 70
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Kā vārds ietekmē tavu dzīvi: šīs dienas gaviļnieces – Strauja un Gudrīte 1
18 stundas