Foto: Zane Bitere, LETA

Ienāk jauns starptautisks pārtikas veikalu tīkls “Spar” un sāk izvērsties Kurzemē 19

Sandra Dieziņa, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Notriektā tautumeita 7
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
SVF: Krievijas ekonomika augs straujāk par visām pasaules attīstītajām ekonomikām
Lasīt citas ziņas

“Spar” par ienākšanu Latvijā paziņoja šā gada pavasarī. Šā zīmola veikali jau vairāk nekā 90 gadus pazīstami gan Eiropā, gan Āzijā, un tas bija tikai laika jautājums, kad “Spar” ienāks Latvijā. Zīmīgi, ka Baltijas apgūšanu “Spar” sāk tieši ar Latviju, jo abās kaimiņvalstīs šā zīmola veikali vēl nedarbojas.

Franšīzes princips

Saldus “Spar” veikala platība ir 720 kvadrātmetri, un tas piedāvā ikdienā nepieciešamās preces. “Spar Latvija” mārketinga direktors Oskars Millers pastāstīja, ka Saldus veikalā būs jauna beķereja un svaigās gaļas vitrīna, tāpat pircējiem būs iespējams iegādāties “Spar” zīmola preces, kas aizņem aptuveni 20% sortimenta.

CITI ŠOBRĪD LASA

Uz jautājumu, cik daudz vietējo ražotāju būs pārstāvēti “Spar” veikalos, precīzu informāciju gan nesaņēmām. Tiesa, jaunais spēlētājs uzsver, ka Latvijas veikalu plauktos nonāks gan “Spar” ekonomisko, gan premium, bio un eco līniju produkti. Uzņēmums plāno sniegt iespēju arī vietējiem ražotājiem piedāvāt savu produkciju “Spar” veikalos un palīdzēt tiem palielināt produktu īpatsvaru, kā arī būt pirmajiem, kuri savos veikalos piedāvās vietējo ražotāju jaunumus.

“Spar” darbosies pēc franšīzes principa, un tas nozīmē, ka saviem partneriem veikals piedāvās tehnoloģijas un savas zināšanas, kā arī inventāru un pieeju partneru produkcijai. Visticamāk, ar “Spar” zīmolu turpmāk darbosies arī tie veikali, kas tagad strādā ar citiem zīmoliem.

Jau iepriekš vēstīts, ka interesi par sadarbību ar “Spar” izrāda mazumtirgotāji Rīgā un reģionos. Tuvāko piecu gadu laikā pavisam “Spar” Latvijā plāno atvērt vismaz 200 veikalus.

Mēs pielāgosimies situācijai reģionos

Mazumtirgotājs “SPAR” pielāgo gan preču klāstu, gan piedāvājumu reģioniem, un ir grūti atrast divus identiskus veikalus, šodien, pirmā “SPAR” veikala atklāšanā Latvijā, Saldū, norādīja SIA “SPAR Latvija” valdes priekšsēdētājs Andris Vilcmeiers.

Foto: Zane Bitere, LETA

Vilcmeiers aģentūrai LETA sacīja, ka “Saldū piedāvājumus ir viens, bet, ja veikals atradīsies Latgalē vai Vidzemē, “SPAR” sortiments var atšķirties, piesaistot vietējos ražotājus. “SPAR” pielāgojas apkaimei, un viens no uzņēmuma principiem ir būt saskarsmē ar vietējo apkaimi un iesaistīties sociālās aktivitātēs reģionā”.

Šodien atvērtā “SPAR” veikala Saldū, Rīgas ielā, platība ir 720 kvadrātmetru, un tajā atrodas arī beķerejas zona. Saldus “SPAR” ir vidēja izmēra veikals, kas ir “SPAR” tīkla populārākais veikala formāts, un “SPAR” produkcija tajā veido apmēram 20% no veikalu sortimenta.

Vienlaikus Vilcmeiers sacīja, ka “SPAR” veikala sortiments laika gaitā var mainīties, pielāgojoties klientu vēlmēm.

“SPAR” tīkla veikali atšķiras galvenokārt pēc to lieluma un atrašanās vietas, kā arī sortimenta dažādības. Vilcmeiers norādīja, ka Latvijā plānots arī mazo veikalu formāts “SPAR Express”, kurā atrodamas ikdienas gaitās noderīgas preces, tāpat arī sagaidāmi vēl vairāki vidēja izmēra formāta “SPAR”, kas būs arī Latvijā visplašāk pārstāvētais formāts. Tāpat arī Latvijā plānots vairāk nekā 1000 kvadrātmetru plašais “EUROSPAR” veikals.

Reklāma
Reklāma

Nākamais vidēja izmēra “SPAR” veikals tiks atvērts augusta beigās Liepājā, savukārt rudenī plānoti nākamie veikali, kas vispirms atradīsies dažādos Latvijas reģionos, tomēr konkrētas adreses Vilcmeiers neatklāja.

Jau ziņots, ka sākotnēji veikalu Saldū bija plānots atvērt jūlija beigās, tomēr karš Ukrainā un no tā izrietošās loģistikas ķēžu problēmas veikalu atvēršanu aizkavēja.

“SPAR” sāka darbību 1932.gadā ar vienu veikalu Nīderlandē, savukārt patlaban tīklā darbojas vairāk nekā 13 500 veikalu 48 pasaules valstīs. 2020.gadā tika atvērts 181 jauns veikals un sasniegts 39,8 miljardu eiro apgrozījums.

Informācija “Firmas.lv” liecina, ka “SPAR Latvija” reģistrēta 2021.gada jūlijā, un kompānijas pamatkapitāls ir 250 000 eiro. Kompānijas kapitālā 50% pieder Aleksandram Svarevskim, 27% – SIA “GECO”, kuras īpašnieki vienādās daļās ir Oļegs Lūkins, Dainis Šulcs, Andris Lūkins un Gints Caune, savukārt 10% kompānijas kapitālā pieder SIA “Prodimpekss Loģistikas Grupa”, kuras vienīgā īpašniece ir SIA “Līna loģistika”, kas vienādās daļās pieder Oļegam Lūkinam, Caunem un Šulcam. Vienlaikus 8% “SPAR Latvija” kapitāldaļu pieder Valērijam Ivasenko, bet 5% – Vilcmeieram.

Sīva konkurence pārējos nebiedē

Pirms jaunu veikalu atvēršanas iedzīvotāji nereti teic, ka Latvijā veikalu jau ir pietiekami daudz, un bažījas, vai pietiks pircēju. Ko par jauno spēlētāju saka konkurenti? “Maxima Latvija” korporatīvo komunikāciju projektu vadītāja Laura Bagātā atzīst, ka mazumtirdzniecības nozarē konkurence vienmēr ir bijusi sīva un uzņēmums ar to rēķinās.

“Mūsu prioritāte ir pircēja intereses, un atvērtā tirgū ieguvējs no konkurences ir tieši pircējs,” skaidro Laura Bagātā. Vienlaikus viņa piebilst, ka “Maxima Latvija” sadarbojas ar 500 Latvijas ražotājiem, kas ļauj veikalos nodrošināt vietējos produktus.

Komentējot jaunā spēlētāja ienākšanu, SIA “ELVI Latvija” komercdirektore Laila Vārtukapteine atzīmē, ka Latvijā pārtikas mazumtirdzniecības tirgus jau ir samērā piesātināts un pircējiem ir plašas izvēles iespējas. “Protams, jauns zīmols centīsies iekarot savu nišu kopējā tirgū, un pircēji var cerēt uz to, ka papildu konkurences apstākļos būs izdevīgākas cenas, bet reālo ietekmi uz mūsu ekonomiku un tautsaimniecību daudz noteiks tieši tas, kā šis veikalu tīkls plānos savu sortimentu, kā īstenos sadarbību ar Latvijas ražotājiem,” tā Vārtukapteine.

Jau tagad esot skaidrs, ka brīdī, kad beigsies pircēju ievilināšanas akcijas darbības sākšanas laikā, jebkura zīmola veikalos cenas būs atbilstošas reālajām tirgus cenām un kļūs ļoti līdzīgas.

“Ja lielāko daļu produktu, ko ikdienā pērkam, veidos ārvalstu imports, tas var būtiski ietekmēt Latvijas ražotājus un par lētākām cenām veikalos varam samaksāt ar vietējo uzņēmumu likvidēšanu un bezdarbu Latvijas cilvēkiem, kas nodarbināti ražošanā. Īstermiņā pircēji noteikti iegūs un konkurence būs papildu dzinulis visu uzņēmumu attīstībai,” skaidro “Elvi Latvija” komercdirektore.

Arī citi tirgotāji iepriekš norādīja, ka konkurence tirdzniecībā darbojas pircēju labā, jo katrs tirgotājs cenšas uzrunāt pircējus ar viņiem saistošu piedāvājumu. Jāatgādina, ka pēdējos gados Latvijā ienākuši vēl citi jauni mazumtirgotāji – “Mere” un “Lidl”.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.