Foto – Karīna Miezāja

40 minūtēs veic divu dienu darbu 0

Jūlijā Ventspils novadā gar elektrolīniju trašu malām uzsākta koku zaru apzāģēšana ar helikopteru. Izmēģinājuma darbi gan notikuši jau iepriekš – Latgales pusē. Nu zāģēšanas darbi noris pēc AS “Sadales tīkls” (“ST”) līguma noslēgšanas ar somu kompāniju “Nordic Helicopter Services”, kas šādu elektrolīniju tīrīšanu veikusi daudzviet Skandināvijā.

Reklāma
Reklāma

 

Skabejeva ārdās: Krievijas propagandisti sašutuši par Trampa rīcību saistībā ar Ukrainu 5
Numeroloģija un skaitļu maģija: kā jūsu tālruņa numurs ietekmē jūsu likteni un kad to mainīt? 27
TV24
“Jāklausās, ka esam šmaukušies.” Par netaisnību un piemaksām tiem pensionāriem, kuri strādājuši padomju laikā 189
Lasīt citas ziņas

Darbus veic neliels divvietīgs lidaparāts, kam piestiprināta 20 metrus gara ar zāģi aprīkota kārts. Uz astoņus metrus garās iekārtas izvietotas deviņas zāģripas. Pilots zāģa darbību vada no kabīnes. Kā pastāstīja kompānijas tehniskais direktors Māris Stoļers, lidaparāts darbojas ar 150 zirgspēku benzīna dzinēju, tas ir ļoti jaudīgs, manevrētspējīgs un šādiem darbiem ļoti piemērots. Vienīgais traucēklis darbam var būt vējš. Maksimālais vēja ātrums, kādā lidaparāts drīkst strādāt, ir līdz 12 m/s. Ja vējš ir lielāks, darbi kļūst bīstami, sevišķi sānvēja gadījumā. “Tāpēc ir dienas, kad paveicam lielu darba apjomu, bet ir tādas, kad vējš mums neļauj strādāt,” teic Stoļers. Vēl bīstams šādiem darbiem ir arī liels putenis ziemā.

“ST” valdes loceklis Signis Rīns stāsta, ka helikopters ir liels atspaids vietās, kur grūti piekļūt no zemes, visbiežāk purvi: “Izzāģēt bīstamos zarus ar helikopteru ir krietni vien ātrāk – 40 minūšu helikoptera darbs pielīdzināms divu dienu cilvēku roku un meža tehnikas darbam.” Turklāt elektrolīnijas kilometra tīrīšana no gaisa izmaksājot vien 30 latus dārgāk nekā no zemes. Zāģēšanas izmaksas ir aptuveni Ls 400 kilometrā.

 

CITI ŠOBRĪD LASA

Dienā pie normāliem apstākļiem no gaisa izdodas izzāģēt sešu kilometru posmu. S. Rīns piemetina, ka, veicot vertikālo zāģēšanu, koki līdzās līnijai nostiprinās, bet nozāģēto zaru pusē neveido jaunus dzinumus. Tādējādi izveidojas tāda kā blīva barjera, kas aiztur kokus, kuri no meža var uzgāzties vadiem.

 

Līgums ar skandināvu firmu noslēgts uz diviem gadiem, kuru laikā plānots tīrīt visas elektropārvades līnijas. Helikopters jau darbojies Alūksnes, Madonas, Aizkraukles, Jēkabpils, Daugavpils un Rēzeknes trasēs. Šobrīd aktīvi turpinās darbi Ventspils novadā, bet turpmāk tie plānoti arī centrālajā rajonā ap Rīgu, Daugmalē, Saulkrastos un citviet. Šogad ar lidaparātu plānots iztīrīt trases 674 km garumā.

Helikopteru vada profesionāls pilots Renē no Somijas, kuram ir 24 gadu pilota pieredze un viņa lidojumu kontā ir vairāk nekā 11 000 stundu. Latvijā šādas klases pilotu nav, visā Ziemeļeiropā – vien aptuveni desmit. Veicot zāģēšanas darbus, pilotam jābūt ārkārtīgi precīzam. M. Stoļers piebilst, ka pilota darbs esot ļoti nogurdinošs, jo sasprindzinājums, vienlaikus vadot lidaparātu un sekojot zāģēšanas procesam, esot milzīgs.

Mežu īpašnieki tiek brīdināti par paredzēto trases tīrīšanu viņu teritorijā. Tāpat telefoniski tiekot brīdināti arī klienti, kurus sakarā ar elektrolīniju izzāģēšanu sagaida elektropiegādes pārtraukums. Pēc trases izzāģēšanas lietaskoki pēcāk tiekot sagarināti un novietoti trases pēdējā metrā, lai meža īpašnieks varētu tos realizēt, informē S. Rīns.

Helikoptera piesaiste līniju tīrīšanas darbos aktualizējās 2011. gada janvārī, kad biezā sniega kārta uz sasalušo koku zariem izraisīja koku lūšanu un liekšanos, pārraujot elektrolīnijas un atstājot bez elektrības tūkstošiem mājsaimniecību. Latvijā helikoptera iesaiste līniju tīrīšanā ir jaunums, taču attīstītākajās Eiropas valstīs – jau ierasta prakse.

Reklāma
Reklāma

 

Gaisā apstājas dzinējs

Vakar Riebiņu novadā avarēja helikopters, kas nodrošināja elektrolīniju atbrīvošanu no bīstamiem kokiem. Avarējušais ir AS “Sadales tīkls” apakšuzņēmuma SIA “Baltijas helikopters” lidaparāts.

Pēc AS “Latvenergo” rīcībā esošās informācijas, konkrētajam helikopteram bijusi jāveic piespiedu nosēšanās. Negadījums noticis, pārlidojot no vienas darba vietas uz citu.

 

“Baltijas helikoptera” pārstāvis, kuru “LA” sazvanīja pa norādīto firmas tālruni, atteicās atklāt savu vārdu. Viņš tomēr pastāstīja, ka pilots kabīnē atradies viens pats, bet nav guvis nopietnus miesas bojājumus. Viņš pēc pārbaudes medicīnas iestādē devies mājup.

 

Toties helikopters negadījumā cietis visai stipri, un darbu turpināt tas nevarēšot. Kāpēc lidaparātam radušās tehniskas problēmas, noskaidros ekspertīzē. Pēc Riebiņu novada domes priekšsēdētāja vietnieka Pētera Rožinska aģentūrai LETA sacītā, lidaparātam pārstājis darboties dzinējs, un tas veicis avārijas nosēšanos tuvējā purvā. Civilās aviācijas aģentūra ir informēta par šo negadījumu, taču neko plašāk nekomentē. Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs sācis izmeklēšanu.

AS “Sadales tīkls” noslēgti līgumi ar divām kompānijām – “Baltijas helikopteru” un “Nordic Helicopter Services” –, kas izzāģē elektrolīnijas no gaisa, informē “Latv­energo” pārstāve Ivita Bidere. “Nordic Helicopter Services” helikopters turpina darbus citviet Latvijā. Šogad šādi plānots apkopt elektrolīnijas 674 kilometru garumā.

 

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.