Mobilā versija
+4.2°C
Tāle, Raimonda, Raina, Klementīne
Ceturtdiena, 27. aprīlis, 2017
16. jūnijs, 2016
Drukāt

Anda Līce: Latvijas garīdznieku vidū ir ne mazums tādu, kuri dzīvo dubultdzīvi (36)

Foto - FotoliaFoto - Fotolia

DZĪVES GUDRĪBA. Ja arī vienīgā lūgšana visā tavā dzīvē būtu: "Pateicos!", ar to pietiktu. Meistars Ekharts

Šķita, lai nu no kurienes, bet no baznīcas gan būs izvējojis padomju gars, tomēr šodien tas dzen modificētas atvases. Kā rāda LELB sinodes balsojums par sieviešu ordināciju, tas gars ir dzīvīgs. Ak, brāļi, brāļi Kristū, vai tagad jūs jūtaties drošībā?

Ilgus gadus es esmu piedalījusies garīgo darbinieku eksaminācijas komisijas darbā un vērojusi arī tās nedaudzās sievietes, kuras bija sajutušas kalpošanas aicinājumu. Viņas zināja, ka augstākais, uz ko drīkst cerēt, kalpojot Latvijā, ir grūtais kapelāna vai evaņģēlista amats. Teoloģijā viņas bija galvas tiesu pārākas par dažu labu vīriešu kārtas kandidātu, taču tas neko nemainīja. Vai šis arī nav viens no galvenajiem viņu neordinēšanas iemesliem? Dievs izredz, cilvēkiem padomu neprasot. Ne viens vien ordinētais vīrietis ir izrādījies par postu baznīcai. Vārdus – “sievas lai draudzes sapulcēs cieš klusu, kā tas parasts visās ticīgo draudzēs, jo tām neklājas runāt, bet jābūt paklausīgām, kā arī bauslība to nosaka” – ir teicis nevis Jēzus, bet Pāvils. Kaut gan lielai ļaužu daļai to ir sāpīgi atzīt, visu izšķir spējas, nevis dzimums.

Diemžēl ir daudz cilvēku, arhibīskapu Jāni Vanagu ieskaitot, kuru uzskatus nekas un neviens nespēj mainīt. Bet vēl skumjāk, ka Latvijas garīdznieku vidū ir ne mazums tādu, kuri tāpat kā padomju laikā dzīvo dubultdzīvi – klusībā viņi gan atzīst, ka aicinājums nešķiro cilvēkus pēc dzimuma, taču skaļi pateikt to neuzdrīkstas, jo (tāpat, kā tas ir laicīgajā pasaulē) ir atkarīgi no priekšniecības labvēlības. Tā ir baisa lieta, kad jāliekuļo gan cilvēku, gan Dieva priekšā. Īpaši neapskaužamā situācijā tagad būs tās dažas Latvijā vēl patlaban kalpojošās mācītājas. Lai nu kādi būtu LELB vadības īstenie apsvērumi, viens gan ir skaidrs – tā ir vēl viena mūsu tautas šķelšana.

1996. gadā man bija tā laime viesoties Amerikas latviešu draudzēs un arī piedalīties VIII sinodes dievkalpojumos. Tādu garīgo atbrīvotību un savstarpēju labvēlību es nedz pirms tam, nedz vēlāk Latvijā diemžēl neesmu piedzīvojusi. Sievietes mācītājas stāvēja blakus vīriešiem mācītājiem, un tas ļāva noticēt, ka ir iespējama pasaule, kurā, kā Rakstos sacījis tas pats Pāvils: “Tur nav ne jūda, ne grieķa, nav ne verga, nedz svabadā, tur nav ne vīrieša, nedz sievietes, jo jūs visi esat viens Kristū Jēzū.” Tāda pasaule ir iespējama, jautājums tikai, vai mēs to vēlamies?

Pievienot komentāru

Komentāri (36)

  1. Tā kā dzejniece raksta, ka ir piedalījusies garīdznieku amata kandidātu eksaminēšanā, arī es vēlētos uzsvērt dažus bībeliskus aspektus:
    1. Visu Rakstu – gan evaņģēliju, gan Psalmu, Radīšanas grāmatas utt. autors ir Dievs, kurš ir iedvesmojis noteiktus cilvēkus – Pāvilu, Jesaju, Jeremiju, Mateju ……. viņa vārdus pierakstīt. Tāpēc visi Raksti ir vienlīdz nozīmīgi. Apustuļu darbos Dievs tieši Pāvilu nosauc par “izredzētu darbarīku” ( Ap. darbi 9; 15).
    2. Tas pats ap. Pāvils citā vietā salīdzina draudzi un cilvēka ķermeni : katrs loceklis ir atšķirīgs, bet ir neaizstājams, lai ķermenis varētu funkcionēt. Es nenoliegšu, ka sievietes teoloģijā var būt spējīgākas par vīriešiem, tomēr ikvienam ir jākalpo saskaņā ar viņam doto dāvanu. Un dāvana ir arī sievišķība vai vīrišķība. Tāpēc baznīcā nav ” pirmās” un ” otrās ” šķiras kalpošanas. Tas, ko veic veca māmuļa, sakopjot baznīcas telpas ir tikpat svarīgi kā Jāņa Vanaga, Zbigņeva Stankēviča vai pāvesta Franciska kalpojums. Māte Terēze arī nevarēja kļūt par priesteri, bet vai tādēļ viņas veikums ir mazāk svarīgs?

  2. Tā patiešām ir baisa lieta, kad jāliekuļo gan cilvēku, gan Dieva priekšā!!! Jo ir atkarīgi no priekšniecības labvēlības. Cik labi būt brīvam no tā visa. Cik labi ka drīkst runāt patiesību mīlestībā!

  3. Vai uzskatāt, ka mācītāja amats vieglāks par kapelāna vai evanģēlista amatu?

  4. Ai, ai, un, vai gan Pāvils nav ko teicis par palikšanu katram savā kārtā, tas ir vergam verga vieta? Un, vai gan savulaik mācītāji no kanceles ar’ nav klieguši, ka vergu brīvlaišana ir pret Dieva nolikto kārtību? Arī par indiāņiem savulaik bijuši disputi, vai tiem vispār ir dvēseles. Nu, beidziet… Ari Brīvības cīņas un valstiskā neatkarība šādā skatījumā ir pret Dieva gribu. Kā tulko… Kādā kontekstā ņem.

  5. Talivaldis Ivars Smits Atbildēt

    Minetais citats par sievu klusesanu draudzu sapulces nenak ari no apustula Pavila, bet seit vins atsaucas uz kautko, kas tika teikts Korintas draudzes stridos.

  6. Jāsaka, ka arī apustulis Pāvils bij samelojies gluži, kā Belēvičs – nekur bauslībā par to nav ne pušplēsta vārda!!!

  7. mūsdienās relīģijā vairs garīgums tikai vijas ap sievieti.Kurš vīrietis negribētu atcerēties viduslaiku baznīcas labos gadus,kad sieviete bija vīriešu verdzene un paliksim pie tā

  8. Manuprāt, nevajag sievietēm vēl šo nastu uzņemties. Vai tad nepietiek ar visām citām, ko sievietes nes vīriešu vietā? (Algots darbs, vadoši amati, pat armija, policija utt.) Un runa jau laikam nav par vienu Pāvila citātu, bet par Bībeles kontekstu kopumā. Jā, ir lasāmi gadījumi, kad sievietes arī tajos laikos uzņēmās vīru lietas. Debora pat karaspēku vadīja, kad vīriem drosmes pietrūka, bet tas bija izņēmums, ne sistēma. Aicinu vismaz kristiešus nepiedalīties feministu ievazātajā dzimumu vienādošanā! Tur jau tas skaistums, ka esam dažādi! Vienlīdzība nekad nav vienādība, vai ne? Nepadarīsim vīriešus vēl nevarīgākus un kuslākus! Mums, sievietēm, laiks saprast, ka pašas vien ar savu visvarību un visgribību esam tādus padarījušas… Tauta izmirst, jo sievietes vairs negrib bērnus dzemdēt un audzināt. Ko tad mācīs, ko vadīs pēc pāris paaudzēm? Laikam ar gudru ziņu Rakstos tik daudz runāts par sieviešu pazemību. Vai pazemīga sieviete raujas amatos? Vai pazemīga sieviete izvairās no Dieva dotā uzdevuma? Jā, var teikt, ka nav jau to precinieku. Bet varbūt lepnība liek uz viņiem ar pārāk lielu augstprātību skatīties? Negribas pielikt pūles attiecību veidošanā, gribas arī to vīrieti jau gatavu – pēc visiem ideālajiem parametriem. Bet aiz katra ideālā vīrieša stāv gudra un mīloša sieviete, kura viņu motivē tādam būt. Vislielākā gudrība, manuprāt, tagad Latvijas sievietēm būtu – paiet malā un ļaut vīriem atgūt savu pašcieņu…

    • Sanita Pavļuta-*Deslandes*, Dagmāra Beitnere-*Le Galla*, Nora Ikstena (dzīvesbiedrs: Levans *Beridze*) etc., etc. – – – Tantuk, vai šie latviešu sieviešu *uzvārdi* neko nestāsta par Latvijas vīriešiem? – – – Un Gruzijā ir tāpat kā Latvijā: “Šķiet, ir nācis jauns vilnis un vecie laiki Gruzijā ir aizgājuši uz neatgriešanos, jo sieviešu emancipācija ir ļoti izteikta. 90. gados tieši vīrieši bija lielākie cietēji – zaudējuši darbu un nespēdami sadzīvot ar realitāti, viņi ļoti bieži nodzērās un aizgāja postā. Gruzijā ir ļoti spēcīgas sievietes. Līdzīgi kā Latvijā. To tagad var redzēt, ka sievietes ir visur un dara visu. (…) Gruzijā visi runā gruzīnu valodā. Krievu valoda to nekad nepārmāks, jo visi iebraucēji mācās gruzīniski. Nav iespējams pusi mūža nodzīvot Gruzijā un to neiemācīties. Domāju, ka tas ir gruzīnu pašapziņas un stājas dēļ. To novēlu latviešiem – pašapziņu un stāju.” – – – diena – – – Ne tur kāds ir izmiris, nedz arī taisās izmirt!!

    • Man domāt, te psihoterapeitiem būtu ko teikt. Sievietēm paiet malā, lai vīrieši par vīriešiem kļūtu? Šitie vainas akmeņi sieviešu dārziņā- briesmīgākais, ka to pašas sievietes tālāk tiražē. Nu jā, pazīstu arī atsevišķu mācītāju un ticīgo viedokli, cik psihoterapija kaitnieciska un Dievam pretim iet. Tas drīzāk ir stāsts par inteliģenci, izglītotību, kas vienlīdz nepievilcīga kā ticīgu tā neticīgu cilvēku vidū.
      P. S. Piedodiet, bet ierakstīšu-. Kas attiecas uz dubultdzīvi, pati luterāņos būdama personiski pazīstu 2 mācītājus- laulības pārkāpējus, kas, protams, turpina ( nu jau citās draudzēs) kalpot. Nedomāju, ka šie uzvārdi būtu jānosauc.

      • tas ir, inteliģences trūkumu, neizglītotību.

      • Bet es pazīstu vienu mācītāju sievieti,kura ir,maigi sakot,garnadze,kuras vārds arī nebūtu jānosauc.Ar vārdu sakot,ja nav argumentu,tad meklēsim”utis mācītāju vīriešu kažokos”,bet mācītājas sievietes visas ir svētās kā Latvijā,tā ārzemēs.

      • Es pazīstu ne tikai divus, daudzus mācītājus – goda vīrus.

    • diemžēl vien arhaiski verga dvēseles prātojumi

  9. nu ,nu…vienreiz min Pāvila vārdus un saka,ka to nav teicis Jēzus,bet otreiz min Pāvila teikto un to ir teicis Jēzus.Sieviete ,esi pazemīga ,jo par mācītāju spiežas sievietes ,kurām Dievs nav licis to darīt.

    • Šoreiz Līces kundzei ir sanācis tā,ka izskatās pēc pasūtījuma raksta.Gan jau viņa it labi zin,kas rakstīts Jaunajā Derībā,bet grēko,to sagrozot un paņemot no tās to,kas noder,bet to,kas nepatīk atmetot.Gluži to pašu dara arī tās māsas,kas par varītēm grib kalpot kā mācītājas un nekā citādi.Dievu jau nepiemānīs,kā to cerēja Ķencis un Oļiņu māte.Mūsdienās arī,kā redzams,ir milzīgi daudz tādu ļautiņu.Liekulība,augstprātība,melošana,alkatība sit augstu vilni.Kundze to parmet brāļiem,it kā tās māsas,kas laužas kancelē būtu labākas.Vai tad nav skaidrs,ka sinode lēmumu ir pieņēmusi?Varētu taču reiz rimties un pievērsties citām daudz svarīgākām problēmām,bet nē!Turpina burbuļot visos portālos un Līce arī nevar nepiedalīties un pilnīgi bezsakarā atgādināt padomju laikus un garu.Ticīgā Anda gribēja,kā labāk,bet sanāca sliktāk.Sanāca vissliktākais raksts no visiem,ko viņa jebkad sacerējusi.

      • Komentētājs ar apzīmējumu ” jā” laikam lasa visus Andas Līces rakstus! 🙂 Ai, mīļie, cik daudz personiskas žults! Bet tāda nu ir mūsu diskutētāju/komentētāju kultūra.

        • es lasu visus Līces kundzes rakstus,jo ilgus gadus abonēju Latvijas avīzi,esmu lasījusi arī gandrīz visu Līces dzeju un pārējo,jo man ļoti patīk tas,ko viņa raksta.Un nekādas personiskas žults manī nav.Tikai neliela vilšanās.Ne jau tikai par Līces kundzi ir runa manā “nekulturālajā komentārā”.Vienkārši žēl,ka arī viņa iesaistās visā šajā…….

  10. uN NEVAJAG NOSODĪT, BET LŪGTIES!

  11. lAI SIEVIETES KALPO VISOS IESPĒJAMOS VARIANTOS, TĀPĒC JAU NAV JĀKĻUST PAR MĀCĪTĀJĀM. IZSKATĀS PĒC ALKĀM PĒC VARAS, BET CEĻŠ UZ SVĒTUMU IR PAZEMĪBĀ.

    • Skaidra lieta – vīrieši nevar būt svēti. Hahaha!! Lien pēc mācītāju varas, bet “ceļš uz svētumu ir pazemībā”.

  12. Es baznīcai eju garām ar līkumu. Bet negribētos redzēt ,ka baznīcas krustus nomaina ar musulmaņu pusmēnesi. Varbūt baznīcai ir tuvāki musulmaņu likumi ,kur sievietēm jābūt vīriešu verdzenēm.

  13. Kristālskaidrs ir tikai kristāldzidrais. Katoļu mācītāji nedrīkst precēties, tālab mēdz ”draudzēties” ar kora zēniem vai nodarbināt smukas mājkalpotājas. Popi un luterāņu mācītājiem sievas var būt, bet melš, ka Mārtiņš Luters esot teicis – vienu sievu vienā reizē. Palasām Dekameronu. Diez vai sievietes mācītāja brunčos būs no šiem grēkiem brīvas. Miesa tomēr ir vāja.

  14. Amerikas latvietis Atbildēt

    Paldies Vanagam par stingru mugurkaulu.Lai visas varnas kerc un Latvijas baznicu skel.

  15. Paldies, Anda.

  16. Latvijas garīdznieku vidū ir ne mazums tādu, kuri dzīvo dubultdzīvi +++ Ja uzraksta šādu teikumu, tad šis teikums ir jānobeidz ar konkrētiem vārdiem, uzvārdiem un pamatojumu šādam apvainojumam. Ja šādas konkrētības trūkst, kā tas ir šinī gadījumā, tad man ir pamat apgalvot, ka Anda Līce izplata tenkas, un acīm redzot ir ieinteresēta šādi rīkoties.

  17. Kas tie par cilvēkiem , kas apsēduši luterbaznīcu, atļaujas gānīties, pazemo ticīgos. Kāpēc tās gribules neiet uz katoļu , vai pareizticīgo baznīcu. Tur tās spitālīgās varbūt pieņems atplēstām rokām. Pasargi Dievs baznīcu no ļauniem cilvēkiem.Un tie, kas met akmeni, lai vispirms paskatās uz sevi, savu tikumību, morāli savā dzīvē un savā ģimenē. Baznīca nav tā vieta kur žurnālistiem klāstīt savu “demokrātiju”, kur tādas agresīvas un ļaunas sievietes uzspiedīs savu gribu. Ejiet uz prieka māju, tur savas gribēšanas dabūsiet. Baznīcai ir jābūt stiprai, ir jāattīrās no sēnalām, jāatjaunojas garā. Lai Dievs palīdz! Un visiem klaigātājiem: -baznīca ir šķirta no valsts, ievediet kārtību un demokrātiju valstī.

  18. Redz, kā lēnprātīgie brāļi un māsas iekš Kristus ecējas, pat padomju laikus piesauc!

  19. Redz, kā lēnprātīgie brāļi un māsas iekš Kristus ecējas, pat padomju laikus pie vainas piesauc.

  20. Manuprāt, baznīcai nav jākļūst tik mūsdienīgai, ka būtu jāpielāgojas karojošā feminisma izvirzītām prasībām. Dievs cilvēku radīja divos dzimumos nevis vienu universālu cilvēku, un atzina to par labu esam, tātad tam ir kāda jēga. Ja mēs neievērosim dzimumu atšķirīgās funkcijas un uzdevumus (kurus atrodam Bībelē) šeit uz zemes miesā esot, nākošais solis būs viendzimuma laulību atzīšana. Katoļiem un pareizticīgajiem sievietes nelaužas kāpt kancelē, bet viņas var kļūt par svētajām… Un kad pareizticīgo tēvi gāja tuksnesī izcīnīt savas garīgās cīņas, viņi nemaz netiecās kādu mācīt – gluži otrādi, viņi runāja tikai tad, kad pie viņiem nāca ļaudis un to lūdza…

  21. Kā gan mēs kopā ar brāļiem varēsim būt vienotas Jēzū Kristū,ja Vanags ar saviem brāļiem mūs noknāba kā Cālīti un neļauj mums runāt draudzes sapulcēs?Ko mēs teiksim savam pestītājam,kad nonāksim Debesīs?Jau pie vārtiem sagaidot,sv.Pēteris mūs nosūtīs pa kreisi kā tajā bezkaunīgajā anekdotē par sievietēm,kurām viņš iedala baltas un zilas kleitiņas.Un vajadzēja ar tam Pāvilam senlaikos rakstīt,ka sievām nav brīv runāt draudzes sapulcēs…Māsa Anda vēlas mūs atbalstīt un tālab ar gudru ziņu nepiemin Pāvila turpat pausto,ka runāšana sapulcē mums ir par kaunu,ka paliksim neatzītas un,ka tas,ko viņš raksta esot Tā kunga pavēle.Paldies māsai Andai!Bet tie vanagi,kas mūs noknāba kā cālīšusun neļauj mums stāvēt blakus vīriem kā Amerikā,visi dabūs zilās kleitiņas un aizies pa kreisi.un netiks atzīti.Amen.

  22. nu kā vanagu dzimtas novadnieks Atbildēt

    varu pačukstet kāpec tāds naids pret sievietēm. vecais vanags bija gruntigs mācitājs, labs runatājs, psihologs….. viņa runas spēja celt un mierināt, godāts savā draudzē, bet vājs kā cilvēks. ..

Atis Klimovičs: Spēka avots – ukraiņu sievietes (31)Bez pārspīlējuma var teikt, ka ukraiņi augstu novērtējuši Latvijas līdzjūtību un atbalstu
Lasītāju aptauja
Gata Šļūkas zīmējums
Gatis Šļūka. Ne visur raujas pēc varas

Centrālā vēlēšanu komisija (CVK) vakar nolēma līdz 4. maijam pagarināt deputātu kandidātu sarakstu iesniegšanas termiņu piecās pašvaldībās – Lubānas, Pārgaujas, Rundāles, Vaiņodes un Varakļānu novadā –, kurās iesniegts tikai viens saraksts. Pašvaldību vēlēšanas 3. jūnijā notiks 119 pašvaldībās, un tajās kopā jāievēl 1614 deputāti. Ņemot vērā patlaban iesniegtos sarakstus, uz vienu pašvaldības deputāta vietu pretendē vidēji pieci deputātu kandidāti, tomēr jāņem vērā, ka konkurence katrā no 119 pašvaldībām atšķiras.

Vai piekrītat organizācijas "Reportieri bez robežām" secinājumam par preses brīvības mazināšanos Latvijā?
Monika Zīle: Mīļoto slaktēšana (2)Mūsu dzimtās valodas jēdzienu lietošana kļūst arvien paviršāka
Draugiem Facebook Twitter Google+