Mobilā versija
-0.1°C
Sabīne, Sarma, Klaudijs
Svētdiena, 4. decembris, 2016
21. septembris, 2016
Drukāt

Drīkst, bet nevajag. Apdzīšana uz Tukuma ceļa, kas aiznesa divu cilvēku dzīvības (6)

Ata Jansona datorgrafikaAta Jansona datorgrafika

Šoreiz mīksta grāvja vietā liktenis nolicis cietu purnu.

Pirmdien, 13. septembrī, uz autoceļa Jelgava–Tukums (47. kilometrā) 1977. gadā dzimis vīrietis ar automašīnu “VW Golf Variant” veica apdzīšanas manevru. Apdzenot “VW Sharan” pa labo pusi, automašīna uzbrauca uz ceļa nomales, kur to sanesa, un auto ieslīdēja pretējā braukšanas joslā, kur notika sadursme ar “Mercedes Benz ML280”, ko vadīja 1954. gadā dzimis vīrietis. Negadījumā bojā gāja “VW Golf” vadītājs un pasažiere, 1990. gadā dzimusi sieviete.

Noteikumu pārkāpuma šeit formāli nav. Drīkst apsteigt (vai “apbraukt”, nevis “apdzīt”, kā teikts policijas ziņā; apdzīšana, pēc likuma, ir manevrs, kas saistīts ar iebraukšanu pretējā virziena joslā) pa labo, ja tas tur, ceļa viducī, ir ieslēdzis kreisā pagrieziena signālu un sācis pagrieziena manevru (ar to beigu daļu tā sarežģītāk, kaut ko jau sācis šis ir, bet…). Drīkst. Bet nevajag. Apmale ir viltīga. Par to pārliecinājušies daudzi un sen. Vairākumā gadījumu gan ne tik traģiski. Reče, kur daži pagātnes notikumi.

Pieauguša, gudra, inteliģenta cilvēka, turklāt it kā teicama autovadītāja (uzvaras tālaika amatieru rallijos) pašironijas pilns stāsts par to, kā uz vāka tika apgāzts pavisam 
jauns žigulis.

“Steidzamies uz Tallinu. Pabrokastot neesam paspējuši, bet sieva visas nepieciešamās sastāvdaļas maisiņā sabāzusi un nu, aizmugures sēdeklī iekārtojusies, gatavo mielastu. Šoseja aiz Baltezera tukša un taisna kā aerodroma skrejceļš. Dzirdu – Gvido, nokodies! Pagriežos, iekožos šķiņķmaizē tā krietni, līdz ausīm, griežu galvu atpakaļ – priekšā grāvis. Rauju stūri, nošņirkst grants, un tālāk ziemeļu virzienā pēc krietna blīkšķa, dzirksteles šķiezdami, aizšļūcam vēkšpēdus…”

Ata Jansona datorgrafikaAta Jansona datorgrafika

Pēc daudziem gadiem rīta agrumā tukšā un klusā Bolderājas šosejā pētu pavisam svaigas avārijas pēdas. Te ir līdzīgs sižets. Arī pilnīgs “solo variants”. Ne ļaunu ārēju spēku, ne sliktu laika apstākļu, ne pārgalvīgas ātruma pārsniegšanas. Vienkārši mazliet miedziņš nāk un gribas kafiju. Termoss ir blakus sēdekļa atzveltnes kabatā. Rumpis pa labi pagriežas kopā ar kreiso roku, kas vientuļa palikusi stūres rata augšpusē, un auto mazliet novirzās uz alejas liepu pusi. Tikai mazliet, faktiski briesmu vēl nav nekādu. Bet ir izbīlis. Maigas, pakāpeniskas virziena korekcijas vietā – rāviens. Turklāt reizē ar gāzes atlaišanu vai pat bremzēšanu, kas – kā viena, tā otra – atslogo auto pakaļējos riteņus un padara to pārlieku pagriežamu. Nu jau ir īstas briesmas, jo kreisais grāvis nāk pretim vēja ātrumā. Precīzu korekciju neiespējamu padara tas, ka kreisā roka jo­projām stūrē viena (labajā taču kārotais termoss!!!), stūre tiek vēlreiz – uz otru pusi – “pārgriezta”, un kaucoša slīde nes sāniski grāvī. Jumts. Labi, ka kokam garām un siksnas bija aizsprādzētas. Termoss lanckās, bet cilvēks vesels. No fordiņa gan maz kas lāpāms palicis pāri.

Apmales ir bīstamas, kaut cik ātrai braukšanai lietojamas tikai galējas nepieciešamības (kāds dulls pretimbraucējs tavu joslu pēkšņi okupējis, piemēram) gadījumā – kad beidzot to ielāgosim? Pat bez slīdēm bīstamas, jo var šķiest šķembas un kādu stiklu izsist, jo var slēpt asu akmeni, pret kuru riepu pārsitīsi. Un tā negribēti asā virziena maiņas iespēja ir ļoti liela, ja vien neesi patiešām prasmīgs stūrētājs, kurš vienroku vaļības neatļaujas gandrīz nekad, ja spēj šādā manevrā saglabāt vienmērīgu vilkmi, kura vienīgā precīzu stūrēšanu var nodrošināt.

Riskē, vecīt… Ko iegūsti? Dažas sekundes? Puicisku kaifu? Padomā labāk, ko vari zaudēt.

Pievienot komentāru

Komentāri (6)

  1. Dzirdu – Gvido, nokodies!

  2. Vairākus gadus atpakaļ notika traģiska avārija uz Inčukalna -Rīgas šosejas pirms Vangaziem..Kur pargalvīgs šmurgulis centās ar pilnu klapi apsteigt pārejos pa labo malu.Bet tur apstājušies, vienkārši pačurāt, burtiski tika taranēti.Laikam gaja bojā 2 cilveki uz vietas un vel kāds tika aizvests uz slmnicu.Vēl tagad par to liecina pimineklītis.Tā kā jebkurā gadījumā nomale,pat laba,asfaltēta nav piemērota normalai satiksmei.Turklāt grantētās jo īpaši šovasar,kad bija tik daudz nokrišņu un vietām tā ir nodevīgi mīksta.Pat apstāties uz tas ar autobusu vai smago ir bīstami,jo no iespaidīgā svara tā vienkārši sēžas ,ievelkot smago grāvī,kā tas nesen bija redzams ar kādu busu uz Ventspils sosejas.

  3. Vai tad tā sekundes daļa tik svarīga, kad jāapdzen par labo pusi? Mēs šoferi, parasti tā nedarām.

  4. Šī avārija ir kārtējais pierādījums tam ka cilvēki brauc ņemot vērā tikai to, kas notiek viņiem degungalā nevis domā un izvērtē “kilometru uz priekšu”. Protams, tradicionālākā kļūda šādu manevru veicot ir straujā kustība ar stūri mēģinot atgriesties uz brauktuves.

  5. Blaugznas matos izzūd līdz ar vecumu. Līdzjūtību piederīgajiem.

  6. Dievs, dod, ka sho arii njemtu veeraa …

Ar motorizētu čemodānu var sasniegt ātrumu 13 km/hJa kādreiz lidostā radusies nepieciešamība dažu minūšu laikā nokļūt no viena termināļa uz otru, lai paspētu uz savu reisu, lielisks sabiedrotais būs motorizētais čemodāns "Modobag".
Radīts paroļu ģenerators, kuru hakeri nevarēs uzlauzt (2)Firma "Everykey", ko atbalstījis pats antivīrusu kompānijas "McAfee" dibinātājs Džons Makafī, izstrādājusi īpašu maziņu ierīci, kura ģenerē jaunu un drošu paroli ikreiz, kad vēlaties ienākt vienā no saviem interneta vietņu profiliem.
Ja gribi tilpumu. "LA" vērtē "Opel Zafira""Opel Zafira" tika prezentēta 1999. gadā un kopš tā laika ir toņa noteicēja septiņvietīgo kompaktvenu klasē. Pavisam šo gadu laikā saražots vairāk nekā 2,7 miljoni dažādu paaudžu Zafira automobiļu.
Vai Latvijas neceļu nākotne? (1)Par gada auto nominēt pikapu? Uz tādu izlēcienu žūrija nez vai būs spējīga
Draugiem Facebook Twitter Google+