Eksporta apjomu pieaugums nākamgad būs mērenāks 0

Latvijas eksports turpinās augt arī nākamgad, taču eirozonas problēmu dēļ izaugsme būs daudz mērenāka, prognozē biznesa portāla “Nozare.lv” aptaujātie eksperti.

Reklāma
Reklāma
Veselam
Ēdieni, no kuriem labāk izvairīties pirms publiskiem pasākumiem… Tie pastiprināti veido gāzes vēderā
Skabejeva ārdās: Krievijas propagandisti sašutuši par Trampa rīcību saistībā ar Ukrainu 85
Numeroloģija un skaitļu maģija: kā jūsu tālruņa numurs ietekmē jūsu likteni un kad to mainīt? 31
Lasīt citas ziņas

Eksporta pakalpojumu kompānijas “Export Compass” vadītājs Uldis Maniks atzina, ka eksporta attīstību nosaka ļoti daudzi faktori un reti, kad ir kāds viens izteikts iemesls, lai varētu teikt, ka, pateicoties tieši tam, ir audzis eksports. “Svarīgi ir arī saprast, ka eksporta rezultāti ir jāsaista ar mērķtiecīgiem ieguldījumiem iepriekšējos gados, ne tikai ražotņu infrastruktūrā, bet arī vadības un eksporta speciālistu ieguldījumos. No šāda skatu punkta secinu, ka agrāk veiktie ieguldījumi uzņēmumos ir bijuši ļoti pārdomāti un noskatītie tirgi ir labi izvēlēti,” norādīja Maniks.

Viņš uzskata, ka Latvijas eksportētājiem par labu un tieši laikā ir nācis tas, ka Eiropas tirgus pēc dažādiem ekonomikas untumiem ir sācis pārveidoties un agrāk valdošā Latvijas preču ignorance nav vairs tik spēcīga, jo patlaban tirgotājiem un iepircējiem ir stipri jāpacīnās, lai cenu līmenis patiktu pircējam, savukārt Latvijas uzņēmumi var sacensties ar rietumu ražotājiem elastībā.

CITI ŠOBRĪD LASA

Savukārt eksporta konsultāciju un tirgus izpētes uzņēmuma “GatewayBaltic” valdes priekšsēdētāja Inese Andersone norādīja, ka kopumā eksportētāji jau sāk drošāk definēt kā savu mājas tirgu ne tikai Latviju, bet arī Baltiju un Skandināviju. Visaktīvāk Latvijas uzņēmumi dodas Zviedrijas, Krievijas un Vācijas virzienā. Arvien vairāk uzņēmumi lūkojas uz jauniem tirgiem gan Austrumeiropā, gan Rietumeiropā, gan ārpus Eiropas Savienības robežām.

“2013.gadā ir gaidāms mērenāks izaugsmes temps eksportā, un, lai turpinātu uzņemto attīstības tempu, tiem ir vēl aktīvāk jāveic mārketinga un pārdošanas aktivitātes jaunos tirgos, lai izveidotu un noturētu pārdošanas kanālus. Mūsu uzņēmumiem ir aizvien vairāk jādomā par augstākas vērtības pievienošanu produktam, lai no eksporta būtu arī lielāks pienesums Latvijas ekonomikai kopumā,” uzsvēra Andersone.

Tādēļ viņa iesaka Latvijas uzņēmumiem domāt par savas produkcijas un pakalpojuma zīmolu veidošanu. “Jo ātrāk uzņēmumi sāks investēt sava zīmola veidošanā, jo ātrāk zīmols nesīs vēlamo rezultātu – pievienotu nemateriālo vērtību produktam,” atzina eksperte.

Arī Maniks sacīja, ka eksportam tiek paredzēta turpmāka izaugsme, tomēr ne tik strauja kā šogad, saistot to galvenokārt ar grūtībām Eiropas tirgū.

“Vērojot uzņēmumu aktivitātes, gribētos tomēr būt nedaudz vairāk optimistiskam, jo neredzu, ka uzņēmēji būtu mazinājuši savas pūles jaunu klientu meklēšanā, jaunu produktu izstrādē, tieši otrādi. Neredzu, ka eksportētāji būtu sākuši ieslīgt pašapmierinātībā,” piebilda “Export Compass” vadītājs.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.