Ekonomika
Auto un tehnoloģijas

Jaunu – jā! Mazu gan ne…0


C5 Aircross
C5 Aircross
Foto no LA arhīva

Pirms nedēļas, ja atceraties, centos Arvīdam un, iespējams, vēl kādam no jums palīdzēt nopirkt prāvu pilnpiedziņas auto par 6000 eiro. Ieteicu samazināt gabarītus, ieteicu padomāt, vai nevar iztikt ar 2WD. Un beigu beigās novēlēju tomēr saspringt un tēmēt uz kaut ko pavisam jaunu.

Aizvadītajās brīvdienās – cits sarunas biedrs. Zigis. Jau saņem pensiju, bet turpina strādāt. Un krāt savam auto. Kādam?

“Tikai jaunu!!! Negribu pelnītās brīvdienās to pretīgo citu apgrābstītu dzelžu loteriju! Pilnpiedziņu man nevajag. Prāvāks klīrenss un augstāka pozīcija derētu. (Pierasts. Ziga darba auto ir “Renault Trafic”. – Aut. piez.) Un maziņš arī neder. Gribu ceļot. Ne tikai Latvijā. Patīk tēva dzimtene Polija. Austriju un Vāciju pieķert… Zināt, ka divatā varam savā auto arī pārnakšņot…” spriež Zigis.

 

“Kompaktie un vidējie apvidus”

Tā šīs auto grupas dēvē Latvijas Autotirgotāju asociācijas klasifikatorā. Tā mazliet maldinoši dēvē, jo kādi tie “apvidus”, ja gandrīz visiem populārākās versijas ir bez 4WD. Kādi tie “vidējie”, ja izmēri sniedzas līdz robežai, kur klasiskajā gadsimtu mijas Eiropas klasifikācijā bija ne tikai “mittel”, bet jau “über mittelklasse” (480 cm).

Ziga pieminētā komfortablā nakšņošana sākas no auto garuma ap 4,5 m (gandrīz 2 metri garš līdzens laukums matracim – ja nolaistas aizmugurējās atzveltnes). Ap šo izmēru tad arī sarunu risināsim. Tabulā pievienosim arī šo to mazliet mazāku un lielāku. Un ne tikai runāsim. Brauksim ar grupas jaunumu – “Citroen C5 Aircross”.

 

Vispirms – vai patīk viņai?

Mums līdzi brauc arī divas dāmas. Un tā nu sagadījies, ka savējo vēl vakar vizināju ar jaunāko Eiropā un Latvijā populārāko mazliet mazāko “Nissan Qashqai”. Teica – tā nekas… Sajūsmu nemanīju. Šodien staro abas. Un – interesantākais – smaida arī Zigis.

Kaut kas neparasts, svaigs, savdabīgi šarmants tajos frančos ir. Ne jau velti par pagājušā gada “Ģimenes auto” ievēlējām šī “citrona” tuvu radinieku “Peugeot 5008”. Ne jau velti tajā pašā konkursā uz mazākiem “airkrosiem” un “kaktusiem” ar smaidu skatījās pat it kā līdz kaula smadzenēm tehniski veči. Skaists auto. Liels auto. Stāvvietā blakus pagadījusies “Opel Zafira” (britu balsojuma “ģimenes auto” gadus desmit pēc kārtas) šķiet tāda trausla mazulīte…

Kāpjam iekšā. Un smaidi nezūd. Es atceros kādu senu “Peugeot” prezentāciju Francijā, kurā runātājs rādīja lielas socioloģiskas aptaujas datus – klientu interešu topā tikai ap 8. vietu parādoties tehniskas nianses. Visa virsotne pieder ērtībām. Un te tās ir. Ļoti ērti piepacelta viduskonsole. Prāva vidējā mantu lāde (kā vēlāk izrādījās – pat dzesējama, tāds mini ledusskapītis). Glīti un ļoti ērti sēdekļi. Pat aizmugurējie ar regulējamām atzveltnēm. Divdaļīga, ērti noņemama palodzīte virs milzīga divstāvu bagāžnieka…

 

Kā šis brauc?

Jau pērn pēc brauciena ar “C4 Cactus” teicu – firmas reklāmas sauklis “burvju paklājs” (saglabāts arī šim C5), protams, ir mazliet pārspīlēts. Brīnumu tehnikas pasaulē nav. Bet nenoliedzami panākumi ir. Šie auto izdevušies Latvijas ceļu ielāpiem un viļņiem ļoti piemēroti. Un ne tikai piekaru kvalitāte to dod.

Gribu vērst jūsu uzmanību uz tendencēm riteņu izmēros (pievienoju tos tabulā). Desmit gados krosoveru riteņi ir izauguši ne tikai modīgajās disku collās. Aug to diametrs. Un tas grambās ir labi. Tas dod iespēju savienot šķietami nesavienojamo. Skaistus 19 collu diskus ar riepas profilu 55. Tā ir šim “airkrosam”. Ja izvēlēsieties citu marku – meklējiet līdzīgas pazīmes (sk. “Toyota RAV4”, “Honda CRV”). Atkārtoju – liels ritenis Latvijai ir labs. Tāpat kā ļoti patīkams stāvvietu un līdzīgos manevros ir mazs pagrieziena diametrs. Šajā rādītājā daudzi priekšpiedziņas auto nu sasniedz gluži vai neticamus augstumus.

 

Ekonomija un ekoloģija

Zigis, ticis brīvībā, brauks daudz. Un tādēļ viņu interesē ne tik daudz dinamika, cik – ko šis rij? Te brīdinājums teorētisko datu pētniekiem. Izmešu normu spiesti, visi modernie auto sasniedz gluži vai fantastiskus degvielas patēriņa rādītājus. Tiešām sasniedz, nevis tikai tabulās raksta. “C5 Aircross” dīzelītis pa šoseju lojālos režīmos spēj ripot pat ar 3l/100 km. Pilsētā – ja esi rātns un rāms – ar 5. Bet pamēģini radaru nekontrolētos līkločos ļaut vaļu “burvju paklāja” spējām un senai ralliju nostalģijai – būs visi 10. Ja ne vairāk. Tādēļ vēlreiz – ekonomija un ekoloģija ir braukšanas stila, nevis tehnisks jautājums.

Ko nopirks Zigis? To, kurš labāk tālāk pārdodams (uzvar “VW”)? Lētāko (ja tā – vinnē “Kia/Hyundai” koncerns)? Vai uzvarēs Gundegas smaids un “Citroen”? Ziņošu jums, kad lēmums būs pieņemts.

LA.lv