Mobilā versija
+2.2°C
Gunārs, Vladimirs, Gunis
Ceturtdiena, 8. decembris, 2016
14. augusts, 2012
Drukāt

Kāds ir zaļš traktors?

Foto-Atis JansonsFoto-Atis Jansons

Jaunās paaudzes motori ir ekonomiskāki un ekoloģiskāki. “JCB” jaunumu prezentācijā Anglijā (pirmais ieskats lasāms “LA” pirms divām nedēļām) daudz tika runāts par zaļu lauksaimniecības un celtniecības tehniku. Par zaļu, protams, taupības un ekoloģijas, nevis krāsojuma nozīmē.

 

Piesārņojums

Traktortehnikas izmešu normas Eiropā ievērojami atšķiras no automobiļiem noteiktajām. Kā, pēc mana lūguma paracies normatīvajos aktos, konstatējis “Bosch” servisa vadītājs Uldis Rolis, tās atpaliek par vairākām pakāpēm jeb gadiem. Katram traktoram (kuru skaitliski ir daudzkārt mazāk nekā auto) tātad tiek atļauts izpūst atmosfērā maķenīt vairāk. Un – kā prezentācijās un testos rādīja “JCB” – atļauto tiešām ir iespējams ievērot bez auto pasaulē jau pierastajiem putekļu filtriem un ķīmiskajām “zilajām piedevām”. Ar augsta līmeņa iesmidzināšanas un izplūdes recirkulācijas sistēmām vien. Morāle – pat cenšoties būt ļoti mūsdienīgiem, no liekas greznības jāatsakās. Izplūdes filtri un katalizatori apgrūtina izplūdi, tātad pazemina jaudu. Dzinējam ilgstoši strādājot ar daļēju jaudu (tipiski traktoram), tie aizsērē, prasa “izdedzināšanu”, tātad lieku laika un degvielas patēriņu. Nevajag tos vēl traktoriem, tāpat kā nevajag “AdBlue”.

 

Patēriņš

Man, pilnīgam iesācējam šīs tehnikas jomā, ļoti gribējās atrast tādus precīzus un sistematizētus degvielas patēriņa datus, kādi atrodami jebkurā automobiļu katalogā. Pēc trīs dienu pūliņiem un nesekmīgām konsultācijām ar vairākiem nozares speciālistiem saku – nav tādu datu. Pavīd gan kaut kādi grami uz kilovatstundu (pie nominālas jaudas), taču tie nedod neko, jo ir ļoti līdzīgi gan amerikāņu “John Dear”, gan baltkrievu “MTZ”. “JCB” tos nelieto nemaz. Jo jēgas no šādiem formāliem skaitļiem nekādas. Neviens traktors, ekskavators, iekrāvējs nestrādā ilgstoši šādā vienmērīgā režīmā, un salīdzināmi tādēļ būtu vien līdzās vienādu uzdevumu vienā tempā pildoši agregāti. Šādu testu “JCB” demonstrēja. Un pierādīja, ka jaunās paaudzes “Ecomax” motori ir ne tikai ar normām atbilstošu izplūdi, bet arī par procentiem 5 – 15 ekonomiskāki par iepriekš ražotajiem.

 

Patiesā ekonomija

Īstais šīs tehnikas ekonomiskums meklējams citur. Mazākos ekspluatācijas izdevumos, kurus nodrošina iespēja lietot lētākas eļļas. (Un nelietot “AdBlue”, nečakarēties ar putekļu filtriem.) Izcili modernas daudzpakāpju (arī automātiskas) transmisijas, kas ļauj izvēlēties pareizo dzinēja darba režīmu katrā mainīgo apstākļu brīdī.

Un ilgmūžība, protams. Veicot tādas investīcijas kā jauna, moderna traktora pirkums, svarīgākais jautājums, protams, ir kalpošanas laiks. Attiecībā uz motoru tas tika demonstrēts šādi. Liels galds, balts galdauts. Uz tā izjaukts motors, kas ņemts no nejauši izvēlēta fermera garāžas pēc 8000 darba stundām. Viss mirdz kā jauns. Vien brilles krietni nopulējis, spēju saskatīt tikko manāmas darba pēdas uz kloķvārpstas šālēm. Nu un virzuļu galvas, protams, vairs nav jauna metāla krāsā.

Šādu zaļu (dzeltenu!!!) traktoru novēlu jums.

 

Pievienot komentāru

Revolūcija, kas nes attīstību un briesmasTāpat kā cunami vilni, cilvēki digitālās tehnoloģijas sākumā vilni apbrīno, neapzinoties tā spēku un ātrumu
Vietnes "nozagts.com" un "Toma joki" nonākušas arī Drošības policijas redzeslokāSavstarpēji saistītās interneta vietnes "nozagts.com" un "ukradeno.com", kā arī viena no populārākajām sociālā tīkla "Facebook" lapām latviešu valodā "Toma joki" ir Drošības policijas redzeslokā, tomēr dienesta pārstāvji nekomentē šo interneta resursu saistību ar personām, kas saņem Krievijas finansējumu un izplata Krievijas ideoloģisko propagandu.
FOTO: Divi BMW "nesadala" Marijas ielu; viens ietriecas graustā (2)Pēc divu "BMW" automašīnu sadursmes Elizabetes un Marijas ielas krustojumā šovakar, viena no tām ietriecās Marijas ielas graustā.
Draugiem Facebook Twitter Google+