Foto-Atis Jansons

Kāds ir zaļš traktors? 0

Jaunās paaudzes motori ir ekonomiskāki un ekoloģiskāki. “JCB” jaunumu prezentācijā Anglijā (pirmais ieskats lasāms “LA” pirms divām nedēļām) daudz tika runāts par zaļu lauksaimniecības un celtniecības tehniku. Par zaļu, protams, taupības un ekoloģijas, nevis krāsojuma nozīmē.

Reklāma
Reklāma

 

Piesārņojums

Skabejeva ārdās: Krievijas propagandisti sašutuši par Trampa rīcību saistībā ar Ukrainu 5
Numeroloģija un skaitļu maģija: kā jūsu tālruņa numurs ietekmē jūsu likteni un kad to mainīt? 27
TESTS. Atbildi uz 10 jautājumiem un uzzini, kādu vērtējumu tu iegūtu šajā latviešu valodas testā!
Lasīt citas ziņas

Traktortehnikas izmešu normas Eiropā ievērojami atšķiras no automobiļiem noteiktajām. Kā, pēc mana lūguma paracies normatīvajos aktos, konstatējis “Bosch” servisa vadītājs Uldis Rolis, tās atpaliek par vairākām pakāpēm jeb gadiem. Katram traktoram (kuru skaitliski ir daudzkārt mazāk nekā auto) tātad tiek atļauts izpūst atmosfērā maķenīt vairāk. Un – kā prezentācijās un testos rādīja “JCB” – atļauto tiešām ir iespējams ievērot bez auto pasaulē jau pierastajiem putekļu filtriem un ķīmiskajām “zilajām piedevām”. Ar augsta līmeņa iesmidzināšanas un izplūdes recirkulācijas sistēmām vien. Morāle – pat cenšoties būt ļoti mūsdienīgiem, no liekas greznības jāatsakās. Izplūdes filtri un katalizatori apgrūtina izplūdi, tātad pazemina jaudu. Dzinējam ilgstoši strādājot ar daļēju jaudu (tipiski traktoram), tie aizsērē, prasa “izdedzināšanu”, tātad lieku laika un degvielas patēriņu. Nevajag tos vēl traktoriem, tāpat kā nevajag “AdBlue”.

 

Patēriņš

Man, pilnīgam iesācējam šīs tehnikas jomā, ļoti gribējās atrast tādus precīzus un sistematizētus degvielas patēriņa datus, kādi atrodami jebkurā automobiļu katalogā. Pēc trīs dienu pūliņiem un nesekmīgām konsultācijām ar vairākiem nozares speciālistiem saku – nav tādu datu. Pavīd gan kaut kādi grami uz kilovatstundu (pie nominālas jaudas), taču tie nedod neko, jo ir ļoti līdzīgi gan amerikāņu “John Dear”, gan baltkrievu “MTZ”. “JCB” tos nelieto nemaz. Jo jēgas no šādiem formāliem skaitļiem nekādas. Neviens traktors, ekskavators, iekrāvējs nestrādā ilgstoši šādā vienmērīgā režīmā, un salīdzināmi tādēļ būtu vien līdzās vienādu uzdevumu vienā tempā pildoši agregāti. Šādu testu “JCB” demonstrēja. Un pierādīja, ka jaunās paaudzes “Ecomax” motori ir ne tikai ar normām atbilstošu izplūdi, bet arī par procentiem 5 – 15 ekonomiskāki par iepriekš ražotajiem.

 

Patiesā ekonomija

CITI ŠOBRĪD LASA

Īstais šīs tehnikas ekonomiskums meklējams citur. Mazākos ekspluatācijas izdevumos, kurus nodrošina iespēja lietot lētākas eļļas. (Un nelietot “AdBlue”, nečakarēties ar putekļu filtriem.) Izcili modernas daudzpakāpju (arī automātiskas) transmisijas, kas ļauj izvēlēties pareizo dzinēja darba režīmu katrā mainīgo apstākļu brīdī.

Un ilgmūžība, protams. Veicot tādas investīcijas kā jauna, moderna traktora pirkums, svarīgākais jautājums, protams, ir kalpošanas laiks. Attiecībā uz motoru tas tika demonstrēts šādi. Liels galds, balts galdauts. Uz tā izjaukts motors, kas ņemts no nejauši izvēlēta fermera garāžas pēc 8000 darba stundām. Viss mirdz kā jauns. Vien brilles krietni nopulējis, spēju saskatīt tikko manāmas darba pēdas uz kloķvārpstas šālēm. Nu un virzuļu galvas, protams, vairs nav jauna metāla krāsā.

Šādu zaļu (dzeltenu!!!) traktoru novēlu jums.

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.