Mobilā versija
+0.4°C
Guna, Judīte
Sestdiena, 10. decembris, 2016
21. novembris, 2012
Drukāt

Kazahstānas prokuratūra prasa aizliegt opozīcijas politiskos spēkus un izdevumus

Foto - AFPFoto - AFP

Kazahstānas prokuratūra lūgusi tiesu aizliegt divus opozīcijas politiskos spēkus un vairākus opozīcijas plašsaziņas līdzekļus, apsūdzot tos par ekstrēmisma propagandēšanu, lai panāktu valdošā režīma maiņu.

Prokuratūra ar savu aicinājumu nāca klajā vairāk nekā mēnesi pēc tam, kad septiņarpus gadu cietumsods tika piespriests nereģistrētās partijas “Uz priekšu!” (“Alga!”) vadītājam Vladimiram Kozlovam, kas tika aizturēts janvārī pēc opozīcijas protesta akcijas Kazahstānas lielākajā pilsētā Almati. Ar Kozlovu kopā tika notiesāti vēl divi opozīcijas aktīvisti. Kazahstānas Ģenerālprokuratūra paskaidroja, ka no tiesas sprieduma Kozlova lietā izriet, ka viņa vadītā partija “Uz priekšu!” un koalīcija “Tautas fronte” ir ekstrēmistiski noskaņotas un aizliedzamas.

Savukārt pērn decembrī notikušās naftas uzņēmuma strādnieku protesta akcijas laikā Žanaozenas pilsētā atspoguļojums vairākos plašsaziņas līdzekļos bijis sociālo naidu kurinošs un to izdošana ir jāaizliedz, piebilda Kazahstānas Ģenerālprokuratūra. Žanaozenā un citur Mangistau apgabalā 16. decembrī sadursmēs starp streikojošiem valsts naftas un gāzes uzņēmuma “KazMunaiGas” strādniekiem un policiju gāja bojā 14 cilvēku, bet desmitiem tika ievainoti. Dienu vēlāk sadursmēs blakus esošā ciemā gāja bojā vēl viens cilvēks.

Televīzijas kanāla “K+”, laikrakstu “Vzgļad” un “Golos respubļiki”, kā arī interneta vietņu “Respubļika” un “Stan-TV” analīze “parādīja, ka to saturā ir bijusi vardarbīgas valdības gāšanas un valsts drošības graušanas propaganda”, norādīja Ģenerālprokuratūra. Visi šie plašsaziņas līdzekļi kritizē prezidentu Nursultanu Nazarbajevu. Lielākā daļa no tiem notikumus Žanaozenā atspoguļoja no strādnieku redzespunkta, publiskojot strādnieku prasības un norādot uz policijas brutalitāti. Almati pilsētas prokuratūra otrdien iesniedza tiesā prasību aizliegt divus politiskos spēkus, astoņus laikrakstus un 23 interneta vietnes, kas darbojas izdevniecības “Respubļika” paspārnē, kā arī laikrakstu “Vzgļad” un tā interneta vietnes.

Nazarbajevs ir bijis Kazahstānas prezidents gandrīz 22 gadus. Viņš, izmantojot bagātīgos dabas resursus, veicis ekonomikas reformas un vairojis labklājību, tomēr ierobežojis cilvēktiesības un politisko pretinieku darbību valstī. Laikraksta “Golos respubļiki” galvenā redaktora vietniece Oksana Makušina intervijā ziņu aģentūrai “Reuters” solīja, ka izdevums mēģinās apiet jebkādu tiesas spriedumu un turpināt savu ceļu pie lasītājiem, “ja vien netiksim ielikti cietuma kamerā līdzās Kozlovam”. Prokuratūra Kozlovu, aktīvistu Seriku Sapargali un arodbiedrības pārstāvi Akžanatu Aminovu apsūdzēja par sociālā naida kurināšanu pērn decembrī notikušās naftas uzņēmuma strādnieku protesta akcijas laikā Žanaozenas pilsētā, apsūdzot varas iestādes par uguns atklāšanu uz demonstrantiem un sadursmēs ar policiju aizturēto spīdzināšanu.

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+