Kolektīvā ģēnija neprognozējamība 0

Atklāti sakot, lasīt grāmatu par inovācijām man sākumā nešķita aizraujoša doma.

Reklāma
Reklāma
Skabejeva ārdās: Krievijas propagandisti sašutuši par Trampa rīcību saistībā ar Ukrainu 5
Numeroloģija un skaitļu maģija: kā jūsu tālruņa numurs ietekmē jūsu likteni un kad to mainīt? 27
Krievijā valda histērija: izbojāta Putina inaugurācija 201
Lasīt citas ziņas

Esmu daudz dzirdējis par sanāksmēm dažādās organizācijās, kurās vadītājs enerģiski norāda uz nepieciešamību domāt radoši, lai sekmētu inovācijas, savukārt darbinieki bez entuziasma un dzirkstelēm acīs liek manīt, ka nesaprot, ko tieši vadītājs vēlas. Vārds “inovācijas” daudzviet laika gaitā pārtapis par ab­straktu mākoņvārdu, kas raksturo vēlamu rezultātu, tomēr nav skaidrības, vai un kā tieši šis mērķis sasniedzams.

Ar grāmatu “Kolektīvais ģēnijs” bija citādi, jo uzsvars tajā likts uz inovāciju vadības cilvēcisko un vismazāk prognozējamo pusi. Vērtīgākais ir iespēja daudzpusīgi izvērtēt savus priekšstatus par līdera lomu inovāciju vadībā.

CITI ŠOBRĪD LASA

Lai kā mēs gribētu, inovācijas nevar ieplānot kā lineāru procesu bez atgriešanās pie iepriekšējiem soļiem. Nemitīgi jāievāc dati, kā ideja strādā, un, balstoties uz pastāvīgas izpētes rezultātiem, jāveic korekcijas pat tad, ja tas nozīmētu dažādu struktūrvienību darba pārstrādāšanu. Kā rak­stīts grāmatā: “Neviena filmas daļa nav pilnīgi pabeigta, iekams nav pabeigta visa filma.” Līdera loma šādā pieejā ir nenoslēgt stāstu, neapstiprināt plānu kā galīgu – svarīgi turēt stāstu atvērtu, ļaut plānu koriģēt.

Patika lasīt par “Pixar” darbinieku dienas sapulcēm, kurās ikviens darbinieks brīvi varēja izteikt piezīmes un ieteikumus par jebkuras nodaļas darbu. Organizācijās, kurās pastāv relatīvi nodalītas struktūrvienību karalistes, šādas sapulces nav iespējamas, jo katrs rūpējas tikai par savu darba uzdevumu, nevis kopējo rezultātu.

Vadītāja vērtīgākā loma inovāciju vadībā ir iekārtot skatuvi, nevis būt varonim uz skatuves. Ir jāatrod sevī drosme ļaut citiem būt varoņiem. Jā, tu kā pieredzējis vadītājs patlaban zini labāk par saviem darbiniekiem, kas jādara, savukārt, ja vēlies sekmēt uzņēmuma attīstību ilgtermiņā, iekod mēlē.

“Kolektīvo ģēniju” iesaku izlasīt esošiem un topošiem organizāciju un struktūrvienību vadītājiem, uzņēmējiem, kā arī projektu vadītājiem, studentiem, visiem, kas interesējas par inovāciju vadību. Grāmatā varēs smelties daudzas praktiskas idejas, kā veidot darba vidi, kas orientēta uz attīstību, sadarbību, ideju sacensību, operatīvu eksperimentēšanu un pretrunīgu ideju kombinēšanu.

Grāmata tapusi kā kolektīvā ģēnija piemērs, to uzrakstījusi lieliska komanda: Linda Hilla no Hārvarda Biznesa skolas, Gregs Brando, kādreizējais “Pixar” vecākais viceprezidents, Emīlija Trūlava no Masačūsetsas Tehnoloģiju institūta un Kents Lainbeks, uzņēmumu vadītājs un bestselleru autors. Grāmatu izdevusi izdevniecība “Lauku Avīze”, un to var iegādātiesgrāmatnīcās.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.