Mobilā versija
Brīdinājums -0.9°C
Guna, Judīte
Sestdiena, 10. decembris, 2016
16. aprīlis, 2013
Drukāt

Kustības locītavu veselībai

vingrotajas2

Visā cilvēces attīstības gaitā kustības ir bijušas tikpat nepieciešamas kā gaiss, ūdens un uzturs. Regulāras, mērenas intensitātes fiziskās aktivitātes ir efektīvs līdzeklis locītavu veselības uzlabošanai un saglabāšanai.


 

Locītavu sāpes – osteoartrīts

Arvien biežāk dažāda vecuma cilvēkus nomoka locītavu sāpes – osteoartrīts. Tā ir viena no visbiežāk sastopamajām artrīta formām pasaulē, ar to slimo 151 miljons cilvēku. Osteoartrīts ir deģeneratīva locītavu slimība, kas saistīta ar locītavu nolietošanos.

Sākotnējās locītavu nolietošanās pazīmes ir grūti konstatējamas. Osteoartrīta attīstība var ilgt vairākus gadus. Tam īpaši raksturīgs ir rīta stīvums. Osteoartrīta dēļ samazinās locītavām nepieciešamais šķidrums, kas amortizē kaulu kustības, tā radot sāpes.

Kā osteoartrīts sadzīvo ar fiziskām aktivitātēm?

Kustības palīdz ieeļļot sāpošās vietas, vienīgi tās nedrīkst būt pārāk intensīvas vai locītavu traumējošas. Artrīta sāpes ierobežo cilvēka kustības. Ir pierādīts, ka laika gaitā mazkustība pasliktina osteoartrīta pacienta stāvokli un paaugstina risku ar laiku pilnībā zaudēt mobilitāti.

Vingrinājumi muskulatūras nostiprināšanai uzlabo asinsriti audos, uzlabojas skrimšļaudu apasiņošana, nostiprinās muskulatūra, kas nodrošina locītavu kustības.

Jāsargās pārpūlēt locītavas, regulāri jātrenē kāju muskuļi, pakāpeniski palielinot slodzi. Fiziskās aktivitātes jāpiekopj visu gadu. Jāsāk ar mazu slodzi, lai nesamocītu locītavas.

Lai pasargātu locītavas no pārslodzes un traumām, sportojot ieteicams izvēlēties kvalitatīvus sporta apavus ar tajos iestrādātu amortizācijas sistēmu, kas mazina trieciena spēku uz locītavām.

 

Vingrinājumi ceļa locītavām

Ir ļoti svarīgi kustināt locītavas. Vingrinājumi palīdz stiprināt muskulatūru ap osteoartrīta skartajām locītavām, tā palīdzot saglabāt pietiekamu locītavu kustību apjomu. Tie uzlabo arī vispārējo veselību un pašsajūtu, mazina ķermeņa svaru un uzlabo nakts miegu.

Regulāri vingrojumi jeb ārstnieciskā fizkultūra mazina osteoartrīta radītu locītavu izmaiņu progresēšanu. Optimāla ķermeņa svara uzturēšana, veselīgs uzturs palīdz atvieglot osteoartrīta simptomus, saglabājot kustību spēju un aizkavējot osteoartrīta procesa progresiju.

Artrīta radītās sekas pirmie izjūt ceļgali, tāpēc tos vajag laikus sākt trenēt, lai nostiprinātos kāju muskuļi, kas palīdz noturēt ķermeņa svaru.

Fizisko aktivitāšu programmā parasti iekļauj trīs veidu vingrinājumus:

stiepšanās vingrinājumus, lai uzlabotu elastību un samazinātu stīvumu locītavās;

spēka vingrinājumus, lai veidotu un nostiprinātu muskuļu masu;

aerobos vingrinājumus, kas nostiprina vispārējo veselības stāvokli.

Vingrojot jāatceras: nedrīkst būt tā, ka pēc vingrošanas izjūt lielākas locītavu sāpes. Var gadīties, ka pēc slodzes nākamajā dienā sāp muskuļi, bet to var mazināt ar sildošām aplikācijām.

 

Kā pasargāt locītavas

Ieteikumi osteoartrīta pacientiem:

saglabā normālu savu ķermeņa masu – jo vairāk cilvēks sver, jo lielāka slodze ir jāiztur locītavām, mugurkaulam un kājām;

vingro – regulāras fiziskās aktivitātes stiprina muskulatūru, tādējādi tiek pasargātas locītavas;

saglabā pareizu stāju – pareiza ķermeņa stāja aizsargā mugurkaula, gurnu un ceļa locītavas;

pareizi cel smagumus – ceļot smagumus, jāievēro pareiza celšanas tehnika, izmantojot savu muskuļu spēku;

saudzē locītavas – ilgstoši veicot vienveidīgas kustības, maini darbošanās periodu ar atpūtas periodu;

maini ķermeņa pozīciju – regulāri mainot ķermeņa pozīciju, samazinās stīvums muskuļos un locītavās.

Ieklausies savā ķermenī – ja izjūti sāpes locītavās, neignorē tās.

Nepārslogo – jaunas aktivitātes jāuzsāk pakāpeniski, tas samazina risku gūt traumu.

 

 

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+