Mobilā versija
Brīdinājums -0.8°C
Evija, Raita, Jogita
Sestdiena, 3. decembris, 2016
16. februāris, 2012
Drukāt

Operas jauno spēku parāde “Bohēmā”

bohema_gunars_janaitis_4

17. februārī Latvijas Nacionālajā operā gaidāma Džakomo Pučīni operas “Bohēma” atjaunojuma pirmizrāde, kurā uz skatuves kāps pulks daudzsološu Baltā nama jauno dziedātāju. Pie diriģenta pults – Normunds Vaicis, režisors – Pēteris Krilovs. Iestudējuma scenogrāfiju veidojis Andris Freibergs, kostīmu māksliniece ir Ieva Kundziņa.

 

Pučīni slavenākās operas iestudējumam Rīgā ir gara un bagāta vēsture. Pirmoreiz tas iestudēts jau 1900. gadā, kad “Bohēmu” pirmo reizi spēlēja vācu Rīgas Pilsētas teātrī, tagadējā LNO ēkā. Vēlāk to Rīgā iestudēja vēl vairākas reizes: 1922. gadā (ar atjaunojumu 1932. un 1942. gadā), 1948. gadā, 1964. gadā, bet pašreizējais, režisora Pētera Krilova 1995. gadā veidotais iestudējums, atjaunojumu piedzīvoja 2003. gadā, jaunais atjaunojums būs jau otrais.

“Bohēmas” varoņi ir tipiski 19. gadsimta nogales parīzieši: dzejnieks Rūdolfs, mūziķis Šonārs, filozofs Kolēns un mākslinieks Marsels. Draugu nabadzīgajā, bet jauneklīgi nebēdnīgajā ikdienā ienāk zīda izšuvēja Mimī. Taču meitenes liktenis jau izšķirts – pat Rūdolfa mīlestība nespēj viņu glābt. Zaudējuma sāpes remdē vienīgi draugu atbalsts.

P. Krilova veidotajā iestudējumā dziedājuši Latvijas labākie solisti – Mimī tēlā iejutusies Inese Galante, Inga Kalna, Kristīne Opolais, Maija Kovaļevska un Sonora Vaice, bet Rūdolfa lomu izpildījis Aleksandrs Antoņenko un Ingus Pētersons. “Bohēma” ir opera, kas iesāka šobrīd jau pasaulslavenā Andra Nelsona karjeru LNO galvenā diriģenta amatā.

Jaunajā iestudējumā Mimī lomā iejutīsies lieliskais LNO soprāns, 2011. gada “Latvijas gāzes” balvas ieguvēja kā labākā operas soliste Liena Kinča vai Evija Martinsone. Rūdolfa lomu pirmoreiz Rīgā dziedās ukraiņu tenors, Ļvovas operas un baleta teātra solists Romāns Trohimuks, kā arī Georgs Onjani, gruzīnu tenors, starptautisku konkursu laureāts, kuram Gruzijas prezidents piešķīris Valsts prēmiju par kultūras sasniegumiem. Savukārt Mizetes lomā redzēsim aizrautīgo Ingu Šļubovsku vai Danu Bramani, bet Marsela lomā redzēsim un dzirdēsim Jāni Apeini vai Armandu Siliņu.

 

Runājot par topošo atjaunojumu, P. Krilovs atzīmē, ka lielu izmaiņu iestudējuma uzbūvē nebūšot, taču tagadējie gados jaunie solisti savas lomas jūt labāk un dziļāk, nekā tas bija pirmajā iestudējumā.

 

Režisors piebilst, patiesībā iestudējums, lai arī uzskatāms par atjaunojumu, šoreiz atkal tiek radīts tikpat kā “no nulles”. “Jauns ir pilnīgi viss – solisti, tērpi, pat daļa dekorāciju patiesībā ir atjaunotas. Ceru, ka šis inscenējums izdosies daudz precīzāks, gandrīz vai kinematogrāfisks. Te dziedāšana kļūst par sarunu, dialogu, tieši tā, kā šī opera arī oriģināli tikusi uzrakstīta – neoreālisma stilā kā pēc scenārija, tā muzikāli. Tuvoties autora iecerei ir lielākais izaicinājums. Parati visi domā, ka “Bohēma” ir stāsts par mirstošo meiteni, taču patiesībā centrā ir tā laika mākslinieki, iespējams, ne paši talantīgākie, un viņu atbildība par izdarītajām pārestībām citiem,” stāsta P. Krilovs.

Režisors priecājas par “Bohēmas” atjaunojuma jauneklīgo un spēcīgo solistu sastāvu. “Tas ir ļoti interesanti, ka te nepulcēsies primadonnas, kas dzied savu kārtējo izrādi, tādēļ varam gaidīt īstu atdevi, kaut ko jaunu, varbūt pat negaidītu. Man ļoti patīk, ka viņi ir jauni, atbilstoši savām lomām, strādāt griboši.”

 

Uzziņa

“Bohēmas” atjaunojuma pirmizrāde tiešraidē “Latvijas radio 3 Klasika”

Izrādes: 17. II 19.00; 19. II 15.00; 11. III 15.00; 7. IV 19.00.

 

 

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+