Mobilā versija
-3.3°C
Niklāvs, Nikola, Nikolajs, Niks
Otrdiena, 6. decembris, 2016
6. marts, 2014
Drukāt

NEDĒĻAS FILMA: Nimfomāne. I daļa

Publicitātes fotoPublicitātes foto

Larss fon Trīrs ar savu jaunāko filmu “Nimfomāne. I un II daļa” apliecinājis, ka viņam joprojām pieder tituls kā vienam no Eiropas un visas pasaules provokatīvākajiem režisoriem. Beidzot abas filmas daļas nonākušas arī līdz mūsu ekrāniem, filmas I daļai (katra no tām ir atsevišķas pilnmetrāžas filmas garumā) pirmizrādi piedzīvojot šonedēļ, otrajai – ar divu nedēļu intervālu.

Galvenajā lomā – Šarlote Geinsbūra, kura nospēlējusi galvenās lomas arī abās iepriekšējās Trīra drāmās – “Melanholija” un “Antikrists”. Viņai līdzās spožo aktieru ansambli veido jaunpienācēja Steisija Mārtina, kas atveido Džo jaunībā, Stellans Skarsgards, amerikāņu jaunā zvaigzne Šia Lebafs, Uma Tūrmane, Kristians Sleiters un citi.

Filmas stāstu veido naksnīga saruna starp Šarlotes Geinsbūras atveidoto filmas galveno varoni Džo un vientuļo vīrieti Seligmanu pēc tam, kad viņš Džo atrod smagi piekautu guļam zemē mitrā un tumšā pagalmā. Džo atsakās gan no ātrās palīdzības, gan policijas, un Seligmans uzaicina viņu pie sevis, kur viņa atklāti izstāsta stāstu par savu seksa piesātināto dzīvi. Džo ir pašpasludināta nimfomāne (viņa noliedz korektāko apzīmējumu “seksaholiķe”), un viņas stāstu veido neskaitāmas atklāta rakstura seksuālas ainas. Netrūkst seksa aktu, intīmu detaļu, partneru ģenitāliju attēlu, kā arī ikdienas praktisko detaļu, kas saistās ar tik daudzu vīriešu ietilpināšanu nimfomānes Džo dzīvē.

Džo atmiņu ainas mijas ar Seligmana piesauktajām faktoloģiskajām paralēlēm ar mušiņmakšķerēšanu, dabaszinātnēm, matemātiku; labestīgs un vienkāršs raksturā, Seligmans cenšas attaisnot Džo pārliecību, ka viņa ir grēcīgs, slikts cilvēks, kas pelnījis tikai nosodījumu.

Filma dalīta vairākās nodaļās, katra ar savu tēmu un nosaukumu; Džo bērnība, protesta pilnie pusaudžu gadi, viņas kā jau pieaugušās nimfomānes dzīve. Būtu muļķīgi uzskatīt, ka Trīru šeit interesē tikai sekss; sekojot psihoanalīzes teorijām, otrs spēcīgākais dzinulis cilvēka dzīvē ir nāve, un Trīrs rāda arī to – Džo tēva nāve, nodaļā “Delīrijs” uzņemta monohromā krāsu gammā, ir iespaidīga savā vienkāršībā un nolemtībā. Izcila, ar orkāna spēku apveltīta ir Uma Tūrmane farsam līdzīgā, melodramatiskā ainā kā sieviete, kuru Džo dēļ pametis vīrs, – viņa ierodas Džo mājās un pieprasa, lai viņas trīs mazie bērni redzētu “piedauzības gultu”.

Pat tad, ja fon Trīrs apzināti šokē un provocē ar tik klaju saturu, ko atkarībā no skatījuma var nosaukt par pornogrāfisku, erotisku vai vienkārši atklātu, viņš to dara meistarīgi un apliecina vienu no savām autora provēm kā nemitīgais dumpinieks. Šokēt viņam nozīmē diskutēt, un filmas centrālā saruna starp Džo un viņas “biktstēvu” Seligmanu varētu būs fon Trīra saruna pašam ar sevi.

Viņa skandalozā daba sniedzas arī ārpus tā, kas redzams uz ekrāna. Pēc bēdīgi slavenā Kannu starptautiskā kinofestivāla skandāla pirms dažiem gadiem, kad viņš tika pasludināts par “persona non grata” savu izteikumu dēļ, kas tika iztulkoti kā nacismam simpatizējoši, fon Trīrs kategoriski atsakās runāt ar presi. Filmas oficiālajā mājas lapā režisors redzams fotogrāfijā ar aizlīmētu muti. Berlīnes kinofestivālā viņš ieradās, tērpies T kreklā, kas vēstīja par viņa nevēlamo statusu, viņa piemēram nerunāt ar medijiem sekoja filmas zvaigzne Šia Lebafs.

Par spīti vai varbūt pateicoties skandāla aurai, viena no gada spēcīgākajām filmām.

UZZIŅA:


“Nimfomāne. I daļa”/”Nymphomaniac”


Rež. Larss fon Trīrs

Lomās: Šarlote Geinsbūra, Stellans Skarsgards, Steisija Mārtina, Šia Lebafs, Uma Tūrmane, Kristians Sleiters.

No 7. III kino “Citadele”, “Cinamon”, “Splendid Palace”

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+