Dabā
Medības

Baltijā lielākajam mednieku centram “Purnavu muiža” – pirmā desmitgade 16

Uzņēmuma “Purnavu muiža” valdes priekšsēdētājs Rolands Orlovskis. Foto no personiskā arhīva

Baltijā lielākais mednieku centrs Purnavu muiža šobrīd nevienam medniekam vairs īpašus komentārus neprasa. Veikali Mārupē Pierīgā, Daugavpilī, Valmierā un Saldū ir vieta, kur mednieki var satikties un saņemt pilnībā to preču un pakalpojumu apjomu, cik vien sevī ietver vārds medniecība.

Šogad Purnavu muižai aprit desmit gadi. Latvijas medību tirgus ir nodrošināts. Purnavu muižas veikalus zina daudzi mednieki no tuvākām un tālākām kaimiņvalstīm, taču viens no jebkura biznesa pamatlikumiem, tostarp arī medību jomā, ir neapstāties. Un tādēļ gluži kā svecīte uz jubilejas tortes būs jaunais veikals – Lietuvā, Viļņā. Atklāšanas svētki gaidāmi septembrī. Kā vērtējami pirmie desmit gadi, kādēļ radusies Purnavu muiža, kāda būs nākotne – par to saruna ar uzņēmuma valdes priekšsēdētāju Rolandu Orlovski.

Vai pareizi, ka centra atvēršana notikusi tieši tā iemesla dēļ, ka jums pašam kā medniekam bijis problemātiski visu medībām nepieciešamo iegādāties vienuviet?
Jā.

Kā vērtējat pirmos desmit gadus?
Kā ļoti veiksmīgus. Esam nostabilizējušies ne tikai Latvijas tirgū, bet visā Baltijā. Jau šobrīd aktīvi strādājam Igaunijā un Lietuvā, jo ar vairākiem ražotājiem – mūsu ilggadējiem un uzticamiem partneriem – sadarbojamies kā vienīgais autorizētais izplatītājs visās trīs Baltijas valstīs.No ekonomiskā viedokļa šis nav pateicīgākais bizness, bet strādājam ar peļņu un finansiālie rādītāji ir pozitīvi. Uzņēmuma attīstība man rada vislielāko gandarījumu un tā arī ir pirmo desmit gadu un uzņēmuma nākotnes veidošanas esence.

Pavisam drīz Viļņā tiks atvērts pirmais Purnavu muižas veikals Lietuvā. Kāpēc?

Pirmkārt, tur ir daudz mednieku. Ap 300 kvadrātmetru plašu veikalu atvērsim vietā, kur Viļņā satiekas jaunā un vecā pilsēta un kur ir ērti piebraukt, neiekļūstot lielpilsētas sastrēgumos. Lietuvas veikalam arī būs mūsu tradicionālais, vienotais Purnavu muižas veikalu interjers un stils. Mēbeles jau ir gatavas, un pēdējos labiekārtošanas darbus veic celtnieki. Veikala atvēršanu plānojam septembrī. Šim solim gatavojāmies ilgi. Pētījām tirgu, piedalījāmies izstādēs, komunicējām ar medniekiem, līdz sapratām – mūs Lietuvā gaida.

Neatkarīgi no veikala atrašanās vietas Purnavu muižas akcents ir mednieka aprīkojums. Vai neesat domājis par piedāvājumu cita veida aktīvās atpūtas cienītājiem? Tūristi šeit varētu nopirkt daudz kvalitatīvāku apģērbu, apavus nekā citur.
Protams. Jau šobrīd mūsu preču klāstā ir atrodams šāds piedāvājums. Mēs labprāt redzam mūsu veikalos interesentus, kuri ir iecienījuši aktīvo atpūtu, pastaigas mežā, uzturēšanos dabā. Viņiem ir pieejams ļoti kvalitatīvs apģērbs, apavi, aksesuāri.Ir piedāvājums, ir iespējas.

Bet kā no biznesa viedokļa? Kāds ir jūsu pircējs?

Tirgus šobrīd ir tāds, kāds tas ir. Mēs ne mazāk kā citi uzņēmēji izjūtam, ka pircēju diemžēl kļūst arvien mazāk. Pat statistikas dati apliecina, ka aktīvo jauno un vidējā vecuma cilvēku daudzums joprojām samazinās. Vienlaikus novērojama pirktspējas krišanās, kā arī lietu iegāde kļuvusi daudz pārdomātāka. Lieki piebilst, ka, piemēram, ierocis vairumā gadījumu tomēr ir pirkums teju vai uz mūžu. Šo faktoru ietekmē pārdošanas apjomi Latvijā pēdējos gados pazeminās.Par pieredzi Lietuvā varēsim spriest pēc vairākiem mēnešiem, taču prognozes ir pozitīvas. Iedzīvotāju skaits ir lielāks, arī, protams, salīdzinot ar Igauniju, kur savukārt vairāki ražotāji un arī paši tirgotāji min tirgus attīstības tempa samazināšanos.

Kā jūs vērtētu medniecības preču tirgu kopumā?
Lietuvā ir daudz kompāniju un daudz veikalu ar pietiekami labu apgrozījumu. Latvijā arī konkurences netrūkst. Un tas ir labi. Konkurence neļauj mīņāties uz vietas, bet liek allaž domāt par kaut ko jaunu, citādāku, aktuālāku. Arī pircēji kļuvuši izvēlīgāki un prasīgāki. Šobrīd Latvijā esam pārstāvēti visos reģionos ar četriem mūsu zīmola veikaliem, kā arī sadarbojamies ar lielāko daļu citu mednieku veikalu kā vairumtirgotāji. Ejam līdzi laikam un, attīstoties digitālajām tehnoloģijām, aktīvi darbojas arī mūsu e-veikals mājaslapā. Zinām, ka tuvākajā laikā Latvijā atvērsies gan latviešu, gan lietuviešu uzņēmumu veikali medniekiem. Piedāvājums paplašināsies, un es gribētu novēlēt viņiem veiksmīgu attīstību.

Jūsu galvenais vērtētājs un atzinējs ir mednieks. Ko jūs savos veikalos piedāvājat mednieka interešu un vajadzību apmierināšanai.
Visu, kā dēļ vispār vēsturiski tapa Purnavu muiža: ieročus, munīciju, apģērbu, apavus, aksesuārus, ierīces medījuma un ēdiena pagatavošanai, traukus, interjera priekšmetus, dāvanas, kursus jaunajiem medniekiem, izglītojošus seminārus, ieroču apkopi un remontu, šautuvi ieroču piešaušanai. Jā, principā visu. Ja kaut kas ir nopirkts pie mums, tad medniekam nav jāskrien un jāmeklē pa Latviju, piemēram, kur uzstādīt ierocim optisko tēmēkli. Plus – mēs ļoti sekojam līdzi visiem jaun-ievedumiem pasaules medniecības industrijā, cenšoties maksimāli drīz piedāvāt tos arī mūsu veikalos un tādējādi esot varbūt nedaudz priekšā mūsu kolēģiem. Tāds ir viens no biznesa pamatlikumiem – ja gribam būt savā segmentā labākie, jākustas un jāiegulda finansējums attīstībai, kas atpelnīsies tikai pēc kāda laika. Toties mednieka vēlmes varam izpildīt nekavējoties.

Kādā aspektā tā mode mainās visstraujāk? Apģērbos?
Nē. Pasaulē visstraujāk tiek pilnveidotas un modernizētas optiskās ierīces. Protams, arī drēbju un apavu industrija pulsē. Vismazāk mainās ieroči – tur gadu desmitos pārbaudītās vērtības ir aktuālas šodien un būs vēl ilgi. Kopš sācies zaļais novirziens domāšanā, liels pieprasījums ir pēc bezsvina munīcijas, un tur nu ražotājiem ir kur izpausties. Rūpīgi izvēlamies savus partnerus – ražotājus, virzoties nevis uz kvantitāti, bet uz sadarbības kvalitāti. Labāk strādājam ar vienu iepazītu un prognozējamu partneri nekā ar pieciem dažādiem. Kā minēju iepriekš, ar vairākiem starptautiski pazīstamiem ražotājiem esam attīstījuši jau ilggadēju, uzticamu un savstarpēji apmierinošu sadarbību. Zinot mūsu piedāvājumu, arī medniekam ir iespēja vieglāk ieplānot vajadzīgo pirkumu.

Jūs reiz teicāt, ka daudz ko izmēģināt pats, tostarp apavus, apģērbu, lai zinātu, vai ar ražotāju ir vērts slēgt piegādes līgumu.

Man kā uzņēmuma īpašniekam ir ārkārtīgi svarīgi būt pārliecinātam par visu preču kvalitāti. Nekādā gadījumā nevēlos tirgot to, kas ir apšaubāms ekspluatācijā vai nepārliecinošs pēc ražošanas kvalitātes. Ieroči, munīcija un optiskās ierīces nav parastas ikdienišķas preces kā kartupeļi vai sadzīves piederumi, ko, garām skrienot veikala plauktiem, aši iemetam iepirkumu grozā. Mūsu gadījumā sadarbībā ar klientu ļoti liela nozīme ir manai komandai, kas ir zinoša un ļoti atbildīga. Veikalu darbinieki ir tie, kas pārzina jomu un spēj piedāvāt atbilstošāko risinājumu katrai mednieku ikdienas un medību procesa situācijai.Nav māka atvērt veikalu. Māka ir to noturēt līmenī ilgtermiņā. Ceru, ka Viļņas veikala komanda arī man neliks vilties.

Purnavu muižas veikalos vienmēr uzsveram, ka pirkt lēti galarezultātā ir maksāt dārgi. Šo dzīves patiesību ir pārbaudījis ne viens vien cilvēks savā pieredzē. Uzskatu, ka lētas preces ir problēma, jo tām nekad nebūs kvalitāte. Vienkārši nepastāv lēts un labs, tādēļ noteikti nevēlamies saviem klientiem piedāvāt preces ar šādu saukli. Tas nenozīmē, ka pie mums ir pieejamas tikai dārgo brendu preces, esam rūpīgi izvēlējušies piedāvājumu klientiem ar dažādām vēlmēm un iespējām.Ikdienas pieredze rāda, ka katram veikalam ir savs pircējs, kā arī katram pircējam ir sava iecienītā iepirkšanās vieta. Bez šaubām, es priecātos, ja visi mednieki Latvijā iepirktos tikai pie mums. Bet pasaules tirgū piedāvājumu ir ļoti daudz – var izmēģināt gan ārvalstu interneta veikalus, gan iepirkties tuvāku un tālāku ceļojumu laikā, arī tepat pie mūsu tuvākajiem kolēģiem – konkurentiem, tādēļ vēl vairāk priecājamies par klientiem, kas atgriežas pie mums atkal un atkal.

Vai medniecības biznesā ir arī neveiksmes?

Es neteiktu, ka gluži neveiksmes, bet dažādu faktoru ietekmi jūtam. Piemēram, Āfrikas cūku mēra dēļ ir ievērojami krities pieprasījums pēc munīcijas. Mazāk pērk ieročus. Padziļināti izvērtējot situāciju, saprotams, ka līdz ar brīvā tirgus atvēršanu pašlaik Latvijā katrs mednieks jau ir iegādājies savu vienu vai dažus ieročus un viņa mūžam pietiks. Arī jaunos topošos medniekus – mūsu kursantus – aicinām savus pirmos medību ieročus iegādāties pārdomāti, lai nebūtu jāviļas medību laikā, un piedāvājam arī ļoti patīkamas atlaides viņu pirmo ieroču un aprīkojuma iegādei.

Par Purnavu muižu runājot, ir jāmin arī panākumi šaušanas disciplīnās Latvijā un Eiropā. Tikko FITASC Eiropas čempionātā kombinētajā medību šaušanā Itālijā Latvijas komanda ieguva otro vietu šaušanā ar vītņstobra ieroci un augsto sesto vietu kopvērtējumā. Tas ir svarīgi?
Ļoti svarīgi. Mums, medniekiem, Latvijas atpazīstamībai pasaulē. Es vienmēr esmu atbalstījis un atbalstīšu dažādus pasākumus. Šaušanas sporta entuziastu komanda, kuru sponsorē Purnavu muiža, jau pastāv vairāk nekā piecus gadus, un, piedaloties šāda līmeņa Eiropas čempionātos, ir uzkrāta pieredze. Pirmais gads komandai bija kā tests, tika iepazīta čempionāta atmosfēra, tradīcijas. Šogad mēs redzējām, ka puiši ir sajutuši savas spējas un varēšanu, kas, protams, ir balstīts uz krietnu darbu un ieguldījumu treniņos pirms tam. To parāda labais rezultāts 11 komandu konkurencē un saņemtais gandarījums. Vērtēju šo sasniegumu kā augstu, ņemot vērā, ka lielā daļā no citu valstu nacionālajām komandām startē sportisti, kas ir profesionāļi un var trenēties katru dienu. Mūsu puiši tomēr vēl ir amatieri šajā aspektā. Mērķis ir šāda veida sacensības nākotnē noorganizēt arī Latvijā. Man ir svarīgi, lai šī sporta nozare kļūtu daudz stiprāka un populārāka arī mūsu valstī.Diemžēl šobrīd gan ir rūgta pieredze sadarbībā ar Latvijas Sportinga federāciju. Pirms pāris gadiem aktīvi iesaistījāmies FITASC kompaksportinga Latvijas Grand Prix sacensību atbalstīšanā, pilnībā sedzot sacensību izdevumus, balvas, pasaules līmeņa sportistu piedalīšanos, taču nopietnu iesaistīšanos šī sporta attīstīšanā Latvijā no federācijas puses tā arī nesagaidījām.Tādēļ šobrīd priecājos, ka Purnavu muiža var, ka mums ir sava spēcīga komanda un viss notiks.

Vai arī Lietuvā organizēsiet Purnavu muižas kausa sacensības?
Noteikti. Tur populāra ir tālšaušanas disciplīna un daudzi mednieki ir labi uztrenējušies.

Kādēļ visos Purnavu muižas veikalos Latvijā ir un arī Viļņā būs šis skaistais, vienotais, greznais interjers?
Pamatā arī tā ir mana biznesa filozofija: ja dari, tad dari labi un kvalitatīvi. Un tas taču ir tik patīkami. Gribētos, lai kādreiz pienāk brīdis, kad skaisto sev apkārt ierauga un novērtē arī tie, kuri biežāk aizraujas ar negāciju izplatīšanu. Šobrīd mūsu veikalu interjers ir mans redzējums, ko saprata un īstenoja galdnieki. Un priecājos, kad arī mūsu klienti jūtas omulīgi, droši un pozitīvi veikalu iekārtojumā.Bet interjers arī maksā, un tas ir ieguldījums. Tad varbūt šis skaistums ir kā dāvana medniekiem no jūsu puses?Daļēji jā. Skaistas vides radīšanai ekonomiskais pamatojums ir pievienotā vērtība vietai, ko esi izveidojis. Tādēļ jau es jokoju, ka grūti būs atrast līdzīgu uzņēmēju, kurš medniecības biznesā iegulda tik daudz personisko līdzekļu skaistai videi. Taču mūsu klienti to ir pelnījuši. Pašam uz medībām ir laiks aizbraukt?Šobrīd gan neatliek daudz laika medībām, ir daudz darāmā. Pagājušajā rudenī biju medībās Francijā un kādā sarunā mans labs draugs un sadarbības partneris ieroču ražošanā Francijā stāstīja par savu dzīves skatījumu. Proti, mēs neviens nezinām, kas ar mums notiks rītdien, tādēļ dzīve ir jābauda šodien. Viņa skatījumā, nav vērts krāt naudu bankas kontos, bet gan izmantot to tam, kas rada gandarījumu dzīvē. Un viņš visu savu brīvo laiku un līdzekļus pilnībā velta medībām. Tā ir viņa dzīves vērtība. Kad ir brīvāks brīdis, ļoti labprāt dodos medībās un labprāt veltītu tam daudz vairāk laika.

Pieņemsim, ka ir pagājuši vēl desmit gadi. Kas ir Purnavu muiža?

Noteikti viens no lielākajiem mednieku centriem Eiropā un varbūt pasaulē.
Lai no jūsu mutes Dieva un Diānas ausī!

Galerijas nosaukums

Vairāk lasiet žurnāla “Medības” augusta numurā

LA.lv