Mobilā versija
+0.4°C
Guna, Judīte
Sestdiena, 10. decembris, 2016
27. marts, 2015
Drukāt

“Sārtā rītausma” izaicina 9. maiju (25)

Foto - Dainis BušmanisFoto - Dainis Bušmanis

Kristaps Kašs

Rīdzinieks Kristaps Kašs pieteicis pasākumu pie “uzvaras” pieminekļa 9. maijā, jo vēlas “svinību” dalībniekiem skaidrot objektīvu informāciju par Otrā pasaules kara notikumiem. Rīgas dome gan norādījusi, ka viņš šajā vietā akciju nevarēs rīkot, jo iepriekš publisku pasākumu pieteikusi biedrība “9.maijs.lv”. Tomēr tas neliegšot Kristapam un domubiedriem veikt iecerēto akciju.

Šāda veida pasākumi K. Kašam nav sveša lieta – pērn 3. februārī kopā ar domubiedriem viņš pie “uzvaras” pieminekļa nolicis karātavas, bet 9. maijā nakts aizsegā – ziedu un dzeloņdrāšu vainagus. Vēl pērn augustā viņi pieminējuši Latvijas–Krievijas 1920. gadā noslēgto pamieru pie Brīvības pieminekļa, jo pamiers apzīmē uzvaru, ko Latvija panāca pret Padomju Krieviju.

K. Kašs ir 31 gadu vecs rīdzinieks, strādā par automehāniķi kādā uzņēmumā. Sevi uzskata par nacionāli noskaņotu sociāldemokrātu. Pašlaik viņš nav nevienas politiskās partijas biedrs, bet esot izveidojies domubiedru pulciņš, kuru vidū ir ar Nacionālo apvienību saistīti cilvēki, kā arī aktīvisti no Latvijas Nacionālās frontes un Igora Šiškina organizācijas. Kristaps jokojot saka, ka aktīvistu grupu varētu saukt par “Sārto rītausmu” – šāda nosaukuma dziesma ir grupai “Dzelzs vilks”, turklāt tas būtu līdzīgs Grieķijas labējo radikāļu partijai “Zelta rītausma”. Cilvēki sanākot idejas vārdā un rīkojot dažādas akcijas. “Mūsu galvenais uzdevums ir dot iespēju cilvēkiem padomāt. Daži mūsu ieceri sauks par utopiju, taču, parunājoties ar cilvēkiem, var radīt interesi par vēstures aspektiem un, iespējams, arī mainīt sanākušo uzskatus,” saka K. Kašs.

Viņš piedalījies arī piketā pie Krievijas vēstniecības, protestējot pret Krimas aneksiju. Jāpiebilst, ka Sevastopolē dzīvo K. Kaša sievastēvs, kā arī viņam ir radi Ukrainā, jo viņa vecvectēvs bijis ukrainis, kurš Pirmā pasaules kara laikā iestājies Latviešu strēlnieku bataljonā.

Darbā lielākā daļa viņa kolēģu esot krievvalodīgie, no kuriem daļa esot neizpratnē par viņa aktivitātēm, taču esot arī tādi, ar kuriem var padiskutēt. “Viņi ir sapratuši, ka bērnus neēdu brokastīs, ko par nacionālistiem apgalvo Krievijas propagandas mediji,” ar ironiju saka Kristaps. Pirmo augstāko izglītību viņš ir ieguvis Rīgas Tehniskajā universitātē mērniecības un ģeodēzijas specialitātē, bet pašlaik studē psiholoģiju. Studijas viņš izvēlējies, lai labāk izprastu cilvēkus un viņu motīvus un varētu sekmīgāk īstenot savu sabiedrisko darbību.

Pie “uzvaras” pieminekļa K. Kašs un domubiedri plānojuši izvietot informatīvus stendus ar būtiskiem gadskaitļiem un skaidrot svinētājiem alternatīvu viedokli. Viņš teic, ka paredzēts stāstīt par kara sākumu un Krievijas karabāžu izvietošanu Baltijas valstīs 1939. gadā, par Molotova–Ribentropa paktu un Staļina un Hitlera draudzību, kā arī par Katiņas slaktiņu. Viņš uzskata, ka 9. maija svinības Rīgā apliecinot, ka vēstures traģēdija ir palaista garām, un to ir pārņēmusi ideoloģija. “Vēstures apaudzēšana ar ideoloģiju ir novedusi pie tā, kas pašlaik notiek Ukrainā. Mūsu otrais uzdevums ir attīstīt integrācijas procesus Latvijā, kas līdz šim ir izgāzušies, jo mēs nevēlamies pie sevis redzēt Ukrainas notikumus,” par ieceri stāsta Kristaps.

Kristaps pasākumu pieteicis jau februārī saskaņā ar likumu par “Piketiem, sapulcēm un gājieniem”, bet Rīgas domē apliecina, ka biedrība “9.maijs.lv” pasākumu esot pieteikusi agrāk, tāpēc Rīgas domes sabiedrisko attiecību speciālists Uģis Vidauskis aicina Kristapu un viņa domubiedrus pieteikt pasākumu citā vietā vai arī vienoties ar biedrību “9.maijs.lv” par iecerētā pasākuma norisi.

Tā kā pagaidām liegta iespēja rīkot pasākumu pie pieminekļa, Kristapam un domubiedriem ir rezerves varianti. Viens no tiem ir veikt piketu netālu no “svinību” vietas vai atnākt uz “dzīrēm” pie pieminekļa ar saviem sagatavotajiem materiāliem, izmantojot likumā noteikto spontāno pulcēšanās brīvību. K. Kašs un viņa domubiedri no konfrontācijas ar 9. maija “svinētājiem” nebaidoties un neuzskata, ka tā būtu provokācija. “9. maija svinības varu raksturot kā mērķtiecīgi komercializētu pasākumu ar ideoloģisku ievirzi. Sistēma tā organizācijā ir labi ieeļļota, reizēm jānomaina detaļas un tas var funkcionēt tālāk, lai katru gadu būtu interesantāk. Pērn pasākums sasniedza savu spēju robežas. Tā ir vieta politiskiem paziņojumiem,” bilst K. Kašs, kurš uzskata, ka kritušos karavīrus var pieminēt arī klusi kapos, nevis ar ļembastu, kurā patieso kara dalībnieku un viņu piemiņas ir maz.

Pievienot komentāru

Komentāri (25)

  1. Man žēl, ka par tā pieminekļa celšanu man ar varu no algas noņēma naudu. Žēl arī tā puiša- pašnāvnieks. Viens hiēnu barā.

  2. gandon stopanij

  3. Pēc materiāla, kas rakstīts šeit – protams, ka padomāt un paskatīties no citas puses uz notikumiem der.

  4. Tam kremļa cionistam: Atbildēt

    Kārlis 29. marts, 2015 18:27 Atbildēt

    Vienu gan šis ” polinacionālists ” aizmirsis pateikt . Ja nebūtu PSRS un Vācijas karš , tad viņa sievastēva un paša

    Ko sesk te melo un ko lieto normāla eiropieša vārdu Kārlis,ja esi miša,boris,jakovs vai cits benjamins?

  5. Vienu gan šis ” polinacionālists ” aizmirsis pateikt . Ja nebūtu PSRS un Vācijas karš , tad viņa sievastēva un paša vectēva dzimtā Ukraina nebūtu apdāvināta ar TERITORIJĀM KURAS TUKA AGRESIJAS REZULTĀTĀ NOLAUPĪTAS = Polijai , Rumānijai , Ungarijai un Čehoslovākijai ! Par Krimu nerunāsim – tā ir bijusi un viņai ir jābūt Krimas Tatāru valstij !! Krievija paņēma Hruščova ” dasno dāvanu ” atpakaļ , jo uz viņu pārāk izteikti sāka pretendet ASV .

  6. Vidauski! 16.martā taču atļāvi pie Brīvības pieminekļa vienlaikus ar veco vīru gājienu pulcēties agresīviem grupējumiem.Kāpēc Kaša k-gam tāds ailiegums? Šis grupējums nebūt nav tik agresīvs kā “svītrotie cietumnieki”.Kas esi tu pats,Vidauska k-gs?

  7. Šis jautājums vienreiz ir jāatrisina. Karātavu laukuma stella ar zvaigzni ir jānojauc. Jo ātrāk, jo labāk! Bija jau mēģinājums to izdarīt, bet neveismīgs. Šiškins malacis! Slava Varoņiem!

  8. Kārtējie pseidonacionāļi,kas grib ”veicināt integrācijas procesus”.Vai par dekolonizāciju vairs nerunājam?

    • pseido-internacionālista zināšanai: esmu pārliecināts, ka nekļūdīšos, ja to “pseidonacionālistu” vārdā teikšu, ka “visam savs laiks”!

  9. ekskrements - precizee Atbildēt

    domats apaljiem un kantaniem musu psrs idiotiem.otrais pasaules karsh sakas 1941 g.22 junijaa un beidzas 1945 g.9 maijaa.parejais ir nacik propoganda.

  10. Naivis Kvadrātā Atbildēt

    Doma laba, visiem latviešiem atbalstāma! Bet tanī viņu inform. stendā noteikti būtu jaatrod vieta 1940. gada Centrālcietumā veikto nenormālo sarkano sadistu noziegumu atspoguļojumam, kā arī Litenes slepkavības, ja būs vieta arī Katiņai!

  11. Pie okupantu pieminekļa latvieši savus uzskatus nevar paust, jo Nils jau neļaus, lai krievi zin patiesību par Latvijas okupāciju! ..

  12. domats apaljiem idiotiem.otrais pasaules karsh sakas 1939 g.1 septembri un beidzas 1945 g.15 augusta.parejais ir propoganda.

  13. Kārtējo reizi atgādināsim mūsu neprincipiālajiem valdniekiem un viņu protežētajām okupantu paliekām, ka:
    Molotova – Ribentropa pakta realizācijas procesā, sadarbojoties Krievijas /PSRS/ un Vācijas bruņotajiem spēkiem, tika vardarbīgi likvidēta Polijas un Baltijas valstu neatkarība, pārvēršot tās par okupētām un anektētām teritorijām.
    Vienlaicīgi – okupācijas periodā tika izvērstas masveida represijas un slepkavības, kuras Latvijā ir procentuāli pielīdzināmas ebreju holokaustam un uzskatāmas par tās pilsoņu /galvenokārt – latviešu/ genocīdu, kas sodāms kā noziegums pret cilvēcību.

    Un šo noziegumu noliegšana un aizvietošana ar atbrīvošanas jēdzienu ir zemiska obstrukcija un apzināti meli, kas nedod okupantiem un viņu pēcnācējiem tiesības Polijā un Baltijā svinēt staļiniskās Krievijas (PSRS) uzvaru pār savu neveiksmīgi izvēlēto sabiedroto kara sākumā,
    bet kļuvušu par ienaidnieku kara beigās – hitlerisko Vāciju.

    Tas ir politisks absurds, kura novēršanai nepieciešama oficiāla valdības rīcība, bet ne atsevišķu nevalstisku grupu pašdarbība, kas Krievijas revanša propagandas apstākļos var radīt nevēlamu konfrontāciju.

  14. Katrai mentalitātei ir atšķirīgi svētku svinēšanas rituāli. Arī 9.maijs citiem ir svētki, nevis mirušo atceres diena. Lai gan man tie nav svētki, jo nebiju dzimusi un nav man nopelns, kā arī to tūkstošu, kas tur salasās. Neatbalstu, ka bērnu bērni tur salasā un it kā atceras. Jautājums, vai ir apkoptas visas atdusas vietas? Lai rīko sakopšanu 9.maijā, nevis nodzeras tur.

  15. Tā ir uzvaras diena! Kā cilvēkam jāatzīme to?
    Beidziet vilkt paraleles kur viņas nav!
    Tas kas notika pirms un pēc uzvaras dienas tā bija okupācija.

  16. RD atļauj ārdīties ienaidniekiem pie Brīvības pieminekļa bet pie okupantu ērma neviens neko nedrīkst atļauties.Es ,protams ,tur neietu pat tuvumā skatīties uz tiem aurotājiem.

  17. Nu es ar domāju, ka neviens neklausīsies,vai nu sadzērušies ru točna uztaisīs kašķi ar kautiņu

  18. Es baidos, ka tur nebūs kas klausās, bet būs tikai pretlatviska bļaustīšanās.Doma ir laba, bet es neriskētu.

  19. Pašnāvība,manuprāt.

  20. Ar tadu nosaukumu Atbildēt

    ka “sarta ritausma” nav nekads parsteigums ka Siskins ari tai piebiedrojies…..tadam nosaukumam piestav attiecigais simbols…. Tradicionali tas butu vai nu sarkana zvaigzne vai sirpis un amurs.. Vismaz ta tas butu bijis pagatne. Un sodien?

Draugiem Facebook Twitter Google+