Mobilā versija
+14.5°C
Milija, Maiga
Svētdiena, 25. jūnijs, 2017
2. jūnijs, 2017
Drukāt

Vija Beinerte: Zobens un ķeizargrieziens jeb kam vajadzīga Baznīcu nakts (22)

Foto - Valts Kleins, © 2016Foto - Valts Kleins, © 2016

Piektdien, 2. jūnijā, jau ceturto reizi Latvijā notiks Baznīcu nakts, aicinot tuvāk iepazīt mūsu kristīgo mantojumu – baznīcu arhitektūru un mākslu, garīgo mūziku, kā arī klusuma un lūgsnas vērtību.

Protams, var jautāt, kam mums tāda Baznīcu nakts vajadzīga. Nesen kāds man feisbukā uzrakstīja: “Dievam nav vajadzīga reliģija tāpat kā cilvēkiem politika. Reliģija un politika ir vajadzīga, lai pakļautu cilvēkus un izmantotu. Reliģija un garīgā pieredze ir divas pilnīgi atšķirīgas lietas. Reliģija dod tumsu un iznīcību, bet garīgā pieredze dod gaismu dvēselē, mieru un laimi. Vientiesīgi ir ticēt meliem, kurus pirms tūkstoš gadiem ar uguni un zobenu varēja uzspiest analfabētiem un neizglītotiem cilvēkiem.”

Lūk, ko viņam atbildēju. Vārds “re-ligio” nozīmē atkalsavienošanos – cilvēka atkalsavienošanos ar Dievu un dvēseles atkalsavienošanos ar garu. “Pilnīgi atšķirīgas lietas” gan ir tās, vai kāds reliģiju praktizē kā garīgu pieredzi vai kā kaut ko pavisam citu: tukšu ceremoniālu tradīciju, anestēziju netīrai sirdsapziņai vai ārēju masku savai augstprātībai, varaskārei, mantkārībai, baudkārei u. tml.

Ja visi cilvēki virs Zemes būtu tīrie eņģeļi, tad, protams, nebūtu vajadzīga ne politika (valsts), ne baznīca kā reliģijas ārējā izpausme ar savu doktrīnu un hierarhiju. Bet, tā kā virs Zemes labajiem ir jāsadzīvo ar ļaunajiem un viedajiem ar muļķiem, tad valsts un baznīca tomēr ir nepieciešamas, lai šo grūto sadzīvi cik necik regulētu. Ja Jūs nopērkat riekstus, Jūs taču tos neēdat ar visu čaumalu? Bet vai bez čaumalas var būt rieksti? Savu tēvzemi taču Jūs neidentificējat ar kārtējo kampēju valdības vadītāja amatā? Bet vai bez politikas var pastāvēt valsts? Tāpēc arī neder identificēt Kristus evaņģēliju ar ārējo baznīcas organizāciju. Bet ja šīs organizācijas nebūtu – kas tad mums Kristus vēsti sludinātu?

Jūs rakstāt: “Vientiesīgi ir ticēt meliem, kurus pirms tūkstoš gadiem ar uguni un zobenu varēja uzspiest analfabētiem un neizglītotiem cilvēkiem.” Man šķiet, ka mūsu civilizācijā apvainojums melos skaitās samērā smaga inkriminācija un izglītots cilvēks nekad neatļausies to atstāt neargumentētu. Man personiski nav zināms neviens iemesls, kāpēc lai es Jaunās Derības autorus – Mateju, Marku, Lūku, Jāni, Pēteri, Jēkabu, Pāvilu – uzskatītu par meļiem. Viņi ir, Jūsu vārdiem runājot, patiesīgi “pauduši savu garīgo pieredzi un pārliecību”, un dažs labs no viņiem patiesību ir apliecinājis, pat mocekļa nāvē mirdams.

Un vēl par to “zobenu” un “analfabētiem”. Ja nu ir tā, kā Jūs te apgalvojat, vai tad neklātos tomēr dot arī pienācīgu godu tiem “meliem”, kas mūs šo tūkstoš gadu laikā no “analfabētiem un neizglītotiem cilvēkiem” ir padarījuši par izglītotu kultūras tautu? Vai Jūs varat iedomāties mūsu tautai kādu labāku vēsturisku alternatīvu?

Redziet, arī skalpelis ir maziņš zobens. Bet ar to var izglābt dzīvību. Kas būtu noticis, ja priekš tūkstoš gadiem mūs nebūtu “uzzēģelējuši” tie – ar uguni un zobenu? Ja vācu zobens toreiz nebūtu mūs padarījis par daļu no Rietumu civilizācijas – vai Baltijas mazās ciltis ar Pērkona svētību būtu nosargājušas savu robežu pret vareno kaimiņvalsti, kas spējusi pakļaut sesto daļu sauszemes?

Es neidealizēju krustnešus. Viņu rokās tas, protams, bija iekarotāja zobens. Bet Dieva rokās tas bija skalpelis, kas mūs ir izglābis no neskaitāmu Krievijas mazo tautu bēdīgā likteņa. Jā, mūsu nācija ir dzimusi ar tādu “ķeizargriezienu”. Bet ķeizargrieziens parasti ir sāpīga alternatīva daudz lielākai nelaimei.

Pievienot komentāru

Komentāri (22)

  1. Paldies par šo rakstu! Īsi un precīzi.

  2. Atvainojos, vai Latvijas Avīze ir kāda reliģiska pasaules uzskata sludinātāji? Ja publicējat šādus žurnālistes rakstus, kuros nekritiskā (un nezinātniskā), proti, pārliecības veidā kā pašsaprotami izmantoti jēdzieni “eņģelis”, Kristus svētība, vēl vairāk – autore atsaucas uz Bībeles tekstu kā patiesuma autoritāti, umtl., lai sludinātu kristietībā balstītu viedokli par morāli, rodas iespaids, ka avīze atbalsta šādu – reliģisku, šķiet, kristietiskā sinkrētismā radušos pozīciju? Izlasot šo, šķiet, ka visa salīdzinošā reliģiju pētniecība, literatūrzinātne un citas zinātnes nozares, kas, piemēram, atklājušas, ka zeme nav plakana, var iet uzpīpēt.

  3. Paldies par Juusu izskaidrojumu! Vai tas cilveeks ar šiem pārmetumiem vispār ir izlasiijis Jauno Deriibu? Parasti jau tie ir vislielākie kritizeetāji!

  4. Pravietisnejaukais Atbildēt

    Bībele, Dieva vārds. Pravieša Jesajas grāmatā 55 nodaļā, 10.-11.panti:
    Jo, kā lietus un sniegs nāk no debesīm un turp neatgriežas, pirms tas nav veldzējis zemi, to apaugļojis un tērpis zaļumā, ka tā dod sēklu sējējam un maizi ēdājam, tāpat tas ir ar Manu Vārdu, kas iziet no Manas mutes. Tas neatgriezīsies pie Manis tukšā, bet tam jāizdara tas, ko Es vēlos, un jāizpilda savs uzdevums, kādēļ Es to sūtīju.

  5. P A L D I E S par vienkaarshu ,bet lielisku skaidrojumu!

  6. Kristietība jau nav vienīgā reliģija pasaulē. Un tomēr – tās visas ir cilvēka prāta auglis, kas ietekmē cilvēces attīstību.
    Vēsturiski – kristietība nav nekad bijusi progresa veicinātāja. To parasti ir veikuši ķeceri, jeb tādi, kas ārēji pakļāvās baznīcas dogmām, bet iekšēji saskatīja progresa iespējas par spīti šim dogmām.
    Tomēr kristietība eksistē joprojām, jo tā dod daudziem cilvēkiem psiholoģisku motivāciju virzīties kopā ar sabiedrību kuras pamatdogmas ir tie 10 baušļi ( ar dažām iebildēm).
    Attiecībā uz Dievu – varbūt esat klausījušies Poznera interviju, kurā viņš par attieksmi pret Dievu izsakās asi – kā tev nav kauna, teica Pozners, tu tak visu nosaki un vadi, bet tavas vadīšanas dēļ miljoniem cilvēku pārdzīvo mocības un šausmas, ko tie nekādi mnav pelnījuši.
    Arī Marks Tvens ir uzrakstījis nelielu eseju par mazas meitenītes naivajiem jautājumiem saviem dievbijīgajiem vecākiem.
    Bet – katram savs. Kas vēlas, lai piedalās. Kas ne – lai atturas.
    Tāpēc jau nav jāniknojas vienam uz otru.

    • Kristietība ir vienīgais izņēmums starp reliģijām, kuru neizdomāja cilvēki vai dēmoni.
      Bet Pozners, ja būtu dzimis ar ķeizaru, varētu kaunināt un lamāt ginekologu, ka neļāva šim nobeigties. Pozners smagi izgāzās, savu kaunu gribēdams uzkraut Dievam. Jebkura baznīcas tante ir cienīgaka par viņu šai ziņā.

  7. Mēģinājums cilvēcīgi attaisnot krusta gājienus. Bet Dievam nav vajadzīga attaisnošana. Dievs nekad nav stāvējis ne aiz vienas slepkavības, kas paveikta Kristus vārdā, nedz jebkādiem citiem noziegumiem, kurus paveikusi tā laika Romas Katoļu impērija. Ja kāds patiesi grib, lai Dievs būtu slikts, tad ir vērts turpināt domāt tā, bet ja kāds grib zināt, kāds tad Viņš ir patiesībā, tad tādam nebūs noslēpums, kas slēpās patiesībā aiz viltvāržiem, kuri valkāja Kristus vārdu, bet darīja lietas, pilnīgi pretstatas tam, ko pats Kristus mācīja.

    • Bez krustnešu, jo īpaši templiešu un citu ordeņu darbības, mēs nepazītu to Eiropu, kāda līdz šim bijusi, tā būtu pamisam cita veida sabiedrība, ar citām vērtībām, visdrīzāk , viena liela islāma valsts. Sākotnēji templiešu ordenis tika radīts, kā kristiešu svētceļnieku aizsardzība, jo tāda bija nepieciešama. Tāpat kā Latvijas teriorijā jaunkristītie, kuri bija izvēlējušies kristietību savas sirdsapziņas vadīti, bija pakļauti vietējo nosodījumam un reālām nāves briesmām. Mūsdienās tādu ordeņu vairs nav, lai gan kristieši ir tie, kas visvairāk tiek vajāti, sevišķi islāma zemēs. Un Eiropa sākusi aizmirst savas saknes, kādēļ tā kļuvusi par Eiropu.

  8. Paldies par vēl vienu vērtīgu rakstu! Pasaule, pati tumša un akla būdama, nespēj saredzēt nekā cita kā tikai tumsu.

  9. raksturīgais gājiens Atbildēt

    Pieķēzīja stūrī zem tortes galdiņa un aizmuka.
    Tagad priecājas kā vientieši villojas.

  10. Vija, beidziet muldēt. Šis raksts ir liekvārdība. Atbildēt

    Vija, beidziet muldēt. Jūsu raksts ir liekvārdība. To saku, jo emocionāla spriedelēšana bez saprāta piedalīšanās – ir muļķība. Visupirms, man gribētos jautāt: ko jūs zināt par “reliģijām”? Vai zināt to, ka vārds reliģija ir lietojams tikai daudzskaitlī, ja netiek apskatīta kāda konkrēta reliģija? Tas visupirms, jo nepastāv viena (pareiza) reliģija. Reliģija ir neparasta apziņas parādība (svešvalodā – fenomens). Reliģija nav nokritusi no debesīm kā brīnums, reliģija ir evolūcijas produkts. Apskatieties, palasiet par svešvārdu “Inculturation” un “Acculturation”, saistībā ar reliģijām. Attiecinot šos nojēgumus uz kristietību, jums ir visupirms jāatceras, ka kristietības ģenealoģija ir veidojusies kā līdzvērtīgs jūdu “vēsturiskāspatiesības” un grieķu filosofijas sajaukums, kur ir pievienota trešā t.i. noteiktas ģeogrāfiskas vides mītiskā pasaule / uztvere. Ja gribat aizstāvēt kristietību Latvijā, tad apskatiet to, sasaistot ar Baltu mītisko pasauli, ar to kāpēc kristietības kosmoss (kristietības attīstība) Latvijā ir tieši tāds – kāds tas ir!
    Kristietībai ir divas dažādas sejas – Diokletiāna laika vajātais kristietis un Konstantīna laika vajājošais kristietis. Vai jūs zināt kāpēc mēs sakām “Tumšie viduslaiki”? Kāpēc tiek uzskatīts, ka 10 gadsimtus Eiropa pavadīja pilnīgā tumsā? Ja nav atbildes, tad palasiet par “svētā” Justiniāna I rīkojumu slēgt visas filosofiskās skolas 529 gadā. Palasiet kaut ko par politisko un atbrīvošanas teoloģijām, lai saprastu evolūcijas nozīmi kristietības reliģijā, lai saprastu ideoloģijas nozīmi reliģijās. Jā, protams, visur ir kaut kāds apvienojošais elements – piem. apskatot visias reliģijas, apskatot tikai Abrahāma religijas, apskatot tikai kristietību. Un tomēr, ja jūs gribat ralkstīt par kristietību Latvijā, tad jums ir jāņem vērā, ka latviešu kristīgais kosmoss atšķirās no citu tautu kristīgā kosmosa. Šīs atšķirības nenošķir mūs no citām tautām, jo mērķis ir viens, – savādāks tikai ceļš, pieredze (evolūcija). Ja jūs mēģināsiet vēl kādam skaidrot kristietības vērtību, tad visupirms paskatieties uz mūsu Dziesmu Svētkiem! Šajos svētkos, dziesmās roku rokā iet pasaulīgais un pārlaicīgais (immanent and transcendent) t.i. Latviskais kosmoss un kristietības-grieķu mantojums. Jā, šeit noteikti ir vajadzīga saruna par jūdaisma vēsturiskumu kristietības reliģijā (par Ezras pārrakstīto Divupes mitoloģiju, par Wellhausena hipotēzi utt) un šo vēsturisko jūdu uztveres (ne)savienojamību ar Baltu mitoloģiju. Šāda saruna ir noteikti vajadzīga. Atļaujiet man pateikt vēlreiz – lūdzu, nerakstiet par to, ko jūs nesaprotat. Paldies.

  11. Liels paldies! Latvijā un latviešu valodā būtu nepieciešams vairāk šādu rakstu. Diemžēl saukļi par “meliem, kurus pirms tūkstoš gadiem ar uguni un zobenu varēja uzspiest analfabētiem un neizglītotiem cilvēkiem” u.tml. ir tīrs un tipisks padomju komunistiskās propagandas atgremojums. Latviešu tautas pašreizējā traģēdija ir tā, ka sabiedrība kopumā intelektuālā ziņā pēc ceturtdaļgadsimta vēl nav īsti tikusi ārā no padomju purva. Kādēļ? Tādēļ, ka nebija kam izvilkt vai palīdzēt izrāpties. Kādēļ? Tādēļ, ka nācijas intelektuālā elite bija ļoti plāna. Kādēļ? Tādēļ, ka noziedzīgais un velnišķīgais sarkanais režīms iznīcināja vai spieda doties trimdā, bet palikušos uzaudzināja paklausībā.

  12. Ne tikai krustnešus neidealizēt,bet arī to pašu bībeli arīdzan. Nav vairs noslēpjams,ka dieva vārdu cenzēja un pielāgoja varai un valsts politikai.Baznīca un valsts gāja roku rokā.Radīja un pielāgoja savaim izdevīgumam.Ticu dievam,garīgumam,bet ne reliģijai un tās balsij,kura ar cilvēka roku rakstīta cilvēka labumam.

  13. Nu šai žurnālistei nav ne prāta, ne zināšanu, tik vien kā apmāta ticēšana žīdu pasakām un apziņa, ka nodrukātam vārdam ir spēks.

  14. Vai kādu mūsdienās Latvijā ir piespieduši ar uguni un zobenu?
    Es pieļauju ka 99% no tiem kas piedalīsies baznīcu naktī tā ir viņu brīvā izvēle.

    • vari nesapriecāties . Atbildēt

      Tā pastaigas pēc ieiešana baznīcās un kur vēl nē, vēl NAV PIEDALĪŠANĀS, bet kāju izlocīšana .

  15. Kristieši izlasiet kaut vienreiz visu Bībeli.Bez jaunās derības tur divas trešdaļas aizņem vecā derība,kas ir vergiem domāta saīsināta jūdu tora.Viss ļaunais,ko mēs redzam uz zemes,tur ir aprakstīts un slavināts.

  16. Lasot, domāju, kur būs āķis, sagaidiju, beigās, Krievija tomēr vainīga, autore aizmirsusi, mēs bijām Krievijas Impērijā, bet tā pati Krievija divreiz deva Latvijai brīvību.

    • Brīvības cīnītājs Atbildēt

      Krievija mums nekad nav labprātīgi devusi brīvību. Brīvību un neatkarību mēs paši izcīnījām.

  17. Apbrīnoju JŪSU prasmi saredzēt patiesību un jēgu. Vienmēr ar patiesu interesi lasu jūsu rakstus.

Valdis Krastiņš: Kādēļ ne mēs? Māc skaudība par francūžiem (10)Māc skaudība un apbrīns par franču uzdrīkstēšanos.
Lasītāju aptauja
Gata Šļūkas zīmējums
Gatis Šļūka. Iekod ar mani!
Vai veselības aprūpes pieejamība jāsaista ar nodokļu nomaksu?
Juris Jansons: Valodu lielu dara cilvēki (2)Man ir patiess gods būt starp tiem dažiem miljoniem, kuri var domāt, runāt un klausīties latviešu valodā.
Juris Lorencs: Globālo sasilšanu gaidot (3)Cīņā par zaļajām idejām aktīvi līdzdarbojas arī dažādu interešu lobiji
Liepnieks: Trukšņa pārvēlēšana ir jocīga un neticama (15)“Es zināju, ka socioloģija Jūrmalā bija Trukšņa kungam labvēlīga, bet tas tomēr likās tik jocīgi. Tas, ka viņš tik pārliecinoši uzvarēja ar tik jaunu un īpatnēju kampaņu, ir pilnīgi neiedomājami,” polittehnologs Jurģis Liepnieks apgalvoja RīgaTV 24 raidījumā "Preses klubs", komentējot Gata Trukšņa pārvēlēšanu Jūrmalas mēra amatā.
Draugiem Facebook Twitter Google+