Lielākais parādnieks ir Rīga, galvaspilsētā – “Rīgas satiksme”, kuras lielākās komercķīlas summa sasniedz 200 miljonus eiro, arī citas ķīlas mērāmas vairākos desmitos miljonu eiro. Uzņēmuma jaunie tramvaji, trolejbusi un autobusi ir pirkti ar aizņēmuma palīdzību un paši kalpo kā ķīlas priekšmeti.
Lielākais parādnieks ir Rīga, galvaspilsētā – “Rīgas satiksme”, kuras lielākās komercķīlas summa sasniedz 200 miljonus eiro, arī citas ķīlas mērāmas vairākos desmitos miljonu eiro. Uzņēmuma jaunie tramvaji, trolejbusi un autobusi ir pirkti ar aizņēmuma palīdzību un paši kalpo kā ķīlas priekšmeti.
Foto: Dainis Bušmanis

Eksperte: Korupcija “Rīgas satiksmē” nav atsevišķs gadījums, bet vispārpieņemta prakse 2

Autore: Biznesa augstskolas Turība Uzņēmējdarbības vadības fakultātes prodekāne Ieva Bruksle

Reklāma
Reklāma
Veselam
Ēdieni, no kuriem labāk izvairīties pirms publiskiem pasākumiem… Tie pastiprināti veido gāzes vēderā
Skabejeva ārdās: Krievijas propagandisti sašutuši par Trampa rīcību saistībā ar Ukrainu 85
Numeroloģija un skaitļu maģija: kā jūsu tālruņa numurs ietekmē jūsu likteni un kad to mainīt? 31
Lasīt citas ziņas

Pērnā gada nogalē plašākai sabiedrībai kļuva zināms par liela apjoma korupciju pašvaldības uzņēmumā “Rīgas Satiksme”, kad KNAB uzsāka kriminālprocesu saistībā ar “Rīgas Satiksmes” veiktajiem iepirkumiem.

minētais iepirkums un “Rīgas Satiksmes” stāsts nav viens atsevišķs gadījums, bet valstī pieņemta prakse. Viņa uzsver, ka kopējais labums Latvijā nav populārs jēdziens, un īpaši spilgti tas izpaužas valsts un pašvaldību uzņēmumos.

CITI ŠOBRĪD LASA

Valsts un pašvaldību uzņēmumu vadībā nepieciešami profesionāļi, nevis politiķi

Šis gadījums ir viens no daudziem, tomēr viens no retajiem, kas tika plaši izgaismots. Diemžēl procesi mūsu valstī notiek tā, kā notiek. Valsts un pašvaldību uzņēmumos lielā daļā gadījumu naudas plūsma joprojām tiek organizēta tā, kā kādam ir nepieciešams, nevis tā, lai sekmētu kopējo labumu.

Situāciju vēl smagāku padara fakts, ka valsts un pašvaldību uzņēmumi ir tie, kuri darbojas visai sabiedrībai būtiskās jomās – transports, veselības aprūpe, komunālo pakalpojumu nodrošināšana u.tml.

Latvija gan nav vienīgā valsts, kurā ir šāda situācija, bet virkne citu valstu tomēr spēj nodalīt uzņēmuma vadīšanu no valsts pārvaldes.

Spilgts piemērs ir Norvēģija, kurā šādu uzņēmumu vadībā tiek iecelti spēcīgi menedžeri un profesionāli vadītāji no privātā sektora, kuri rūpējas, lai uzņēmumi būtu rentabli un nestu peļņu. Šādā gadījumā tiek aiztaupītas nemitīgas dotācijas no valsts vai pašvaldību budžeta, kas bieži vien nav racionāli pamatotas.

Valsts vai pašvaldības šādos gadījos ir iesaistītas uzņēmuma attīstības plānošanā, sekojot līdzi tam, lai tiktu ievērotas visu sabiedrības grupu intereses, bet neiesaistās ikdienas procesos.

Ieva Bruksle
Publicitātes foto

Padome var nebūt risinājums

Ja valsts vai pašvaldības uzņēmums strādā ar zaudējumiem vismaz kādā jomā, jābūt skaidrojumam un pamatojumam, kas tieši rada zaudējumus, un uzņēmuma vadībai jāspēj piedāvāt alternatīvi risinājumi, kas tos spētu mazināt.

Ikvienam uzņēmumam ir jāstrādā pēc iespējas efektīvāk, un pašvaldību uzņēmumi nav izņēmums.

Protams, ņemot vērā, ka mēs esam maza valsts, kurā gandrīz visi viens otru pazīst, nav viegli nodalīt lietas. Tas dara bažīgu arī attiecībā uz piedāvāto risinājumu – “Rīgas Satiksmes” padomes izveidi.

Tas, vai no jauna izveidotā padome patiešām spēs pildīt savus pienākumus – uzraudzīt “Rīgas Satiksmes” valdes darbu un vērtēt uzņēmuma stratēģiskos darbības procesus, lielā mērā būs atkarīgs no tā, kas būs šajā padomē.

Cilvēkfaktors ir ārkārtīgi svarīgs. Tāpēc mans jautājums – vai padomē būs profesionāļi ar skatu uz sabiedrības kopējo labumu, kuri spēs nolikt malā personiskās intereses un iespējamās pazīšanās?

Smelties pieredzi no privātā sektora uzņēmumiem

“Rīgas Satiksmes” un līdzīgu uzņēmumu stāsts viennozīmīgi ir par sabiedrības kopējo labumu, jo to darbībā tiek investēta mūsu – nodokļu maksātāju – nauda.

Reklāma
Reklāma

Sakārtota sistēma šādos uzņēmumos un sabiedrības interešu virzīšana par prioritāti ir sāpīgs jautājums, taču ir jāspēj pārkāpt pāri visiem šķēršļiem un to atrisināt, jo tikai sakārtojot iekšējos uzņēmuma procesus, būs iespējams samazināt arī subsīdiju apjomus.

Iespējams iekšējo procesu optimizācijā valsts un pašvaldību uzņēmumi varētu smelties pieredzi no privātā sektora uzņēmumiem, kuri neuzpūš mākslīgas struktūrvienības.

Šie uzņēmumi vēlas pēc iespējas lielāku peļņu un mazākus izdevumus, tāpēc katrā solī meklē racionālus risinājumus un optimizācijas iespējas.

Mūsdienu uzņēmējdarbības vides apstākļos privātā sektora uzņēmumi vienkārši nevar citādāk, jo visas izmaksas ir jāsedz pašiem un nevar paļauties uz dāsnām finanšu injekcijām no valsts vai pašvaldību budžeta.

Jauna uzņēmēju paaudze un vērtības

Atgriežoties pie jautājuma par kopējo labumu, proti, pie nespējas domāt par kopējo labumu, jāsaka, ka to iespējams ir sekmējis mazās valsts aspekts salikumā ar vēsturisko pieredzi.

Jauno uzņēmēju paaudze, kas nav dzīvojusi padomju sistēmā un nevadās pēc principa – ja pats par sevi neparūpēsies, neviens cits to nedarīs – mudina domāt, ka nākotnē situācija uzlabosies.

Cilvēku, kuri ir dzimuši, auguši un izglītojušies demokrātiskā valstī, domāšana atšķiras. Jau šobrīd ir jūtama paaudžu maiņa, kas sen līdzi nes arī citas vērtības.

Ļoti ceru, ka tuvākā nākotnē arī Latvijā valsts un pašvaldību uzņēmumu vadībā būs cilvēki, kuri pat nepieļaus domu par koruptīviem darījumiem vai sabiedrības līdzekļu piesavināšanos.

Šajā publikācijā paustais ir autora viedoklis, kas var nesakrist ar LA.LV redakcijas redzējumu.
SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.