“Tūres S” šoferu komanda un boss: (no kreisās): Edmunds Priekulis (Rīga), Raimonds Tomsons (Vecumnieki), Aigars Mailītis (Ogre/Mārciena),
Atis Ulass (Mārciena), Raimonds Zeps (Ogre), Einārs Mailītis (Mārciena), Jānis Lūkins (Mālpils) un Uldis Stalmeistars (Lielvārde).
“Tūres S” šoferu komanda un boss: (no kreisās): Edmunds Priekulis (Rīga), Raimonds Tomsons (Vecumnieki), Aigars Mailītis (Ogre/Mārciena), Atis Ulass (Mārciena), Raimonds Zeps (Ogre), Einārs Mailītis (Mārciena), Jānis Lūkins (Mālpils) un Uldis Stalmeistars (Lielvārde).
Foto: Ilmārs Randers

Kāpēc pēc 10 gadiem Latvijā tālbraucēju vairs nebūs? Fortūnas džentlmeņi atgriežas mājās 6

Ilmārs Randers, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Šis ir turpinājums rakstu sērijai:

Pirmā daļa “Zinu, kā jūtas rokzvaigznes uz skatuves, jo ceļmalās stāv cilvēki un aplaudē!” Pa Eiropu ar fortūnas džentlmeņiem”

Otrā daļa “Turpinām pa Eiropu ar fortūnas džentlmeņiem: par ceļmalas taurenīšiem, Covid-19 sekām Vācijā un dzīvi uz riteņiem”

Trešā daļa “Piedzīvojumu ķēde, kas Holandi ļāva ieraudzīt bez tūrista “rozā brillēm”. Pa Eiropu ar fortūna džentlmeņiem”

Ceturtā daļa “Ar šiem kuģiem vadāti pat vilcieni! Turpinājums pa Eiropu ar fortūnas džentlmeņiem, kad šoseju nomaina ūdens”

Svētdienas vakarā transporta kuģis “Urd” plānotajā laikā ar fūrēm un šoferiem uz klāja iepeld Liepājas ostā. Rādās, ka jūlija lietus un brāzmains vējš iecerējis mainīt mūsu lielisko plānu sarindot “Tūres S” fūres kādā placī ārpus ostas, lai iemūžinātu reto gadījumu, kad visas astoņas uzņēmuma mašīnas un gandrīz visi šoferi dzimtenē iebraukuši vienlaicīgi.

Lai iekļautos braukšanas laika normās, transporta firmai šoferu jābūt vairāk nekā mašīnu. Maiņas šoferi savus kolēģus laiž atvaļinājumos, aizvieto garajā atpūtā vai no braukšanas brīvajā nedēļā.

Pārsteidzoši, ka “Tūres S” viens no maiņas šoferiem ir arī pats firmas boss, valdes loceklis Uldis Stalmeistars.

Viņš gan vairs nedodas garajās Eiropas tūrēs, taču nereti izbrauc savējiem pretim uz Kauņu, Klaipēdu, Bausku vai citu vietu, kad kādam šoferim viedkartē fūres vadīšanai pietrūkusi stunda vai divas. Nemaz tik reti neesot gadījumi, kad atpakaļceļā laiks iztek un pietrūkst nieka 15 minūšu pirms nokļūšanas bāzē Rīgā.

Ja nav maiņas šofera – neko darīt, jāstāv 45 stundas nepārtrauktajā atpūtā. Brauksi – viedkartē sarkans, pēc tam trīs mēnešu laikā, veicot jebkādu pārbaudi, šoferim par to būs sods.

Komanda un boss

Arī tovakar bosam Uldim bija jāaizvieto kāds no savējiem un viņš ieradās Liepājā, mūs visus sagaidīja. Uz kuģa džentlmeņiem biju ierosinājis – nu, lūdzu, pielikšu visus “pie sienas” turpat uz klāja, un būs smuka bilde piemiņai.

Viņi padomāja, apspriedās – nē, boss mums būs pretī, gribam ar viņu, pie savām mašīnām. Liepājā!

Kādēļ tad ne? Šoferus uz kuģa centos netraucēt, jo atmiņā no šīs kuģošanas pašām pirmajām stundām bija iespiedies viens no “Mārcienas frakcijas” šoferu stāstiem par pieredzēto kādā Vācijas “autohofā”. Mūsējais ar savu mašīnu stāvējis atpūtā iepretim kādai fūrei no Vācijas, kuras šoferim paredzētās gulēšanas stundas ievilkušās nākamajā stāvvietas apmaksas periodā.

Kāds ­jauns, pārcentīgs uzraugs uzreiz sācis klauvēties pie kabīnes, lai šoferis samaksā. Vācietis nav reaģējis, bet uzraugs nerimies vienalga. Tad pēkšņi kabīne atsprāgusi, šoferis izlēcis vienās “trusenēs”, uzreiz ievilcis vienu taisno uzraugam sejā.

Kuģis tuvojas Liepājas ostai.
Foto: Ilmārs Randers

Tas gar zemi, kvīšu grāmatiņas lapas kā ziedlapiņas lēni lidojušas pa gaisu, bet iztraucētais vācu šoferis uzreiz ierāpies atpakaļ kabīnē, aizcirtis durvis, aizvilcis aizkariņus, un viss, atkal klusums. Pēc kāda laika atbraukusi policija un ātrie, uzraugs uzlikts uz nestuvēm un nogādāts ārstniecības iestādē. Policisti apjautājuši lieciniekus, bet šoferi sitēju tā arī nav traucējuši.

Mūsējie tajā “autohofā” vēlāk bijuši vairākkārt, uzraugu redzējuši – dzīvs, bet šoferus atpūtas laikā vairs netraucējot.

Zelta fonds, ­kas gudri jāvada

“Es ar saviem šoferiem lepojos. Bez viņiem autotransporta uzņēmums nav nekas. Tev var būt labas mašīnas un grandiozas idejas, bet bez šiem cilvēkiem tas uzņēmums nav nekas. Tālbraucēji ir mūsu zelta fonds,” savās atziņās vēlāk dalījās “Tūres S” boss Uldis.

“Mana atšķirība no citu līdzīgu uzņēmumu vadītājiem varbūt ir tā, ka pats šos ceļus esmu braucis. To visu sāku vēl tajā laikā, kad neviens neko priekšā neteica, viss bija jāatrod un jāsaprot pašam. Katram nākamajam darbiniekam jau bija vieglāk, jo tad vismaz kāds jau bija, kurš nākamo varēja pamācīt. Manai firmai tagad ir 23 gadi. Bet ar pirmo šoferi, ar kuru to uzsākām, kopā strādājam jau 28 gadus.”

Uldis Stalmeistars ir cienīts uzņēmējs ne vien Latvijas transporta organizāciju aprindās, bet arī zināma persona plašajā Latvijas orientieristu sabiedrībā, jo pirms aktīvās uzņēmējdarbības bijis atzīts šī sporta veida treneris. “Transporta nozarē jau arī ir tieši tāpat kā sportā – nepārtraukti notiek izmaiņas. Ne jau tikai tagad, Covid-19 pandēmijas sākumā bija lielas neskaidrības un, piemēram,

no šoferiem viņu dzīvesvietās vairījās kā no spitālīgajiem, nelaida mājās, aizturēja ierindas policisti, kuri paši nezināja ārkārtas situācijas noteikumus savās valstīs.

Tamlīdzīgas problēmas notiek visu laiku – pārmaiņas kravu plūsmās, valstu likumdošanā, ES direktīvās,” stāsta Uldis.

Latvijā esot apmēram 1300 uzņēmumu, kas nodarbojas ar kravu pārvadājumiem. Smagās mašīnas, ko varētu dēvēt par fūrēm (līdz 40 tonnām) – apmēram 13 000. Šoferu, kuri ar tām brauc, – drusku vairāk, jo jāpieskaita arī maiņas tālbraucēji.

“Viens ir skaidrs – apmēram pēc gadiem desmit Latvijas tālbraucēju vienkārši nebūs. Vietējais zelta fonds šobrīd ir ap piecdesmit un vairāk gadiem. Visi būs pensijā, un jauni nav sagatavoti, jo arī paši nemaz negrib braukt.

Dzīve kabīnē nevienu šodien vairs nevilina.

Turklāt, lai kļūtu par tālbraucēju, pietiekami dārgi arī jāsamaksā par tiesībām un pārējām atļaujām. “Tūrē S” man izdevās piesaistīt un sākt audzināt jaunu kadru 25 gados. Raimondam Zepam tagad ir 28, viņš ir jaunākais šoferis uzņēmumā un faktiski uz rokas pirkstiem skaitāms izņēmums visā Latvijas tālbraucēju sabiedrībā. Lielākajās Latvijas kompānijās jau tagad ir daudz viesstrādnieku: baltkrievi, ukraiņi, nāk iekšā arī jau filipīnieši un vēl no tālākām zemēm,” nozares galvenās problēmas skaidro uzņēmējs.

“Eiropas transporta politika šobrīd arī ir diezgan nesaprotama. No vienas puses, teic, ka tagad visiem jādomā zaļi, bet tajā pašā laikā ES mobilitātes pakotnē paredzēts, ka turpmāk pēc noteikta laika visiem šoferiem ar savām mašīnām vajadzēs atgriezties dzimtenē.

Bet tie ir papildu tukši vai nevajadzīgi braucieni. Nozarei nāk virsū vesela rinda jaunu prasību, kas nekādi nav vērsta uz zaļajiem mērķiem un ekoloģiju, bet veco Eiropas valstu biznesa aizstāvību. “Apļu” droši vien vairs nebūs. Kad pandēmija sākās, šī lieta pieklusa. Pašlaik runas atkal iet vaļā, visvairāk to virza Francija, arī Austrija.

Tieši šajās valstīs vis­drastiskāk soda arī par pārkāpumiem šoferu 45 stundu atpūtā, ko nedrīkst pārtraukt.

ES kādu laiku ir spēkā regulējumi, ka šo atpūtu var apšaubīt, ja šoferis to nav pavadījis viesnīcā. Dažādās valstīs to kontrolē atšķirīgi. Francijā un Austrijā visstingrāk. Mums sodu nav bijis, jo katru nedēļu atgriežamies mājās.

Sodi ir astronomiski. Katru pusgadu man jādeklarē, cik darbinieku, piemēram, Vācijā ieradīsies ar mašīnu un kaut vai tranzītā tur veiks darbu. Deklarācijā jānorāda, kā maksāju algas, kā nodrošinu. Ne par kādām privātuma lietām tur nav ne runas, jo Vācijas likumdošana šādas deklarācijas akceptējusi.

Ja šīs ziņas nesniedzu, sākuma sods uzņēmumam ir 30 000 eiro. Un tamlīdzīgas prasības katrā valstī ir citādas.

Viss vērsts uz vietējā tirgus aizsardzību un pret tiem darbiniekiem, kas strādā tā saucamajos “apļos”. Lietuvieši šobrīd ir vienīgie no Austrumeiropas, kas kaut cik normāli spēj stāvēt pretim Eiropas transporta ministriem, jo viņiem ir ļoti liela transporta sabiedrība, varētu būt jau ap 100 000 mašīnām, un laba auto asociācija. Iespējams, arī tādēļ viņi mums tagad ir tik ļoti tālu priekšā,” ar kontrolpunktiem un orientēšanos Eiropas autopārvadājumu biznesā iepazīstina Uldis Stalmeistars.

Lai cik sarežģīti laiki piedzīvotās pandēmijas un kārtējo ES ierobežojumu dēļ atkal būtu sagaidāmi, kopumā uzņēmējs kapu zvanus nozarei nezvana: “Var jau visu ko izdomāt un arī aizliegt, bet vecajā Eiropā tad nebūs kas strādā. Jau tagad pie viņiem nepietiek braucēju, kas visas vajadzīgās kravas varētu izvest laikus un droši.”

Nobeiguma vietā

Kopīgs ceļš cilvēkus vienmēr satuvina. Vispār tālbraucēji nav raduši, ka par viņiem kāds īpaši izrādītu interesi. Protams, ka ne visi mani tā nu uzreiz pieņēma un uzticējās. Kad rakstu sērija jau tuvojās noslēgumam, saņēmu zvanu no šoferiem: zini, mēs kaut ko ļoti nozīmīgu tomēr nebijām izstāstījuši. Ko tad?

Saistītie raksti

Ja reiz viņiem ir iespēja uzstāties publiski, tad visas Latvijas fortūnas džentlmeņu saimes vārdā viņi gribētu pateikt,

cik ļoti pateicīgi tālbraucēji ir savām ģimenēm, ikvienam tuvajam cilvēkam, kurš uzticīgi gaida mājās! Jo izrādās – nekā dārgāka uz šīs pasaules nemaz nav.
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
LE
LETA
Veselam
Viņķele skaidro, uz kā rēķina slimnīcās varētu iegūt ap 1000 gultas vietu infekciju slimniekiem
40 minūtes
LA
LA.LV
Ziņas
Vai šonedēļ gaidāmas salnas? Toms Bricis par laiku oktobra pēdējā nedēļā
10 minūtes
LE
LETA
Uncategorized
Baltkrievijā sācies vispārējais streiks: nestrādā rūpnīcas, autovadītāji rada sastrēgumus
13 minūtes
VB
Vija Beinerte
Ziņas
Vija Beinerte: Lai izglītības reformas stūrakmens nekļūst par klupšanas akmeni 1
1 stunda
LA
LA.LV
Ziņas
Alnis Rīgas centrā. Vai slimnīcas pietiks gultas? Cinītis birokrātu vezumam. Nedēļas notikumu apskats
2 stundas
LE
LETA
Ziņas
Dienas gaitā laikapstākļi nemainīsies. Sinoptiķu prognoze pirmdienai
2 stundas
LE
LETA
Ziņas
Polijā protestētāji pret abortu aizliegumu vēršas pret baznīcām
1 stunda
LA
LA.LV
Ziņas
“Sejas maskas ir kaitīgas, bet testu rezultāti – viltoti.” Kur rodas sazvērestību teorijas par Covid-19? 14
11 stundas
VV
Vivanta Volkova
Stāsti
“Es te esmu kā paradīzē!” Vecticībniece Anfisa par streikojošiem ceļgaliem un atteikšanos no dzīves Francijā 3
14 stundas
LK
Linda Kusiņa-Šulce
Ziņas
Drīzumā Latvijā būs skatāms jaunais miniseriāls par laulību škiršanas tēmu “Projekts: šķiršanās”
16 stundas
IM
Ingrīda Mičāne
Laukos
“Pieprasījums bija no visām pusēm.” Meža īpašnieki tiek pie uzlabota un jaudīgāka reģistra 1
17 stundas
EL
Egils Līcītis
Ziņas
“Domāšana jāpagriež par 180 grādiem uz modernāku pusi.” Jaunā Rīgas vara par pārmaiņām pilsētā 7
23 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Prinča Harija strīds ar 99 gadus veco vectētiņu princi Filipu var kļūt par pēdējo… 13
19 stundas
SM
Signe Mengote
Stāsti
“Tas bija traki!” Ārvalstu studentu pieredze Latvijā sērgas laikā 9
19 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Izskatīgās dejotājas Aleksandras Kurusovas mērs ir pilns: lūdzu, pārstājiet mani aicināt uz randiņiem! 17
22 stundas
KS
Kārlis Streips
Ziņas
Kārlis Streips: Pasaules lielvaras no kodolieročiem neatteiksies arī pēc ANO līguma stāšanās spēkā 1
17 stundas
VS
Viesturs Sprūde
Stāsti
Kādēļ pēc neatkarības atgūšanas sagruva rūpniecība? Grāmatā atmasko militarizēto tautsaimniecību Latvijā 22
1 diena
Raivis Šveicars
Stāsti
Detaļas kaut kosmosam. Stāsts par kādu unikālu Latvijas metālapstrādes uzņēmumu 1
1 diena
TA
Tavs Auto TV
Ziņas
Aktrise Inga Alsiņa dodas Rīgas ielās ar atjaunoto “Seat Ateca”
1 stunda
LE
LETA
Veselam
Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīca paziņo par plānveida operāciju atcelšanu 11
23 stundas
SK
Skaties.lv
Ziņas
Valsts prezidents un premjers saņems lielāku algu. Atklāj vērienīgās reformas detaļas 86
1 diena
VK
Vita Krauja
Ziņas
“Patiesībā sievietei nav ne spēka, ne jaudas, viņa vienkārši dara, velk.” Saruna ar aktrisi Janu Čivželi 4
Intervija 1 diena
DE
Dace Ezera
Stāsti
Nakšņot mošejā un dzīvot atkritumos? Zinātkārais liepājnieks Roberts par redzēto Marokā, Indijā un ASV 2
1 diena
MZ
Monika Zīle
Ziņas
Monika Zīle: Kamēr Viņķele spēlē” čurikus”, atklājas biedējošas lietas. Nekāda plāna laikam nemaz nav 112
3 dienas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Maģiskās eņģeļu stundas no 24. līdz 30.oktobrim: kādas vēlmes piepildīsies
3 dienas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Bijusi vētraina ballīte: Samantai Tīnai uzradies gruzīnu pielūdzējs, Lauris Reiniks pazaudē bikšu pogu 9
1 diena
SM
Signe Mengote
Stāsti
“Liela ģimene ir īstena latviešu ģimene.” Stiprās un sportiskās Nenišķu ģimenes stāsts 3
4 dienas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Kāda ir prinča Viljama un Keitas Midltones trīs bērnu ikdienas dzīve? 2
1 diena
LA
LA.LV
Kokteilis
Šonedēļ emocijas var ņemt pārsvaru pār saprātu, un tas var nebeigties labi! Horoskopi no 26. oktobra līdz 1.novembrim 2
23 stundas
LA
LA.LV
Kokteilis
Veiksmes un spriedzes dienas oktobrī un novembrī: Skorpiona laika padomi
1 diena
LA
LA.LV
Kokteilis
Šodien tu liksi apkārtējiem dancot pēc savas stabules! Horoskopi 26.oktobrim 1
16 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Vai šonedēļ gaidāmas salnas? Toms Bricis par laiku oktobra pēdējā nedēļā
09:32
LE
LETA
Uncategorized
Baltkrievijā sācies vispārējais streiks: nestrādā rūpnīcas, autovadītāji rada sastrēgumus
09:29
LE
LETA
Veselam
Viņķele skaidro, uz kā rēķina slimnīcās varētu iegūt ap 1000 gultas vietu infekciju slimniekiem
09:03