Publicitātes foto

Pašbraucoši auto un gudrā infrastruktūra – ar kuru sākt un vai viens bez otra var pastāvēt? 0

Bezpilota jeb autonomās mašīnas ir viens no pēdējo gadu tehnoloģiju nozares aktuālākajiem jautājumiem. Tehnoloģiju kompānijas strādā pie tā, lai pašbraucošos auto padarītu aizvien drošākus un gudrākus, lai sasniegtu to galveno izveides mērķi – ļautu cilvēkiem pārvietoties daudz ērtāk un ievērojami drošāk.

KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Psihoterapeits Viesturs Rudzītis priecājas, ka meita saslimusi ar Covid-19: “Kā akmens no sirds novēlās…” 206
16 stundas
EL
Egils Līcītis
Stāsti
Politiķis Mārtiņš Kossovičs: “Kāpēc nevaram jau tagad atklāti pateikt pilsētniekiem – lūdzu, nepērciet mašīnas ar lieliem dīzeļiem!” 34
Intervija 21 stundas
LE
LETA
Ziņas
Trīs Latvijas pilsētas: paziņo, kur pagājušajā diennaktī atklāts visvairāk Covid-19 inficēto 13
14 stundas
Lasīt citas ziņas

Šobrīd uzņēmumi sper jau nākamo soli nospraustā mērķa virzienā – kompānija Huawei ir radījusi pirmo gudro ceļu, kas  sniedz pietiekami daudz informācijas, lai bezpilota automašīnai pa to pārvietotos droši un bez aizķeršanās. Varbūt tieši infrastruktūras sakārtošana un papildināšana ar tehnoloģiskiem risinājumiem ir pirmais solis autonomās braukšanas izveidei arī Latvijā?

Tehnoloģiju eksperts Reinis Zitmanis norāda, ka pasaulē jau vairākus gadus pastāv divas paralēlas tendences: “Viena attīsta paša automobiļa mākslīgo intelektu un sensorus, kas ļauj šādam automobilim pārvietoties parastā satiksmē ar citiem ceļu satiksmes dalībniekiem un izmantot jau esošo ceļa infrastruktūru.”

CITI ŠOBRĪD LASA

“Lēmumus pieņem pats automobilis bez centralizētas vadības. Otra, kas ir vairāk piemērota pasažieru pārvadājumiem, izmanto centralizētu vadību un specializētu infrastruktūru, piemēram, autonomi autobusi un vilcieni lidostās starp termināļiem,” stāsta eksperts.

Tehnoloģiju attīstība katrā pasaules reģionā noris atšķirīgā tempā un virzienā. Kamēr Eiropā apjomīgas viedās infrastruktūras izveide autonomām mašīnām vēl nav svarīgākā prioritāte, tikmēr Ķīnā netālu no Šanhajas jau izveidots viedais ceļš, kurš spēj nodrošināt efektīvu autonomo transportlīdzekļu vadību.

R. Zitmanis komentē, ka citviet pasaulē tik apjomīgu risinājumu izveide kā viedais ceļš ir daudz aktuālāki reģiona specifikas dēļ: “Ķīna ir valsts ar izteikti lielu iedzīvotāju skaita blīvumu, jo īpaši industriālos straujas attīstības reģionos, kāda ir Šenžeņa. Iedzīvotāju un materiālu efektīva loģistika ir viens no virsuzdevumiem, lai reģions saglabātu esošo attīstības tempu, samazinot negadījumus, dīkstāves un tā saucamo “pudeles kakla” efektu.”

Optimizēta satiksme aktīvajos reģionos nav tikai laika un drošības jautājums – tā tiešā mērā ļauj uzlabot ražošanas produktivitāti, tāpēc autonomā transporta attīstība ir viens no galvenajiem virzieniem, kuros tiek nemitīgi meklēti jauni tehnoloģiski risinājumi.

Aktīvākajos industriālajos reģionos ievērojamus uzlabojumus var sniegt drošu un viedu transporta risinājumu izmantošana, piemēram, autonomie autobusi – tā uzskata tehnoloģiju uzņēmuma Huawei vadītājs Baltijas valstīs Rikijs Čeņs.

“Diemžēl autonomie transportlīdzekļi līdz šim nav pierādījuši, ka paši spēj iekļauties satiksmē bez vadītāja palīdzības. Labākais risinājums bezpilota auto efektīvai darbībai ir informācijas iegūšana no ceļiem.

Šādu risinājumu testa režīmā esam izstrādājuši pilsētā Vuksi, kur 4 km garumā izveidots ar sensoriem, kamerām un radariem aprīkots ceļš, kas sazinās ar autonomu autobusu, palīdzot tam bez aizķeršanās pārvietoties pa šo viedo ceļa posmu.

Mūsu mērķis ir palīdzēt izveidot tādu infrastruktūru, kas transportlīdzekļiem un to vadītājiem, gājējiem un citiem satiksmes dalībniekiem sniegtu precīzāku, reāllaika informāciju par satiksmi, laika apstākļiem un iespējamiem apdraudējumiem.”

Testa projektā izveidotais ceļš ir liels solis pretīm iespējai padarīt transportu pilnībā patstāvīgu, sniedzot pavisam jaunas iespējas loģistikas jomā un drošībā.

Savukārt, vērtējot viedās infrastruktūras izveides iespējamību Eiropā, R. Zitmanis uzskata, ka tas ir neizbēgami – ar laiku arī mūsu lielceļi un pilsētas apaugs ar sensoriem un kontroliekārtām, kas palīdzēs optimizēt transporta plūsmu.

Tomēr eksperts uzsver, ka tas attieksies tikai uz blīvi apdzīvotām teritorijām un starppilsētu valsts nozīmes autoceļiem, kas attiecīgi arī prasa ievērojamas investīcijas un laika resursu.

“Neskatoties uz to, jau šobrīd Latvijā ir vairāki pilotprojekti – viedi krustojumi, plūsmu uzskaite un uzraudzība, kā arī risinājumi autostāvvietu ērtākai atrašanai. Tāpat ir gan centralizētas novērošanas sistēmas, gan satiksmes intensitātes datu ieguves risinājumu integrācija komersantu līmenī,” novērojis eksperts.

Taču viņš uzsver – Covid-19 krietni mainījis pirmskrīzes attīstības gadu problēmas – galvenokārt risinājumi tika meklēti satiksmes sastrēgumiem, nolaistai ceļu infrastruktūrai, centram, kas pārpildīts ar automobiļiem un stāvvietu trūkumam.

Pēc eksperta domām, pandēmija mainījusi valsts transporta jomas fokusu uz, piemēram, nomas transportlīdzekļu pieejamību pēc pieprasījuma un individuāliem pārvadājumiem, kas integrēti ar lietotājiem viedtālruņu lietotnēm.

Lai gan pandēmija radījusi izmaiņas autonomo transportlīdzekļu attīstības jomā Eiropā un Latvijā, tehnoloģiju eksperts uzskata, ka tuvākā vai tālākā nākotnē bezpilota automašīnas pie mums kļūs biežāk sastopamas – turīgākie iedzīvotāji tās iegādāsies, savukārt nomas uzņēmumi piedāvās šādus auto tirgū īstermiņa nomai.

Tāpat arī piepilsētu pasažieru pārvadājumos varētu parādīties autonomie transportlīdzekļi, un valsts mēroga ceļu infrastruktūra var tikt uzlabota, papildinot ceļus ar dažādiem sensoriem, uzskaites un ātruma kontroles iekārtām, kuru uzdevums būs reaģēt uz ārpusnormas situācijām.

Visas šīs šķietami tālās nākotnes tendences pasaulē jau ir izveidotas un tiek ieviestas – mums atliek vien gaidīt, kad šie risinājumi kļūs pieejami arī pie mums!

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Psihoterapeits Viesturs Rudzītis priecājas, ka meita saslimusi ar Covid-19: “Kā akmens no sirds novēlās…” 206
16 stundas
EL
Egils Līcītis
Stāsti
Politiķis Mārtiņš Kossovičs: “Kāpēc nevaram jau tagad atklāti pateikt pilsētniekiem – lūdzu, nepērciet mašīnas ar lieliem dīzeļiem!” 34
Intervija 21 stundas
LE
LETA
Ziņas
Trīs Latvijas pilsētas: paziņo, kur pagājušajā diennaktī atklāts visvairāk Covid-19 inficēto 13
14 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Arī veikalā kasierei tagad jābūt vakcinētai. Uz kurieni tu iesi?” Kreituse par pedagogiem, kuri draud pamest darbu 179
2 dienas
LA
LA.LV
Kokteilis
Šodien pārsteidzīga rīcība novedīs pie nepareiziem secinājumiem! Horoskopi 17.oktobrim
14 stundas
Lasīt citas ziņas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Vai tiešām banānus? Noskaidrots, pēc kā garajās rindās “Lidl” veikalos Latvijā stāvējuši pircēji 20
2 stundas
LE
LETA
Ziņas
FOTO. Mairis Briedis trešajā raundā “nokautē” vācieti Arturu Mannu un gūst uzvaru 17
10 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Ekonomists ieskicē Latvijas nākotni: “Es pilnībā neņemtos izslēgt, ka nebūs nodokļu celšanas.” 40
17 stundas
LE
LETA
Ziņas
“Man kolēģītes arī meklē. Mēs esam vairākas skolotājas”: apgalvo pedagoģe, kas ar sludinājuma palīdzību meklēja iespēju saslimt ar Covid-19 159
13 stundas
LA
LA.LV
Stāsti
Latvijas Paralimpiskās komitejas prezidente Daiga Dadzīte: “Jā, es “iebliezu” to poti!… Biju “antivakseru” statusā”
10:25
LE
LETA
Ziņas
FOTO. Mairis Briedis pēc uzvaras: “Tas ir tas, kāpēc es to daru, jo kaut kādā veidā tas ir veids kā apvienot valsti”
09:54
LE
LETA
Ziņas
Nākošās nedēļas pirmās prognozes: rudens klāt. Ne visiem tas patiks!
09:45
AJ
Atis Jansons
Ziņas
Elektroauto par 6000 eiro? “Citroen” sola, ka tā būs realitāte
2 stundas
OZ
Olafs Zvejnieks
Ziņas
“Pašreizējā gāzes cena ir apmēram piecreiz lielāka nekā pirms gada”: Olafs Zvejnieks prognozē, kas notiks tuvākajā nākotnē
1 stunda
JL
Juris Lorencs
Ziņas
Juris Lorencs: “Šī ir tā reize, kad radusies vēlme atbalstīt pēdējā laikā tik bieži kritizēto valdību” 94
17 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Psihoterapeits Viesturs Rudzītis priecājas, ka meita saslimusi ar Covid-19: “Kā akmens no sirds novēlās…” 206
16 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Ministrs Tālis Linkaits: “Viens ir draudēt, ka iesi prom no darba, pavisam kas cits – pieņemt šo lēmumu.” 151
19 stundas
LE
LETA
Ziņas
“Melnais rekords” pārspēts: Latvijā pagājušajā diennaktī reģistrēts līdz šim lielākais Covid-19 saslimušo skaits 97
21 stundas
AT
Andris Tiļļa
Praktiski
Mantotais nams Bieriņos: pilna māja mākslas mūzu
21 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Laikraksts “Bauskas dzīve” publicē sludinājumu: skolotājas meklē Covid-19 pozitīvos, lai varētu saslimt 126
23 stundas
EL
Egils Līcītis
Stāsti
Politiķis Mārtiņš Kossovičs: “Kāpēc nevaram jau tagad atklāti pateikt pilsētniekiem – lūdzu, nepērciet mašīnas ar lieliem dīzeļiem!” 34
Intervija 21 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
“Viņš ir vecs vecis, nav simpātisks!”: Olga Kambala TV šovā paziņo, ka aktieris Lauris Dzelzītis “nepiestāv” viņas draudzenei 87
22 stundas
Uldis Šmits
Ziņas
Pārkāpta kārtējā sarkanā līnija. Vai kaimiņos briest breksita analogs Polexit? 142
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
“Viņš bija apbēdināts un pat aizkaitināts”: princis Viljams pastāsta, ka viņa dēls princis Džordžs skolā esot vācis atkritumus 5
21 stundas
AG
Aleksejs Grigorjevs
Ziņas
Aleksejs Grigorjevs: “Latvijā vajadzētu koordinēt savu politiku attiecībā uz “Ziemeļu straumi” ar Poliju”
20 stundas
RO
Regīna Olševska
Veselam
Katru gadu aptuveni 1200 sievietēm Latvijā diagnosticē krūts vēzi, bet skrīningu veic tikai katra trešā paciente
21 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Kariņš komentē izplatīto video: “Tas parāda vienu no manām brīvā laika aizraušanām – mūziku.” 158
2 dienas
LA
LA.LV
Ziņas
“Arī veikalā kasierei tagad jābūt vakcinētai. Uz kurieni tu iesi?” Kreituse par pedagogiem, kuri draud pamest darbu 179
2 dienas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Kā vārds ietekmē tavu dzīvi: šīs dienas gaviļnieces – Daiga un Dinija 1
22 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Ministrs aicina visus jau tagad iegādāties respiratorus. Vai turpmāk tie būs jālieto obligāti? 204
2 dienas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Komēdija “Svingeri krievu gaumē” uzsāk ceļu pie skatītājiem ar Dmitriju Nagijevu galvenajā lomā 17
1 diena
PR
Praktiski.lv
Praktiski
Ziemassvētku zvaigzne – puansetija: kā to kopt pareizi, lai tā uzziedētu atkal? 1
2 dienas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. “Mūs piespiež izvēlēties starp cilvēkiem, cilvēcību…” Uzņēmēja pieņem smagu lēmumu un slēdz kafejnīcu 134
2 dienas
ML
Māra Lapsa
Praktiski
Saimnieces recepte: kā pareizi skābēt kāpostus, lai tie vienmēr izdotos izcili 6
2 dienas
LA
LA.LV
Kokteilis
Šonedēļ nevajadzētu izvirzīt pārāk lielus mērķus! Horoskopi no 18. līdz 24.oktobrim 1
22 stundas
GK
Guna Kārkliņa
Kokteilis
Pamazām kļūs vieglāk? Astroloģe prognozē, kas mūs sagaida no 15. oktobra līdz 10.decembrim 12
2 dienas