Publicitātes foto

Pašbraucoši auto un gudrā infrastruktūra – ar kuru sākt un vai viens bez otra var pastāvēt? 0

Bezpilota jeb autonomās mašīnas ir viens no pēdējo gadu tehnoloģiju nozares aktuālākajiem jautājumiem. Tehnoloģiju kompānijas strādā pie tā, lai pašbraucošos auto padarītu aizvien drošākus un gudrākus, lai sasniegtu to galveno izveides mērķi – ļautu cilvēkiem pārvietoties daudz ērtāk un ievērojami drošāk.

IF
Imants Frederiks Ozols
Ziņas
“Iznāca ne tik glīti, kā pašai būtu gribējies.” Kāpēc leģendāro diktori atlaida no darba? Sandras Glāzupas stāsts 28
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
“Ja mēs nesāksim dzīvot, tad mēs vienkārši nobeigsimies no kaut kā cita.” Ērglis par ierobežojumiem 52
12 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Universitātē jau viņam atteicām, tāpat panāca savu! Kreituse par notikumiem, kā Lembergs “ienāca” politikā 40
1 diena
Lasīt citas ziņas

Šobrīd uzņēmumi sper jau nākamo soli nospraustā mērķa virzienā – kompānija Huawei ir radījusi pirmo gudro ceļu, kas  sniedz pietiekami daudz informācijas, lai bezpilota automašīnai pa to pārvietotos droši un bez aizķeršanās. Varbūt tieši infrastruktūras sakārtošana un papildināšana ar tehnoloģiskiem risinājumiem ir pirmais solis autonomās braukšanas izveidei arī Latvijā?

Tehnoloģiju eksperts Reinis Zitmanis norāda, ka pasaulē jau vairākus gadus pastāv divas paralēlas tendences: “Viena attīsta paša automobiļa mākslīgo intelektu un sensorus, kas ļauj šādam automobilim pārvietoties parastā satiksmē ar citiem ceļu satiksmes dalībniekiem un izmantot jau esošo ceļa infrastruktūru.”

CITI ŠOBRĪD LASA

“Lēmumus pieņem pats automobilis bez centralizētas vadības. Otra, kas ir vairāk piemērota pasažieru pārvadājumiem, izmanto centralizētu vadību un specializētu infrastruktūru, piemēram, autonomi autobusi un vilcieni lidostās starp termināļiem,” stāsta eksperts.

Tehnoloģiju attīstība katrā pasaules reģionā noris atšķirīgā tempā un virzienā. Kamēr Eiropā apjomīgas viedās infrastruktūras izveide autonomām mašīnām vēl nav svarīgākā prioritāte, tikmēr Ķīnā netālu no Šanhajas jau izveidots viedais ceļš, kurš spēj nodrošināt efektīvu autonomo transportlīdzekļu vadību.

R. Zitmanis komentē, ka citviet pasaulē tik apjomīgu risinājumu izveide kā viedais ceļš ir daudz aktuālāki reģiona specifikas dēļ: “Ķīna ir valsts ar izteikti lielu iedzīvotāju skaita blīvumu, jo īpaši industriālos straujas attīstības reģionos, kāda ir Šenžeņa. Iedzīvotāju un materiālu efektīva loģistika ir viens no virsuzdevumiem, lai reģions saglabātu esošo attīstības tempu, samazinot negadījumus, dīkstāves un tā saucamo “pudeles kakla” efektu.”

Optimizēta satiksme aktīvajos reģionos nav tikai laika un drošības jautājums – tā tiešā mērā ļauj uzlabot ražošanas produktivitāti, tāpēc autonomā transporta attīstība ir viens no galvenajiem virzieniem, kuros tiek nemitīgi meklēti jauni tehnoloģiski risinājumi.

Aktīvākajos industriālajos reģionos ievērojamus uzlabojumus var sniegt drošu un viedu transporta risinājumu izmantošana, piemēram, autonomie autobusi – tā uzskata tehnoloģiju uzņēmuma Huawei vadītājs Baltijas valstīs Rikijs Čeņs.

“Diemžēl autonomie transportlīdzekļi līdz šim nav pierādījuši, ka paši spēj iekļauties satiksmē bez vadītāja palīdzības. Labākais risinājums bezpilota auto efektīvai darbībai ir informācijas iegūšana no ceļiem.

Šādu risinājumu testa režīmā esam izstrādājuši pilsētā Vuksi, kur 4 km garumā izveidots ar sensoriem, kamerām un radariem aprīkots ceļš, kas sazinās ar autonomu autobusu, palīdzot tam bez aizķeršanās pārvietoties pa šo viedo ceļa posmu.

Mūsu mērķis ir palīdzēt izveidot tādu infrastruktūru, kas transportlīdzekļiem un to vadītājiem, gājējiem un citiem satiksmes dalībniekiem sniegtu precīzāku, reāllaika informāciju par satiksmi, laika apstākļiem un iespējamiem apdraudējumiem.”

Testa projektā izveidotais ceļš ir liels solis pretīm iespējai padarīt transportu pilnībā patstāvīgu, sniedzot pavisam jaunas iespējas loģistikas jomā un drošībā.

Savukārt, vērtējot viedās infrastruktūras izveides iespējamību Eiropā, R. Zitmanis uzskata, ka tas ir neizbēgami – ar laiku arī mūsu lielceļi un pilsētas apaugs ar sensoriem un kontroliekārtām, kas palīdzēs optimizēt transporta plūsmu.

Tomēr eksperts uzsver, ka tas attieksies tikai uz blīvi apdzīvotām teritorijām un starppilsētu valsts nozīmes autoceļiem, kas attiecīgi arī prasa ievērojamas investīcijas un laika resursu.

“Neskatoties uz to, jau šobrīd Latvijā ir vairāki pilotprojekti – viedi krustojumi, plūsmu uzskaite un uzraudzība, kā arī risinājumi autostāvvietu ērtākai atrašanai. Tāpat ir gan centralizētas novērošanas sistēmas, gan satiksmes intensitātes datu ieguves risinājumu integrācija komersantu līmenī,” novērojis eksperts.

Taču viņš uzsver – Covid-19 krietni mainījis pirmskrīzes attīstības gadu problēmas – galvenokārt risinājumi tika meklēti satiksmes sastrēgumiem, nolaistai ceļu infrastruktūrai, centram, kas pārpildīts ar automobiļiem un stāvvietu trūkumam.

Pēc eksperta domām, pandēmija mainījusi valsts transporta jomas fokusu uz, piemēram, nomas transportlīdzekļu pieejamību pēc pieprasījuma un individuāliem pārvadājumiem, kas integrēti ar lietotājiem viedtālruņu lietotnēm.

Lai gan pandēmija radījusi izmaiņas autonomo transportlīdzekļu attīstības jomā Eiropā un Latvijā, tehnoloģiju eksperts uzskata, ka tuvākā vai tālākā nākotnē bezpilota automašīnas pie mums kļūs biežāk sastopamas – turīgākie iedzīvotāji tās iegādāsies, savukārt nomas uzņēmumi piedāvās šādus auto tirgū īstermiņa nomai.

Tāpat arī piepilsētu pasažieru pārvadājumos varētu parādīties autonomie transportlīdzekļi, un valsts mēroga ceļu infrastruktūra var tikt uzlabota, papildinot ceļus ar dažādiem sensoriem, uzskaites un ātruma kontroles iekārtām, kuru uzdevums būs reaģēt uz ārpusnormas situācijām.

Visas šīs šķietami tālās nākotnes tendences pasaulē jau ir izveidotas un tiek ieviestas – mums atliek vien gaidīt, kad šie risinājumi kļūs pieejami arī pie mums!

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
IF
Imants Frederiks Ozols
Ziņas
“Iznāca ne tik glīti, kā pašai būtu gribējies.” Kāpēc leģendāro diktori atlaida no darba? Sandras Glāzupas stāsts 28
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
“Ja mēs nesāksim dzīvot, tad mēs vienkārši nobeigsimies no kaut kā cita.” Ērglis par ierobežojumiem 52
12 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Universitātē jau viņam atteicām, tāpat panāca savu! Kreituse par notikumiem, kā Lembergs “ienāca” politikā 40
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Dana Reizniece-Ozola par vīra eksplozīvo dabu un strīdiem: “Mēs ēdam no tiem traukiem, kas mājās vēl ir palikuši!” 20
13 stundas
LA
LA.LV
Veselam
“2032. gadā visi būsim vakcinēti! Tas ir absurds!” Zvejsalnieks iesaka Vakcinācijas birojam iegādāties kalkulatoru 74
18 stundas
Lasīt citas ziņas
LE
LETA
Ziņas
Paziņo, kurās pilsētās un novados atklāti jaunie Covid-19 gadījumi 1
5 stundas
SK
Skaties.lv
Stāsti
“Kas vīrietim galvā, lai gribētu darīt šādu darbu!” Krista izvēle strādāt par aukli bērnudārzā izraisa viedokļu vētru 4
3 stundas
LE
LETA
Ziņas
Tirdzniecības centrs “Tobago” un vairāk nekā 100 miljoni eiro. Tiesa atklāj, kādus īpašumus varētu zaudēt Lemberga dēls 8
6 stundas
OZ
Olafs Zvejnieks
Ziņas
Olafs Zvejnieks: Krēsls zem Kariņa valdības bīstami saļodzījies 16
4 stundas
SK
Skaties.lv
Stāsti
Lielveikalā Pārdaugavā pastrādāts smags noziegums. Nejaušs aculiecinieks palīdz notvert zagļus 1
22:36
SK
Skaties.lv
Stāsti
“Kas vīrietim galvā, lai gribētu darīt šādu darbu!” Krista izvēle strādāt par aukli bērnudārzā izraisa viedokļu vētru 4
21:54
SD
Sandra Dieziņa
Laukos
“Valsts atstāj uzņēmējus, lai viņi vieni cīnās par izdzīvošanu.” Saruna ar Saldus maiznīcas vadītāju Ivaru Skrebeli 6
Intervija 21:21
EL
Egils Līcītis
Ziņas
“Tagad Puzes ezera krasta īpašumu nodos par pansionātu pensionāriem.” Egila Līcīša feļetons: “Hūtes vīrs aiz restēm” 13
7 stundas
SD
Sandra Dieziņa
Laukos
“Valsts atstāj uzņēmējus, lai viņi vieni cīnās par izdzīvošanu.” Saruna ar Saldus maiznīcas vadītāju Ivaru Skrebeli 6
Intervija 3 stundas
SK
Skaties.lv
Stāsti
Lielveikalā Pārdaugavā pastrādāts smags noziegums. Nejaušs aculiecinieks palīdz notvert zagļus 1
2 stundas
LE
LETA
Ziņas
Trīs dienas pēc mācību atsākšanas klātienē vairāki novadi izkrituši no “drošo skolu” saraksta 6
8 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Noziedzniekiem jauna taktika naudas izkrāpšanai. Policija aicina nepakļauties šantāžai 9
9 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Dana Reizniece-Ozola par vīra eksplozīvo dabu un strīdiem: “Mēs ēdam no tiem traukiem, kas mājās vēl ir palikuši!” 20
13 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Ja mēs nesāksim dzīvot, tad mēs vienkārši nobeigsimies no kaut kā cita.” Ērglis par ierobežojumiem 52
12 stundas
IS
Ilmārs Stūriška
Ziņas
“Esam kļuvuši par lētu interešu ķīlniekiem.” Kāpēc Latvijas basketbols ir vēl sliktākās pozīcijās nekā 2009. gada krīzē?
5 stundas
ML
Māra Libeka
Ziņas
“Nepieciešams steidzams risinājums!” Vilipsona ģimenes gadījums rada ierosmes labticīgo ieguvēju aizstāvībai 3
7 stundas
LE
LETA
Ziņas
Ventspils dome sasauc ārkārtas sēdi, lai aicinātu augstāka līmeņa tiesu atcelt apcietinājumu Lembergam 19
9 stundas
VS
Viesturs Sprūde
Stāsti
Pirms 200 gadiem Meksika deklarēja neatkarību
5 stundas
LE
LETA
Ziņas
Kļūs krietni siltāks. Laikapstākļu prognoze ceturtdienai
10 stundas
LE
LETA
Veselam
Cipule atklāj, pēc cik nedēļām Latvijā būs trešais Covid-19 vilnis 69
14 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. “Čeki jādedzina jaunā Mēness fāzē, stāvot ar seju pret ziemeļiem”: TV personība Aija Selga-Brikmane pastāsta, kā “pavairot” naudu 11
13 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Atklāts princeses Eiženijas dēliņa vārds: neviena no prognozēm nav piepildījusies. Lūk, kā sauc mazuli! 1
12 stundas
LA
LA.LV
Veselam
“2032. gadā visi būsim vakcinēti! Tas ir absurds!” Zvejsalnieks iesaka Vakcinācijas birojam iegādāties kalkulatoru 74
18 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“48 000 eiro ir vājprātīga nauda, lai mācītu ārstus vakcinēt!” Fūrmanis neizpratnē par naudas tērēšanu apmācībām 26
14 stundas
LE
LETA
Ziņas
“Tur taču tagad ir trakomāja – tad viens piezvana, tad otrs.” Raimonds Pauls pastāsta, kad saņems vakcīnu 29
1 diena
IF
Imants Frederiks Ozols
Ziņas
“Iznāca ne tik glīti, kā pašai būtu gribējies.” Kāpēc leģendāro diktori atlaida no darba? Sandras Glāzupas stāsts 28
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
Universitātē jau viņam atteicām, tāpat panāca savu! Kreituse par notikumiem, kā Lembergs “ienāca” politikā 40
1 diena
LE
LETA
Ziņas
“Puse Rīgas ir uzbūvēta uz Valsts drošības komitejas darbinieku naudas,” Kreituse par politisko hierarhiju 21
18 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Kā vārds ietekmē tavu dzīvi: šīs dienas gaviļnieki – Diāna, Dina un Dins
11 stundas
Inita Šteinberga
Praktiski
Labākās sējas dienas 2021.gadā: Bražūnu ģimenes sējas kalendārs
1 diena
LA
LA.LV
Kokteilis
Pret katru svešinieku, kuru tu šodien satiksi, izturies kā pret draugu! Horoskopi 25.februārim 1
3 stundas