Tūkstošiem vecu elektro akumulatoru – vai tas tiešām ir “zaļi”? Mīts krīt ar lielu blīkšķi 0
Kas gan šajā procesā var būt “zaļš” – akumulatoru izgatavošana, pēc tam utilizēšana, kur pēc tam plānots likt tūkstošiem vecu, nolietotu elektroautomobiļu akumulatoru? Šāds ir TV24 raidījuma “Uz līnijas” skatītāja jautājums Jānim Bekeram, Latvijas Elektroauto biedrības valdes loceklim. Sabiedrībā daudz tiek spriesta par elektroauto draudzīgumu videi, un šī kritika liek domāt par ilgtspējības problēmām.
Mīts par akumulatoru utilizāciju
“Šis kā reize ir tas mīts, kuru, liekas, visi cenšas kaut kādā mērā uzturēt. Realitāte ir tāda, ka elektroautomobiļi ir tirgū no 2010. gada. Daudzi gaida, kad šo auto akumulatori beidzot būs metami ārā, jo tad tiem sāksies otrā dzīve,” realitāti ilustrē eksperts. Bekers mītu mēģina kliedēt un uzsver, ka akumulatoru dzīves cikls ir garāks, nekā domā lielākā daļa sabiedrības.
Otrā dzīve privātmājās
Viņš skaidro, ka šie elektroauto akumulatori turpmāk var darboties kā mājas uzlādes stacijas privātmājās, kurās ir saules paneļi – pa dienu šie akumulatori/baterijas tiek uzlādēti, bet naktī uzkrātā elektrība izmantota. Bekers uzsver, ka tas ir ilgtspējīgs risinājums. Viņš piebilst, ka šāda prakse var kļūt par standartu nākotnē.
Lielo staciju nozīme
Otrā lieta ir lielās elektrības uzkrāšanas stacijas, kur arī šie akumulatori ir vajadzīgi, un visi uz tiem gaida, proti, Eiropā jau ir daudzi šādu auto akumulatoru pārstrādes uzņēmumi, kuriem nu ir darba deficīts.
“Visi gatavojās, ka nu būs daudz ko pārstrādāt, bet patiesībā viņiem tagad jādomā par pārorientāciju, un tie spiesti pārstrādāt pat datoru un telefonu akumulatorus un baterijas, jo no elektroauto nekāda atlikuma pagaidām nav,” par faktisko situāciju stāsta Bekers. Viņš atzīst, ka cerības uz lielu apjomu nav piepildījušās.